Verschil tussen ASO Grieks-Latijn (BE)en Gymnasium (NL)?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Equita

Verschil tussen ASO Grieks-Latijn (BE)en Gymnasium (NL)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 13:15

Wat is het verschil tussen Grieks/Latijn volgen in België of in Nederland?
Even de situatie hier in België:
1ste jaar: Hier kun je kiezen in het ASO (VWO in NL) tussen Latijn of geen Latijn, dus nog geen Grieks. Als je Latijn doet, heb je evenveel uren als degenen die geen Latijn doen ('modernes' in NL Atheneumers) maar je hebt een uur minder Wiskunde, Nederlands en Frans en in plaats van elke week een uur ICT en een uur SA (sociale activiteiten) heb je dat om de week. Je hebt dus 4 uur per week Latijn.
2de jaar: Hier kun je kiezen tussen Latijn verder doen of Grieks-Latijn. Latijnse en modernes hebben evenveel Wiskunde, Nederlands, enz. Modernes hebben 5 uur wetenschappelijk werk en sociale, economische initiatie, de Latijnse 5 uur Latijn. De Grieks-Latijnse hebben 4 uur Grieks en 4 uur Latijn en net zoals in het eerste jaar worden er uren genomen van andere vakken.
3de jaar: Hier kies je tussen Grieks: 5 uur Grieks, Latijn: 5 uur Latijn of Grieks-Latijn: 4 uur Grieks en 4 uur Latijn na het 3de jaar veranderen deze uren niet.

Hoe zit het nu in Nederland?

TurdusMerula

Re: Verschil tussen ASO Grieks-Latijn (BE)en Gymnasium (NL)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 20:32

Ik heb de indruk dat het in Nederland verschil per school.

Wat sowieso anders is, is dat er in NL een eindtoets bestaat die voor álle scholieren hetzelfde is en voor 50% je eindcijfer bepaald - de eindexamens. Belgie kent dat naar mijn weten niet op die manier.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 20:36

Over algemeen zou je in Nederland in de 1e beginnen met Latijn en in de 2e Grieks erbij; dan doe je t/m klas 3 allebei. Daarna kun je kiezen welke van de twee je doet voor je eindexamen, of je kiest ze allebei (maar dat is vrij zeldzaam, helaas). Sommige scholen kiezen ervoor al wat eerder met Grieks te beginnen, ik geloof dat in de onderbouw (klas 1-3) het wat verschilt per school. Klas 4-6 valt onder de examenregelingen dus ligt wel vast. Voor alle vakken in Nederland geldt inderdaad dat 50% van je eindcijfer bepaald worden door examens die de individuele school afneemt, de overige 50% van een centraal (landelijk) examen.

In principe heb je volgens mij als je Latijn en/of Grieks doet niet 'minder uren' van iets anders, althans dat leid ik af uit jouw verhaal - dat er een vak in de plaats van Latijn gegeven wordt?

Catnip

Re: Verschil tussen ASO Grieks-Latijn (BE)en Gymnasium (NL)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 19:53

In België verschilt het ook per school, in ieder geval gaat het niet op elke school zoals TS zegt.

Ik heb zelf Latijn gedaan de eerste 4 jaar, en dan 2 jaar Wetenschappen-Moderne Talen, maar geen idee hoe het zit in NL. Ik ben pas op de uni in NL gaan studeren, en kan nooit volgen wanneer mensen het over havo en mavo en zo hebben :')