Meander aanleunwoning en enorm hoge gasprijs?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xSlvna

Meander aanleunwoning en enorm hoge gasprijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 15:04

Hallo bokkers,

Ik moet even iets van mij afschrijven en tegelijkertijd wil ik weten of andere bokkers het verhaal herkennen.

Sinds een jaar woont mijn oma in een aanleunwoning van Meander. Nu is een tijdje geleden de rekening binnen gekomen van het gas en de stroom, nu blijkt dat ze (terwijl ze al €600 aan gas betaald heeft door het jaar heen) maar liefs ruim €900 bij moet betalen! Er is nérgens te vinden hoeveel zij verbruikt en er is nérgens te vinden wat haar gasstand was toen ze daar ging wonen en nu. Er is niks te vinden over gasverbruik in de hele woning niet.
De woning is onderdeel van een groot flatgebouw, zij 'huurt' hier dus met een groot aantal andere mensen,
voornamelijk oudere mensen. Het gasverbruik zou, volgens de papieren, enkel HAAR gasverbruik zijn, dus niet dat van de hele flat gedeeld door het aantal inwoners.

Het 'huis' wat zij heeft, zijn twee kamers (woonkamer-keuken en slaapkamer) plus een badkamer en kleine gang. Wat zal het zijn? Het totaal is in ieder geval slechts de helft (qua oppervlakte) van ons leefgedeelte in het huis (onderverdieping en bovenverdieping) en slechts 1/3e van ons huis als de kelder meegeteld wordt (hier loopt ook erg veel warmte naar toe).
Het 'huis' waar ze nu in leeft, is zelfs 1/3e à 1/4e van haar oude (grote, slecht geïsoleerde) huis.
Vloeroppervlakte is 4875 dm² en dus een kleine 49m².

Ze betaald dus in één jaar ruim (!!!) €1500 aan gas, enkel aan gas! Degene die met de rekening is gekomen beweert dat het gewoon klopt.

Mijn moeder is dus navraag gaan doen bij andere mensen waarvan de moeder/vader ook in een aanleunwoning zit, sommige in de zelfde flat, sommige in een andere. Ieder van hun heeft hele hoge bedragen bij moeten betalen voor dit jaar. Het lijkt bijna onmogelijk, het is zo een warme winter geweest.

Het huis van mijn grootmoeder is sowieso altijd koel, ze houd niet van warmte. Ook zijn de deuren en ramen altijd dicht als de verwarming aan staat, ook speelt zij niet met de temperaturen (dus niet zoals wel eens gebeurd constant wisselen van 14 graden naar 24 om het warm te houden, gewoon redelijk constante verwarming dus).

Iemand ervaring hiermee, of ideeën hoe het kan komen?

Groetjes

secricible

Re: Meander aanleunwoning en enorm hoge gasprijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 17:21

Volgens mij is iets meer dan 100e per jaar niet heel gek voor gas toch?

Verder vind ik het een vreemd verhaal, de gasmeterstahden zijn toch ingevuld, van daaruit is de boel toch berekend? Dan moet er toch ergens een meterstand af te lezen zijn?

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 17:23

Iets meer dan 100 euro per jaar voor gas is niet zo gek nee. Maar 1500 euro wel.
En wie is er met die rekening gekomen? Kan je geen contact opnemen met iemand anders van Meander of van de gasleverancier?

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 17:28

Bij een eind afrekening zit een calculatie. Anders kan je geen jaarafrekening maken. Daar moet het opstaan hoe ze aan de bedragen zijn gekomen.
Ik betaal ongeveer €800 per jaar aan gas voor een appartement van 90m3.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 17:31

Er is laatst iets bij Kassa op tv geweest hierover, ging ook over iets van Meander meen ik. Ik zal eens kijken ofik iets terug kan vinden.

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 17:33

Als je niets kan terugvinden over de meterstanden valt er denk ik ook niets te bewijzen.

Probeer voor dit jaar de meterstand ergens te vinden, moet ergens in het gebouw wel een kast of een kamer zijn waar alle meterstanden worden opgenomen. Zo ook met electra en water.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 17:37

Jimbo schreef:
Als je niets kan terugvinden over de meterstanden valt er denk ik ook niets te bewijzen.

Probeer voor dit jaar de meterstand ergens te vinden, moet ergens in het gebouw wel een kast of een kamer zijn waar alle meterstanden worden opgenomen. Zo ook met electra en water.

Maar dan kunnen zij ook niks bewijzen.

arinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 17:41

Als je ergens gaat wonen wordt er toch standaard van g/w/l de stand opgenomen? Raar dat het nergens te vinden is...

Maar wat een belachelijk hoog bedrag zeg!

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 17:43

Ik kan het niet vinden jammer genoeg.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 18:01

Ik denk dat mijn appartement qua oppervlak vergelijkbaar is met die van de aanleunwoning. Ik betaal per maand zo'n 90 Euro voor gas én licht. De genoemde prijs is dus extreem hoog.

Is er geen overdracht van meterstanden geweest toen ze er in kwam?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 18:16

Wie eist bewijst, dus meander moet aantonen Hoe zij aan dit verbruik komen.
Heeft zij een rechtsbijstandverzekering?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 18:22

Als de leverancier hierbij blijft zou ik het zeker hogerop zoeken want dit is belachelijk.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 23:53

Maar waar hogerop? Wij weten ook niet waar wij aan de bel moeten trekken, we hebben hier namelijk 0% verstand van.

Ze heeft geen rechtsbijstand.

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 00:00

Valt warm water misschien ook onder gas?

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 00:02

Je kunt bij de woningbouw een kaart van het huis opvragen en daar kun je ook op zien waar de de aansluitingen voor gas etc zitten. Ik betaal 140 per maand voor gas en electra maar ik woon op ongeveer 100m2, toen ik nog in een flat van 90m2 woonde betaalde ik 120 per maand. Daar kreeg ik altijd wat van terug, maar het huis waar ik nu woon is erg koud en verbruik ik meer. Je kunt trouwens ook bij de energieleverancier een verbruiksoverzicht aanvragen bedenk ik me net.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 00:03

Super, ik zal het gelijk mijn moeder zeggen, die gaat daarover.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 00:11

MarianneW schreef:
Valt warm water misschien ook onder gas?

Je hoeft niet voor warm water te betalen. Je betaalt het gas wat verbruikt wordt om het water te verwarmen.
En die rekening is extreem hoog. dat slaat nergens op. Heeft zij in haar appartemant niet gewoon een eigen gasmeter dan. Dat zou toch wel moeten, want anders betaalt zij ook voor anderen die het extreem warm in huis hebben. En er moet natuurlijk een specificatie zijn. Ms betaald ze wel mee aan het hoofdgebouw ofzo. Ze moet het in ieder geval niet betalen, voor ze weet hoe ze aan dit bedrag komen. Ik betaal €1200 voor een hele woonboerderij

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 00:16

Het hoofdgebouw is ook gewoon redelijk koel, en word dan gedeeld (mocht het zo zijn) door ruim 100 woningen.

Maar op de papieren staat echt voor haar 48,75 vierkante meter, voor het hoofdgebouw staat apart. Ook moeten buren een ander bedrag bij betalen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 09:23

Ik zou willen weten waar ze de elektriciteitsmeter hebben zitten en zou toch eens informeren bij de nationale ombudsman en als ze halsstarrig blijven weigeren om het na te kijken zou ik de belbus van Kassa of Radar inschakelen. Daar heeft mijn dochter heel,veel,hulp van gehad toen de verzekeringsmaatschappij van haar auto weigerde te vergoeden omdat ze de maand verkeerd ingevuld had bij het overmaken van de premie maar wel netjes betaald had. Zou het er zeer zeker niet bij laten zitten.

Edit, is van Vara Kassa.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 09:27

Eens beginnen met schriftelijk bezwaar aantekenen tegen die eindafrekening en eisen inzicht te krijgen in de meterstanden van je oma haar woonunit.

Ook in je brief aangeven de rekening niet te wilen betalen totdat duidelijk is waar je oma voor gaat betalen.

Heb zo het vermoeden dat er maar een meter is in het hele complex en je oma daar via een verdeelsleutel voor belast wordt ongeacht haar eigen verbruik.. Is wel vaker in aanleuwoningen...

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 11:49

De standen gaan wel om haar eigen gebruik, staan meternummers bij (4 verschillende).

Mijn moeder gaat wat doen met de tips, echt bedankt. We gaan ook zodra we antwoord hebben andere mensen inlichten, want iedereen die we hebben gesproken en via meander in een aanleunwoning zit heeft bij moeten betalen, de een ongeveer €100, de ander (zoals mijn oma) bijna €1000.

Dat geld is trouwens automatisch afgeschreven, kan ze dit gewoon terug krijgen als ze 'wint'? Neem aan van wel toch.

Oudjes zijn wat makkelijker op te lichten, die geloven wat verteld worden en houden zich er vaak niet mee bezig verder, die vertrouwen erop dat anderen hun niet beliegen. Hier gaat dus direct werk van gemaakt worden.

Bedankt allemaal! Op naar Kassa als ze blijven vasthouden op die €1500 en niet kunnen bewijzen waar dit vandaan komt.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 11:54

Bank bellen en laten storneren :) volgens mij heb je hier 30 dagen voor als ik me niet vergis.
Ik zou in dit geval niet wachten tot je wint... maar wie ben ik natuurlijk ;)

Heeft je oma wel ook echt een gasmeter in haar woning?
Die 4 meter nummers kunnen namelijk net zo goed voor het gehele complex gelden :)

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 11:56

Je kunt een automatische incasso laten storneren tot 52 dagen na de incasso.
Daarover zou ik wel contact opnemen met de leverancier (dat en waarom je het gedaan hebt) anders krijgt je oma er incassokosten bovenop.

Mag ik vragen bij welk bedrijf dit is? mag ook per PB. Er zijn namelijk wat bedrijven bekend die problemen hebben met de jaarafschriften..

het is mij niet duidelijk of je oma nou wel of niet het verbruik op haar rekening heeft staan..?

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 11:57

Automatische incasso's kan je altijd terugboeken dacht ik. Dat zou nu al kunnen. Al moet je dan wel later zelf het juiste overmaken.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 12:03

Ze heeft wél een verbruik op haar rekening. Het gaat om 'eenheden' maar nergens staat wat deze eenheden zijn. Het gaat om ongeveer 10.000 eenheden die zorgen voor deze rekening van €1500.

De 'meters' staan weergeven als badkamer, keuken, woonkamer en slaapkamer, ook nergens staat dat het gedeeld is geworden door alle inwoners bijvoorbeeld. Wel staat er dat de prijs per eenheid berekend is over de totale kosten (€30.000) gedeeld door het aantal vierkante meter (ruim 5 ton), waar dit op slaat weet ik ook niet.

Het gaat overigens om 'Ista'.