De moed opgegeven .....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

moralian

De moed opgegeven .....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-14 10:29

Hallo
Ik zit er even helemaal doorheen, ik ben nu 23 jaar en ik weet niet wat ik wil/kan.
Ik heb de opleiding verzorgende gedaan maar ben er na 2 jaar mee gestopt en heb dus helpende diploma gekregen.
Daarna heb ik verschillende dingen gedaan zoals : dierverzorging, grafisch vormgever secretaresse en maatschappelijke zorg.
Nou zul je je af vragen waarom maak je niks af… Nou dit komt omdat ik het lichamelijk gewoon niet red. ik heb scoliose en kyphose en een chronische ontsteking in mijn pols.
Ik kan niet lang staan en ik kan niet lang zitten.

Mijn interesses zijn: paarden, tekenen, mensen
Wat ik wou doen voor dat ik de klappen kreeg dat ik lichamelijk gewoon niet weel kan ( want het word met het jaar erger ik heb wel therapie om soepel te blijven maar ik zit constant op pijnstillers)
Bereden politie
Werken bij het ggz of jeugd detentie
Gids (mensen rond door bergen enzo XD)
Maar ja wat nu want ik weet het gewoon echt niet meer ik voel me leeg verslagen en heb de hoop lichtelijk op gegeven…

SaiLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 11:29

Lastige situatie, ik kan niet voor jou kijken wat haalbaar is natuurlijk. Wel heb ik een idee van wat je doormaakt, ben zelf chronisch ziek en zelfs afgekeurd. (werk wel parttime zittend, maar na de zomer stop ik met werken omdat het echt niet meer gaat, ben niet voor niets afgekeurd :P ).

Misschien is het een optie om te kijken naar een opleiding die je leuk vindt, maar die ook haalbaar is met je gezondheid. Agent worden met deze beperkingen gaat 'm niet worden vrees ik. Je zult jezelf moeten afvragen wat lichamelijk allemaal haalbaar is (probeer niet te kijken naar wat niet haalbaar is).

Toen ik zelf een (HBO)-opleiding had gevonden, ben ik eerst met de school van mijn keuze om de tafel gaan zitten (decaan, propedeusecoördinator, slb'er). Want ik liep ook tegen problemen aan door mijn gezondheid. Door al vroeg de problemen in kaart te brengen, kwamen daar ook een hoop oplossingen uit voort. Je moet daarvoor wel uit de kast komen, niks gaat vanzelf. Maar dan blijkt er een hoop mogelijk voor mensen met een beperking (--> die je wel moet kunnen aantonen, wat logisch is).

Ik studeer in deeltijd, waardoor ik niet volle dagen naar school hoef en ik kan studeren wanneer ik daar energie genoeg voor heb, dit kan ook gewoon in bed bij wijze van. Daarnaast heb ik een ander rooster omdat ik mijn opleiding over 5 jaar uitsmeer inplaats van 4. Verder heb ik geen aanwezigheidsverplichting, kreeg ik uitstel van BSA, of ik mag bijvoorbeeld opdrachten individueel maken zodat ik de tijd zelf kan indelen, extra tentamentijd enzovoorts.
Wel kan ik me voorstellen dat een stage een probleem kan vormen, of een baan die bij MBO-BBL minimaal 24 uur per week moet zijn, meen ik?
Maar voor dat soort vragen zou ik dus echt eerst een gesprek aangaan met een persoon die al dat soort vragen kan beantwoorden, meestal is dat een decaan.
Laatst bijgewerkt door SaiLady op 06-06-14 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Dani

Re: De moed opgegeven .....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 11:40

Misschien kan een arts of fysiotherapeut nog iets voor je betekenen, in de zin van samen met jou kijken wat fysiek haalbaar is ook op de langere termijn?

kammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 11:50

Ik volg even mee. Zit met het zelfde probleem. Weet niet goed wat ik wil en kan ook niet alles aan wat ik zou willen in verband met lichamelijke klachten.