Tamme kastanje is ook leuk, of een tulpenboom (geen magnolia dus, maar de echte Lyriodendron) beide ook bontbladig te krijgen. Of kijk naar een Esdoorn, daar zijn zoveel cultivars van in alle soorten en maten. Voor inspiratie zou je eens op de website van Esveld kunnen kijken.
Veulen84
Geplaatst: 08-06-14 18:56
Tamme kastanje of walnoot is vast te gewoon?
Maar wat te denken van een: hartjesboom sneeuwklokjesboom Tulpenboom (mijn favoriet)
Fruitbomen vind ik ook altijd mooi, maar dan is 2 handiger.
Anoniem
Geplaatst: 08-06-14 19:02
.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-07-22 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt
De gleditia triacathos sunburst is een mooie transparante lichtgroene boom. De bladeren zijn fijn. Het wordt een grote boom.
samp
Geplaatst: 14-06-14 15:45
Op welke grond komt de boom te staan? Dat is wel belangrijk om te weten bij de keuze van een boom. Zand, klei, nat, droog? Er is natuurlijk heel veel keus in bomen, en ik weet niet wat jullie smaak is. Wel zou ik er voor kiezen om een boom te kiezen die al snel mooi is. Een zakdoekjes boom is idd een bijzondere boom (en ook een grote favoriet van mij) maar bloeit bijvoorbeeld pas na 10-20 jaar.
Soorten waar je naar zou kunnen kijken: - esdoorn heeft vele verschillende soorten waar hele mooie tussen zitten - de treurvariant van de honingboom - Sophora japonica 'Pendula' - amberboom - Liquidambar styraciflua - berk met donkere stam - Betula nigra - Catalpa is heeft mooi groot blad - koekjesboom - Cercidiphyllum japonicum - judasboom - Cercis Siliquatrum - watercipres - Metasequoia glyptostroboides - schijnbeuk - Nothofagus antarctica - ijzerhout - Parrotia persica - Prunus (kers, pruim) heeft ook vele leuke boompjes zoals de 'Kanzan' en de cera'sifera 'Nigra' - Een solitaire linde kan ook heel mooi zijn, die krijgt mooie hangende takken tot de grond - En de eerdergenoemde tulpenboom (Liriodendron tulipifera) heeft ook leuk blad, bloei daarvan is ook bijzonder maar valt niet zo op helaas.
Hopelijk kan je er wat mee, let goed op de standplaatseisen van de boom bij het kiezen van een soort. Een handige site om soorten te zoeken vind ik www.vdberk.nl
Een kurkeik? Hebben wij nu een kleintje van in de tuin. In Spanje en Portugal zie je die veel, daar wordt ook echt het kurk er vanaf gehaald en gebruikt. Vind het mooie, robuuste bomen.
Familie was wel geïnteresseerd in de sneeuwklokjesboom, maar dat werd hem niet. We hadden samen de amberboom bedacht en gegeven (:
Mijn neef en nicht hebben wel de sneeuwklokjesboom gekregen. Mijn neef werkt in de tuin en die moest eigenlijk die boom (wat eigenlijk een struik blijkt te zijn?) weggooien, dus zodoende (: