Stoppen met studie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

KayleeJane

Stoppen met studie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 19:27

Pfff ik moet het gewoon even kwijt. Misschien vind ik hier wat lotgenoten!
Ik ben een 2e jaars pabostudente, maar ik wil stoppen. Ik vind het niet meer leuk en ik trek het niet meer. Morgen heb ik een sollicitatiegesprek voor een fulltime baan. Ik woon wel thuis en mijn ouders betalen mn studie. Helaas weten zij nog van niks. Ik moet het ze wel vertellen want schuldgevoel vreet me op. Ongeveer 4000 euro van hun geld is nu dus weg. Ik voel me een vreselijke dochter.
Iemand die hetzelfde heeft meegemaakt of me wat tips kan geven of wat dan ook? Voel me een beetje radeloos..

Evelien__

Re: Stoppen met studie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 19:30

Ik zou het hoe dan ook tegen je ouders zeggen... Hoe moeilijk het ook is. €4000 is niet niks (ik weet er helaas niks van, ik woon en studeer in België). Ze zullen het waarschijnlijk wel appreciëren dat je het hen laat weten. En het is ook niet zo dat je stopt en gewoon even wat gaan "kijken" wat je kan gaan doen toch? Je hebt een duidelijk plan voor ogen en zie dat dat sollicitatiegesprek niet uitkomt, kan je alsnog verder gaan met je studie. Ik zou eerst voor het gesprek gaan, en dan kijken. Stel dat het niks wordt, dat je niet voor niks je school hebt opgezegd... Maar dat is mijn mening.. Sterkte!

ElanJV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 19:31

Ik ben maar liefst 3 keer gestopt... Mijn ouders betaalden het ook en nog steeds. Ben inmiddels 3e jaars mwdstudente. Mijn ouders waren not amused maar ik ben er wel altijd eerlijk over geweest. Zeker nu je zegt dat je morgen al sollicitatie hebt (als?) vind ik dat je daar eerlijk over moet zijn. Dat is tijdelijk neem ik aan? Ga uitzoeken wat je wel wil!
Neem aan dat je je P hebt? Dan kun je mooi even een half jaartje werken en bijvoorbeeld in februari weer starten. Niet later raad ik aan ivm de (a)sociale leenstelsel. Succes, eerlijk zijn!!

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 19:35

KGasfart schreef:
Pfff ik moet het gewoon even kwijt. Misschien vind ik hier wat lotgenoten!
Ik ben een 2e jaars pabostudente, maar ik wil stoppen. Ik vind het niet meer leuk en ik trek het niet meer. Morgen heb ik een sollicitatiegesprek voor een fulltime baan. Ik woon wel thuis en mijn ouders betalen mn studie. Helaas weten zij nog van niks. Ik moet het ze wel vertellen want schuldgevoel vreet me op. Ongeveer 4000 euro van hun geld is nu dus weg. Ik voel me een vreselijke dochter.
Iemand die hetzelfde heeft meegemaakt of me wat tips kan geven of wat dan ook? Voel me een beetje radeloos..

Probeer bij jezelf eerst te rade te gaan.

- Vond je het studeren an sich verschrikkelijk?
Of de opleiding?
- Wil je niet meer verder studeren of uiteindelijk wel weer?

Van daaruit kan je namelijk gaan kijken of je toch een andere studie wil overwegen of dat je echt wil werken.

KayleeJane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 21:44

Sorry was niet duidelijk heb mn P ook niet. Ik trok het halverwege het jaar al niet meer maar probeerde door te gaan omdat ik mn ouders niet teleur wilde stellen. Doe dit uiteindelijk toch..
Ik wil gewoon niet meer studeren. Ik kom nooit mee in de klas, voel me er niet lekker en al die lesstof doet mn hoofd duizelen.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 23:53

Het lijkt alsof ik mezelf zie typen. Ik ben inmiddels drie keer begonnen, drie keer gestopt en niet meer van plan nog eens te beginnen.
Ik kan niet studeren, niet omdat ik het niveau niet bij kan benen of zo, maar omdat ik er niet tegen kan dat het niet ophoudt. Ik wil om 5 uur de deur dichttrekken en klaar zijn, niet naar huis gaan om daar verder te gaan.

Mijn moeder vond het heel erg dat ik weer stopte, niet zozeer uit teleurstelling, maar omdat ze het rot vindt dat het mij zo ongelukkig maakt. Als je hierover duidelijkheid schept naar je ouders, neem ik aan dat ze het zullen begrijpen.

Heel veel succes met je gesprek morgen, ik zal aan je denken :)

KayleeJane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 00:07

Het is fijn om te lezen dat ik begrepen word! Ik wil ze gewoon geen pijn doen. Ze hebben problemen genoeg en ik was ook al de eerste keer gezakt voor de havo..
Ik hoop dat die baan wat gaat worden. Het is bij mn oude bedrijf waar ik weg moest omdat ik te oud werd en geen vast contract kon krijgen maar nu wil ik gewoon alleen werken dus heb meer kans.
Ik hoop dat mn ouders me zullen begrijpen en dat ik een leven kan hebben.. Ze straffen nogal zwaar soms.. Pff mn hart heeft vandaag al heeeeeeel wat slagen overgeslagen van zenuwen :S
Heel erg bedankt voor de steun!!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 03:59

Komt het voor je ouders als donderslag bij heldere hemel of weten ze hoe je je studie ervaart?

KayleeJane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 08:40

Het word denk ik een behoorlijke verrassing....

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 08:43

Dat vind ik eigenlijk heel schokkend om te lezen.Voor jou als kind, want blijkbaar kan je niet genoeg op je ouders vertrouwen om dit de delen, maar ook voor je ouders. Zij zijn immers al buitenspel gezet doordat je al zo ver in je traject bent dat je al aan het solliciteren bent

KayleeJane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 09:05

Ik wilde ze niet teleurstellen dus probeerde ik het zelf maar op te lossen.. Maar ik had moeten weten dat het zo niet werkt. Als ik het eerder had vertelt hadden we het kunnen bespreken maar nu word het meer mededelen want er kan niks meer aan gedaan worden

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 09:07

Ik heb hetzelfde!

Ik was hartstikke bang dat mijn ouders super boos zouden worden, dit zijn ze ook wel geworden maar niet om het feit dat ik stopte, maar doordat ik niks had laten weten en ze het idee hadden dat t allemaal wel goed ging..

Succes ts! En wees en blijf eerlijk tegen je ouders!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 09:08

Ik vind het ook wel heel apart dat je dit niet kunt delen met je ouders. Wat bedoel je met zwaar straffen?

KayleeJane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 10:07

Om het niet zeggen zullen mn ouders inderdaad het meest boos zijn..
En nouja een "zware" straf is bij mij dat ze me niet laten paardrijden; telefoon, laptop innemen; nergens meer heen.. En dat tot ik alles heb terugbetaald wat wel tot 2jaat kan duren :S

ElanJV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 10:13

Ah dat kan ik me bijna niet voorstellen.. Snap wel dat dat misschien hun eerste reactie is.
En als je besluit om helemaal te stoppen, dan is terugbetalen wel logisch vind ik.. Spreek met je ouders dan af hoeveel je wanneer betaald. Als je gaat werken verdien je genoeg om je ouders een maandelijks bedrag over te maken. En eventueel kun je daarnaast uit huis gaan en een eigen plekje gaan zoeken. Vind ik ook wel logisch als je 20 bent en fulltime werkt. Weet je al wanneer je het gaat vertellen?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 10:15

Wat als het geplande sollicitatiegesprek niet lukt? Heb je dan andere toekomstplannen of is het dan een beetje "tja, we zien wel wat er komt".
Ik vind een opleiding afmaken heel belangrijk. Het toont doorzettingsvermogen. Denk eraan dat het gras altijd groener is aan de andere kant. Een student die het niet ziet zitten beschouwt een fulltime job als absolute redding. Terwijl de werkmens met die job terug droomt naar de tijd als student.
Als je het moeilijk hebt, ziet iedere andere situatie er aantrekkelijker uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 10:17

Sommige mensen vinden studeren gewoon écht niks. Inderdaad de deur om 5 uur dichttrekken en morgen pas weer verder gaan.

Je bent 20 jaar, en hebt sollicitatie voor een fulltime baan. Dat kan je ook vóór je laten werken in het gesprek wat je gaat voeren met je ouders; je hebt geprobeerd het zelf op te lossen, maar als je het studeren gewoon écht niet wil, dan kan niemand dat oplossen. Daarentegen ben je wel op zoek gegaan naar een fulltime baan, en zit je niet thuis te niksen. Wanneer je ouders gekalmeerd zijn van de eerste schok (wat alle ouders wel zullen hebben als je kind met de mededeling komt dat ze niet meer door willen gaan met hun studie) dan zien ze hopelijk ook wel dat je volwassen genoeg bent om deze beslissing te maken én om verder te denken!

Ik wil je in ieder geval héél veel succes wensen met je sollicitatie, zet 'm op!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 10:26

Inderdaad wat Chelle_dora zegt.

Is er niet nog een mogelijkheid om alsnog wel je p te behalen? Dan heb je nog iets op zak?

Succes met het te vertellen!

KayleeJane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 10:30

Studeren is niet mijn ding en is helaas nooit geweest. Ik kan goed leren hoor! Maar mn concentratie duurt niet langer dan 2minuten en dan is het lang. Ik word gek van de boeken en lessen en eigenlijk alles :S
De baan waar ik voor ga is een grote kans dat ik hem krijg en anders zoek ik verder voor een baan. Thuiszitten is namelijk ook niks voor mij!
Ik hoop dat mn ouders dit snappen

En ik moet nog een hele stage inhalen en een toets maken.. Dat red ik niet meer..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 10:42

Vind je de studie zelf wel leuk?

soms is het erg bepalend hoe les stof word aangeboden. Ik kan ook niet leren van hele dagen in college zitten luisteren. maar de manier waarop het bij mij op school aangeboden word is het wel aantrekkelijk.

Buiten de 4000 euro die nu weg is, wacht je ook een studie schuld van enkele duizend euro. Van je stufi en OV.
Ik zou heel diep na denken of je dat wel wil..

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 10:47

Ik zou gewoon alles vertellen wat je hier ook verteld! De meerderheid van de mensen die ik ken zijn een keer gestopt met een studie, natuurlijk is het vervelend maar vantevoren had je dit ook niet kunnen weten! Straffen van een 20 jarige vind ik ook een beetje apart eerlijk gezegd.

Ik hoop dat je ouders begrip tonen! Ze zullen wel schrikken, maar dat is logisch. Succes! :)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 10:51

Jeetje die straffen verwacht ik eerder bij een 13 jarige niet meer als je 20 bent. Ik zou het als ik jouw was vanavond al bespreken anders blijf je ermee rond lopen... Daar wordt je sowieso niet gelukkiger van. Hoe langer je wacht hoe moeilijker het wordt.. Succes

KayleeJane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 10:58

Mn ouders denken dat ik 13 ben.. Ik weet dat ze van me houden maar het is benauwend..
Ik vind de studie zelf ook gewoon niks...
En gelukkig heb ik mn stufi altijd op mn spaarrekening gezet dus die kan ik terug betalen!
Helaas moet ik mn ouders het apart vertellen.. Mn vader is laat thuis en ik kan iet meer vanmiddag zo lang met alleen mn moeder zitten zonder iets te zegge ..

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 11:07

Konstantine schreef:
Het lijkt alsof ik mezelf zie typen. Ik ben inmiddels drie keer begonnen, drie keer gestopt en niet meer van plan nog eens te beginnen.
Ik kan niet studeren, niet omdat ik het niveau niet bij kan benen of zo, maar omdat ik er niet tegen kan dat het niet ophoudt. Ik wil om 5 uur de deur dichttrekken en klaar zijn, niet naar huis gaan om daar verder te gaan.

Mijn moeder vond het heel erg dat ik weer stopte, niet zozeer uit teleurstelling, maar omdat ze het rot vindt dat het mij zo ongelukkig maakt. Als je hierover duidelijkheid schept naar je ouders, neem ik aan dat ze het zullen begrijpen.

Heel veel succes met je gesprek morgen, ik zal aan je denken :)

Heel herkenbaar verhaal! Ook ik ben meerdere malen gestopt met studeren, en heb intussen besloten er (voorlopig) niet meer aan te beginnen. Het maakte me echt diep ongelukkig.

Meid, als studeren niets voor je is, dan is dat echt geen schande. Ook zonder studie kan je wat bereiken, al zal dat wellicht niet net zo makkelijk gaan.
Is het een idee om te werken, en daarnaast een cursus te volgen? Bvb een taal, of evt een cursus die gericht is op het bedrijfsleven? (Denk: marketing, ict, etc.) Op die manier kan je jezelf interessant maken voor bedrijven, zonder weer echt de schoolbanken in te moeten.
Mij is dit heel goed bevallen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 11:10

KGasfart schreef:
Mn ouders denken dat ik 13 ben.. Ik weet dat ze van me houden maar het is benauwend..
Ik vind de studie zelf ook gewoon niks...
En gelukkig heb ik mn stufi altijd op mn spaarrekening gezet dus die kan ik terug betalen!
Helaas moet ik mn ouders het apart vertellen.. Mn vader is laat thuis en ik kan iet meer vanmiddag zo lang met alleen mn moeder zitten zonder iets te zegge ..

Helaas is het reizen waarschijnlijk ook ong. 2000 euro aan schuld.
Persoonlijk zou ik toch nog eens met een consulent gaan praten, over de problemen.

En correct me if im wrong maar heeft je geringen motivatie misschien ook iets te maken met de behandeling van je ouders?
Je zegt dat je ouders je behandelen als een 13 jarige. En wanneer je fulltime gaat werken heb je wss de mogelijkheid om uit huis te gaan (en dat begrijp ik heel goed) . Heeft je keuze om te willen stoppen daar ook iets mee te maken? Of zie ik dat helemaal verkeerd?