Wie kan mij meer vertellen over biologisch vlees?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

femo

Wie kan mij meer vertellen over biologisch vlees?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 09:44

Ik eet eigelijk al jaren alleen biologisch vlees.
Eerst haalde ik het biologische vlees bij de albert heijn, maar nu bij een bio-slager.
Ik vroeg me af wat jullie weten van de echte wereld van de biologische beesten.

Hoe ik het voor me zie: Varkens op een stukje land, worden goed gevoerd, kunnen rollen in de modder en schuilen tegen kou en regen. Wat het zelfde geld voor kippen en koeien.

Maar ik begin steeds meer te twijfelen aan het welzijn van deze dieren.

hoe worden ze geslacht? en hoevaak komen ze buiten. hoeveel ruimte hebben ze?

Ik hoop dat bokt er een beetje meer kennis over heeft dan ik zelf. :o

Liselot

Re: Wie kan mij meer vertellen over biologisch vlees?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 09:48

Biologisch heeft eigenlijk niet eens zo heel veel te maken met het welzijn van de dieren. Het gaat er voornamelijk om dat de dieren (veel) minder antibiotica en andere medicijnen krijgen alvorens ze geslacht worden

femo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 09:49

Maar er word toch ook wel gezegd dat ze lekker buiten komen en niet zo opgehokt staan? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 09:50

Biologisch bij de Albert Heijn is niet zo biologisch. Normaal wordt dat door een extern bedrijf/organisatie bepaald maar de AH doet dat zelf. En tsja, met dat stickertje erop kunnen ze er gelijk veel meer geld voor vragen... Net als dat beter leven keurmerk.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 09:50

Inderdaad wat Liselot zegt. Het gaat ook om het voer dat ze krijgen, dat biologisch geteeld is (dus niet bespoten enz.). Welzijn heeft er inderdaad niet veel mee te maken. Als je echt wil dat de beesten vrij leven, een goed leven hebben en voldoende ruimte enz. hebben, dan zou je ze zelf moeten houden. Dan weet je pas echt wat er met je beesten gebeurt.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 09:52

De dieren hebben ietsje meer ruimte en zullen ietsje meer buiten komen, maar een enorm verschil is het niet. Merk ook dat dit één van de grootste misvattingen is

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 09:55

Wij hadden vroeger een pluimveebedrijf (leghennen). Na het biologische zijn we gestopt ivm de gezondheid van mijn vader en alle regeltjes rondom het houden van kippen, is voor een (kleinere) boer niet meer te houden zowat. Het rijtje biologisch wat ik mij zo kan herinneren: (excl de regels rondom het papierwerk ;) )
- Meer ruimte per kip
- Uitloop mogelijkheden naar buiten
- Meer beschutting buiten
- Legnesten zijn groter
- Ander voer
- Minder medicijnen
- Keuze snuit wel/niet bekappen. (overigens gaat mijn persoonlijke voorkeur naar wél bekappen, dit ivm pikkerij in de stal met als gevolg juist meer dierenleed. IMO... Dit hou je NIET tegen door meer of minder ruimte in de stal.)

Wij zijn trouwens in 2006 gestopt, in de loop van de jaren is bovenstaand rijtje nogal eens weer veranderd.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 09:57

ok... vanaf vandaag ben ik dus vega. :n

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 09:57

ja maar de meer ruimte per kip gaat maar om 3 kippen per m2 minder. Dus 6 ipv 9, vind ik nog steeds heel karig :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 09:57

Weet over koeien dat ze onbespoten voer krijgen. Verder word er veel minder snel antibiotica gebruikt (zijn strenge regels voor). Hebben ze vermaak in de stal, grotere, ruimere stal en ze kunnen naar buiten (ken een boer waarbij ze zomers en winters naar buiten gaan, maar weet niet of dit een regel is bij biologisch vlees)

Momenteel werk ik bij een varkensboer en die dieren krijgen het keurmerk beter leven. Alhoewel ik vind dat dat niet echt een beter leven is. Zeugen zitten nog steeds vast (ja, ik snap het punt waarom ze vast zitten), biggen hebben iets meer ruimte en zitten met minder in 1 hok, ze hebben wat speeltjes en thats it.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 09:59

En een koe met mastitis die geen antibiotica mag is echt heel diervriendelijk... >;)

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 10:00

Je zou eens de docu Food Inc. moeten kijken (op netflix maar misschien ook wel ergens online te zien). Dan weet je precies hoe het er aan toe gaat in onze voedselindustrie.

Liselot: klopt inderdaad karig, maar hé wel meer ruimte per kip he!?

Kentaro

Het ligt er natuurlijk ook net aan waar je het haalt!
Een kennis van ons is begonnen met het op een fantastische manier houden van varkens! Daadwerkelijk de hele dag buiten, diverse modderbaden :) heeft een afspraak met een lokale slachter. Als je daar je vlees zou halen, wéét je dat die dieren het echt goed gehad hebben.
Een andere kennis haalt bij een slager bij haar op het dorp haar vlees, waarbij ze weet waar de dieren vandaan komen en waar ze worden geslacht.
Als je zoiets hebt, kun je wat over het welzijn van de dieren zeggen.
Was een tijdje terug een programma op tv over het biologisch vlees van de AH. Er is in zulke grote getalen vraag naar, dat het niet aangeboden kan worden en maar gemengd werd met 'gewoon' vlees.... -O- Aan het vlees is niets te zien. Dan denk jij met je goede gedrag wat meer geld neer te tellen voor verantwoord vlees, terwijl je gewoon bedonderd wordt...

Achterom

Liselot schreef:
ja maar de meer ruimte per kip gaat maar om 3 kippen per m2 minder. Dus 6 ipv 9, vind ik nog steeds heel karig :o

En hoe komt dat? Juist, door ons, de consument die weigert om te betalen voor vlees van een dier die het echt goed heeft gehad.

Als je het zeker wilt weten: koop dan vlees van een boer die je kent, dan weet je hoe het dier geleefd heeft.
Edit: en omdat je op die manier de tussenhandel er uit haalt, krijgt de boer een fatsoenlijke prijs voor zijn vlees en betaal je uiteindelijk niet (veel) meer dan in de supermarkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 10:03

@Liselot; Niet dus... Daarom eet ik zelf juist geen biologisch vlees, hoe cru dat misschien ook is...
Plus, denk er bij, een koe heeft mais en gras nodig. Omdat er geen (of minder?) kunstmest gestrooid mag worden, niet onkruid gespoten mag worden, is een boer dus in principe meer oppervlakte weiland nodig om hetzelfde aantal gras en mais te krijgen als een 'normale' boer. Ik ben er juist op tegen dat er zoveel nodig moet zijn voor 1 stuk vlees, dan liever iets intensiever op 1 stuk.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-06-14 10:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 10:03

Dat vind ik echt zo'n dooddoener he, de consument wil niet betalen....
Als het nu gewoon eens niet meer aangeboden zou mogen worden, dan heeft de consument geen keus meer en moet die wel wat meer betalen als die vlees wil :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 10:04

Idd, dat is wel het beste. Of iig bij een slager en niet in de supermarkt. Dat scheelt ook al een hoop (proef je ook). Zelf hebben we 3 kippen die op zo'n 1000m2 lopen (scharrelkip to the max :)) ) en van alles te eten krijgen. Die eieren zijn echt compleet anders dan degene die je in de winkel koopt. Ze zijn meestal groter en bevatten veel meer eigeel.

Veulen84

Als je twijfels hebt. Waarom dan niet kopen bij een boer die zelf slacht. Ik ken er meerdere. Beestjes lopen heerlijk in de wei en af en toe is er 1 weg. Die koop je dan later weer bij hen. Ingevroren en heel hygiënisch allemaal.

Overigens weet ik van eieren dat je beter vrije uitloop eieren kan nemen dan scharreleieren omdat dat al weer veel vriendelijker zou zijn.

Liselot

Ik ben persoonlijk echt niet te beroerd om meer te betalen voor een stukje vlees of eieren. Ik haal bijvoorbeeld altijd vrije uitloop eieren omdat ik weet dat die beestjes het een stuk beter hebben.
Alleen sta ik niet achter biologisch vlees, ik vind dat namelijk niet diervriendelijk... dan zou ik liever vlees ergens zelf bij de boer kopen waarvan ik weet dat de dieren het ook daadwerkelijk goed hebben

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 10:06

Kentaro schreef:
Dat vind ik echt zo'n dooddoener he, de consument wil niet betalen....
Als het nu gewoon eens niet meer aangeboden zou mogen worden, dan heeft de consument geen keus meer en moet die wel wat meer betalen als die vlees wil :P

Ja, en waar moet de boer dat van betalen dan? Er zijn genoeg boeren die bij de voedselbank lopen. Simpelweg omdat de prijzen te laag liggen momenteel.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 10:09

Ik haal het dus bij een biologische slager, en heb wel eens het eea gevraagt. waar de kippen bijv vandaan komen. dan zeiden ze: een boerderij. maar echt veel info krijg je niet.

Kan iemand mij aan een betrouwbare boer helpen omg utrecht?! :)

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 10:10

Biologisch zegt totaal NIKS over het dierenwelzijn, zegt alleen iets over de voeding die de dieren krijgen. Dikke voor de gekhouderij dus!!

Idd een kwart koe of varken kopen bij een dierenliefhebber die de dieren wel een aantal jaren als dier laat leven, lekker buiten, meer dan genoeg ruimte, knuffels en goede voeding. Uiteindelijk ben je goedkoper uit en geloof me.....geen enkele keurslager kan hier tegen op. Je ruikt het verschil al als je het aan het braden bent.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 10:11

Kentaro heeft blijkbaar geen idee wat het gaat kosten als een boer over zou gaan naar biologisch ;) Is trouwens ook een langdurig proces.
Die keurmerken zeggen mij ook niet zoveel. Wij hebben een kleine kudde vleeskoeien, zijn niet aangesloten bij 1 of andere organisatie en niet biologisch. Maar bij ons is medicijngebruik en ab gebruik een grote uitzondering. Onze kalfjes lopen met hun mama's in de wei. Zeer hoog dierenwelzijn dus. Maar…hier kunnen wij dus absoluut niet van leven, mijn man heeft gewoon een fulltime baan erbij. Er zijn veel mensen die roepen dat ze wel meer geld willen uitgeven aan 'beter' vlees, maar in de praktijk rent bijna iedereen naar de kiloknallers. Voor wie dus niet meer in de supermarkt wil kopen, er zijn wel initiatieven in Nederland. Koop bijvoorbeeld rechtstreeks van de boer, ze zijn vast niet te beroerd om je te laten zien hoe hun dieren leven.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 10:13

Ik begon eerst ook met biologisch vlees, maar toen ik zag was er nou zo biologisch aan was hoefde ik het eigenlijk al niet meer. Ik ben inmiddels zo's 8 jaar vegetarisch en gebruik vleesvervangers, het was even wennen maar nu ik het gewend ben zijn sommige dingen eigenlijk juist best lekker. Zou niet anders meer willen :)
verder halen we de eieren en kaas bij een boerderij een paar kilometer bij ons vandaan, hier mag je de eieren uit het hok bij de kippen halen en ook de koeienstallen zijn open zodat je ziet waar alles vandaan komt, je kan zelfs een kijkje nemen in hun kaasmaakfabriek als je dat leuk vind.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 10:18

Liselot schreef:
En een koe met mastitis die geen antibiotica mag is echt heel diervriendelijk... >;)

Antibiotica mag niet preventief worden toegediend, maar als er sprake is van een infectie dan mag het wel degelijk.