Starre examencommissie op de HU ilc, wat zijn mijn kansen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Raineri

Starre examencommissie op de HU ilc, wat zijn mijn kansen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 10:30

Pfffff wat een frustratie en ellende ...

De situatie zit zo, ik studeer chemie aan de HU, locatie ilc op de de faculteit FNT. Dit gaat heel erg goed, maar wiskunde is een onwijs knelpunt. Beter laat dan nooit zogezegd, de laatste week snap ik opeens dingen *\o/* Dus de stand is, 35 punten momenteel (komen er nog 5 bij sowieso) dus 40 punten. En ik heb nu sowieso nog 2 herkansingen. En ik moet er minimaal 1 halen om over te gaan, anders is het klaar.

Nouja wat doe je dan nu op bokt zou je zeggen?

Laat ik maar vooraan beginnen. Twee weken geleden had ik twee tentamens: wiskunde en nog een ander vak (molecuulspectrometrie/molecuulbouw/fysische chemie), noem het maar even mmf. Een hele kluif omdat het tentamen lang duurt en ik niet lang kan stil zitten, daarom had ik het laatste gedeelte dusdanig veel fouten gemaakt dat ik hem niet had gehaald. Wiskunde had ik ook niet gehaald doordat ik op dat moment het licht nog niet had gezien. Inmiddels wel dus!! :D

Vorige week hadden we de besprekingen van de tentamens op woensdagochtend van wiskunde en dinsdagavond laat kregen wij pas het cijfer terug van het tentamen. Tevens hoorde ik dat er een termijn was van minimaal twee werkdagen van te voren om je in te schrijven voor de herkansing, dit heb ik overigens moeten horen van mijn medestudenten. Deze was dus vandaag. Woensdag was ik de hele dag weg dus ik heb mij donderdag direct geprobeerd in te schrijven.. Dit lukte niet.. Morgen moest ik toch naar school dus ik wilde het meteen voorleggen. Donderdagvond kreeg ik het cijfer terug van mmf en vrijdaochtend was de bespreking (herkansing is morgen) weer probeerde ik mij tevergeefs in te schrijven. Dus direct naar de receptie gegaan. De inschrijving bleek al om negen uur 's ochtends telkens te zijn gesloten!
Meteen een verzoek eruit gegooid naar de examencommissie of ik alsnog kon worden ingeschreven. Bij mmf werd dit gehonoreerd omdat zij het inderdaad wat kort dag vonden dat het cijfer de avond voor de ochtend van sluiting werd gegeven en dat de bespreking na de sluiting was.
Bij wiskunde werd dit afgewezen omdat ik volgens hen allerhande informatie mails zou hebben gekregen. Ik heb vrijdag in mijn mailbox gekeken en daar stond geen enkele mail in! Nou een en al ellende en frustratie van mij aangezien het zaterdag was en maandagochtend heb ik de herkansing.
Ik heb overigens vaker problemen gehad met mijn mailbox de afgelopen weken dat ik mails niet binnenkreeg of dat ze weken later pas binnenkwamen, dit heb ik heel lang niet doorgehad. Toen ik het doorkreeg heb ik het bij een aantal docenten gemeld. Mijn eerste zorg was de herkansingen dus heb het niet direct gemeld bij iemand die het zou kunnen oplossen.

Vandaag dus direct de telefoon gepakt om de herkansing van wiskunde hopelijk nog te mogen maken. Zij heeft in osiris gekeken en zij zei dat alle mails waren verzonden. Nouja.. heb echt niets binnengekregen.. ^) Printscreens sturen had volgens haar geen zin aangezien ik zou kunnen liegen en de mail zou kunnen verwijderen. Maar ik acht die kans net zo groot als dat zij liegt dat de mails wél verzonden zijn :z Uiteindelijk na lang zoeken en discussiëren zag ik heel verderop een ongeopend mailtje van de examencomissie en het inschrijven van de toetsen omtrent de eerste poging van periode D. Deze was ongeopend (dus ook weer veels te laat binnengekomen en niet boven aan binnen gekomen zoals met eerdere mails). Tevens werkte de link niet die daar in stond. Morgen moet ik bij haar langskomen om dit te bekijken met haar en als ik geluk heb (en zij mij dus gelijk geven) mag ik de herkansing doen in augustus. Maar zoals jullie begrijpen heb ik de herkansing best wel nodig! Ondanks dat ik er dus nog 2 heb aankomende week.

Zo een heul verhaal, maar mijn vraag is, wat is verstandig in deze situatie? Aangezien je natuurlijk net zult zien dat de link dan wel werkt en de mailbox uiteraard vlekkeloos werkt. Is er dan helemaal niets wat ik kan doen om alsnog de herkansing te maken?.... -O-

Winged

Re: Starre examencommissie op de HU ilc, wat zijn mijn kansen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 10:38

Voor nu in ieder geval een printscreen maken van de browser met de niet werkende link. En een printscreen van de e-mail. Beide opslaan in PDF en meenemen, is tenminste iets aan bewijs.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 10:44

Je hebt dus al voordat dit speelde bij diverse mensen (ook ict?) aangegeven dat je mail niet goed werkt? Als dat zo is kan je daarmee aannemelijk maken dat er een reële kans is dat dus ook de mails betreffende de herkansingen niet goed zijn doorgekomen (omdat je dus al eerder allerlei mails niet/veel later ontving.)
In hoeverre waren de inschrijvingsperiodes gelijk met die van voorgaande kwartielen/semesters? Is daaruit te zeggen dat jij kennis zou moeten hebben gehad van de inschrijvingsperioden die er zijn of waren die nu duidelijk korter als andere keren? Als ze nu duidelijker korter waren, wanneer is dat dan aangegeven en hoe? Als dat relatief laat is aangegeven en enkel via mail kan je het te late inschrijven weer afschrijven op de slecht werkende mail.

Succes en ik hoop voor je dat je toch je herkansingen mag doen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 10:47

Als er een niet werkende link in staat, dan zouden alle studenten daar toch problemen mee moeten hebben?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 11:01

Heb je een punt iris82, ik snap dat ook niet helemaal. Ik moet wel zeggen, open de mail nu voor het eerst doordat hij ver na de gezegde datum binnenkwam maar niet bovenaan verscheen. dus misschien is de link verlopen (?)

Rintah, heb het niet specifiek bij de ict afdeling gemeld maar wilde dat nog wel doen! De inschrijvingsperiode was nagenoeg gelijk aan de vorige keren alleen was er nu een termijn voor wiskunde dus van iets meer dan 24 uur en die van mmf van 10 uur (op het moment dat iedereen sliep dus) maar die is om die reden gehonoreerd. Dus dat scheelt. De mail wanneer de inschrijving zou sluiten zou moeten zijn binnengekomen zijn op 12 mei. Ben altijd vrij secuur in het bijhouden en afhandelen van mails maar kan niet goed zien wanneer deze mail wel is binnegekomen aangezien de originele datum van 12 mei er staat. Wel zie ik vaak het getalletje van nieuwe mail verspringen zonder dat ik nieuwe mail heb. (ze komen dus binnen op de mail maar onderaan op een andere datum. Heel vaag.

winged, printscreens heb ik gemaakt!

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-14 11:42

Gister in gesprek geweest met iemand van de examencommissie.
Heel erg slordig van de HU, ik krijg de herkansing niet omdat het plausibel is dat ik lieg over mijn mailbox het niet doet. -O- Daar ga je dan opeens van je p halen in 1 jaar naar misschien niet eens door mogen naar je 2e jaar aangezien de her van gister van een heel ander niveau was dan de eerste ronde en al het materiaal. Zo frustrerend dit.
Alleen als ik de 40 hou, mag ik hem misschien over doen in Augustus... zelf vind ik dit behoorlijke onzin aangezien het mij zo lijk dat ik ten alle tijde recht heb op de herkansing.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 15:30

examencommissie van de HU, altijd ellende. Vriendlief moest de HU verlaten omdat de HU automatisch de vrijstellingen van het MBO heeft aangenome. Voor vrijstellingen krijg je echter geen punten en zo kon hij nooit het jaar halen. Heel oneerlijk want dit is hem nooit verteld. nu zit hij in amsterdam... stukke beter geregeld en ook nog eens veel eerlijker tegenover de studenten

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 17:49

Tip: organiseer de mails die je wilt bewaren in mappen, zodat je inbox altijd vrij leeg blijft.

Heel simpel gezegd heeft de HU ook wel gelijk, hoe zuur ook voor jou: ze hebben de mail gestuurd. Ze zijn niet verantwoordelijk voor hoe jij je mailprogramma beheert. Heb je de instellingen van je inbox al eens nagekeken? Misschien komt je mail binnen op volgorde van verzender, of in een soort discussie-lijn (ik krijg bijv. alle mail van dezelfde afzender in zeg maar 1 topic binnen). Op die manier komt je mail wel binnen, maar niet bovenaan.

Het is ook niet de schuld van de HU dat jij woensdag weg was.
En de ICT willen melden, maar niet doen... Tja, wat moet zo'n commissie daar dan nog mee?

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 17:56

Danique_G schreef:
Gister in gesprek geweest met iemand van de examencommissie.
Heel erg slordig van de HU, ik krijg de herkansing niet omdat het plausibel is dat ik lieg over mijn mailbox het niet doet. -O- Daar ga je dan opeens van je p halen in 1 jaar naar misschien niet eens door mogen naar je 2e jaar aangezien de her van gister van een heel ander niveau was dan de eerste ronde en al het materiaal. Zo frustrerend dit.
Alleen als ik de 40 hou, mag ik hem misschien over doen in Augustus... zelf vind ik dit behoorlijke onzin aangezien het mij zo lijk dat ik ten alle tijde recht heb op de herkansing.

Maar andersom is het toch ook slordig van jou? JIJ bent te laat met inschrijven, jij gaat niet langs bij de afdeling ICT, jij hebt je mail niet gelezen die uiteindelijk wel aangekomen bleek, maar jij hebt gewoon niet goed gekeken...

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-14 18:11

Hoe kan ik me optijd inschrijven als ik geen mail ontvang?..

En ik kon niet langs bij ICT omdat er tentamens waren op dat moment.
Conclusie trekken dat ik niet goed heb gekeken is raar, ik heb bewijzen gewoon dat net niet binnenkwam. Tuurlijk had ik iets actiever kunnen zijn wbt het contact opnemen met de ICT afdeling, maar vind het ook de verantwoordelijkheid van de hu dat hun communicatie platform werkt. En dat zij vervolgens zeggen dat ik lieg maar gewoon bewijs heb dat het niet binnenkomt, tsja.. Noem ik bijzonder star.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 21:47

Danique_G schreef:
Uiteindelijk na lang zoeken en discussiëren zag ik heel verderop een ongeopend mailtje van de examencomissie en het inschrijven van de toetsen omtrent de eerste poging van periode D. Deze was ongeopend

De mail heb je dus wel ontvangen, ook al stond ie niet bovenaan je lijstje. Dus hoe dan ook heeft de HU je van informatie voorzien.

Nogmaals, dat de mail niet bovenaan heeft gestaan, zou ook te maken kunnen hebben met instellingen van je inbox of wat dan ook. Misschien is er ook wel iets verkeerd gegaan vanuit de ICT, maar feit blijft dat je de mail wel ontvangen hebt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 21:51

Maar het is jouw verantwoordelijkheid dat je je op tijd inschrijft. Je wist wanneer je je in moest schrijven en je had dan ook eerder actie kunnen ondernemen.
Citaat:
donderdag direct geprobeerd in te schrijven.. Dit lukte niet..
toen had je al maar de receptie moeten gaan.

Het is vervelend voor je, maar je wilt niet weten hoeveel studenten echt laks zijn en dit gebruiken als excuus dus ik snap hun punt wel dat ze hier een standpunt innemen. (Ja, er zijn zelfs mensen die een willekeurige overlijdingsadvertenties erbij pakken en dat opsturen met de mededeling; 'tentamen kon ik niet maken ivm sterfgeval' :roll: )

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-14 11:25

Heb gekeken naar de instelling, zie daar niets bijzonders staan..
Ik wist dus niet wanneer ik me moest incshrijven dat is het hele punt.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 11:34

Meh, nog niks veranderd bij de HU. Ik heb zelf in mijn 3e jaar de HU moeten verlaten omdat er problemen waren met punten. (Die in het eerste jaar al zijn begonnen, lang verhaal.)

Achteraf gezien had ik gewoon HEEL ERG op m'n strepen moeten staan, moeten blijven doorzeuren en niet opgeven. Eventueel via een vertrouwenspersoon of docent. Echt, ik dacht namelijk steeds, komt wel goed, ik herkans gewoon volgend jr en heb ik alsnog mijn P etc. Maar toen werd dat vak ineens niet meer aangeboden en bleef ik zonder P achter. Geen vervangende opdracht, geen ander vak, niks. Kon op geen enkele manier m'n P meer halen en uiteindelijk op de helft van het 3e jaar door de school weggestuurd.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 11:39

Je kan toch zien wanneer je een ongelezen bericht hebt? dan staat er zo'n (1)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 11:43

Misschien dat de link niet meer werkt omdat je je niet meer kan inschrijven?
Anyway, je mails zijn je eigen verantwoordelijkheid. Het komt er dus eigenlijk op neer dat jij een mail over het hoofd hebt gezien en de HU hiervan de schuld geeft. Je bent student en je zit niet meer op de basisschool he!

Edit: ik lees nu ook dat je de herkansing te anders vond dat het reguliere tentamen? Meid, grow up. Of ga je op je werk straks ook zeggen dat een opdracht moeilijker is dan de ander?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-14 13:10

Rowdine schreef:
Misschien dat de link niet meer werkt omdat je je niet meer kan inschrijven?
Anyway, je mails zijn je eigen verantwoordelijkheid. Het komt er dus eigenlijk op neer dat jij een mail over het hoofd hebt gezien en de HU hiervan de schuld geeft. Je bent student en je zit niet meer op de basisschool he!

Edit: ik lees nu ook dat je de herkansing te anders vond dat het reguliere tentamen? Meid, grow up. Of ga je op je werk straks ook zeggen dat een opdracht moeilijker is dan de ander?

Lees het topic eens? Ik zeg dat zelf dat ik meer het activiteit had moeten nemen omtrent het contacten van de ICT.

Plus, ik mag best balen dat een her moeilijker is, het ging immers om of ik moest stoppen met een studie. Daar mag ik best van balen. Want er gewoon veel van af. Tuurlijk is een her anders, maar ik klaag klaagde er verder niet over.

nog 1 keer duidelijk, ik heb GEEN MAIL over het hoofd gezien deze NIET binnenkwam. Ik had dus geen (1) staan. Dit kwam pas enkele weken later dat teken. Toen kwam hij ook niet bovenaan binnen, maar op de datum van verzending. Het is niet mijn verantwoordelijkheid dat de mail niet werkt, maar die van de ICT, maar zoals gezegd, als je niet binnekrijgt heel dan dan weet ik ook niet dat de mail het überhaupt niet doet. Daar kwam ik op dat moment dus achter. Mijn verantwoordelijkheid ligt enkel in het melden ervan. Studeren is super duur, het was een kwestie van stoppen of doorgaan.

Dus aub, lees even goed. Voordat je je op mij gaat beklagen want dat is niet bepaald classy die actie. Eveneens ken je mij niet eens dus ja, oordeel niet want mijn verantwoordelijkheden heb im echt niet ;) bovendien heb ik geen zak aan je antwoord :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 14:30

Je zag een mailtje heel verderop? Wat betekent dat dan? Meis, als je zo'n grote scheur trekt ga je niet ver komen.
En ik doe geen beklag over jou. Jij bent hier aan het klagen, niet ik.

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 14:36

Idd even printscreens maken van je ontvangen mail en niet werkende link! De link kan immers in de tussentijd zijn aangepast waardoor deze wel werkt. Weet niet of het op je laptop of tablet was? Sommige links openen daar niet op.

Als je twijfelt of men vanuit OSIRIS iets naar je verzonden heeft, vraag dan of je docent/examencommissie je in OSIRIS backoffice laat zien dat ze het verzonden hebben. Bij elke student staat in OSIRIS namelijk geregistreerd wat naar hem/haar verzonden is via OSIRIS. Compleet met datum, tijd en door wie verzonden.

En idd, niet in de mopperstand heen gaan, vriendelijk en open, samen een oplossing zoeken. Zeker zo aan het einde van het studiejaar, dan zijn sommige lontjes wat korter ;)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 14:41

Rowdine schreef:
Je zag een mailtje heel verderop? Wat betekent dat dan? Meis, als je zo'n grote scheur trekt ga je niet ver komen.

-O-

Jij hebt blijkbaar ergens lang geleden je vertrouwen in de mens verloren zeg… Lijkt me heel lastig om altijd zo over mensen te denken… :(:)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-14 14:43

Rowdine schreef:

Huh? Ik probeer gewoon een oplossing te vinden.. :') ik wil best kritiek hoor want dan kan ik het hopelijk verbeteren voor een volgende keer maar hier kan ik niet zoveel mee..

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 14:46

Welkom op de HU!!!!

Tegen dit soort dingen ben ik 4 jaar lang aangelopen!
Nu gelukkig klaar met mijn studie en daar geen last meer van!
Een echte goede oplossing heb ik niet voor je. Zorg dat je altijd goed weet wanneer in te schrijven voor hertentames en dergelijke. En schrijf je gelijk de eerste mogelijkheid in dan heb je evt nog dagen om te regelen als het niet lukt.

Ik heb in het eerste jaar ook 1 tentamen niet mogen herkansen doordat het inschrijven mislukte dat koste mij m'n propedeuse in het eerste jaar (die heb ik het tweede jaar gelukkig gelijk gehaald). Bij jou is het helaas wat spannender, maar dat is de enigste tip die ik je kan geven! Helaas zijn ze bij de HU niet zo meedenkend.

Succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 16:13

_Nelleke_ schreef:
Rowdine schreef:

-O-

Jij hebt blijkbaar ergens lang geleden je vertrouwen in de mens verloren zeg… Lijkt me heel lastig om altijd zo over mensen te denken… :(:)

Hoe is zo? Ik heb bijzonder veel vertrouwen in de medemens.
Maar de medemens, en met name de wat slimmere medemens, moet wel begrijpen dat het HBO/Universiteit geen basisschool of middelbare school is. Er wordt zelfstandigheid en pro activiteit van je verwacht.
Je kan je niet schuilen achter het feit dat de mail er wel was, maar niet bovenaan in haar email box stond of dat er geen (1) nieuwe email ergens stond genoteerd.

Ook je beklag doen over het feit dat een herkansing moeilijker/anders is dan het reguliere tentamen heeft geen zin. Als je goed leert, en je begrijpt de stof maakt het niet uit hoe een tentamen is. Daarbij heeft het nogal weinig zin om een her praktisch hetzelfde te maken als een regulier tentamen. Zou een leraar of professor dat wel doen, dan hebben degenen die de herkansing maken een groot voordeel tov de studenten die het reguliere tentamen maken.

Mijn haren gaan soms overeind staan als ik zie wat medestudenten aan professoren mailen en schrijven. Meiden/jongens van een jaar of 23 denken dat zij een individueel en bijzonder geval zijn, en dat de prof of leraar maar alles in het werk moet stellen om hen gelukkig te maken. Zo werkt het niet.
Wat ik uit je posts begrijp heb je nog een herkansing naast wiskunde? Dan zou ik daar eens heel hard voor gaan leren.
Ook zou ik de examencommissie nogmaals aanschrijven met een duidelijke uitleg.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-14 17:43

Rowdine, ik hou zelf absoluut ook niet die mentaliteit!
En ik denk dat je het klagen over de her verkeerd ziet, ik baalde gewoon. That's all. Mag ik, als het over zoiets belangrijks gaat? Ik baalde gewoon op dat moment en toen is die post geschreven. Ik wil mij niet verschuilen. Maar ik kan niet toveren en ben ook niet helderziend dat ik het weet of er een onbekende mail is of dat ik de deadline opeens weet. Dus als je mij niet meer zo zou willen bejegenen vind ik dat tof :) doe ik immers ook niet bij jou en ik vind het tamelijk respectloos.

Heb inmiddels officieel mijn 45 punten dus dat scheelt!

Volgens osiris is hij wel verzonden, maar dat was op het moment dat ik hem al had ontvanhen. Over de data zei die vrouw die ik sprak niets.