Help, opleiding keuze?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SnuitjeLove

Help, opleiding keuze?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 15:41

Hallo bokkers,

ik hoop dat jullie tips, advies of ideeën voor mij hebben.
In oktober 2012 ben ik gestopt met de havo, ik zat toen in het examen jaar, ik was erg overspannen en de druk lag hoog dat ik het waarschijnlijk niet zou halen.
Ik ben toen begonnen aan een mbo opleiding in de Horeca, helaas kwam ik na een paar maanden erachter dat dit niks voor mij was.
Tot de zomervakantie ben ik toen aan het werk gegaan. Na de zomer van 2013 ben ik begonnen met een mode opleiding ook op mbo (BOL). Nu ben ik na de kerstvakantie weer op precies hetzelfde punt terecht gekomen, ook dit was niks voor mij.

Ik heb de afgelopen maanden suf gezocht naar opleidingen, ben naar opendagen geweest en heb veel gesprekken gehad met opleidingcoaches.

Ik ben nu opzoek naar een bbl opleiding, aangezien mijn vriend en ik samen willen gaan wonen na de zomer en ik dus een voldoende inkomen moet hebben om dat te financieren, wat ik dus niet red van alleen stufi.

In mijn rijtje van "meest interesse" opleidingen stonden afgelopen maanden:
- interieur vormgeving
- dierverzorging/ paardenhouderij
- dierenartsassistente
- bloemist
- tuinontwerper

Afgelopen maandag ben ik naar een opendag geweest van de groene welle. Ik ik kwam eruit dat bloemist misschien wel iets voor mij was. Dit was ook de enige opleiding die in BBL werd aangeboden.
Ik kreeg het advies daar om eens een dagje mee te lopen in een bloemenzaak om te kijken of ik het echt leuk vind.

Vandaag ben ik dus in een aantal bloemenzaken gaan rondvragen of ik een keer een dagje mee mocht lopen. Helaas heb ik een aantal afwijzingen gekregen en veel negativiteit gehoord.
Een zaak deed niet aan 'meelopers' en zei dat je het vak niet zomaar in een dagje kan bekijken. Dat het toch wel behoorlijk tegen valt het vak bloemist, en dat je niet alleen maar leuke boeketjes staat te maken.
Gelukkig heeft een zaak mij nog een beetje 'hoop' gegeven. Ook al klonken ze daar ook niet zo enthousiast, ze zouden me morgen terugbellen om te zeggen of ik een dagje mag meelopen of niet.

Nu is de hoop bij mij al weer in de schoenen gezakt. Als het al zo moeilijk is om één dagje te kunnen meelopen, hoe moeilijk zal het dan wel niet zijn om bij een bloemenzaak een vast contract te krijgen voor een bbl opleiding? En al die negatieve reacties die ik nu over het beroep hoor. Moet ik hier wel aan beginnen?

Inmiddels ligt de druk aardig hoog op het vinden van een bbl-opleiding incl. baan. Want over een paar weken moet ik het toch wel rond hebben, aangezien we toch wel op zoek moeten gaan naar een huisje willen we na de vakantie samen gaan wonen.

Ik hoop dat jullie advies hebben voor mij, voor een geschikte opleiding of misschien wat ervaring over het vak bloemist.

benangelique

Re: Help, opleiding keuze?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 21:00

De meeste opleidingen die in je rijtje staan, zijn een garantie voor werkeloosheid. Voor mij zou dat al een reden zijn die richting niet te kiezen.
Het bloemistenvak is heel breed. Meelopen is daarom alleen maar goed. Jammer dat de bedrijven zo negatief reageren

BlueSun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 21:04

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 10:03

Is het geen optie om je havo op de vavo alsnog te behalen en daarna een deeltijd HBO? Want bij deze opleidingen denk ik ook aan heel weinig werkgelegenheid helaas..