vrije dag geweigerd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

maaike2800

vrije dag geweigerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 15:23

Toen ik vandaag voor een bruiloft van een goede vriendin vrij vroeg, kreeg ik te horen dat dat niet kon omdat er al meer mensen vrij zijn. Maarja baal hier flink van, zou er de hele dag bij zijn en is niet zomaar een vriendin maar echt een belangrijke en hopelijk is dit de enige keer in haar leven dat ze trouwt. Ik ben ruim op tijd met vragen, want het is pas in September. Hoe zouden jullie reageren en vinden jullie dat een baas dit kan weigeren?

Ayasha
Blogger

Re: vrije dag geweigerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 15:26

een baas kan volgens mij gewoon weigeren, eventueel kijken of er geen collega wil wisselen?

gomir

Wat niet kan kan niet, je baas is niet verplicht je hiervoor vrij te geven. Als er al meerdere collega's vrij zijn (bijv vakantie) dan houdt het een keer op, het werk zal ook door moeten gaan.

Kun je het niet onderling met een collega oplossen?

Juud87

Voor zover ik weet krijg je alleen standaard vrij als je uit de eerste lijn bent (ouder, dochter/zoon of broer/zus).

Is het niet mogelik om met iemand te ruilen? Hoewel het rooster nog niet bekend is natuurlijk. Maar wellicht kan je aanbieden om nu vast met een collega te overleggen of zij/hij een dag voor jou wil werken en jij een dag voor haar/hem.

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 15:27

nee het gaat om 2 collega's die beiden al een vakantie voor 2 weken geboekt hebben, het gaat voor mij echter om 1 dag.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 15:28

Dan zul je onderling moeten ruilen denk ik. Als je baas al meerdere mensen vrij heeft gegeven kan hij je weigeren.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 15:29

Je werkgever mag je vrije dag weigeren, ik gok dat je gewoon pech hebt...

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 15:29

Je krijgt inderdaad alleen standaard vrij bij directe naaste,zoals moeder,vader,zoon,dochter,broer,zus. Of uiteraard die van jezelf.

Dus om maar even kru te zeggen "een" vriendin krijg je geen vrij voor zomaar. Daar mag een baas ook in weigeren. En als inderdaad hij je die dag niet kan missen,is het echt heel jammer en begrijp het best,maar dan kan het helaas niet.

Als hun al vrij gevraagd hebben vóór jouw, dan hebben hun wel eerst recht,zeker als er al een vakantie geboekt is. Je kan altijd proberen onderling iemand te laten werken voor je en of te ruilen misschien vind je baas dat wel goed ?

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 15:33

Zijn je collega's echt weg of zijn ze op die dag thuis vakantie aan het houden?

Misschien is iemand wel bereid om die dag terug te komen om voor je te werken.

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 15:35

Wij hebben niet te maken met diensten oid, het is gewoon een afdeling en er zijn nog mensen aanwezig, alleen mijn baas vind dat er max 2 tegelijk vrij mogen zijn blijkbaar. Werkinhoudelijk moet het volgens mij best mogelijk zijn dat ik vrij ben en die andere 2 hebben idd echt wat geboekt, dat brengt kosten met zich mee om te annuleren. Het is echt belangrijk voor mij erbij te zijn.
Zouden jullie je er dan zo bij neerleggen omdat het dus wettelijk niet geregeld is?

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 15:37

Het is dus wel wettelijk geregeld, eerstelijns standaard vrij. Waarom heb je niet gewoon eerder aangevraagd? of weet je het pas net?
Tjah je kan het nogmaals aanvragen, ook met de rest van de collega's die dan moeten werken dat ze het niet erg vinden etc..

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 15:38

Annuleren zullen ze vast niet doen, althans ik zou dat echt niet gaan doen zoiets boek je vaak al bijna een jaar van te voren. Mag je overigens ook niet verwachten vind ik.

Als je baas zegt nee,is het helaas maar blijft het nee. Als hij er maar 2 vrij mag geven,en hij heeft dat gedaan dan is 3 geen 2. Weet dat t flauw klinkt,maar ook hij heeft zijn verantwoording uit te leggen mogelijk aan hogerop. En als hij dat zelf bepaald,dat is hij de gene die daarover ja of nee mag zeggen en houdt het op. Hoe flauw het ook is, misschien kan je zoals gezegd hierboven kijken of er iets te regelen is....

Winged

maaike2800 schreef:
Wij hebben niet te maken met diensten oid, het is gewoon een afdeling en er zijn nog mensen aanwezig, alleen mijn baas vind dat er max 2 tegelijk vrij mogen zijn blijkbaar. Werkinhoudelijk moet het volgens mij best mogelijk zijn dat ik vrij ben en die andere 2 hebben idd echt wat geboekt, dat brengt kosten met zich mee om te annuleren. Het is echt belangrijk voor mij erbij te zijn.
Zouden jullie je er dan zo bij neerleggen omdat het dus wettelijk niet geregeld is?

Nja, wij kunnen via bokt niet zo heel veel verschil maken lijkt mij. En tjah, als die andere twee al geboekt hebben, ik zou - cru gezegd - mijn vakantie ook niet annuleren omdat een ander een trouwerij heeft. Zulke dingen moet je gewoon gaan overleggen met je baas en collega's. Leg je baas uit hoe belangrijk het is etc. In zijn ogen - logisch - is het 'gewoon een vriendin.'

vuurneon

Kun je niet regelen dat je eerder weg mag en dat je dus een halve dag werkt?

(Het heeft een reden dat ik al in januari iedereen een uitnodiging voor de bruiloft heb gestuurd, zodat ze echt op tijd vrij kunnen vragen)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 10-06-14 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 15:39

Jep. Meer keuze heb je niet vrees ik. :) Je kan enkel nog eens proberen met je baas in gesprek te gaan maar als die bij zijn nee blijft heb je twee keuzes: je er bij neer leggen of ontslag nemen. En dat laatste lijkt me ook een beetje overreageren. :)
Voor familie is het geregeld, voor vrienden niet. Als ze dat moeten gaan regelen wordt het wel erg ingewikkeld en makkelijk om van het systeem te profiteren.

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 15:39

Is er geen andere collega die vrij is (los van die 2 met vakantie) die een dag over kan/wil nemen?

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 15:42

Tja. Je hebt je nu eenmaal te schikken naar de wensen van je baas. Ik snap dat het vervelend is dat je niet naar de bruiloft van een vriendin kan, maar het gaat er niet om of jij vind dat je wegkan, dat beslist je baas.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 15:43

Je kan natuurlijk altijd even in goed overleg met je baas aangeven dat dit echt een belangrijke dag voor je is, en dat je bereid bent om te helpen zoeken naar mogelijkheden om toch verantwoord weg te kunnen.

Kan de rest van de afdeling het werk aan zonder jou? Kan jij ter compensatie uren inhalen op andere dagen die week? Heeft dat nut met jouw werk, kàn je dat ook op een ander moment uitvoeren of is het echt zo dat je met een bepaald aantal mensen tegelijkertijd moet zijn om goed te kunnen werken?

Of wat dan ook, denk even mee met het "probleem" van je baas, neem zijn positie serieus en bedenk zelf wat een goede oplossing zou kunnen zijn die je aan hem kunt presenteren om hem over te halen om je toch die vrije dag te gunnen op een manier dat hij (en je collega's!) daardoor niet in de problemen komt qua werkdruk en prestaties enzo :)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 10-06-14 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 15:43

Eerder beginnen en eerder weg?

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 15:50

het gaat niet om een paar uurtjes, ik zou de hele dag meegaan van 's morgens 10 tot s avonds laat, het is niet zomaar een vriendin. Ik werk full time het enige wat ik mijn baas kan aanbieden is zaterdag of zondag werken.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 15:51

Een baas mag niet zomaar een vakantiedag weigeren. Hij moet instemmen met een vakantie (mits op tijd aangevraagd) tenzij er gewichtige redenen zijn om de vakantie te weigeren. Dat twee andere medewerkers al vakantie hebben is niet zonder meer een gewichtige reden.
Dit is overigens wettelijk geregeld (art. 7:638)

Van rijksoverheid.nl:
Instemming werkgever

In principe moet uw werkgever instemmen met uw vakantiewensen. Uw werkgever heeft na ontvangst 2 weken de tijd om schriftelijk bezwaar te maken. Bijvoorbeeld als uw vakantiewens grote problemen oplevert voor het bedrijf waar u werkt.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 15:53

Dan meldt je je toch ziek of zo? Kan hij niet echt wat tegen doen dan toch.

Jep ik heb makkelijk praten maar ik zou het niet zo snel opgeven, wordt daar erg opstandig van :=

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 15:54

ziek melden lijkt mij niet de oplossing, dan snapt hij het ook wel.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 15:55

*knip*

Lijkt me eigenlijk niet zo handig op internet :))
Dat is ook zo, hij is vast niet achterlijk.
Laatst bijgewerkt door NeverGiveUp op 10-06-14 15:56, in het totaal 2 keer bewerkt

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 15:56

Als er al 2 eerder waren lieke,en geboekt hebben op die data's dan missen er al 2 mensen op de werkvloer. Dan mag je baas wel weigeren wegens onderbezetting.

Gewoon je contract nakijken en je CAO maar je baas mag wél een dag weigeren als hij anders onderbezetting heeft. Je kan namelijk niet zeggen dat hij niet mag weigeren,wat als 20 van de 21 man vrij willen op 1 dag? mag hij dan tegen allemaal geen nee zeggen?

Als je je ziek meld, kan hij je ontslaan. Zeker als blijkt dat bij bijvoorbeeld controle jij niet thuis bent of bij een arts of dergelijke, geen goede tip dus want hij weet dat jij die dag ook een bruiloft heeft.