Even mijn verhaal kwijt over een nogal rare makelaar en wil graag weten hoe jullie hierover denken.
Mijn vriend en ik zagen eind maart een ontzettend leuk huis. Waren eigenlijk allebei op slag verliefd. Anderhalve week later was de open huizen dag dus besloten er om die zaterdag te gaan kijken. We zijn sochtends eerst naar de bank geweest om te kijken of het wel zou lukken. Het had anders tenslotte geen zin om jezelf lekker te maken met een huis wat je niet kan betalen. Alles was positief bij de bank dus smiddags gelijk gaan kijken. Helemaal leuk dit is echt ons huisje! Die dag gelijk een afspraak gemaakt voor een 2e bezichtiging.
Bij de 2e bezichtiging hadden we een collega van mijn vriend meegenomen. Hij had al een paar keer een huis gekocht en wist wel een beetje waar je op moest letten. Huis nog een keer rondgelopen. Het huis was van een oudere vrouw die in december is gestorven. Niet echt onze smaak qua inrichting, maar daar kan je zelf wat aan doen. Uiteindelijk wilde we graag een bod doen. Het kwam er ook een beetje over of er meerdere geïnteresseerde waren en gelijk gaf de makelaar aan dat hij een kennis had die zeer geïnteresseerd is in het huis en het huis voor de vraagprijs met een strik erom zo zou kopen. Ik had gelijk al het gevoel dat dit een verkoperspraatje was. Hopen dat wij dachten "o jee wij moeten ook de vraagprijs betalen anders is het huis weg". De makelaar had door dat wij even wilden overleggen en liet ons even alleen. Beneden was de collega van mijn vriend en gelijk zei de makelaar tegen hem: "je denkt dat ik ze in de maling neem he?!". Rare opmerking. Uiteindelijk hadden we een bod gedaan en niet eens een belachelijk laag bod. We werden uitgelachen en er werd gezegd voor de vraagprijs kan je het hebben en als je het niet kan betalen houd het op! Oke vreemd wij wilden graag een tegenbod horen. Hij gaf aan dat hij volmacht heeft en dus niet met de verkopers hoefde te overleggen, want die zouden er toch niet mee accoord gaan. Uiteindelijk een hoger bod gedaan en daar kregen we dezelfde reactie op. We zijn weggegaan en dachten echt oke wat is dit?!
Uiteindelijk hebben we 2 maanden gewacht. En het huis is nog steeds niet verkocht. In de tussentijd zijn we erachter gekomen dat het huis van de moeder van deze makelaar is.
Mijn vriend heeft de dinsdag na Pinksteren gebeld. We hebben lang overlegd samen en waren toch wel weg van dit huis dat we besloten hebben toch maar de vraagprijs te bieden. De makelaar vroeg waarom we niet eerder gebeld hadden. Ze waren namelijk in onderhandeling met andere die al 3 keer zijn wezen kijken. Die vrijdag zou er een bouwtechnisch onderzoek komen en als dat verder goed was zou het verkocht zijn. Hij gaf wel aan dat wij hoger hadden geboden dan de mensen waar ze nu mee in onderhandeling waren en ging overleggen met zijn broer. Ik dacht dat als je in onderhandeling bent als makelaar zijnde je niet met andere ook in onderhandeling mag gaan. Vervolgens werden we de dag erna gebeld dat als we de hypotheek rond kunnen krijgen het huis van ons is. Ik vraag me nu af of er wel anderen zijn geweest.
Vorige week vrijdag krijgen we het koopcontract opgestuurd en zaterdag zouden we tekenen. Uiteindelijk werd ik ziek en vond ik het toch wat snel. Ik wilde toch even de tijd hebben om dat koopcontract door te lezen. Aangegeven bij de makelaar die gelijk op zijn teentje getrapt was. We kwamen wel twijfelachtig over! Hij had beter met die anderen in zee kunnen gaan! Uiteindelijk de afspraak verschoven naar dinsdag.
Mijn vriend had maandag de bank gebeld voor een afspraak. Het was daar erg druk en ivm vakanties konden wij pas 18 juli terecht. Doorgegeven aan de makelaar. Dit was ook een probleem. Ging wel erg lang duren. En hij had hier nog nooit van gehoord. Hij bleef aandringen dat we dan maar de hypotheek bij hun moesten afsluiten. Dit willen we niet we voelen ons prettig bij onze bank. De makelaar moest er even over nadenken. Uiteindelijk belde hij een uur later terug dat hij wel snapte dat wij bij onze eigen bank wilden blijven. Wel wilde hij voor zijn eigen gemoedsrust de bank bellen of wij wel echt bij de bank waten geweest voor een oriënterend gesprek en of wij die hypotheek wel zouden krijgen. Wij vonden dit vreemd! Maar prima bel maar de bank gaat echt onze gegevens niet aan jou geven
En inderdaad de bank gaf de dag erna onze gegevens niet. Dit was de dinsdag dat we savonds zouden gaan tekenen. De makelaar belde nog een keer en zei dat we het dan maar via hun moeten doen met de hypotheek. Nogmaals aangegeven dat wij dit niet willen. Toen gaf de makelaar aan dat hij niet 2 maanden wil wachten met het risico dat wij de hypotheek niet kunnen betalen.. Kortom het tekenen ging niet meer door.
Wij zijn echt verbaasd over hoe deze man met ons is omgegaan. Mensen om ons heen vinden het ook belachelijk. Ik zit te twijfelen om een klacht in te dienen. Je zal er denk weinig mee opschieten, maat dan zijn wij het kwijt.
Wij zijn namelijk erg teleurgesteld dat dit huisje zo aan onze neus voorbij gaat. Door iets waar wij niks aan kunnen doen.
Hoop dat het verhaal een beetje duidelijk is. Zouden jullie een klacht indienen? Mag een makelaar trouwens ook de verkoper zijn? Kan hier niet zo gauw iets over vinden op internet.
Is dit werkelijk je absolute droomhuis? Anders zou ik heel hard wegrennen, ver bij deze makelaar vandaan. Wat een vreemde acties. Dan is je vertrouwen toch echt helemaal weg?
WowAmigo
Geplaatst: 22-06-14 08:59
Ik heb geen idee hoe het allemaal zit, maar het komt bij me over als iemand die gewoon het onderste uit de kan wil, waarschijnlijk is dit zijn erfenis! Hele rare gang van zaken zeg! Is er geen brancheorganisatie waar je wat kan vragen? Of een klachtencommissie?
Ik zou zeker het makelaarskantoor waarvan hij is even op de hoogte stellen. Wanneer dit echt jullie droomhuis is, is het natuurlijk er jammer, maar ik zou blij zijn dat jullie van die vent af zijn! Zo iemand zou nog geen stuiver aan mij verdienen!
Wel heel vreemd dat je zo lang moet wachten bij je bank... Dan zou ik daar al geen hypotheek meer willen.. Maar los daarvan, zou he kantoor contacteren want dit is niet normaal.
Dit is niet goed hoor! Zou niet met zo iemand willen werken!
scooby09
Geplaatst: 22-06-14 09:42
Aan koop makelaar bellen die kunnen voor jou onderhandelen en weten precies de regels, als je dit huis wilt hebben. Als je er geen vertrouwen in hebt afzien en op zoek gaan naar een ander huis waar ik je als je iets vind wat je lijkt er heel verstandig aan doet om een aankoop makelaar mee te nemen. Ja ze kosten geld maar ze verdienen dat dik voor je terug.
Goof
Geplaatst: 22-06-14 09:43
Nant schreef:
Ik zou zeker het makelaarskantoor waarvan hij is even op de hoogte stellen.
Dit inderdaad. Ik zou daar het hele verhaal voorleggen. Lijkt mij dat hij niet correct handelt.
Nebraska
Geplaatst: 22-06-14 09:45
Wat een rare snuiter die makelaar! Is hij aangesloten bij de branche organisatie van makelaars? Daar zou ik je verhaal ook doen!!!! (Wel of niet aangesloten, wellicht geven zij je ook advies)
Vertel mij wat over makelaars....pfff wat een oplichters/prutsers/ongekwalificeerde mensen zitten hiertussen ...(ik zit midden in verkoop en aankoop huis ....)
karuna
Drukke kabouter
Geplaatst: 22-06-14 09:45
Vreemde makelaar, je zou eventueel als je echt helemaal weg bent van dit huis een eigen makelaar kunnen meenemen voor de onderhandelingen. Verder komt het op mij over als iemand die jongere mensen denkt een poot uit te kunnen draaien. Ik zou dit zowiezo melden aan het kantoor als hij geen eigen baas is, dan wel de overkoepelende instantie NVM of VBO als hij daarbij is aangesloten. Dit is niet de manier van doen.
Je kunt eventueel bij een andere bank (niet via de makelaar) nog kijken voor een hypotheek, eens kijken of je daar sneller terecht kunt, 18 juli is wel erg ver weg nog.
Als zijn wij ook erg dubieuze makelaars tegengekomen die idd graag zelf de hypotheek wilde afsluiten met veel te hoge kosten enz. Bij een via wie we de hypotheek hebben afgesloten (niet het huis gekocht) hebben we uiteindelijk een rechtzaak moeten aanspannen en zitten we met een niet afgedekt gat van 40000 euro. Meneer had zelf overal handtekeningen onder gezet waar we niets van wisten.
manumol
Geplaatst: 22-06-14 09:54
rare manier van doen hoor......
ik zou een aankoopmakelaar nemen.... die gaat voor jou in onderhandeling. Er zijn zat dingen die van invloed zijn op een bedrag wat een huis moet kosten/ kan opbrengen. Omgeving en wat de plannen zijn in die omgeving. Ook kan die het uitzoeken hoe het zit met de belangstelling van zo'n huis, wanneer het verkocht/gekocht is en voor welke prijs.
Laat ook een bouwtechnische keuring doen! Als er van alles aan het huis mankeert, heeft dat ook invloed op de waarde van het huis. Ook is het belangrijk om te weten of er asbest in het huis verwerkt is, en de grond niet vervuild..... Zat punten waar je zelf nooit aan zou denken.....
Dus mijn advies: neem een aankoop makelaar, en laat het huis keuren! Nu betaal je misschien te veel voor het huis.... En stel dat je het huis moet/wilt verkopen, en er is van alles mis aan, krijg je nooit meer het geld van wat jullie er voor betaald hebben.
Fleuribelle
Geplaatst: 22-06-14 09:56
Zoals Scooby09 al gezegd heeft een aankoopmakelaar in de hand nemen. Zij bewaken het proces en kunnen onderhandelen. Lijkt mij dat deze persoon dan die geintjes niet uit durft te halen. De aankoopmakelaar kost inderdaad geld maar heeft zich ook in ons geval ruim terug verdient. Succes
Jannepauli
Geplaatst: 22-06-14 10:04
Klinkt als zéér dubieus! Is deze makelaar aangesloten bij een beroepsorganisatie? Zo ja, meteen contact opnemen daarmee en de situatie voorleggen. Zo niet: Vereniging Eigen Huis of de Consumentenbond bellen. Eigen aankoopmakelaar inschakelen met een betrouwbare achtergrond ( beroepsorganisatie) ! Google: "problemen met makelaar" - je zult schrikken van de problemen die je tegen komt! Afdwingen een hypotheek via zijn kantoor afsluiten mag niet!
Anoniem
Geplaatst: 22-06-14 10:06
Is het een NVM makelaar? Dan daar een klacht indienen. Want dit hoort echt niet.
En ik vind dat je heel verstandig gehandeld hebt door niet te zwichten voor de druk. Voor je het weet zit je aan een hele risicovolle hypotheek vast. En weet je.... Deze makelaar heeft bewezen niet integer te zijn. Je kunt een kilo sinaasappelen kopen van iemand die niet te vertrouwen is. Als het dan tegenvalt, is dat niet zo erg. Maar zoiets als een huis....dat moet je niet willen. Je kunt ervan op aan dat dit niet het enige is waar hij oneerlijk over is. Een kilo rotte sinaasappelen gooi je in de vuilnisbak, maar problemen met een huis kan je ontzettend veel geld gaan kosten.
Sammie
Geplaatst: 22-06-14 10:09
Als deze makelaar aangesloten is bij een organisatie gelijk een klacht neerleggen!
Dit zijn rare zaken.
Jammer van het huis, maar dan kun je idd beter voor een ander huis gaan kijken. Er zijn er vast meer en ook wel leukere.
Overigens raar dat die makelaar wil verzwijgen dat hij het huis namens zichzelf verkoopt. Daar kom je bij de koopakte nl. toch wel achter
En de makelaar mag idd ook de verkoper zijn. Je bent nl. niet verplicht om je huis via een makelaar te verkopen, dat mag je ook zelf doen
jorika1986
Geplaatst: 22-06-14 10:12
Van jouw verhaal gaan mijn nekharen overeind staan! Ik zou daar als een speer weg gaan... Hij stikt maar in dat huis. Wat hij doet kan en mag niet. Ik zou die man mijn afgeknipte teennagels nog niet toevertrouwen als ik dat zo lees...
har166
Geplaatst: 22-06-14 10:12
Mmmm ik dacht altijd dat makelaars het verhaal zo mooi mogelijk maakten zodat het huis sneller verkocht werd, in dit geval niet dus. Persoonlijk zou ik het huis niet meer willen, ik gun die man het geld niet en zelfs na tien jaar zou ik nog denken ' weet je nog dat die makelaar zo vervelend was? '. Ik zou ook zeker een klacht indienen als zijn kantoor aangesloten is bij een overkoepelende organisatie. Juist om deze redenen nemen mensen vaak een makelaar in de arm omdat je toch met je gevoel een huis koopt en verkoopt en deze makelaar maakt fouten. Druk lost niets op. Zo ging ik eens bij een paard kijken en had van te voren al aangegeven dat ik het paard niet op stel en sprong zou kopen maar zeker twee keer wou rijden en laten keuren. Na de eerste kennismaking en rijden gaf ik aan die week een tweede keer te willen komen met iemand erbij maar de verkoper zei dat er veel belangstelling was voor dat paard en dat ik gelijk moest beslissen en uiterlijk de volgende ochtend moest bellen omdat hij om 12 uur nieuwe kijkers kreeg. Nou dat irriteerde me zo dat ik gelijk nee gezegd heb, zonde van de tijd en de benzine... En met een huis doe je waarschijnlijk nog langer dan een paard dus laat je niet opjagen is mijn mening.
MarjanB
Geplaatst: 22-06-14 10:13
Oh dit klinkt als iemand die het niet zo nauw neemt met integriteit! Zelfs jullie bank opbellen? Wat denkt die man wel niet zeg! Ik zou ook al is het jullie droomhuis nu toch even een pas op de plaats maken.
Bel eerst even met andere makelaars om te vragen hoe zij dit aan zouden pakken en of ze jullie kunnen helpen. Verder zou ik eens advies vragen bij rechtsbijstand/nvm/consumentenbond. Verwacht niet dat hij het huis snel kwijt is als ie dit ook bij anderen doet.
Wij hebben ons huis 18k onder de vraagprijs gekocht(220 was VP) makelaar keek vreemd toen wij 195 boden maar zijn er toch heel snel uitgekomen met hem.
Sammie
Geplaatst: 22-06-14 10:14
Nou ja.. erm 10 jaar geleden had deze tactiek nog wel gewerkt, maar toen zag de huizenmarkt er wel wat anders uit dan nu. Nu moet je dit soort dingen echt niet proberen (sowieso is het al niet en nooit netjes, maar dat terzijde), want voor jouw huis tien andere huizen..
Een makelaar werkt voor de verkopende partij,, hij zal dus altijd zíjn belangen behartigen en niet dat van de koper. Die moeten zelf een (aankoop)makelaar inschakelen.
Anoniem
Geplaatst: 22-06-14 10:51
Toen we ons huidige huis kochten, hadden we een optie voordat we een bod deden. Ik wilde het namelijk eerst laten taxeren voordat ik ging bieden. De makelaar zei dat we echt op moesten schieten, want hij had het huis laten zien aan twee andere mensen en die vrouw was echt vreselijk boos geworden dat er een optie op zat. Ze wilde het zo graag hebben. Ze hadden gewoon met hem staan bekvechten in de tuin.
Natuurlijk nam ik dat met een heel groot korreltje zout. Dat soort dingen zeggen makelaars altijd. Huis rustig laten taxeren, onderhandelingen gedaan en huis gekocht.
Tot ik twee jaar later gedetacheerd werd naar een andere organisatie. En een kennismakingsgesprek had met mijn nieuwe leidinggevende. Hij vroeg na afloop mijn adresgegevens. Toen ik deze gaf, zag ik zijn gezicht vertrekken. "Dat huis had ik willen kopen, maar er zat al een optie op. Mijn vrouw vond het heel erg"
Gelukkig vatte de baas het sportief op. En ik moest denken aan die arme makelaar, die dus de waarheid sprak en door mij niet geloofd werd.
Dat van dat taxeren is trouwens misschien wel een handige tip. Voor een hypotheek moet je sowieso laten taxeren. Als je dat doet vóórdat je een bod uit gaan brengen, heb je meteen een idee van wat het huis daadwerkelijk waard is. En je loopt daarvoor met een onafhankelijk makelaar het hele huis door en daar steek je veel van op.
Yom
Geplaatst: 22-06-14 11:02
klinkt meer alsof ie nu voor de onkosten op moet draaien omdat zijn moeder er niet meer is en hij er daarom zsm weer vanaf wil (om dan de winst weer op te kunnen strijken)
hoe leuk ook, er komen vast meer huizen op je pad en ik zou met hem niet meer verder gaan. Hij weet toch wel dat je het erg leuk vindt en er de hoofdprijs voor wil betalen
jeetje, wat een vreemd verhaal zeg.. rare gang van zaken. ik zou even verder kijken wat huizen betreft... maar goed, ik weet natuurlijk niet hoe verlieft jullie op het huis zijn..
aan de andere kant.. kan je echt pas 18 juli terecht bij de bank??? dat duurt ook wel heel erg lang zeg.. als ik verkoper zou zijn zou ik daar denk ik ook niet op willen wachten.
Je hebt als verkoper niet veel te willen, het is niet zo dat ze in de rij staan voor je huis. Dan heb je gewoon heel veel geluk. Er staat sowieso al 6 tot 8 weken voor de periode dat de financiën rond zijn. En er was laatst al in het nieuws dat de banken achterlopen met de hypotheken. Dat ligt overigens bij de banken die fout, want die hebben te veel mensen de laan uitgestuurd..
Je bent ook weer niet met 1 bank getrouwd, dus je kun ook elders kijken voor een hypotheek (ik zou het alleen niet bij die verkopende makelaar doen ) en onderling vergelijken.