Hoe verder na een dieet/afvallen? Kennis gezocht!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Simbaa

Hoe verder na een dieet/afvallen? Kennis gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 09:26

Ik weet niet of het hier goed staat. Ik dacht dat er een centraal topic was, maar die kon ik niet vinden :o .
Aangezien ik weet dat hier op Bokt veel kennis zit over eten, leg ik mij "probleem" hier eens voor.
Zelf ben ik nooit bewust met voedsel bezig geweest en ik heb er dan ook de ballen verstand van.

Nu ongeveer 7 weken ben ik op dieet. Ik ben 164 cm en ik woog rond de 58-59 kilo.
Uiteraard was ik niet echt te zwaar, maar voor het mooie mocht er wel wat af. Vooral rond mijn buik en heupgebied (de zogenaamde zwemband). Ik had me goed in gelezen over gericht op bepaalde plekken afvallen en kwam al snel tot de conclusie dat dat eigenlijk niet mogelijk is, maar dat je gewoon overal vet moet verliezen om het ook op mijn buikgebied weg te werken.

Voor het eerst in mijn leven heb ik mijn eetpatroon drastisch omgegooid. Waar ik vroeger gewoon alles in mijn mond stopte, inclusief heel veel ongezonde dingen, ben ik nu heel bewust met eten bezig geweest. Zo had ik begrepen dat koolhydraten niet erg gunstig zijn (vooral de snelle) en probeer ik die dus zo veel mogelijk te vermijden. Waar ik eerst met gemak 2 borden pasta weg werkte s'avonds, eet ik nu vooral groente en een beetje mager vlees of vis als avondmaaltijd.

Het dieet gaat best wel goed. Ondanks dat ik een paar keer flink gezondigd heb (feestjes en uit eten), val ik nog steeds af.

Wat ik nu eet:

08:30: Havermout met appel, kaneel, sojamelk en rozijnen.
11:00: Klein stukje groente of fruit om verbranding op gang te houden
13:00: Lunchsalade (komkommer, tomaat, sla, gerookte kipfilet of iets in deze trant) of een fruitsmoothie (aardbei, banaan, magere yoghurt)
15:30: Klein stukje groente of fruit om verbranding op gang te houden
18:00: Veel groente meestal met vlees of vis, maar absoluut geen snelle koolhydraten.

Nu heb ik het idee dat dit qua calorieën wat weinig is. Gelukkig moet ik studeren en zit ik dus heel de dag op mijn billen, waardoor ik dus niet zo veel nodig heb. Honger heb ik ook niet echt en ik voel me eigenlijk beter dan ooit.
Ik probeer zeker om de dag een half uur tot drie kwartier hard te lopen. Dit lukt aardig, soms ga ik zelfs dagelijks.

Maar hoe nu verder? Ik heb bijna mijn doel bereikt, (alleen die stomme heupen :') ), maar ik neem aan dat ik niet zomaar weer pasta etc kan gaan eten zonder aan te komen. Moet je dit opbouwen? Of is dit nou de verandering van levensstijl waar iedereen over praat? Of kan ik prima weer wat gaan eten, zolang ik maar blijf bewegen.

Heel erg bedankt voor het lezen in ieder geval!

ZusJacobs

Re: Hoe verder na een dieet/afvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 09:30

Toen ik veel gewicht ben verloren (en ik heb een jaar over 15 kg gedaan, heel stabiel afgevallen) kon ik daarna weer ''gewoon'' eten, wel met het oog op gezond natuurlijk maar niet persee er op moeten letten.

Wat doe je aan sporten?

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 09:35

Ik loop nu ongeveer 4 keer per week hard voor een periode van een half uur tot 3 kwartier.
De eerste maand ging ik ook vaak fitnessen, maar dat is er de afgelopen tijd door de tentamenperiode niet meer van gekomen. Het hardlopen wil ook na mijn "dieet-periode" blijven doen.
Fitnessen pas weer na de zomer, want de sportschool is zo benauwd nu :D

ps. 15 kg afvallen vind ik echt heel knap! Hoe heb je het gedaan? Moest je drastisch dingen veranderen?

ZusJacobs

Re: Hoe verder na een dieet/afvallen? Kennis gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 09:42

Ah, joh als je dit sporten zo volhoudt en niet te gek doet met eten komt het helemaal goed!

Geen drastische dingen, lekkere dingen weglaten (al was dat niet mijn probleem, meer het niet sporten en teveel eten -vooral brood-), minder brood en meer bewegen. Inmiddels is dit al wel weer bijna 4 jaar geleden mag ik nu wel weer aan de gang, ritme beetje verloren.. ;)

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 09:44

ZusJacobs schreef:
Ah, joh als je dit sporten zo volhoudt en niet te gek doet met eten komt het helemaal goed!

Geen drastische dingen, lekkere dingen weglaten (al was dat niet mijn probleem, meer het niet sporten en teveel eten -vooral brood-), minder brood en meer bewegen. Inmiddels is dit al wel weer bijna 4 jaar geleden mag ik nu wel weer aan de gang, ritme beetje verloren.. ;)

Bedankt voor je reacties! Ik ben zelf ook een enorme broodfan, maar dat houd ik dan wel als lekkernij voor af en toe :D

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 09:50

Dit is de verandering van levensstijl waar iedereen over praat ja :)

Ik zou gewoon langzaam wat brood bij je lunchsalade gaan nemen en af en toe pasta op het menu. Het zijn wel belangrijke voedingstoffen om tot je te nemen. Langzaam opbouwen en gewicht in de gaten houden. Dan vind je vanzelf de balans weer.

Mijn ervaring is overigens dat je lichaam bij een gezond eetpatroon (dat vind ik van jouw 'dieet') vanzelf stopt met afvallen als het genoeg is..

Nicam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 10:40

Probeer eens de hoolahoop...dat is speciaal voor vet rond de heupen en buik. Zelf ben ik het ook gaan doen en hoppekee...lovehandels weg en ik kan alles eten :9 en geen last meer van mijn rug.
De site die duidelijke uitleg geeftis http://www.sportbay.nl. Niet duur, snelle levering en het werkt :D

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 10:58

Haha impulsief na het sporten, maar gelijk gekocht.. Level I met dvd. Ben heel benieuwd! Super handig dat hij op te vouwen is!

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 11:12

Oeh dat ga ik eens bekijken! Bedankt voor de tip! :D

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 12:36

Als je lichaam op ideaal gewicht is, stopt het afvallen vanzelf zonder dat je je eten weer drastisch moet veranderen. De vraag die je jezelf moet stellen is: Wat wil je hierna!?

Wil je bv droger trainen (dus in gewicht hetzelfde blijven maar vet% omlaag en spiermassa omhoog) zodat je meer lijnen ziet in je lijf en strakker in je vel zit. Wil je bv langere duurlopen doen en je gaan focussen op sport? Wil je wat minder streng leven zonder dat je gelijk de verloren kg's er gelijk weer aan snoept?

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 16:04

Ik zou gewoon gaan leven zonder je zo druk te maken over eten.
Zolang je naar je lichaam luistert qua hongersgevoel is het toch goed?

En wat Romy zegt ieder lichaam heeft idd zijn eigen setpoint. Je lichaam zal er alles aan proberen te doen om op die setpoint te blijven, tenminste dat werd mij verteld :+

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 16:10

Ik ben sinds december zo'n 12 kilo afgevallen en heb nu door Nellen een voedingsschema laten maken omdat ik een beetje met hetzelfde zat als jij. Mag op een dag best wel veel eten en kwam de eerste week wel wat aan maar dat is er nu af en blijf stabiel :j. Ben er tot nu toe heel tevreden over. Het schema heeft me €25 gekost.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 16:13

Volgens mij kwam je de eerste week veel aan door het vocht, wat nu gestabiliseerd is. Tenmiste, dat ondervond ik ook en vond ik erg klote xd

Bij ons in de basisverzekering zat ook nog x gratis uur voor de diëtist (met de aanvullende erbij hadden we nog meer uren), misschien eventjes leuk om na te checken ;)
Op internet staan ook basisvoedingslijsten maar volgens mij is dat niet hetgeen wat je zoekt.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 16:14

Ja waarschijnlijk vocht inderdaad en dat was gedeeltelijk weg en nu weer een beetje maar heb daar altijd snel last van.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 16:16

Simbaa schreef:
Nu ongeveer 7 weken ben ik op dieet. Ik ben 164 cm en ik woog rond de 58-59 kilo.
Uiteraard was ik niet echt te zwaar, maar voor het mooie mocht er wel wat af. Vooral rond mijn buik en heupgebied (de zogenaamde zwemband). Ik had me goed in gelezen over gericht op bepaalde plekken afvallen en kwam al snel tot de conclusie dat dat eigenlijk niet mogelijk is, maar dat je gewoon overal vet moet verliezen om het ook op mijn buikgebied weg te werken.

Dat heet een vrouwenlichaam en zal je er niet afgetraind krijgen.

Vraag me serieus af of jij niet ondergewicht hebt of dat je tegen het randje aan zit.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 16:27

Ts heeft geen ondergewicht, bij haar lengte en gewicht zit zij aan een BMI van 21.5. Onder de 50 kilo mag je spreken van ondergewicht, zeker niet gezond dus.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 16:35

Bedankt voor alle reacties, ik zal ze even nalopen:

Romy: Het liefst zou ik wat minder streng willen leven, zonder dat de kilo's er weer aan vliegen. Het leven met dit 'dieet' gaat nu goed, maar dat komt ook omdat er geen verleidingen zijn. Ik haal gewoon niks in huis. De afgelopen tijd heb ik ook veel tentamens gehad, waardoor leuke etentjes etc er ook niet in zaten. Dit is straks wel weer het geval. Een strakker lichaam is natuurijk nooit verkeerd ;)

xEmily: Die verzekering ga ik eens bekijken. Ik wil me inderdaad niet al te druk maken over wat ik eet, maar als ik nu opeens weer veel ga aankomen is alles voor niets geweest. Dan word ik wel depri denk ik ;)

Kiwipitje: Wie of wat is Nellen? Een dergelijk schema klinkt wel goed!

Onali: Ondergewicht heb ik echt niet. Als je me ziet denk je ook niet van he wat een dunne meid (helaas :Y) ). Ik ben ook redelijk dun gebouwd voor de rest van mijn lichaam, waardoor vet op de buik en heupen erg goed opvalt. Op de buik is het ook wel een stuk minder geworden, alleen mijn 'lovehandles' zijn nog net iets te prominent aanwezig.

Jadybabe: Ik had dit inderdaad ook al berekend. Ik zit nu op 54-55 kg. Geen ondergewicht dus :D

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 16:38

Zij begeleiden onder andere sporters naar het podium, maar hebben vooral heel veel kennis van voeding en kunnen je helpen. Je kan aangeven wat je mogelijkheden zijn en wat je wel en niet lust. Ik heb aangegeven dat ik niet meer echt hoef af te vallen, maar wel graag wat wil dalen in vetpercentage (strakker worden).

https://www.facebook.com/teamnellen (schrik niet van de plaatjes :=)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 13:00

Ik wilde nog even mededelen dat ik de hoelahoop binnen heb, en wat een geweldig ding haha! Ik heb er nu al zin om mee aan de slag te gaan!