Conservatorium?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Horsenart95

Conservatorium?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 23:18

Hallo allemaal!
Ik vroeg me af of er bokkers zijn die op het conservatorium zitten of er graag naartoe willen. Ik weet namelijk zeker dat ik na mijn huidige opleiding een creatieve opleiding wil doen, alleen kan ik maar niet beslissen of het muziek of vormgeving/tekenen wordt. Beide zijn grote passies van mij :j
Nu lijkt het me superleuk om zang jazz/pop te studeren, maar de opleidingen illustration design en animation design lijken me ook superleuk! :j
Qua scholen spreken artez en de hku me het meest aan. Zijn er mensen die ervaringen hebben met deze opleidingen of scholen?
(hopelijk is mijn verhaal een beetje te begrijpen :+ )

Muurp

Re: Conservatorium?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 15:33

Ik heb ooit (lang geleden.. :+ ) de vooropleiding Muziektheater aan ArtEZ Arnhem gedaan. Ik kan je dus wel wat vertellen over de school, maar dat is al wel even geleden (6 jaar).

Horsenart95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 11:34

Alle info is welkom, dus graag! :j

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 11:35

Ik heb viool gestudeerd in Zwolle aan ArteZ en in Utrecht aan het conservatorium.

Onthoud wel dat zang lichte muziek leuk is maar alles behalve garantie op een baan. De culturele sector wordt enorm op bezuinigd. Je gaat eerst voor de bachelor, dus dan ben je in principe Docent muziek en daarna voor je Master, Uitvoerend musicus. De eisen zijn verschillend maar doorgaans is dat een 8 op je eindexamen om voor je UM te gaan. Ik zou dan ook niet voor een kleine school gaan maar goed oriënteren waar je echt goed wordt opgeleid en wat het landelijke niveau is. Bezoek de scholen en docenten, vraag een les aan en ga naar open dagen. Ik ben om het niveau verschil van Zwolle en de rest van Nederland naar een ander conservatorium over gestapt.

Verder moet je veel discipline hebben, open staan voor van alles en nog wat qua stijlen en leer je veel over muziektheorie, leer je piano spelen als bijvak en (zeker voor instrumenten als piano en snaar instrumenten) een kwestie van veel uren maken en toegewijd zijn.

Cleo12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 11:48

Ik ben het met Fred-Kroket eens, je kan beter kiezen voor een studie waarmee je later een grotere kans op een baan hebt en je muziek/zang voor de hobby houden. Als je echt talent hebt kom je daar ook ver mee, zonder een dergelijke opleiding en heb je een back up. Houd er ook rekening mee dat je eerst op het conservatorium aangenomen moet worden, ook dat gaat niet makkelijk.

Wellicht is het goed om je te laten voorlichten voor beide opleidingen, en vooral naar het toekomst perspectief dat de opleiding je biedt te kijken. Kijk naar wat je wensen voor later zijn, bij creative beroepen is de kans dat je een goed inkomen hebt later relatief klein. Als je dat niets uitmaakt, kun je er voor gaan, maar het gaat zeker niet makkelijk worden. Vooral omdat je vaal als zelfstandig ondernemer moet werken en je dus zelf voor al je voorzeiningen moet zorgen (arbeids ongeschikheids verzekering, pensioen etc). Kijk ook of je met mensen kan praten die dit pas gevolgd hebben en beslis dan of je dat voor jezelf ook ziet weggelegd. Kortom, kijk verder dan de leuke opleiding, belangrijker is wat je er daarna mee kan.

Succes met je keuze.

Horsenart95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 23:38

bedankt voor de reacties! Ik weet inderdaad dat de kans op een baan in de creatieve sector vrij klein is, maar dan heb ik in ieder geval mn diploma tot paraverinair als back up:)
Ik ga me iig goed laten informeren, en hopelijk vind ik dan iets wat echt bij me past (sowieso wel in de culturele sector :) )