Van 2 H/V naar 3 Gymnasium?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Fink

Van 2 H/V naar 3 Gymnasium?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-14 12:08

Hellu bokkers,

Ik zit nu in 2 havo/ vwo en eind van het schooljaar wordt bepaald of ik havo of vwo ga doen. Als dit vwo wordt, dan zou ik graag Gymnasium willen doen, maar op mijn school kan je alleen Atheneum doen. Nu zou ik best wel van school willen veranderen om Gymnasium te gaan doen, maar zou dit dan kunnen. Want dan zou ik in leerjaar 3 voor het eerst met Grieks en Latijn beginnen, terwijl de andere kinderen dit al een tijdje hebben....

Groetjes

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 12:09

Heb je een reden om Grieks en Latijns te willen volgen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 12:11

Dat is aardig lastig denk ik. Je zou het kunnen overleggen met de nieuwe school waar je dan heen wil? Misschien zien zij mogelijkheden als je bijles volgt, of als je in de zomervakantie een soort spoedcursus kan volgen?
Zonder enige extra hulp lijkt het mij eigenlijk niet haalbaar om dat zomaar even naast je gewone school bij te spijkeren.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 12:12

Ik ben bang dat het lastig gaat worden, je loopt gewoon minimaal een jaar achter met twee vakken dus dan mag je fikse bijles nemen deze zomer om dat in te halen.

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 12:12

Ik zou het niet doen als ik jou was. Ik heb de eerste drie jaar Latijn en Grieks gehad en ben er nu mee gestopt. Maar in het derde jaar krijg je gelijk het moeilijkste, dus om er dan mee te beginnen zou ik niet doen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 12:13

Wat is voor jou de toegevoegde waarde van gymnasium? Atheneum en gymnasium zijn beide gewoon vwo namelijk en als je perse Grieks of Latijn wilt volgen; biedt je huidige school dat niet aan als extra taal vak?

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 12:15

Van havo naar gymnasium is wel een grote stap. Zelf zou ik gewoon atheneum gaan doen, tenzij je echt een reden hebt waarom je die twee vakken extra wilt? Je moet dan inderdaad daar wel twee jaar van inhalen.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 12:19

Nee, dat zou ik niet doen.
Je zit nu nog in de 2e, dus t wordt allemaal veel lastiger. Als je dan ook nog zo veel moet inhalen, word her wel heel zwaar allemaal denk ik.. Of je moet zo goed kunnen leren en ook heel veel met school bezig willen gaan. En op een andere school is t dan ook allemaal nog weer anders, dus dat is dan ook nog wennen. Ook de methodes.
Ik zou 'gewoon' naar vwo gaan.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 12:19

Niet veel scholen zouden hier zin in hebben denk ik. Het gaat voor jou ook heel lastig worden. Zou het écht niet doen als ik jou was.

Hoe zou je het uberhaupt willen gaan doen? In de zomervakantie al beginnen aan alles wat je in moet halen? Zonder hulp (of bijles). En als je nog niet klaar bent als 3G begint, dan heb je ook nog eens lessen boven jouw niveau wat het allemaal ingewikkelder maakt. Hierdoor mis je een goede basis en dan gaat de rest heel moeilijk..

Als het nou andere vakken waren, had je het prima kunnen doen. Maar talen.. En dan vooral grieks en latijn, nee dat gaat heel moeilijk worden!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 12:20

xTammyy schreef:
Van havo naar gymnasium is wel een grote stap. Zelf zou ik gewoon atheneum gaan doen, tenzij je echt een reden hebt waarom je die twee vakken extra wilt? Je moet dan inderdaad daar wel twee jaar van inhalen.

In de onderbouw zit er niet gek veel verschil tussen havo en vwo. Dat komt pas in de bovenbouw!

xTammyy

Re: Van 2 H/V naar 3 Gymnasium?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 12:25

Nou in de derde werd bij ons juist duidelijk wie er dat jaar erna naar 4 havo moesten en wie er over mochten.. Maar inderdaad in de bovenbouw werd het nog lastiger. Daarom ben ik na 5 vwo ook maar naar 5 havo gegaan en heb ik een jaar lang niks hoeven doen en mn diploma gekregen :') Stap er tussen was erg groot vond ik.

Fink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-14 12:26

Hmmm, daar was ik al bang voor... Ik zou graag Grieks en Latijn erbij willen, omdat de medische richting mij heel interessant lijkt. Op zich liggen talen me wel. Zijn Latijn en Grieks hele ingewikkelde talen?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 12:30

xTammyy schreef:
Nou in de derde werd bij ons juist duidelijk wie er dat jaar erna naar 4 havo moesten en wie er over mochten.. Maar inderdaad in de bovenbouw werd het nog lastiger. Daarom ben ik na 5 vwo ook maar naar 5 havo gegaan en heb ik een jaar lang niks hoeven doen en mn diploma gekregen :') Stap er tussen was erg groot vond ik.

Hier ook van 5vwo naar 5havo. Echt enorm verschil ertussen! In de onderbouw niet, bij veel vakken heb je zelfs precies dezelfde boeken :+

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 12:31

NikkiEnJij schreef:
Hmmm, daar was ik al bang voor... Ik zou graag Grieks en Latijn erbij willen, omdat de medische richting mij heel interessant lijkt. Op zich liggen talen me wel. Zijn Latijn en Grieks hele ingewikkelde talen?

Latijn vond ik de eerste jaren makkelijk, maar toen er zoveel werkwoordsvormen enzo erbij kwamen ging het fout.. Bij grieks ging het eigenlijk meteen al fout, stomme alfabet. :+

MyHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 12:31

Als jij een vol jaar Latijn hebt gemist, is het denk ik een zware taak om alles in te halen. Dan zou ik nu al beginnen met bijles.

Het is uiteraard je eigen keus, maar ik denk dat de onderbouw/bovenbouw categorie erg verschilt, en als de dan ook nog die twee talen in moet halen (Hebben de tweede-jaars al Grieks bij jullie of alleen Latijn?) wordt het heel hard werken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 12:32

Heel eerlijk? Je hebt het echt niet nodig als je wel de medische kant op gaat, als talen je goed liggen dan komt het wel goed zonder Grieks en Latijn. Dat pik je snel genoeg op, vooral als je bv Frans erbij pakt als taal omdat Latijn de basis is voor het Frans. Dus het is vrij goed te herleiden, ook zonder kennis van Latijn.

Ik had er iig niet meer of minder moeite mee dan de medestudenten die wel van het gymnasium afkwamen.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 07-06-14 12:35, in het totaal 2 keer bewerkt

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 12:33

Ik heb 1 jaar grieks gehad en 2 jaar latijn. Het eerste jaar had ik voor latijn een leuke docent en vond ik het "leuk", haalde ook goede cijfers voor zonder er wat voor te doen. Het jaar erop, drama. En dan zijn het gewoon hele stomme trut talen waar je geen reet aan hebt.

In de derde er pas aan beginnen gaat m denk ik ook niet echt worden, je loopt met latijn dan al 2 jaar achter en met grieks 1.
Laatst bijgewerkt door Nies_ op 07-06-14 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 12:34

NikkiEnJij schreef:

Ben de medische kant opgegaan en heb deze talen echt niet gemist. Het blijft allemaal stampwerk en heb niet gemerkt dat ik een achterstand had op diegen die wel Grieks en Latijn gehad hadden.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 12:35

Je kan met vwo ook gewoon naar de universiteit/ medische richting he. Heb je geen gymnasium voor nodig, is misschien alleen makkelijker voor de studie, maar daar weet ik weinig van af. Ik denk eerlijk gezegd dat havo naar gymnasium een te grote stap is. Ook omdat je nog wel in onderbouw zit, dus school nu eigenlijk nog makkelijk (vergeleken met bovenbouw) is en je moet dan zo veel inhalen..
Je moet wel heel gemotiveerd zijn (en vooral blijven, dat is t lastigste) en makkelijk lerem, wil je t redden..
Wat sta je nu gemiddeld? Wat zeggen je docenren en ouders ervan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 12:37

Ik zit nu in 2 gymnasium, talen liggen me wel redelijk, maar het is per persoon afhankelijk. Al deze stof in 1 zomer inhalen? Onmogelijk... In theorie zou het kunnen, maar je doet er niets voor niets 2 schooljaren over. En nee, ik zou mijn zomer niet helemaal aan het leren van deze talen willen besteden. Ondanks dat ik ermee doorga. ;) Oh, je hebt er wel echt wat aan! Maar ga dan na je afstuderen een (spoed)cursus doen ipv het nu erbij te nemen. Scheelt een boel. :P

De stap van havo naar vwo is al redelijk groot. Om dan van havo naar vwo te gaan is helemaal veel te veel. Mocht ik nu stoppen met grieks en latijn zou ik een veel relaxter schoolleventje hebben. Het neemt namelijk behoorlijk veel tijd in beslag. :+

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 12:38

Zover ik weet, is latijn en grieks niet eens verplicht als je bijv. geneeskunde gaat doen :)

Merula123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 12:43

Dat gaat lastig worden, je moet dan echt veel inhalen.

2 meisjes die nu bij mij in de klas zitten zijn in de 2de Gymnasium gaan doen, en ze moesten echt heel veel inhalen.

2 jaar inhalen gaat denk ik echt niet lukken.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 12:51

NikkiEnJij schreef:

Ik zou alleen Grieks & Latijn gaan proberen als je geïnteresseerd bent in de talen zelf. Voor de medische richting is het verder niet 'nodig', zat mensen met atheneum die die kant op gaan. Het helpt natuurlijk wel een beetje, dat ontken ik niet, maar ik zou het niet puur om deze reden gaan proberen. Vergis je niet, de klassieke talen leer je op een hele andere manier dan de moderne vreemde talen zoals Frans en Duits; en in mijn ervaring wordt er een enorme basis gelegd in de eerste twee jaren, zeker voor Latijn. Vanaf de 4e gaan de meeste leerlingen originele literatuur lezen en dan moet je dus echt op een behoorlijk hoog niveau zitten al.

Niets is onmogelijk, maar ik vraag me af of het voor jou echt nuttig zou zijn. Als je Grieks en Latijn zelf, als talen, echt heel erg interessant vindt heb je een directere motivatie, snap je? Ik bedoel niet te zeggen dat jij niet gemotiveerd bent, maar het zijn gewoon hele lastige talen en in mijn ervaring hebben veel mensen er wel moeite mee als ze niet intrinsiek geïnteresseerd zijn in de taal zelf. Voor de medische richting heb je het verder ook niet nodig....

Heb je er wel eens op school over gepraat? Het handigste is om een klassieke talen-docent aan het jasje te trekken en te vragen of de school waar je dan heen zou willen dit überhaupt toelaat.

Fink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-14 13:54

Nee, dat gaat 'm dan niet worden. Latijn en Grieks leken me handig als ik de medische richting wou doen, maar om zoveel in te halen voor iets dat 'handig' is, is me iets te veel.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 13:56

Dan zou ik echt fijn het atheneum gaan doen :) en dan een Romaanse taal erbij pakken voor de 'handig'.