In de ziektewet, reïntegreren nu andere baan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Pinda_Dipje

In de ziektewet, reïntegreren nu andere baan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 14:02

Lieve bokkers,

Even een dilemma waar ik zelf geen wijs meer uit wordt.

Mijn man (verpleger i/o) is begin vorig jaar ernstig ziek geworden. De één op de andere dag kon hij niet meer lopen en raakte zijn lichaam voor 60% verlamd waarbij in de overige ledematen sprake was van ernstig krachtverlies. Met de gestelde diagnose zou hij naar schatting nog hooguit 5 - 10 jaar te leven hebben gehad in volledige arbeidsongeschiktheid.
Het leven van ons jonge gezin stond compleet op zijn kop, er werd een vervroegde WIA aangevraagd, ons pas aangekochte huis diende verkocht te worden en in november kregen we door de artsen nog op het hart gedrukt dat we z.s.m. aan volledig aangepaste woning moeten krijgen omdat volledige zorgafhankelijkheid naderbij kwam.

Hals over kop hebben wij een appartement aangekocht in een seniorencomplex en dat laten aanpassen. Auto verkocht, aangepast rijbewijs, schoolboeken verkocht, nieuwe rolstoel, scootmobiel, aangepast ledikant om de kinderen te kunnen verzorgen, hoog-laagbed, in hoogte verstelbare keuken, dorpelvrij huis, aangepaste badkamer, automatische deurdrangers, paarden verkocht de hele rambam...

Gevoelsmatig hadden we niets meer te verliezen en dus gooide ik in een boze bui zijn medicatie weg, en begon met een overdosis magnesium. Binnen enkele dagen stond hij op krukken, en nog geen maand later liep hij los hand in hand met zijn zoontje naar de bioscoop. Hij werd fysiek weer 'gezond' verklaart, medisch missertje van de artsen... Maar psychisch is de klap uiteraard hard aangekomen en is hij iedere dag nog herstelde. Heeft nu de diagnose PTSS.

Nu wil zijn werkgever hem uiteraard laten re-integreren. Mijn man voelt hieromheen heel veel negativiteit en is bang dat hij het fysiek en psychisch niet op kan brengen om weer fulltime te werken in deze fysiek zware baan.
Komen ook nog een hoop praktische bezwaren bij: We hebben de auto moeten verkopen, zijn schoolboeken zijn verkocht, groot gedeelte van zijn werkstukken vernietigd, en zijn werk zit op 1,5u rijden van thuis hetgeen een buitensporige belasting geeft op zijn gesteldheid.
Veel dingen die zich niet 1-2-3 op laten lossen, mede omdat we door dit alles financieel in zwaar weer zijn geraakt. Alternatief werk bij zijn huidige werkgever is er niet.

Via directe familie en vrienden heeft hij nu een perfect passende baan aangeboden gekregen, waarbij hij zijn tijd vrij in kan delen, veel afwisseling heeft in de werkzaamheden en rekening kan worden gehouden met zijn gesteldheid. Veel in de buitenlucht, mogelijkheden om zich op termijn bij te scholen en in hetzelfde dorp.
Heerlijk vooruitzicht natuurlijk, iedereen enthousiast... Maar ik worstel nu toch al een paar dagen met de vraag hoe dit nu zit met de re-integratieverplichting.

Is iemand hier er misschien meer in thuis?

Advies is érg welkom!
Laatst bijgewerkt door Pinda_Dipje op 23-06-14 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

jabbie

Re: In de ziektewet, reïntegreren nu andere baan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 14:06

Neem even contact op met de reintegratie begeleider van het UWV. Zij kunnen jullie informeren en adviseren wat te doen (ook met de informatie van eerdere beoordelingen)

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 14:06

Een "missertje"? Mijn hemel, je hele leven is in een chaos veranderd..

Ik mag toch hopen dat je hier wel een schadevergoeding voor hebt gekregen ( of je man).. Ik kan helaas niets voor je betekenen want ik weet niet hoe het zit met je rechten en plichten op dit gebied.. Maar ik vond dit zo heftig dat ik toch wilde reageren..

Elk geval veel sterkte, ook al is het eigenlijk positief nieuws.. Het is niet niks om zo heen en weer te slingeren in je emoties en gebeurtenissen.

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 14:14

Dat ze durven spreken van een missertje..

Jeetje, wat zijn jullie in een grote chaos beland en ik snap dat dit jullie allemaal echt heeft geraakt.
Ik weet zelf helaas ook niet zoveel qua rechten en plichten. Misschien kan je gratis advies winnen bij een juridisch loket in de buurt?

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 14:16

Ik kan je helaas ook niet veel helpen, maar ik wens jullie alle sterkte toe!
En om toch een beetje te helpen, volgens mij 'mag' zo'n medisch 'missertje' echt niet, dat moet consequenties hebben voor de arts die de diagnose stelde geloof ik..
Maar ga in ieder geval er achter aan want lees je post eens terug en kijk wat je allemaal hebt verandert door dat 'medische missertje' ! misschien inderdaad een juridisch loket ?

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 14:21

12 (i/o) neurologen hebben er naar gekeken in 2 ziekenhuizen. En nee geen schadevergoeding, fouten maken blijft menselijk zeggen ze dan. We hebben overwogen het via de rechter te spelen, maar mentaal zijn we beiden volledig uitgeblust.

De arts zei bij het laatste gesprek "Nou wat het is geweest weten we niet. Maar gefeliciteerd, u kunt u leven nu weer hervatten". Inmiddels maanden later hoor ik dat zinnetje nog steeds dagelijks in mijn hoofd spoken. Kon dat maar...

Wij hebben tot dusver nog geen contact gehad met het UWV. Ben ook bang hen te contacteren uit angst dat mijn man zichzelf in de vingers snijd; Men heeft weinig oog voor de voor- en tegens en als je voor een ander kan werken, dan kun je dat waarschijnlijk ook voor je oude werkgever. Wil het 'gezeur' nu echt tot het minimum beperken, maar het wel graag netjes aanpakken.

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 14:23

Ook ik kan je helaas niet helpen maar jeetje zeg.
Een medische misser? Dat is het enige wat ze hierover te zeggen hebben? Jullie hebben je leven totaal veranderd met alle gevolgen van dien en meer is er niet te zeggen? Je zou ze bijna aanklagen voor een flinke schadevergoeding! Als je rechtsbijstand heb zou ik het sowieso doen, dan kost het je zelf niks, tenminste geen geld wel tijd uiteraard.

In ieder geval erg veel sterkte met de situatie en hopelijk kunnen jullie uiteindelijk je leventje weer voortzetten en genieten :(:)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 14:32

Jeetje dit lijkt wel een boek, wat een verhaal, een missertje.
En ik zou hier zeker verder mee gaan, ik snap dat jullie uitgeblust zijn van dit alles maar jullie portemonee ook.
Een vergissing maken is menselijk, maar hier is eigenlijk niet te spreken van een vergissing dit is onkunde.
Jullie hebben zoveel kosten gemaakt, maar ook emotioneel is dit alles een mokerslag.
Misschien hebben jullie rechtsbijstand, dat daar iets mee te regelen valt.
Wat het werk betreft zul je idd bij uwv moeten zijn of bij een Arboarts.

Hopelijk kunnen jullie je leven toch weer een beetje op gaan pakken op een leuke manier.
Succes.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 14:42

Bedankt voor al jullie lieve berichtjes en medeleven. Dat had ik niet verwacht!
We hebben tot dusver vooral te horen gekregen "Stel je niet aan, je hebt weer een toekomst en kunt nagenoeg alles weer... "

We zijn ook dankbaar, iedere dag weer. Dit is helaas een lastige materie waar maar weinig mensen een antwoord op hebben.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 14:52

Als hij echt in de WIA zit dan heeft zijn werkgever niks meer met hem te maken? Enkel UWV is nu aan het stuur... Dat zou ik iig eens even uitzoeken, want normaal zit je 2 jaar in de ZW en dan ga je eventueel de WIA in. Op dat moment wordt normaal gezien ook de betaling van de werkgever over genomen en heb je dus niks meer met hun te maken.

Echter is het UWV echt niet zo'n dood paard als dat wordt beweerd.. Ik heb nu al 5 jaar met hun te maken en op 1 na altijd vriendelijke melevende mensen getroffen :j

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 14:57

ik ben geen deskundige maar vanuit onze eigen situatie kan ik misschien wat ervaringen delen.

Is je man volledige afgekeurd en ontvangt hij een IVA-uitkering of een gedeeltelijke WIA-uitkering? Een IVA krijg je als er geen mogelijkheden meer zijn om te werken door bv een slechte levensverwachting, het UWV neemt dan alle kosten op zich en werknemer kan na 2 jaar ontslagen worden zonder dat dit consequenties heeft voor de uitkering.
Als de WIA is toegekend, werd er aangenomen dat hij niet voor 100% werkongeschikt is en dat er werk mogelijkheden zijn. Die moeten dan met de werkbegeleider vh UWV besproken worden en deze bemiddelt (qua kosten en aanpassingen) tussen werknemer en werkgever.

Als jullie geen contact hebben met het UWV, ga ik er van uit dat hij een IVA-uitkering heeft en dan is er geen werkverplichting. Het kan wel zo zijn dat als het UWV daar aanleiding toe ziet, de werknemer herkeurd wordt en de uitkering aangepast wordt. Zien ze mogelijkheden, wordt de IVA ingetrokken en komt er wrs een WIA-uitkering id plaats voor de uren dat hij nog steeds arbeidsongeschikt is en dan heb je wel weer de reintegratie-verplichting.

Een heel juridisch gedoe waarin je je echt moet verdiepen ook al ben je zelf nog zo moe. (Ik herken dit, mijn vriend had in 2011-2012 longkanker met complicaties en ik heb nog bijna dagelijks last van paniekgevoelens en stress) Het wegstoppen geeft meer stress dan aanpakken...

Enkele tips nog:
*alleen de patient (je man) weet hoe het met hem gaat en wat hij wel of niet aankan. Laat je niet door een werkgever opjagen !!! Schakel de arbodienst in of het UWV om aan te tonen dat hij de werkdruk/stress/verplichting nog niet aankan.
*Vraag of het UWV kan adviseren en assisteren bij het switchen van baan, zij zijn er ook bij gebaat als hij minder uitkering aanvraagt dus misschien zijn er mogelijkheden
* en de allerlaatste en belangrijkste tip: zorg voor jezelf, laat je niet leven, neem je tijd.... aan de buitenkant ziet niemand hoe het er binnenin aan toe gaat dus mensen trekken als snel de conclusie dat alles weer normaal is terwijl jullie nog in de chaos zitten... Zoek hulp bij maatschappelijk werk of therapie want soms kom je er zelf gewoon niet uit....

En persoonlijk, als je denkt dat je financieel iets kunt halen bij het ziekenhuis of een arts, ga er dan voor ! Wij hebben een hoop stress meegemaakt agv medische fouten maar zijn er desondanks beter uitgekomen dus wij hebben het ziekenhuis niet aangeklaagd. In jullie geval zou het kunnen lonen en artsen zijn er goed voor verzekerd. Er zijn advocaten die "no cure, no pay" werken, dus alleen betalen vanuit de schadevergoeding als deze toegekend wordt. Scheelt een hoop stress en je krijgt toch het gevoel van gerechtigheid wat zo belangrijk is in een dergelijk geval.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 15:01

Hij zit niet in de WIA/IVA. We hebben begin januari een WIA aanvraag ingediend, maar in februari kon hij ineens weer lopen en was hij herstellende. Toen hebben ze de aanvraag gecancelled en zijn een plan van aanpak op gaan stellen tbv het re-integratieproces.

Hij heeft vorige week een arbeidsdeskundig onderzoek op laten stellen waarin gesproken werd over een zogenoemd 'spoor 2 beleid' of re-integratie waarbij volledige hervatting is vereist. Dit ziet de bedrijfsarts niet (direct) als een optie.

Karlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 15:02

Wauw, respect voor je keuze om zijn medicatie weg te gooien en te vertrouwen in herstel. _/-\o_

Helaas heb ik hier geen verstand van, maar ik wens jullie heel veel succes toe om alles weer een beetje op orde te krijgen .

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 15:06

Ahh ok dat is duidelijker. In dat geval inderdaad contact opnemen met UWV en duidelijk het verhaal uitleggen. Hun zijn er ook bij gebaat om je man op een prettige manier aan het werk te krijgen wat passend is. En hun kunnen evntueel bemiddelen, ook kun je bespreken of er mogelijkheden zijn voor subsidie voor de nieuwe werkgever.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 15:20

oke, duidelijk :j dan heeft hij nu alleen te maken met de Arboarts en nog niet met UWV. Volgens mij krijg je pas met UWV te maken als hij ontslagen dreigt te worden of een aanvraag tot uitkering doet. Door je opmerking over de WIA-aanvraag dacht ik dat hij al een uitkering ontving. Nogmaals , ik ben geen deskundige maar onderstaande is mijn ervaring :D

Omdat hij nu nog gewoon in dienst is bij zijn werkgever kan deze inderdaad wat druk zetten om te re-integreren. Werkgever betaalt nu voor iemand die niet werkt en die situatie wil de werkgever natuurlijk zo kort mogelijk houden. Je man moet nu bij de Arboarts aangeven wat kan en wat niet kan, eventueel ondersteund met een artsverklaring omtrent de PTSS. De Arboarts zal dan inventariseren wat de mogelijkheden zijn voor aangepast werk, minder werkdruk, aanpassingen werkplek etc om tot een mogelijke werkhervatting te komen. Eventueel eerst op therapeutische basis en een klein aantal uur per week maar de werkverplichting blijft aanwezig. Je man is dus verplicht aan deze re-integratie mee te werken maar hij is niet verplicht om weer van de een op de andere dag full time te werken in zijn oude functie.

Pas wanneer hij 2 jaar ziek is en niet meer in zijn oude baan terug kan komen, kan hij door de werkgever ontslagen worden (via ontslagaanvraag bij UWV) en komt hij bij het UWV terecht. Daar heeft hij dan ook nog steeds een arbeidsverplichting tenzij er dan een uitkering aangevraagd kan worden.

Als hij inderdaad een nieuwe baan aangeboden gekregen heeft en deze biedt meer perspectief, waarom dan niet gewoon ontslag nemen bij de oude werkgever en de nieuwe baan aannemen? Dan heb je niet meer met de re-intergratieverplichting te maken maar dan is het wel belangrijk om geode afspraken met de nieuwe werkgever te kunnen maken over het werk en de indeling ervan...

Een andere optie is de oude werkgever vragen om hem te detacheren naar de nieuwe baan maar dan moet de verstandhouding wel optimaal zijn. Soms is een werkgever hier wel toe bereid want de nieuwe werkgever "huurt" de werknemer zodat de oude werkgever de kosten niet meer heeft... Wanneer je man dan weer op zijn normale werkniveau zit, kan hij van baan wisselen. Iedereen blij maar dit vraagt veel goede wil van alle partijen.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 16:31

De verstandhouding is tot dusver prima, al merk ik dat werkgever wel een dossier probeert op te bouwen.

'Naar alle waarschijnlijkheid krijg je maandag een arbeidsgesprek'
En dan donderdagochtend de voicemail inspreken (09.13u) dat hij al de volgende dag in de ochtend verwacht wordt. Man stuurt vervolgens direct een e-mail (09.45u) dat hij verhinderd is omdat hij op vrijdagochtend al op revalidatie verwacht wordt. Vervolgens ontvingen we op maandag direct een brief dat hij zich aan zijn re-integratieverplichtingen onttrekt door pas een dag van te voren af te melden. Jaja... Terwijl de waarheid natuurlijk beduidend anders ligt.

Ik ga kijken wat de mogelijkheden zijn voor detachering, al denk ik dat dit niet tot de mogelijkheden behoort omdat zijn nieuwe baan op geen enkele wijze gerelateerd is aan zijn oude functie.

Met ontslag nemen bestaat natuurlijk het risico dat mijn man de werkzaamheden van zijn nieuwe functie niet direct waar weet te maken, en dan vervalt zijn recht op een ziektewet-uitkering. Mentaal is hij toch behoorlijk 'stuk' zullen we maar zeggen, dus dat risico is behoorlijk...

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 16:37

vraag Douraque eens , die werkt volgens mij voor het uwv.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 16:38

Ten eerste ontzettend knap dat jij hem er zo weer bovenop hebt kunnen krijgen!

Wat het hele gedoe rond zijn werk betreft, wil ik geen domper op de zaak brengen, maar verwacht aub niet te veel van het UWV, die zijn er tegenwoordig echt niet meer om de werknemer te helpen, maar het lijkt wel eerder andersom tegenwoordig (helaas spreek ik uit eigen ervaring). Ga naar het juridisch loket en neem een advocaat in de arm, had ik zelf ook moeten doen, maar ik was te ziek om er de puf er nog voor op te kunnen brengen en daar mag ik nu voor de rest van mijn verdere leven voor boeten zo ongeveer...
Succes!!

jabbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 07:45

jammer van de negatieve berichten over het UWV. Ben hier zelf ook werkzaam en wij hebben echt wel het beste met mensen voor. Helaas zijn wij ook uitvoerder van de regelgeving zoals de Nederlandse Staat oplegt...
De werkgever is verplicht om een adequaat re-integratie traject te doorlopen met hierbij verslaglegging, anders kan de werkgever ook sancties krijgen. (neemt niet weg dat ze het dan wel eerlijk moeten spelen)
Als je zelf ontslag neemt vervalt ook je WW recht!

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 11:32

Biancaroze: Bestaat er geen mogelijkheid om mijn man via detacheren onder te brengen bij zijn nieuwe werkgever?

jabbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 12:50

durf ik niet goed te zeggen hoe zijn rechten/plichten dan veranderen (ik beoordeel eigenlijk tot nu alleen mensen zonder werkgever). Als hij nu gekeurd zou worden voor de ziektewet zou hij arbeidsgeschikt worden geacht, zoals ik uit jou verhaal begrijp en zou dus ook de Ziektewet niet meer geldig zijn. Hoe ver zit hij in het traject qua ziektewet duur?
Als hij zichzelf goed in staat acht om de nieuwe baan te kunnen uitvoeren en daar plezier in gaat vinden, wat is er dan op tegen om (behalve dan geen WW recht) deze te aanvaarden?

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 18:23

Pinda_Dipje schreef:
De verstandhouding is tot dusver prima, al merk ik dat werkgever wel een dossier probeert op te bouwen.

'Naar alle waarschijnlijkheid krijg je maandag een arbeidsgesprek'
En dan donderdagochtend de voicemail inspreken (09.13u) dat hij al de volgende dag in de ochtend verwacht wordt. Man stuurt vervolgens direct een e-mail (09.45u) dat hij verhinderd is omdat hij op vrijdagochtend al op revalidatie verwacht wordt. Vervolgens ontvingen we op maandag direct een brief dat hij zich aan zijn re-integratieverplichtingen onttrekt door pas een dag van te voren af te melden. Jaja... Terwijl de waarheid natuurlijk beduidend anders ligt.

Ik ga kijken wat de mogelijkheden zijn voor detachering, al denk ik dat dit niet tot de mogelijkheden behoort omdat zijn nieuwe baan op geen enkele wijze gerelateerd is aan zijn oude functie.

Met ontslag nemen bestaat natuurlijk het risico dat mijn man de werkzaamheden van zijn nieuwe functie niet direct waar weet te maken, en dan vervalt zijn recht op een ziektewet-uitkering. Mentaal is hij toch behoorlijk 'stuk' zullen we maar zeggen, dus dat risico is behoorlijk...

hebben jullie rechtsbijstand oid?ik zou hier wel een verweer opschrijven..anders kan het idd als nalatigheid worden gezien...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 18:37

biancaroze schreef:
De werkgever is verplicht om een adequaat re-integratie traject te doorlopen met hierbij verslaglegging, anders kan de werkgever ook sancties krijgen. (neemt niet weg dat ze het dan wel eerlijk moeten spelen)

Helaas hier ook slechte ervaringen mee en dan ook dat de waarheid verdraaid word. En de werknemer degene is die fout is terwijl dit niet zo is.

TS heel veel sterkte met deze flinke misser. En betreffende werkgever zou zelf ook een dossier opbouwen van alles wat er gebeurt. Op alle correspondentie datum binnenkomst duidelijk vermelden. ;)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 01:27

zorg dat je in ieder geval alles omtrent de communicatie met de arbo en werkgever ook bewaren ,
die brief die je kreeg met de mededeling dat hij zich onttrekt aan de reintegratie verplichtingen is te weerleggen met de initiële mail + de reactie waarin je man aan geeft niet te kunnen ivm revalidatie , dit kun je eventueel nog in een reactie op die brief vermelden
"ik onttrek mij in het geheel niet aan de reintegratie verplichtingen, ik kan alleen niet stel op sprong op komen draven bij eenzijdig gemaakte afspraken op zeer korte termijn waarbij er geen enkele rekening word gehouden met revalidatie trajecten die noodzakelijk zijn voor mijn herstel "
met daarbij de tijd van de mail met afspraak en de tijd van de reactie van jullie kant uit.

en bij het maken van een afspraak , of beter gezegd... als de arbodienst hem een afspraak oplegt die niet past ivm bijvoorbeeld revalidatie, altijd direct in de reactie aangeven dat je op de tijd die zijn wensen , hij niet kan ivm revalidatie en hij graag een nieuwe afspraak wil maken en deze graag in overleg met hen wil maken ipv dat zij een datum+ tijd prikken op een onhaalbaar korte termijn.

het kost een bak energie al dat gezeik, maar helaas is het nodig heb ik geleerd .
verder kun je idd gewoon eens bellen met het UWV< het verhaal uitleggen en advies vragen , je zit niet zomaar ergens aan vast

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 11:19

biancaroze schreef:
jammer van de negatieve berichten over het UWV. Ben hier zelf ook werkzaam en wij hebben echt wel het beste met mensen voor. Helaas zijn wij ook uitvoerder van de regelgeving zoals de Nederlandse Staat oplegt...
Als je zelf ontslag neemt vervalt ook je WW recht!

Helaas geldt het niet voor al jouw andere collega's dat die het beste met de mensen voor hebben. Er worden soms uitspraken gedaan tegen cliënten waar de honden geen brood van lusten. Laat staan dat ze daar iets mee bereiken.
Natuurlijk moet het UWV de regelgeving uitvoeren, maar helaas ben je voor de toetsing aan die regelgeving afhankelijk van de interpretatie van de medewerker. Die niet alleen de regelgeving toetst, maar ook de client.