Offerte en factuur kloppen niet bij aanbieding

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Offerte en factuur kloppen niet bij aanbieding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 22:26

OK, dit verhaaltje is qua producten en prijzen even fictief opgesteld, het is ook niet super serieus bedoelt, ik ben gewoon eens nieuwschierig hoe anderen hier tegenaan kijken.

Ik zie een leuke aanbieding dat iemand mijn badkamer voor 100 euro compleet van nieuwe tegels kan voorzien. Ik laat de beste man komen, en hij schrijft me een offerte voor van 190 euro. Deze offerte teken ik, en ik laat de man komen en zijn werk doen.
Vervolgens krijg ik een factuur van 190 euro, die ik betaal.
En dan denk ik: het was toch 100 euro?

Dus ik bel de man op, en vraag hem wat verbolgen hoe het kan dat ik 190 euro moest betalen, terwijl er in de aanbieding toch echt 100 staat.

Ja, geeft de man aan, dat klopt. 100 euro is op basis van 4m2, en met standaard voegen. U heft voor rode voegen gekozen, wat 40 euro extra kost, en u heeft 5m2, wat 50 euro extra kost. Dit stond ook op de offerte die u heeft ondertekend.
En dan wordt ik boos op de man. Dit is misleidend, de aanbieding was 100 euro,dan kan ik toch niet weten dat daar nog allemaal kleine lettertjes tussen zitten?

Brand los, wat is jullie idee nav deze situatie schets?
Laatst bijgewerkt door LadyMadonna op 04-06-14 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt

belle_boef

Re: Offerte en factuur kloppen niet bij aanbieding

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 22:28

Als het te mooi is on waar te zijn is het dat vaak ook.
In deze situatie had je daar naar moeten vragen voordat je tekende.

Norie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 22:28

Beter de offerte lezen?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 22:29

Je hebt toch duidelijk de offerte getekend met de daarin vermelde meerkosten.

Als ik een zadel koop (die in de aanbieding is voor 100E) en ik neem daarbij nog beugels en een singel, dan wordt de prijs ook duurder.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 22:30

Nou ja, wat Brainless zegt eigenlijk. :j

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 22:31

Als jij een offerte hebt getekend met daarin een bedrag van 190,-- dan ga je dus akkoord met die hogere prijs.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 22:32

bij een offerte kijk je toch minstens naar de prijs?? als hij nou achteraf met een andere prijs was gekomen kon ik je begrijpen maar dat is niet zo.

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 22:33

Meteen bij de offerte van 190,- over de aanbiedingsprijs van 100,- beginnen als uit de offerte niet duidelijk is waar de meerprijs van 90,- vandaan komt.
Lijkt me vrij logisch dat je iets wat je niet begrijpt niet tekent en niet na ondertekening (en uitvoering) achteraf over de prijs begint :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 22:37

Als jurist zijnde, er is een aanbod gedaan en jij hebt het aanvaard. Daardoor ben jij gebonden aan die individuele overeenkomst. Daar de algemene voorwaarden noch de aanbieding met de bijbehorende voorwaarden onbekend zijn, zou ik durven stellen dat jij gewoon de 190,- euro dient te betalen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 22:40

Pattypaard schreef:
Meteen bij de offerte van 190,- over de aanbiedingsprijs van 100,- beginnen als uit de offerte niet duidelijk is waar de meerprijs van 90,- vandaan komt.
Lijkt me vrij logisch dat je iets wat je niet begrijpt niet tekent en niet na ondertekening (en uitvoering) achteraf over de prijs begint :)

Mee eens. Offerte gekregen, offerte geaccepteerd, werk uitgevoerd, ga dan niet achteraf piepen over misleiding.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 22:42

Je leest toch eerst de offerte door en als je dat accepteert ga je dus akkoord met de werkzaamheden voor die prijs. Dus die man heeft groot gelijk.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 22:43

Hoe kom je bij dit verhaal dan want je schrijft dat het fictief is.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 22:44

Dat is mijn idee dus ook. Toch heb regelmatig klanten aan de lijn die in een dergelijke situatie zitten en het echt niet (willen) begrijpen dat ik maar weinig voor ze kan betekenen als ze de offerte hebben getekend, én betaald hebben...
Charaz, mwah, het verhaal is niet fictief, heb alleen even een willekeurig product en prijzen enzo gepakt, zal ik ff aanpassen

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 22:46

Ah op die manier, ik snap dat mensen niet alle kleine lettertjes lezen maar een prijs is toch wel een belangrijk iets in een offerte.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 22:47

Je zou er haast een cursus begrijpend lezen bij geven :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 22:49

Hi, wou net zeggen.. als er echt iemand voor 190 euro 5m2 aan tegeltjes kan plakken, mag hij dat bij mij komen doen, helaas is dat een droom prijs.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 11:14

Offerte getekend is meestal bindend - maar het lijkt me wel zo redelijk dat je als bedrijf ernaar streeft om de klant ook echt voor te lichten en er niet een contractje tussendoor moffelt terwijl je duidelijk merkt dat de klant eigenlijk iets anders denkt dan er op papier staat. Het is misschien niet verboden maar integer is dat zeker niet.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 11:32

het enige wat je als verstrekker van de offerte hier mee kunt doen is heel duidelijk vermelden waar de aanbieding specifiek uit bestaat en dat er bij specifieke veranderingen ook veranderingen plaats vinden in de prijs ...

maar als je een offerte tekent en je hebt die daadwerkelijk gelezen , dan lijkt het me logisch dat de prijs van de offerte geld.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 11:38

Ik vind het echt raar dat mensen pas gaan reageren na de factuur en niet gelijk vragen waarom offerte niet gelijk is met aanbieding?!
(bijna net zo iritant als klanten die na de derde en laatste aanmaning eindelijk eens gaan reageren en dan claimen nooit een factuur en de eerste 2 aanmaningen te hebben ontvangen.... }:0 )

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 12:02

Kentaro schreef:
Ik vind het echt raar dat mensen pas gaan reageren na de factuur en niet gelijk vragen waarom offerte niet gelijk is met aanbieding?!

Dat moet je wel zien, en dat gebeurt niet altijd. Kwaadwillende verkopers aan de deur maken daar bv handig gebruik van - ze zeggen iets heel anders dan er op papier staat, en het vrijblijvend advies blijkt dan ineens toch een contract te zijn. Mensen zien (en lezen) wat dat betreft vooral wat ze verwachten - en dat is lang niet altijd onwil of slordigheid. Iedereen die z'n eigen tekst probeert na te kijken op fouten zal dat herkennen, sommige dingen zie je gewoon niet op zo'n moment.

Soms is het ook wel gewoon slordigheid of laksheid of de hoop om er later nog wat af te kunnen krijgen, maar niet altijd.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 12:06

Er staat toch ook "kan voorzien" , niet dat 'ie het daadwerkelijk doet ;)

Het kan, dus de mogelijkheid bestaat, mits er aan bepaalde voorwaarden (klein oppervlak, geen eisen qua kleur etc. ) wordt voldaan :D

Verder onderteken ik niks, voordat ik alles gelezen heb, ook de kleine lettertjes !

Lisette1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 12:08

Ze hadden gewoon beter de offerte moeten lezen en toen moeten reageren.
En met een aanbieding bestaat er heel vaak een vanaf prijs, het is toch niet logisch dat die beste meneer voor 100 euro alle soorten en maten badkamers opnieuw betegeld.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 12:15

Ik ben zeker eens dat mensen iets tekenen zonder het helemaal door te lezen en dan uitgaan van hetgeen verteld wordt.
Maar als je een offerte ondertekend, valt een verschil in bedrag van 100,00 en 190,00 toch wel op... :P

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 12:17

offerte is bindend, heb wel eens gehad prijs opgevraagd en toegestemd per mail. Kwam bij afrekening (erkend bedrijf) de BTW a 21 % er nog even bij. Toen ben ik ook niet akkoord gegaan en heb de BTW niet betaald. Had een prijs afgesproken en als concument mag je ervan uitgaan dat een prijsaanbod inc. btw is tenzij anders vermeld.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 12:18

Die discussie hebben wij inderdaad ook eens gehad! Had wel wat voeten in aarde, maar uiteindelijk afgesproken prijs (zonder btw) betaald!