Advies gevraagd mbt pensioen regelen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ossie96

Advies gevraagd mbt pensioen regelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 13:03

Hoi bokkers,

Tot voor kort was de pensioenregeling op mijn werk goed geregeld, zowel mijn baas als ik legde allebei de helft in en dat was voldoende om een leuk pensioen voor later op te bouwen. Echter zijn we sinds kort over gegaan naar een andere pensioenverzekeraar en heeft mijn werkgever besloten het zo minimaal mogelijk te regelen. Dat betekent dat ik nog wel een heel klein pensioentje opbouw maar niet meer dan nodig voor de werkgever.

We zijn door de tussenpersoon (zit tussen werkgever en pensioenverzekeraar in) dan ook geadviseerd om er iets naast te regelen. Het bijsparen in hetzelfde pensioen werd niet echt aangeraden omdat wanneer je overlijdt voordat je met pensioen gaat het extra gespaarde deel komt te vervallen, je nabestaanden hebben daar dus geen recht op. Dit is voor mij geen optie.

Wat zijn nog meer opties om iets te sparen voor mijn pensioen? Een aparte spaarrekening zou kunnen, die optie heb ik in overweging. Maar andere ideeen zijn van harte welkom, misschien kan ik ergens anders iets regelen waardoor ik uiteindelijk meer overhoudt?

Ik ben een leek wat dit soort dingen betreft dus ga alsjeblieft niet strooien met allerleu termen :') Indien je dat wel doet; dan graag de uitleg erbij :D

Bedankt alvast!

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 13:13

Ik vraag me af of je baas zomaar onder de afspraken uit kan die hij met je heeft gemaakt tav je pensioen.
In je contract is daar vast iets over afgesproken.
Een andere verzekeraar betekent niet dat jij maar moet accepteren dat je regeling slechter wordt of je baas minder inlegt.

Ossie96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 14:00

Mirranda schreef:
Ik vraag me af of je baas zomaar onder de afspraken uit kan die hij met je heeft gemaakt tav je pensioen.
In je contract is daar vast iets over afgesproken.
Een andere verzekeraar betekent niet dat jij maar moet accepteren dat je regeling slechter wordt of je baas minder inlegt.

Hier heb je een punt, dit heb ik niet duidelijk genoeg uitgelegd in mijn OP. Voorheen was ons bedrijf een coorporatie en is nu een B.V. geworden. Er zijn andere bestuurders gekomen en eigenlijk is het bedrijf dus opnieuw gestart. Ik heb dus ook een nieuw contract gehad.

Moonlight17

Re: Advies gevraagd mbt pensioen regelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 14:08

Enige optie die je nog hebt is een lijfrente afsluiten bij een bank, bij jouw overlijden hebben jouw nabestaanden recht op dat geld. Zou je ook bij een verzekering kunnen afsluiten, maar dan vervalt het geld bij overlijden aan de verzekering.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 14:09

Doelsparen kan..met sparen moet je weer opletten dat je niet boven de 40:000 euro uit komt..want dan vind de belasting je weer heel leuk:) Er zijn nieuw soort spaar pensioenrekeningen en daa rmag je wel weer anders bouwen dan gewoon pensioen. Maar eigenlijk zou ik zeggen dat als je al een tussenpersoon hebt je deze het beste advies kan geven in jullie geval.

Wij zijn gaan beleggen om pensioen op te bouwen zelf. Dat moet je dan lange termijn denken en afentoe cashen op het juiste moment..we hebben daa ral meer mee opgebouwd dan ik met mijn pensioen opbouw in 1 jaar. Wordt het bedrag te hoog inversteren we dat in bouwen van garage bijvoorbeeld;) En is je huis het cash punt later. maar wij hebben dan een huis in BE dus is ook weer anders. maa rinversteer dan in een pand of iets te kopen wat je verhuurt..en dan verkoopt als je ooit pensioen wil ofzo of blijft verhuren. Dat doet een vriend van ons..omdat belastingen anders weer leuk gaan doen met ej geld...ze gunnen je je ouden dag hoe dan ook nooit normaal....naar wat je zelf werkt en verdiend..het moet altijd anders omdat ze anders je leeg plukken bij het een of ander..dat vind ik altijd jammer aan deze systemen. Hadden beter persoons gebonden kunnen bouwen zodat het ook echt van jou is en niet van de oudere van nu...want als jij daar bent bestaat dat potje echt niet meer want ze komen nu al te kort:)

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 19:19

Ik heb recent een toekomstsparen geopend voor pensioenopbouw, kan je zelf (of werkgever) in (of bij) storten wat en wanneer je wilt (wel minimale inleg geloof ik, je kan dan nog kiezen tussen beleggen of niet beleggen).

Ossie96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-14 07:51

Bedankt voor je uitgebreide post Kostolany, daar heb ik wat aan! :)
Goede tip over vermogen en de belastingdienst, had ik nog niet over nagedacht. Wanneer ik een spaarpensioenrekening open, valt dat dan ook onder je vermogen?

Creatas schreef:
Ik heb recent een toekomstsparen geopend voor pensioenopbouw, kan je zelf (of werkgever) in (of bij) storten wat en wanneer je wilt (wel minimale inleg geloof ik, je kan dan nog kiezen tussen beleggen of niet beleggen).

Waar heb je deze afgesloten? En wat is het verschil voor mij wanneer ik moet kiezen tussen wel beleggen en niet beleggen?

Ossie96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 13:04

Is er niemand die me antwoord kan geven op mijn vragen en me nog wat tips en/of adviezen kan geven? :)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 13:09

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 19:38

Ossie96 schreef:
Creatas schreef:

Waar heb je deze afgesloten? En wat is het verschil voor mij wanneer ik moet kiezen tussen wel beleggen en niet beleggen?

Bij de Rabo. Het verschil zit m in het feit dat je wat meer stalen zenuwen nodig hebt, omdat je bij beleggen natuurlijk niet altijd zeker bent van een goede uitslag.. Ik moet bekennen dat ik de details snel vergeten ben (ik heb even getwijfeld, maar uiteindelijk gekozen van niet).
Ik weet niet of je zelf al Rabo hebt, maar op hun site staat het echt heel duidelijk uitgelegd, en vaak kan je 1 uur gratis adviesgesprek krijgen. Hierna kan je zelf afsluiten online (moet je een online test doen en dan kost het maar €25,- ); met deels advies (€250,- geloof ik); of volledig uitgewerkt en na-zorg/service (zo'n €600,- :') ), ik heb voor online gekozen na 1 adviesgesprek.
Ik heb wel deels inleg van mijn werkgever, maar kan zelf (of werkgever) bijstorten wat ik wil als het uitkomt. Staat wel geblokkeerd uiteraard, nog maar een jaartje of 36 voor het zover is :')

Edit: voor bijstorten moet je wel je jaarruimte in de gaten houden en nog iets, maar dat moet ik even terugzoeken.. edit 2: Kan het zo niet meer terugvinden, was ook een fiscaal aandachtspuntje... Maar dat wordt je bij een evt. gesprek toegespitst op jouw situatie vast wel helder :j

https://www.rabobank.nl/particulieren/p ... anksparen/

Ossie96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-14 08:48

Bedankt voor je uitgebreide reactie Creatas! Ik zit niet bij de Rabo maar bij de ING, mijn moeder zegt dat ze daar ook iets vergelijkbaars hebben. Dan ga ik daar maar eens op onderzoek uit!
Weet je toevallig of dit extra gespaarde bedrag onder je vermogen valt? Ivm belastingaangifte enzo...

Jij ook bedankt dorientjuh, heb je topic doorgelezen!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 12:10

Pensioenopbouw qua beleggen laat je het beste aan de experts over. Verdere opbouw doe je door spreiding over verschillende soorten vaste goederen. Dat is dus bv vastgoed (eigen huis, vakantiehuisje waar je huurinkomsten uit haalt, goud/edelmetalen/sierraden en contant geld al dan niet in verschillende valuta en een spaarrekening al dan niet bij verschillende banken ivm bescherming spaargeld en toegankelijkheid bij problemen).
Doel is zowel een inkomen hebben als je vaste lasten zo laag mogelijk krijgen (dan is er ook veel minder inkomen nodig). Lange termijn planning dus en zaken als huis en fysieke goederen kan je doorgeven aan je erfgenamen. Spreiding zorgt ook voor minder belasting (mits je het goed doet, dus win advies in).