Laptop doet raar?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

yeye

Laptop doet raar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 15:05

Ik weet niet of het hier juist staat...

Sinds een tijdje is mijn laptop trager dan anders. Op zich is dit geen probleem maar het volgende wel:
Mijn antivirus vindt steeds bedreigingen in de Temp. Files en als ik deze wil opsporen of verwijderen vindt mijn laptop de bestanden niet.
Ook tijdens het internetten (facebook, bokt, youtube,...) springt mijn internetvenster op non-actief. Als ik dan bijvoorbeeld aan het scrollen ben dan stopt mijn scrol altijd en moet ik terug op mijn venster klikken om internet terug 'actief' te maken. Soms flikkert internet actief- niet actief- actief- ...
Zelfs nu ik dit typ moet ik meerdere keren terug op mijn typ venster drukken omdat ik plots niet meer kan typen.
Aan de bovenkant van internet kan ik mijn bureaubladachtergrond altijd zien en daar zie ik dus dat deze tijdens het niet actief worden van internet dus ook lichter wordt dan anders?

Iemand een idee wat dit kan zijn?

0091

Re: Laptop doet raar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 15:06

het slomer worden en de bedreigingen klinken als een virus..

Waarschijnlijk is de rest ook opgelost als het virus weg is.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 15:08

oeh... klinkt niet best. Welke virusscanner gebruik je? Heb je al eens een cleaner laten runnen? Cleaner-programma's (bijvoorbeeld CCleaner, die is gratis) vissen de temporary files op uit de diepten van je laptop en verwijderen die.
Dit scheelt je meestal veel pc ruimte. Ik doe die regelmatig en kan dan toch echt weer 5gb kwijt raken aan "spookbestanden"

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 15:24

Ik gebruik gewoon AVG antivirus. Vind het wel gek dat die meestal alles tegen kan houden en nu plots toch een virus door laat? Ik heb even gefilmd wat ik bedoel met het internet dat weg valt...

Wel een slecht filmpje maar zo heb je toch een idee he :)

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 15:46

Avg is over het algemeen een prima virusscanner, maar je zou over kunnen op een andere, voor de zekerheid. Elke antivirusscanner kan een virus doorlaten, omdat er steeds wel iemand een nieuw virus maakt, wat de scanner elke keer voor moet zijn.
(Avast! kan een alternatieve scanner zijn)

Waar je mee kunt beginnen is AVG je hele computer te laten scannen en hem in quarantaine te laten zetten wat hij gevaarlijk vind.

Ik zat ook nog even te kijken naar je browser. Is dat Internet Explorer? Daarin zit een lek, dus die is onveilig. Als alternatief kun je google chrome of mozilla firefox downloaden, allebei prima browsers.

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 15:52

mirriezz schreef:
Avg is over het algemeen een prima virusscanner, maar je zou over kunnen op een andere, voor de zekerheid. Elke antivirusscanner kan een virus doorlaten, omdat er steeds wel iemand een nieuw virus maakt, wat de scanner elke keer voor moet zijn.
(Avast! kan een alternatieve scanner zijn)

Waar je mee kunt beginnen is AVG je hele computer te laten scannen en hem in quarantaine te laten zetten wat hij gevaarlijk vind.

Ik zat ook nog even te kijken naar je browser. Is dat Internet Explorer? Daarin zit een lek, dus die is onveilig. Als alternatief kun je google chrome of mozilla firefox downloaden, allebei prima browsers.

Dat heb ik dus al geprobeerd :) Chrome werkt niet op mijn laptop en firefox krijg ik niet gedownload :( Ik heb vorige week mijn AVG alles 3 keer laten scannen en dan zet hij telkens 14 dingen in quarantaine en hij wist er zogezegd 8 van en de rest krijg ik niet gewist en als ik die dan wil handmatig zoeken, vind hij het bestand niet en als ik dan de hele map wis en de scanner opnieuw laat scannen dan staat de map weer terug en krijg ik opnieuw 14 bedreigingen?

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 15:57

Hmm... dit klinkt wel heel hardnekkig en het is raar dat je firefox én chrome niet werkend krijgt. Ik vrees dat mijn kennis op afstand hier ff ophoud. Ken je niet iemand die goed is met computers? Een vader, oom, vriend, kennis misschien?

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 16:01

Wellicht is een herinstallatie de oplossing. Dus windows er op nieuw op zetten. De boel formatteren (slow format).

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 16:10

Het is een virus in temporary. De basis heb je wss al weg gehaald maar de echte virus zit dieper verstopt. Je moet je belangrijke bestanden er af halen en dan je computer formatteren en windows opnieuw instellen. Ook alle wachtwoorden veranderen op alle belangrijke dingen. Want het is nog niet duidelijk wat het virus doet maar het zou zomaar je wachtwoorden en andere belangrijke gegevens kunnen jatten.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 16:13

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 16:34

En zo een cleaner verwijdert geen foto's of belangrijke bestanden? :) Dan kan ik dat misschien beter eerst proberen en dan alles eventueel in backup zetten (schoolbestanden en foto's) en opnieuw alles installeren?

Kruimeltje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 16:47

Ik zou Malwarebytes even proberen. Dit programma detecteert virussen die hangen aan andere bestanden die "normaal" zijn en daardoor worden ze niet herkent door AVG.

Verwijderd geen belangrijke bestanden, alleen vervelende stiekeme virussen die in je computer verstopt zitten :-)

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 18:53

Ik heb de malwarebytes geinstalleerd en een scan gedaan en die heeft ongeveer 800 bestanden gedetecteerd en verwijderd en dan is de pc opnieuw opgestart. Opstarten duurde wel eventjes maar voorlopig lijkt alles normaal. :) Alvast bedankt. Als het niet ophoudt dan horen jullie het wel :D

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 19:31

ardo_iggy schreef:
Wat je ook even kunt doen is de adw cleaner er door heen gooien.

http://www.gratissoftwaresite.nl/downlo ... ar-cleaner

Als je die hebt gedaan is de virus weg dus lijkt het normaal maar het lek gaat niet dicht. Dus je gegevens kunnen nog steeds verspreid worden ;)

Quad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 20:21

ardo_iggy schreef:
Wat je ook even kunt doen is de adw cleaner er door heen gooien.

http://www.gratissoftwaresite.nl/downlo ... ar-cleaner

ADWcleaner doet niet wat MalwareBytes wel kan, spyware/adware/virussen en trojans opsporen en verwijderen.
ADWcleaner is in staat om troep uit je browsers te halen en een aantal kleine toolbars, zoals Ask en Babylon weg te halen.

Daarbij was na een flink aantal posts de hint naar Malwarebytes ook de enige juiste. ;)