Twee HBO opleidingen tegelijkertijd, is het mogelijk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Xjosee

Twee HBO opleidingen tegelijkertijd, is het mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-14 21:29

Ik ben al een poosje aan het denken en kijken om eventueel een tweede opleiding naast mijn huidige opleiding te doen. Momenteel doe ik maatschappelijk werk en dienstverlening (aankomend schooljaar zit ik in het 2e jaar). Nu zag ik dat als je 2 opleidingen tegelijkertijd doet je maar 1 keer collegegeld betaaldt, wat natuurlijk erg aantrekkelijk is.

Ik heb alleen nog niet gevonden hoe dit haalbaar is. Voor mezelf heb ik al een aantal dingen op een rijtje gezet:
* De tweede opleiding zal de lessen en toetsen in de avond moeten hebben of in het weekend.
* Om in aanmerking te komen om maar 1 keer collegegeld te betalen, moet het aan een hogeschool zijn.

Ik zou zelf of nog een andere opleiding in de zorg willen doen (bijvoorbeeld de opleiding manager in de zorg) of iets administratiefs. Omdat ik denk dat ik mij daarmee kan onderscheiden op de arbeidsmarkt later. Ik zou alleen niet weten waar ik zoiets kan doen. Ik heb het idee dat de meeste opleidingen die avondopleidingen aanbieden niks van doen hebben met het wettelijke collegegeld. Of zie ik dit verkeerd? De site van Duo/rijksoverheid helpt mij ook niet. Ik wil nog een keer proberen om dit met mijn studieloopbaanbegeleider te overleggen, maar tot nu toe kan ik weinig van haar verwachten.

Iemand die hier ervaringen mee heeft en mij er meer over kan vertellen?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 21:32

Ik zie niet hoe je dat zou trekken met een uurlast van gemiddeld 40u per opleiding.

Tenzij je uiteraard je studeerkamer niet meer uit wil komen buiten les en tentamens om.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 21:36

Ik weet dat het idd in sommige combinaties kan, zoals met opleiding leraar natuurkunde en opleiding leraar scheikunde. Daarvan zijn de eerste jaren hetzelfde, dus dan hoef je dat maar 1 x te doen en dan een half jaartje extra aan het eind.
Ben geen expert op dit gebied, en weet ook niet of het kan met jou opleidingen.
Voor twee totaal verschillende opleidingen zou het echt heel moeilijk zijn lijkt me..

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-14 21:36

Met mijn huidige opleiding ben ik bij lange na geen 40 uur in de week kwijt. Daarnaast zag ik bij andere avondopleidingen dat de studielast rond de 20 uur in de week lag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 21:38

Heel veel sociale opleidingen ben je echt geen 40 uur aan kwijt, hooguit in tentamenweken..

Ik weet er zelf verder ook niets vanaf, maar vind het dapper dat je er over na denkt! Als het je lukt, is het zeker iets wat je zal onderscheiden op de arbeidsmarkt.

Xjosee

Re: Twee HBO opleidingen tegelijkertijd, is het mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-14 21:40

En ik verwacht ook dat het sociaal werk ontzettend veel overeenkomsten zal hebben, waardoor ik wellicht ook een aantal vakken bij de tweede opleiding niet hoef te doen.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 21:41

Bij de meeste sociale deeltijdstudies wordt de rest van de tijd helaas toch opgevuld met stage. 1 dag school, drie dage stage bij ons op de opleiding. Een deeltijdopleiding kun je dus al niet aan voldoen lijkt me.

Avondopleidingen worden meestal niet door hogescholen gegeven maar enkel door commerciële instellingen zoals het LOI en dat zal niet vergoed worden lijkt me.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 21:43

Ik heb ook MWD gedaan, als je beide studies écht goed wil doen dan lijkt het me behoorlijk lastig... Als je tevreden bent met 6jes is het best te doen. Heb je het curriculum doorgenomen voor de komende 2 jaar? Ik weet niet welke Hogeschool je zit, maar bij ons was het derde jaar het stagejaar, maw: 32 uur stagelopen, 8 uur naar school en daarnaast nog je huiswerk. In dat jaar had ik er geen studie bij kunnen hebben :n Maar wellicht als dit bij jullie anders is ingedeelt dat t wel weer haalbaar is.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 21:44

Klopt, LOI en andere commerciële opleidingen / instellingen worden niet vergoed.

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 21:44

Ik heb zelf een dubbele gedaan (horse business management en financial service management) maar dit was inderdaad net als wat laraxXxemma zei in de basis redelijk hetzelfde en beide op dezelfde school. Ik denk dus dat je het in zo'n hoek moet zoeken.
En qua sociaal leven, Tja, zelfs met 2 hbo's was ik vaker aan het stappen dan met school bezig haha xD

Mienez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 21:49

Dat hangt er van af welke mogelijkheden de studies jou bieden en welke instelling je hebt. Kan je makkelijk leren, ben je instaat hoofd- en bijzaken te scheiden, kun je goed plannen en bovenal ben je bereid je sociale leven voor een groot deel op te offeren de komende jaren, dan zou je het kunnen overwegen. Er zijn mensen die dat doen en dat ook redden, maar realiseer je wel dat je er veel voor op zij zult moeten zetten. Er zijn opleidingen/scholen die een dergelijk programma (2 in 1) bieden. Dit geldt alleen voor een beperkt aantal opleidingen. Wat de mogelijkheden precies zijn dat weet ik zelf ook niet, maar ik denk dat het erg belangrijk is voor jezelf de voor- en nadelen goed af te wegen en in te schatten of je dit 4 jaar vol kunt houden. Wat misschien een andere mogelijkheid is, is onderdelen van je studie te combineren zodat je deze eerder af kunt ronden. Het zal misschien een halfjaar zijn maar het scheelt altijd iets. Of je houdt tijdens je huidige al rekening met de vervolgstudie (als je al weet wat je precies wil) en probeert binnen de minor of projecten competenties te halen waardoor je eventueel vrijstelling kunt aanvragen voor de vervolgstudie. Ik heb geen idee of dat allemaal kan bij jullie hoor, maar je kunt dit altijd bespreken.
Als laatste zou ik ook even goed checken hoe dat zit met studiefinanciering, collegegeld etc.

Even over de opleiding manager in de zorg. Dit is volgensmij een post HBO opleiding. Wil je dat doen, dan heb je een afgeronde HBO opleiding in de zorg nodig en (bij sommige scholen) vragen ze een aantal jaren werkervaring + een baan waar je die competenties in kunt ontwikkelen.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 21:51

Die twee beginnen dan ook wel tegelijk en is eigenlijk gewoon als 1 opleiding, (1 school, zelfde tijd als 1 opleiding) alleen dus een half jaar langer (heb hier een tijdje over zitten twijfelen maar ik kan niet voor de klas staan dus tsja :+ ) en aangezien je al naar het tweede jaar gaat vervalt dit verwacht ik.
Voor mij de eerste reden om er voor te kiezen (zit in nu havo 4 dus heb nog niks gekozen hoor ;p) was idd ook omdat het een voorsprong op de rest is op de arbeidsmarkt.

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-14 21:58

Bedankt voor de vele snelle reacties :) .

Wat ik vooral merk is dat ik het echt binnen mijn hogeschool moet zoeken. Dat is de hogeschool Utrecht in Amersfoort. Dan zal ik wat vaker aan de bel trekken bij mijn studieloopbaanbegeleider.

Als ik eventueel extra vakken zou kunnen doen zou dat al heel mooi zijn voor mij. Schoot mij net te binnen dat wij ook een sterrensysteem hebben, wellicht dat daar wat voor mij te halen is.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 22:00

Idd je begeleider even vragen, die weet er vast meer van dan wij :j
Succes ermee en ik hoop voor je dat je iets kan vinden!

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 00:23

Ik zou het inderdaad zoeken in die hoek.
Ik neem aan dat je ook stage moet gaan lopen en dan valt er niks meer te combineren vrees ik..

Noraly_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 10:40

Ik had een klasgenoot die twee opleidingen tegelijk deed bij 2 verschillende scholen (Uni en Hogeschool in leiden én Wageningen) en dat bleek uiteindelijk gewoon onhaalbaar te zijn. Je moet heel veel alleen kunnen en als je dan eenmaal een vak niet goed snapt dan ben je gewoon weg.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 10:45

Ik ga volgend jaar m'n laatste jaar in van de lerarenopleiding Engels en ga het eerste jaar van de lerarenopleiding Duits doen. Heb wat vertraging op gelopen, en het eerste jaar Duits is m'n minor, dan doe ik nog een aantal vakken van Engels die ik nog moet. Jaar erop ga ik jaar 2 duits doen en m'n stage/afstudeeronderzoek. Wellicht dat er hier en daar nog een vak ligt, maar misschien dat ik dat laat liggen, inderdaad voor de reden dat ik dan maar 1 keer collegegeld hoef te betalen. Is dat niet eventueel iets wat je zou kunnen doen?