Gitaar leren spelen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MelissaH1996

Gitaar leren spelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 18:19

Ik wist niet waar ik het moest plaatsen, dus excuses als het verkeerd staat mods!

Hallo,

Ik ben in september vorig jaar gestart met de pabo. Nu moesten wij een gitaar aanschaffen en vraag me niet waarom, want we hebben er nauwelijks iets mee gedaan. Nu heb ik wel een extra module gitaar gevolgd van een medestudent, maar ook hier heb ik nog niet heel erg veel geleerd door veel uitval van les door omstandigheden.

Heeft/weet er iemand liedjes die makkelijk zijn om jezelf aan te leren? En zijn er meer mensen die net beginnen met het leren van gitaar spelen?

Ik ken al wat akkoorden en anders kan ik ze zo opzoeken in een boek. :)

Edit: ik vind het leuk om liedjes voor in de basisschool te leren aangezien ik het dan ook kan inzetten in mijn stage volgend jaar en al die jaren daarna. :)

Giolli
Zeg maar Ber!

Re: Gitaar leren spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 21:14

Deurdonderen van Normaal is super easy. :')

AnniekSolana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 21:19

Ik ben ook begonnen met gitaarspelen toen ik de pabo ging doen. Bij ons is het overigens niet verplicht, maar mij leek het gewoon erg leuk om voor mijn klasje zo af en toe liedjes te kunnen spelen en leuke muzieklessen te kunnen geven met de gitaar. Helaas heb ik het veel te druk waardoor ik niet toe kom aan gitaarles, maar ik ken wel vrijwel alle akkoorden, alleen is liedjes jezelf aanleren iets moeilijker dan ik dacht :') . Dus ik lees mee, ben benieuwd of er leuke simpele liedjes zijn die je jezelf gemakkelijk aan kunt leren!

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 21:20

Ik zou een akkoordenboekje kopen en een basic liedje met ongeveer drie akkoorden kiezen. Zo heb ik het ook gedaan! Gewoon op je gemakje het overspringen op de snaren leren.

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 21:23

ultimate-guitar.com

Liedjes die je wilt kun je gewoon zoeken en akkoorden staan erbij :D
Bij de meeste is het zo: houd je muis op een akkoort en je ziet hoe je die moet spelen :))
Zo heb ik het gedaan, uiteindelijk ga je de akkoorden herkennen en weet je ze uit je hoofd!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 21:26

Wat ook lekker werkt is spelen met tabs.. Daar staat heel duidelijk aangegeven welke fret je voor welke snaar moet spelen. Gaandeweg ga je ook accordeon herkennen. Heeft mij heel erg geholpen!

jilinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 21:31

als je de basisakkoorden kent werkt het goed om gewoon liedjes te gaan spelen, gewoon popmuziek e.d. Dat zijn vaak gewoon simpele akkoorden en meestal maar 4 tot 6 in een nummer. In het begin gaat het natuurlijk niet zo soepel, maar door gewoon te blijven oefenen, gaat het steeds beter. :j

ultimate-guitar.com heeft van heel veel nummers akkoorden en voor uitleg kan je op youtube een tutorial opzoeken.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 21:37

Ik zou zelf liedjes met tabs gaan spelen. Dat us vaak iets simpeler te leren. Als je wil mag je me pb'en dan kan ik je mijn partituren eventueel mailen als je wil. Ik speel dinds oktober en heb elke week priveles

MelissaH1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 21:57

olafgek schreef:
Ik zou zelf liedjes met tabs gaan spelen. Dat us vaak iets simpeler te leren. Als je wil mag je me pb'en dan kan ik je mijn partituren eventueel mailen als je wil. Ik speel dinds oktober en heb elke week priveles

Wat zijn partituren precies? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 22:05

Inderdaad met tabs. Je kunt beginnen met akkoorden, daarna kun je je gaan richten op het tokkelen. Een goed liedje om hiermee te beginnen is Dust in the Wind van Kansas (dat was overigens het allereerste liedje wat ik zelf leerde op de gitaar).

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 22:07

MelissaH1996 schreef:
olafgek schreef:

Wat zijn partituren precies? :)

De blokjes met de tabsdie je moet spelen en hoe.
Het zojn wrl geen kinderliedjes, maar je leert wrl je bingerd te gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 22:09

Nou ja op ultimate-guitar staan er zo ontzettend veel... Daar kun je vast wel wat vinden.

MelissaH1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 22:10

Thanx!

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 22:13

Meisje uit mijn klas heeft zichzelf gitaar leren spelen door liedjes die zij wou kunnen op te zoeken op youtube hoe je dat moet spelen. Is best makkelijk :)

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 03:32

Horse With No Name is ook een makkelijk nummer. Het is het eerste liedje dat ik zelf heb leren spelen (en ook nog het enige voorlopig :') )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 17:01

Zat er serieus net over na te denken om een gitaar aan te schaffen :+

en toen kwam ik dit topic tegen.

Puur voor het pingelen, vind het zo leuk haha.

Het is toch niet noodzakelijk om op gitaarles te gaan oid?

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 17:28

Als je een beetje muziekaal bent niet :)

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 17:34

Geen tabs! leer je niks van. Klinkt aardig maar je hebt geen idee wat je aan het doen bent. Gewoon een liedje uitzoeken (bijv. het is een nacht van guus meeuwis), akkoorden opzoeken en dan oefenen tot in de eeuwigheid.

Zit nu zelf 3 jaar op les maar het valt best tegen. Heb best een beetje gevoel voor muziek maar gitaar is geen makkelijk instrument als je echt wilt weten waar je mee bezig bent :j

wij doen ook noten lezen en daarvan spelen. is goed voor je techniek e.d. maar wel moeilijk.
Ik vind gitaarles toch wel een aanrader als je het serieus wilt leren

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 18:50

gewoon 4 akkoorden leren, dan kan je alle liedjes spelen die er bestaan :+

:D

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 18:57

Grandioos dit :D :D :D :D :D

MelissaH1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 19:01

Haha geweldig! _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 19:05

pluisje88 schreef:
Geen tabs! leer je niks van. Klinkt aardig maar je hebt geen idee wat je aan het doen bent. Gewoon een liedje uitzoeken (bijv. het is een nacht van guus meeuwis), akkoorden opzoeken en dan oefenen tot in de eeuwigheid.

Zit nu zelf 3 jaar op les maar het valt best tegen. Heb best een beetje gevoel voor muziek maar gitaar is geen makkelijk instrument als je echt wilt weten waar je mee bezig bent :j

wij doen ook noten lezen en daarvan spelen. is goed voor je techniek e.d. maar wel moeilijk.
Ik vind gitaarles toch wel een aanrader als je het serieus wilt leren

Ach welnee... tabs zijn prima om te leren spelen, akkoorden kun je inderdaad ook leren omdat je dan uiteindelijk sneller nummers op kunt pakken. Ik speel inmiddels 15 jaar piano en heb daarvan 1 jaar les gehad omdat ik naar het conservatorium wou. Uiteindelijk niet gedaan omdat ik besefte dat ik lessen verschrikkelijk vond en gewoon met plezier muziek wilde maken. Les is echt niet heilig.

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 19:11

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 19:15

Moet alleen nog een gitaar hebben :')

Kan vast een tweedehandse vinden op MP

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 20:34

_xDyan schreef:
Meisje uit mijn klas heeft zichzelf gitaar leren spelen door liedjes die zij wou kunnen op te zoeken op youtube hoe je dat moet spelen. Is best makkelijk :)

Op YouTube valt tegenwoordig inderdaad vele tutorials te vinden voor verschillende liedjes!