Je hebt nu 2 uitstromingen qua ggz-zorg. Noem het maar even zwaar en light. Als je echt niet meer kunt functioneren en bijv in de ziektewet zit, val je onder zwaar. Wil je werken aan wat 'kleinere' dingen maar kun je dit naast je werk of school doen, dan val je onder light. Zwaar wordt volledig vergoed, light voor een deel of soms helemaal niet. Voor vergoeding heb je altijd een verwijzing nodig van de ha.
Psychotherapie: (bron: http://www.psychotherapie.nl)
Citaat:
Wat is psychotherapie?
Psychotherapie is een effectieve gespreksbehandelmethode voor psychische stoornissen en problemen. Gesprekken tussen de cliënt(en) en de deskundige hulpverlener staan centraal. De cliënt kan een individu, een (echt)paar, een gezin of een groep zijn; kind, volwassene of oudere. De behandelingen zijn kort als het kan langdurig als dat nodig is, omdat bij sommige ernstige psychische problematiek het belangrijkste effect van de bij behandeling pas na ongeveer een jaar te behalen is.
Doel
Psychische klachten verminderen of beter hanteerbaar maken, dat is het doel van psychotherapie. Daarbij is de inzet van de cliënt even belangrijk als de deskundigheid van de psychotherapeut. Het resultaat is afhankelijk van de aard van de problemen en iemands eigen mogelijkheden. Voor een cliënt is psychotherapie vaak hard werken. Het proces gaat vaak gepaard gaat met ups en downs. Een geslaagde psychotherapie garandeert niet dat de cliënt de rest van zijn of haar leven gelukkig zal zij en kan aan omstandigheden als een laag inkomen of werkloosheid niets veranderen. Maar met behulp van psychotherapie is het wel mogelijk dat de cliënt de problemen beter leert hanteren.
Soorten
Een psychotherapeutische behandeling kent een vaste systematiek of consistentie in het hanteren van de therapeutische relatie met de cliënt. Maar dit kan op veel manieren vorm krijgen. Zo kan psychotherapie worden gegeven als ‘individuele’ psychotherapie, een groepspsychotherapie of een systeembehandeling.
Wanneer psychotherapie
Psychotherapie is volgens de richtlijnen onlosmakelijk verbonden aan behandeling van angst-, stemmings- en persoonlijkheidsstoornissen, voorkeursbehandeling voor kinderen, volwassenen en ouderen met zowel enkelvoudige als meervoudige, complexe psychische problematiek, en vaak persoonlijkheidsproblematiek. Het wetenschappelijk onderzoek naar de werking van psychotherapie laat zien dat psychotherapie vaak effectief is en bij persoonlijkheidsproblematiek zelfs effectiever dan medicatie.
Wat is een psychotherapeut?
De psychotherapeut werkt in een instelling voor geestelijke gezondheidszorg of in in een zelfstandige praktijk. Hij of zij is een professional die zich richt op behandeling van patiënten met complexe problematiek, veelal meervoudige problematiek, persoonlijkheidsproblematiek of een combinatie van beide. De psychotherapeut is in de geestelijke gezondheidszorg aanvullend ten opzichte van de gezondheidszorgpsycholoog, de klinisch psycholoog, de klinisch neuropsycholoog en de psychiater.
Een psychotherapeut is goed opgeleid in het interpreteren van informatie over de patiënt voor het maken van een probleemanalyse en indicatiestelling, in het hanteren van een therapeutische relatie, het (h)erkennen van overdracht en tegenoverdracht en het uitvoeren van een complexe behandelmethode zonder dat de werkwijze per zitting uitgeschreven staat.
Wat ik zelf heb meegemaakt met psychotherapie is dat je eigen inbreng hebt, waar je met een eigen vaak onrealistisch beeld tegenaan kijkt en je pt helpt je hier weer anders tegenaan te kijken. Je leert ook meer in de emotie te zitten als je iets verteld om te voelen wat je voelt en dat niet uit te schakelen, zodat je leert je emotie en gevoel te accepteren en een plaatsje te geven, maar ook omdat te uiten. Psychotherapie is heftig, intens, verwarrend maar uiteindelijk geeft het je wel een hele goede basis om verder te gaan.
Creatieve therapie vind ik ontzettend mooi en bijzonder. Vooral beeldende therapie, teken bijv een gezinssituatie van hoe jij dat vroeger zag en probeer dit uit te drukken en het materiaal en kleur wat jij erbij voelt passen en je kunt al ontzettend veel gevoel en emotie omzetten in duidelijkheid. CT kan ontzettend verhelderend werken, en geeft je vaak een wtf-moment, op een positieve manier
Dansen kan ook heel fijn werken, dat pas ik soms nog steeds toe als ik opgekropte emotie heb. Aarden en gewoon voelen in de beweging kan mij heel goed helpen de emotie los te laten, aangezien ik gewend ben dat vast te houden. Dat leer je ook in creatieve therapie.