Eikenprocessierups, iemand ervaring?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Eikenprocessierups, iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 23:18

Tjah het moest ervan komen.
Wij hebben dus vanmiddag ontdekt dat er eikenprocessierupsen in de bomen rond het huis zitten.
Er staan 6 eikenbomen in de tuin, een meter of 6/7 van de keuken en de voordeur af. Verderop nog een voor de schuur, waar de schommel tegenaan gebouwd is en langs onze oprit staan er een stuk of 15.
Nu heb ik vluchtig een rondje gelopen en heb ik op meerdere bomen rupsen en nesten gezien. Ik heb de gemeente gebeld maar ze waren niet meer bereikbaar, meneer vertelde alleen dat ze een lint plaatsen en om de 2 weken de bomen komen stofzuigen en ik moet dus morgen even terugbellen.
Allemaal prima en wel, maar die bomen staan in mijn tuin en mijn kinderen spelen/schommelen eronder.
Hoeveel zorgen moet ik me erom maken?
Ik krijg er spontaan jeuk van als ik eraan denk, maar hoe 'gevaarlijk' zijn die dingen echt, hoe dichtbij kun je komen? Kunnen mijn kinderen nog wel buitenspelen en hoe dichtbij?

Iemand ervaring hiermee? Ook met de opruimdienst van de gemeente, helpt dat stofzuigen voldoende?

Pepper32

Re: Eikenprocessierups, iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 23:23

Wij hebben ze ook gehad en ik zou echt uit de buurt blijven, je kunt er behoorlijk last van krijgen....mens en dier....de naaldjes vallen naar beneden en dat kun je vergelijken met brandnetels

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 23:33

Ik zou er zo veel mogelijk bij uit de buurt blijven... Paar jaar geleden was ik op keuring en toen werden we ook gewaarschuwd voor een boom, waar ze in zaten. Wat later op de dag was het extreem warm en op het veld waren maar een paar bomen. Onder 1tje zat niemand en door de drukte waren wij allang vergeten dat we gewaarschuwd waren, dus daar ben ik samen met mijn zus onder gaan zitten.
Nou, dat hebben we gemerkt :') Van top tot teen onder de bultjes en jeuken %)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 23:38

Inderdaad er van weg blijven, zeker niet onder de bomen komen en uit de wind vanaf de bomen blijven. De jeuk is verschrikkelijk, hoewel de HA wel medicatie kan geven hiertegen, is voorkomen nog altijd beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 23:42

Zowel ik als ponylief hebben er een aantal jaar terug last van gehad..
Bij mij was het beperkt tot heel erge jeuk (muggenbeten-idee maar natuurlijk hoe meer contact je hebt gemaakt..) maar pony had het wat erger zitten. Die had waarschijnlijk lekker blaadjes geknabbeld en liep op een bepaald moment lettelijk met een schuimbek en dikke tong rond.. Is ook wel over gegaan (weggehaald bij het plaats delict en denk dat het de dag erna al beter was en na 2 dagen over maar dat zou ik moeten terugzoeken) maar leuk is anders..

Zou dus wel uitkijken, ik weet niet hoe oud je kinderen zijn maar als ze nogal eens wat in hun mond steken of met hun handen ofzo.. ;)
Stofzuigen heb ik trouwens nog nooit van gehoord, wegbranden wel maar dat kon hier toen niet omdat ze te hoog zaten.. Misschien dat het stofzuigen een nieuwe manier is ofzo, kan best :)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 23:45

Ik heb op school gezeten in een regio waar het een plaag is. In die periode kon je perfect zien wie er met de fiets naar school ging en wie met de bus (ik de laatste gelukkig :D ) . Had klasgenootjes en vriendinnen vol met hele erge uitslag, gewoon door het in de buurt fietsen van een nest...echt blijf er maar zo ver mogelijk weg, die waarschuwingen zijn echt niet overdreven :) .

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 23:48

Bakkes, mijn kids zijn 4 en 6 jaar, dus das niet leuk.
Maar iemand vertelde mij dat zolang je niet in zo'n nest gaat zitten poken het wel meevalt en pas een probleem wordt wanneer ze het nest verlaten omdat dat nest dan nog haren bevat die uitvallen.
Maar das dus niet waar?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 23:50

Nee, dat is niet zo, die haartjes vallen eigenlijk constant.
Mijn vader heeft vorige week gewandeld, blijkbaar onder bomen met rupsen door, die zat onder de bulten en verging van de jeuk.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 23:53

Nee de haren vallen inderdaad ook als ze gewoon in het nest zitten. Geloof dat ze normaal zowat tot eind juni begin juli hun haren verliezen. Ik zou iig even je kinderen maar binnen houden helaas, toch zeker als de wind verkeerd staat.

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 00:13

Hier werden een deel jaren geleden de nesten weg gebrand...

Paardennamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 00:21

En een ander bedrijf bellen die ze op kan ruimen?
Het zijn tenslotte jouw kinderen en de bomen staan in jouw tuin...

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 00:57

Ik en een vriendin waren jaren geleden ook slachtoffer :').verschrikkelijke jeuk heeft dat ons opgeleverd.

Ik weet toen in der tijd werd het weggebrand

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 01:09

Een tijd geleden fietste ik ergens langs een pad met een hele rij eikenbomen, deze werden bespoten door een grote machine. Ik neem aan met een soort gif, misschien dat je zoiets kunt vinden?
Gif is niet ideaal maar er telkens langs moeten is toch wel link zeker met de kids..

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 01:21

D'r gemeente haalt ze weg dus die moet je even bellen. Het is echt heel naar als je er last van hebt, en als je allergisch reageert ( check) wordt je er enorm beroerd van.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 07:30

LZP -> HTT

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 07:38

Zij het bomen van de gemeente of van jezelf, particulier haalt de gemeente waarschijnlijk niet weg. Wel kunnen ze je de naam geven van het bedrijf waar zij het laten doen.

Zelf ben ik er gelukkig niet gevoelig voor, maar hou je kinderen uit de buurt van de boom maar ga ook niet panieken.

Zuigen/branden werkt tegen de rupsen die er zijn werkt prima. Zuigen is voor de boom wat prestiger en heb nog geen verband gevonden of een boom ze het jaar erna er nog nestelen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 10:02

De bomen staan in de tuin van de woning en langs de oprit maar we huren de woning van de gemeente.
Zelf een bedrijf gaan bellen kan ik wel doen maar dat zal wel aardig in de papieren lopen gok ik zo (gezien er alleen in de tuin al 7 bomen staan). Het is sneu want de schommel is tegen een van de eiken aan gebouwd en die hebben ze net 2 maanden terug voor hun verjaardag gekregen, zitten ze dagelijks op.
Maar dat moet dan maar even niet meer helaas.

Ik heb ze gebeld zojuist en ze zei dat er heel veel meldingen waren maar ze heeft erbij gezet dat het om kleine kinderen gaat dus hopelijk komen ze hier eerst.

De bomen zijn overigens erg groot, ik kan me niet voorstellen dat ze die tot in de top helemaal leegzuigen en ik begrijp dat ze dus vooral in de toppen zitten, dus dat zou betekenen dat ze idd steeds terug blijven komen en er volgend jaar ook weer zijn.
Wellicht besluiten ze wel om te kappen aangezien de woning toch al op de lijst staat om gesloopt te worden, waarvan ik dan wel zeer verdrietig zou zijn, maar het is niet anders.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 14:49

Watvoor uitslag krijg je ervan dan?
Want ik vraag me dan af waarom we er nog geen last van hebben gehad, we zijn veel buiten.

Hoewel ik wel al 2 maanden loop te schelden op de muggen hier, ik heb steeds enorme muggenbulten die echt vreselijk jeuken voor meerdere dagen. Was steeds nadat ik 's avonds in de tuin bezig was geweest met heg knippen enzo. Zijn dat soms geen muggen maar de haren van die rupsen?

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 14:53

Mijn vriend heeft verleden jaar er een soort netelroos van gekregen, hij had allemaal kleine zeer jeukende bultjes op zijn buik

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 14:54

De reactie kan verschillend zijn, heb collega's gehad die er totaal geen last van hadden (moesten een bos uitmaaien en die bleek vol te zitten met de rups) en andere hebben van 1 haartje al een grote brandplek (het geeft een soort van brandblaar of bultjes)

edit; Netelroos achtige verschijnselen lijken er inderdaad op.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 15:44

Je kunt er ook inderdaad muggenbult-achtige dingen van krijgen. :j

else80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 15:54

Reactie verschilt inderdaad erg per persoon, van nauwelijks jeuk tot bijna brand blaren (niet om je bang te maken :o )
Als de gemeente actief aan bestrijding doet, zou ik daar zeker gebruik van maken. Hier in de buurt bestrijdt de gemeente ook bij particulieren. Ze spuiten een soort lijm over de nesten, waardoor de haartjes niet verspreid worden en zuigen ze dan op.
Nesten waar ze niet bij kunnen hoog in de boom, kunnen ze soms wel feromonen vallen onder hangen. Die lokken de mannetjes vlinders na het ontpoppen in de val, waardoor je geen verdere verspreiding krijgt.

Deliana1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 15:59

mijn vriend vertelde mij ook dat je luchtwegen er van geirriteerd konden raken. En die jeukende bulten kunnen brandblaren worden Hij heeft dit soort bomen ook moeten besproeien met gif etc. En weet dus ook hoe gevaarlijk het kan zijn. En als iemand die naalden in zn kleren heeft en bij een ander is kan die gene die naalden ook op zich krijgen en dus ook bultjes krijgen.. zou er dus goed mee oppassen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 16:17

Hm ik begin me nu allerlei dingen af te vragen, ik heb namelijk ook al een maand of 2 wat benauwdheidsklachten, kortademigheid, hartkloppingen. Kan dat dan ook al een gevolg zijn of is dat te vroeg geweest? Was al vanaf eind maart/begin april.

Deliana1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 16:18

anneliesdj schreef:
Hm ik begin me nu allerlei dingen af te vragen, ik heb namelijk ook al een maand of 2 wat benauwdheidsklachten, kortademigheid, hartkloppingen. Kan dat dan ook al een gevolg zijn of is dat te vroeg geweest? Was al vanaf eind maart/begin april.

dit kan zeker een gevolg zijn ' aldus mijn vriend (ervaren)