Hond in hete auto,raam inslaan. Wie is aansprakelijk?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Florale

Hond in hete auto,raam inslaan. Wie is aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 20:51

Vanochtend op de parkeerplaats vlakbij het strand troffen wij een auto aan met drie hondjes erin.
Ramen wel op een flinke kier,maar in de volle zon en geen water....
Hierop hebben ik de politie gebeld,die gelukkig vrij vlot er waren.
Honden hadden het warm,maar wel alert.
Bestuurster heeft een bekeuring gehad en een preek.

Maar stel dat de honden niet alert waren,en wij hadden een raam ingetikt,wie is er dan aansprakelijk.
Hier ben ik eigenlijk wel benieuwd naar.

Tuedelue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 20:54

Bij ons in duitsland ben jij( diegene die raam intikt) dan verantwoordelijk. Het valt onder vandalisme.
Als de politie/brandweer het doet, dan moet eigenaar zelf betalen incl boete

Kimbers

helaas ben jij dan aansprakelijk.

speurneusc

eigenaar van de auto, maar een bevoegde instantie moet wel duidelijk aangeven dat het noodgeval was, dus haal er altijd politie bij, geef aan als je de oproep doet dat er absoluut niet gewacht kan worden mochten er achteraf toch problemen komen

dan krijg je dat jij het in opdracht/met goedkeuring van politie, dierenpolitie,of da hebt gehandeld

friendlyJarig

Re: Hond in hete auto,raam inslaan. Wie is aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 21:11

Ik vind eigenlijk dat als het nog niet zo is dat het voor de wet wat mij betreft strafbaar gemaakt mag worden voor de eigenaar van de honden. Het is toch van de zotte om dieren/kinderen in een mobiele magnetron te laten zitten en dan nog denken dat een kier afdoende is.. :n Neem ze dan mee naar buiten gewoon..

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 21:18

Ik vind het nog niet zo voor de hand liggen dat er dan sprake zou zijn van aansprakelijkheid. De zorg voor de honden brengt immers met zich mee dat ze de frisse lucht in kunnen, dus op grond van zaakwaarneming vind ik het best verdedigbaar dat er helemaal geen sprake is van te vergoeden schade - sterker nog: ik vind dat je recht hebt op een eerlijk loon voor je zaakwaarneming.

Uiteraard vooropgesteld dat je inderdaad eerst geprobeerd hebt het via de politie op te lossen, en dat geen optie bleek...

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 21:19

Als je de politie belt en vraagt of je het raampje in mag tikken dan sta je sterk en ben je niet aansprakelijk. Maar als je niet kunt bellen en je ziet zo iets..... gewoon tikken. En als ze jou dan aansprakelijk wagen te stellen dan kun je ze altijd nog van de nodige publiciteit voorzien. ~~}> Maar zelfs als ik zou moeten betalen, heb ik het er graag voor over.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 21:21

Gezondheid van de hond gaat voor oftewel je mag een raam intikken en dan is de auto-eigenaar zelf verantwoordelijk. Die had immers dondersgoed kunnen weten dat een hond met hoge temperaturen niet in de auto kan blijven ook niet met een raampje open. Is vorig jaar zelfs in het nieuws geweest.

Echter zou ik zelf altijd eerst de politie even bellen voordat je het raam intikt. Echter kan 10 minuten voor een hond al te veel zijn. Hopelijk krijgen we niet meer van dit soort berichten te horen en hebben mensen geleerd van voorgaande jaren.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 21:24

Maar wie bepaalt of de hond het echt te warm heeft? Kan me zo voorstellen dat je dat van de buitenkant niet altijd kan zien en ik zou er niet blij van worden als ik 1 minuut weg ben en mn raampje is al ingetikt... ;)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 21:25

Ik verplaats dit topic naar LZP want ik denk dat het daar beter op zn plek is.

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 21:28

Gelukkig was politie snel ter plaatse,en hebben we geprobeerd via het raam de honden water te geven.
Bij het restaurant is een voedingsthermometer gehaald en die gaf een binnen temp.van 36,5graden aan.
De honden bleven rustig, en na een tijdje kwam de eigenaresse.
Politie stond klaar met een breekijzer,eigenaresse had ook geen water bij zich. Heb ik gelukkig op dit soort dagen altijd water mee voor onze hond. Dus maar gegeven.
Ze bleek de taal niet machtig( duits) maar was dus uiteindelijk ruim ánderhalf uur weggeweest...

De bekeuring zal niet mals zijn, terecht natuurlijk.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 21:32

Volgens mij moet je altijs bellen met de politie. In overleg met hen kun je een raampje inslaan. Als de hond levendig en enthousiast is kun je prima wachten op de politie. Wanneer je een suffe lethargische hond ziet zou ik toch echt aandringen dat je dat raampje in mag slaan voor de politie er is.

Aldis de dierenbescherming:
Citaat:
Als het echt een kwestie is van leven of dood, kan het inslaan van een ruit om de hond te redden worden gezien als ‘zaakwaarneming’ (een juridische constructie waarbij u optreedt in het belang van een ander)."

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 21:37

Thats_Me schreef:
Gezondheid van de hond gaat voor oftewel je mag een raam intikken en dan is de auto-eigenaar zelf verantwoordelijk. Die had immers dondersgoed kunnen weten dat een hond met hoge temperaturen niet in de auto kan blijven ook niet met een raampje open. Is vorig jaar zelfs in het nieuws geweest.

Echter zou ik zelf altijd eerst de politie even bellen voordat je het raam intikt. Echter kan 10 minuten voor een hond al te veel zijn. Hopelijk krijgen we niet meer van dit soort berichten te horen en hebben mensen geleerd van voorgaande jaren.

Helaas hoor ik het momenteel dagelijks, inclusief deze vandaag al drie....
Ik woon aan de kust,dus parkeerplaatsen staan momenteel hartstikke vol. Helaas sommige dus met levende have...

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 21:39

Als het raam op een kier staat staat kan je hem 9 van de 10 keer gewoon naar beneden drukken.

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 21:40

Helaas ging dat raam echt niet verder naar beneden..

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 21:43

Tref je net een raam waarbij het niet lukt, zul je altijd zien. :=

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 21:58

Sting schreef:
Maar wie bepaalt of de hond het echt te warm heeft? Kan me zo voorstellen dat je dat van de buitenkant niet altijd kan zien en ik zou er niet blij van worden als ik 1 minuut weg ben en mn raampje is al ingetikt... ;)

Met deze temperaturen kan 10 minuten in de auto al fataal zijn.

Niet alleen in de auto maar ook asfalt is zeer gevaarlijk voor honden op dit moment. De temperaturen zorgen ervoor dat het zo heet wordt dat ze hun pootjes kunnen verbranden.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 22:02

Hoe duur is zon boete?

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 22:02

Sting schreef:

Jammer voor jou dan maar dieren of kinderen laat je niet in de auto achter. Zeker niet als ie in de zon staat.....

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 22:06

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 22:06

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 22:10

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 22:12

Als je de verantwoording voor je hond neemt is er niets aan de hand Ladybird.

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 22:13

Voor mij ook. Maar kennelijk is het nodig dat de boetes zo hoog moeten zijn.
Maar mensen kopen wel een rashond waar ze rustig dik 1000 euro voor neerleggen.
Zorg er dan goed voor.
Geldt natuurlijk ook voor de bastaardjes.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 22:15