Enquête: Angst bij het slapengaan.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ArankaM

Enquête: Angst bij het slapengaan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 13:18

Beste bokkers,

Op dit moment ben ik druk met het maken van mijn profielwerkstuk. Hieronder staat de uitleg en richtlijnen over het onderzoek. Het invullen van de enquête duurt ongeveer 10 minuten. Als je zelf geen ervaring hebt met angst bij het slapengaan, maar iemand die je kent wel, zou je dan de enquête kunnen doorsturen? :)

De Richtlijnen:
• Doelgroep:
Voor mijn onderzoek zoek ik volwassenen en jongeren die ouder zijn dan 15 jaar. Het onderzoek gaat over angst bij het slapengaan. Ik zoek dus mensen die hier ervaringen mee hebben of hebben gehad. Het is een anoniem onderzoek. Het onderzoek is volledig Nederlandstalig, hierdoor alleen geschikt voor mensen die de Nederlandse taal beheersen.
• Angst bij het slapengaan:
Met angst bij het slapengaan bedoel ik de angst die op komt zetten wanneer men in bed ligt en niet kan slapen. Dit kan zijn als u net in bed ligt, maar ook als u ’s nachts wakker wordt en bijvoorbeeld een spannende droom hebt gehad. Ik bedoel met angst, dat u dingen in uw hoofd haalt die zo goed onwaarschijnlijk zijn. Bijvoorbeeld dat er een vreemde in uw kamer staat, zoals kleine bij kleine kinderen: ‘’De krokodil onder het bed’’. Deze angst mag verschillende oorzaken hebben, bijvoorbeeld: Stress, een vervelende ervaring of trauma. Als u echt paniekaanvallen krijgt, raad ik u aan om contact op te nemen met uw huisarts.
• Het doel van het onderzoek:
Men kan ervaringen delen, of aangeven wat zij graag willen proberen. Mijn doel van het onderzoek is mensen helpen met angst bij het slapengaan, door middel van een onderzoeksverslag. Dit onderzoeksverslag wordt op internet geplaatst. Namen of exacte ervaringen worden hier niet in gedeeld.
Bent u niet helemaal zeker of u geschikt bent voor het onderzoek, dan kunt u contact opnemen via het forum of website waar u deze enquête gevonden hebt. Alvast bedankt voor uw deelname.

Dit is de link naar de enquête: http://enquetemaken.nu/r/1f36l

Selina

Re: Enquête: Angst bij het slapengaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 13:30

Ingevuld.

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 13:35

Heel erg bedankt!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 15:08

Ingevuld!

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 11:38

Ingevuld

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 11:45

Ingevuld. Krgen jullie ook meer last van spanning of een onprettig gevoel bij het invullen? Ik schrik hoeveel angsten ik heb eigenlijk.

_Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 11:46

Ook ik heb hem voor je ingevuld!

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 11:46

Ingevuld! Heb een paar keer slaapverlamming met hallucinaties gehad, daardoor heb ik nu steeds het gevoel dat iemand naar me staat te kijken zodra ik mijn ogen dicht doe om te slapen. Is natuurlijk onzin, dus meestal kan ik me prima er overheen zetten. Toch moet ik er iedere avond nog aan denken =\

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 12:03

Ingevuld.

Ik heb al vanaf kinds af aan last van nachtmerries, geloof niet dat ik er ooit nog af kom.

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 15:20

Heel erg bedankt voor alle deelnamen. Ik heb de enquête nu gesloten, ik heb genoeg resultaten. Ik merk wel dat er veel mensen zijn die er last van hebben. Vooral vrouwen hebben er last van. Als er mensen zijn die het interessant zijn om mijn onderzoeksverslag te lezen, mogen zij mij een pb sturen.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 15:22

Oh jammer dat het gesloten is, ik had er graag nog even aan mee gedaan.

Ik heb veel angst bij het gaan slapen als ik alleen thuis ben. Dit alles komt door een woninginbraak die wij hebben gehad.
Hoewel ik weet dat de angst ongegrond is, is het heel moeilijk om het "weg te relativeren"
Ik heb er trouwens nooit aan gedacht hier hulp voor te zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 15:25

SAKKIA schreef:
Oh jammer dat het gesloten is, ik had er graag nog even aan mee gedaan.

Ik heb veel angst bij het gaan slapen als ik alleen thuis ben. Dit alles komt door een woninginbraak die wij hebben gehad.
Hoewel ik weet dat de angst ongegrond is, is het heel moeilijk om het "weg te relativeren"
Ik heb er trouwens nooit aan gedacht hier hulp voor te zoeken.

Ik heb dit wel gedaan, in de eerste instantie niet eens voor mijn angst in het donker, maar tijdens de intake realiseerde ik pas hoeveel angst ik had, ik ga een mindfullness cursus doen hiervoor. Ik zit er nog over te denken om een test te laten doen om te kijken of ik een gegeneraliseerde angststoornis heb, vind dat wel fijn om te weten en hoe ik daar dan mee om kan gaan.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 16:00

Heb even gelezen wat het is Joolien en ik kan me voorstellen dat je daar wel hulp bij gaat zoeken :j

Bij mij is het enkel en alleen het slapen gaan en gewoon niet kunnen slapen van de angst, domweg stijf van de adrenaline in bed liggen. Ik weet wat de oorzaak is en ik weet dat het niet gegrond is. Ik kan daarom niet zo goed inschatten waarmee een psycholoog oid mij mee zou kunnen helpen.
Ik weet namelijk ook prima wat ik kan doen de angst te verminderen en dat gaat ook wel redelijk goed, niet altijd trouwens.
Het komt niet zo heel vaak voor dat ik echt alleen thuis ben, dus veel kans om te "oefenen" heb ik ook niet echt.
Ik ben er misschien ook wel te nuchter voor. Mijn ouders hebben ooit ook een woninginbraak gehad en bij mijn moeder bleef de angst ook heel lang hangen.

Ik was in het begin ook heel bang om in het donker alleen thuis te komen. Dit is echter na verloop van tijd al zo vaak voor gevallen dat ik hier bijna geen angst meer voor heb. Daarnaast heb ik twee katten die mijn graadmeter zijn als ik thuiskom. Als ze niet op de vensterbank komen zitten dan schrik ik wel even. Vooral als de kater er niet zit.

Die zou trouwens ook een beetje mijn graadmeter geworden als ik wel alleen thuis ben. De kater gaat namelijk nog weleens grommen als hij onraad vermoed. Zolang hij slaapt of speelt zou ik ook kunnen slapen :+ Dat gebeurd alleen zelden omdat ik bang ben dat ik zodra ik slaap niet alert genoeg ben en de controle verlies.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 16:02

Bij mij helpt valdispert extra sterk om het topje stress of adrenaline weg te nemen, is echt fijn werkend spul!

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 16:04

Ik heb precies hetzelfde als Sakkia.

Zolang er iemand thuis is is er niets aan de hand maar zodra ik alleen ben en moet gaan slapen..

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 16:06

SAKKIA schreef:
Heb even gelezen wat het is Joolien en ik kan me voorstellen dat je daar wel hulp bij gaat zoeken :j

Bij mij is het enkel en alleen het slapen gaan en gewoon niet kunnen slapen van de angst, domweg stijf van de adrenaline in bed liggen. Ik weet wat de oorzaak is en ik weet dat het niet gegrond is. Ik kan daarom niet zo goed inschatten waarmee een psycholoog oid mij mee zou kunnen helpen.
Ik weet namelijk ook prima wat ik kan doen de angst te verminderen en dat gaat ook wel redelijk goed, niet altijd trouwens.
Het komt niet zo heel vaak voor dat ik echt alleen thuis ben, dus veel kans om te "oefenen" heb ik ook niet echt.
Ik ben er misschien ook wel te nuchter voor. Mijn ouders hebben ooit ook een woninginbraak gehad en bij mijn moeder bleef de angst ook heel lang hangen.

Ik was in het begin ook heel bang om in het donker alleen thuis te komen. Dit is echter na verloop van tijd al zo vaak voor gevallen dat ik hier bijna geen angst meer voor heb. Daarnaast heb ik twee katten die mijn graadmeter zijn als ik thuiskom. Als ze niet op de vensterbank komen zitten dan schrik ik wel even. Vooral als de kater er niet zit.

Die zou trouwens ook een beetje mijn graadmeter geworden als ik wel alleen thuis ben. De kater gaat namelijk nog weleens grommen als hij onraad vermoed. Zolang hij slaapt of speelt zou ik ook kunnen slapen :+ Dat gebeurd alleen zelden omdat ik bang ben dat ik zodra ik slaap niet alert genoeg ben en de controle verlies.

wat een psycholoog voor jou kan doen: emdr-behandeling (niet iedere psych kan dat ;) ) dat haalt de emotie bij een gebeurtenis grotendeels/geheel weg. Als ik jou zo hoor kan je met 1 a 2 behandelingen al helemaal er van af zijn ;) (emdr heeft mij met andere dingen erg goed geholpen)

Annelove16x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 16:08

Jammer dat het gesloten is!