Psycholoog gezocht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dinniej

Psycholoog gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 19:26

Het klinkt misschien een beetje gek, maar ik zoek een psycholoog. Gaat het dan slecht met me? Nee. Voel ik me depressief? Niet echt.
Maar uit ervaring weet ik dat verwerken niet mijn grootste talent is, en ik kom net uit een relatie die niet altijd soepel liep, dus ik wil er graag achter komen wat ik wel en niet heb verwerkt, en ook leren van mijn verbroken relatie om sterker in een eventuele nieuwe relatie te komen.

Ik plaats dit op Bokt omdat ik een bepaald type psycholoog zoek.. Een jaar geleden ben ik bij een psycholoog geweest die je met een bepaald plan kon helpen met problemen waar je op dat moment tegenaan liep, en dat was toen heel nuttig. Maar dat zoek ik nu niet, want ik heb nu geen problemen. Ik zoek echt iemand die goed is in het begrijpen van emoties die ik zelf niet snap en die erachter kan komen wat ik wel en niet heb verwerkt uit m'n verleden.
Omdat ik niet precies weet wie hoe werkt, wil ik niet gewoon een verwijsbrief halen en er één kiezen, maar ben ik heel benieuwd of iemand er één weet die ongeveer bij mijn beschrijving past. :+ Het liefst in de omgeving van Woudenberg of Amsterdam.

Anoniem

Re: Psycholoog gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 19:57

Je kunt een psychotherapeut in de hand nemen, maar wat ook een optie kan zijn is creatieve therapie, dan leer je op een andere manier je emoties ontdekken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 20:00

Biedt jouw school geen studenten psycholoog aan? :)

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 20:05

Inderdaad, veel opleidingsinstituten hebben studentenpsychologen. Het voordeel daarvan is dat het goedkoop is, maar ook dat als het met psycholoog a niet klikt je altijd naar een ander kan gaan. Het vinden van een goede psycholoog ligt niet aan wat hij/zij allemaal kan, maar hoe het persoonlijk klikt tussen jou en de psycholoog.

Dinniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 20:06

Bedankt voor de reacties! Ik zit niet op school, dus dat wordt hem niet.
Wat houdt een psychotherapeut in?

Het probleem zit hem uiteindelijk ook niet in het benaderen, want dat is een verwijsbriefje halen en een afspraak maken, maar ik wil iemand vinden die past bij wat ik zoek, laat ik maar zeggen.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 20:53

JewEmm schreef:
Inderdaad, veel opleidingsinstituten hebben studentenpsychologen. Het voordeel daarvan is dat het goedkoop is, maar ook dat als het met psycholoog a niet klikt je altijd naar een ander kan gaan. Het vinden van een goede psycholoog ligt niet aan wat hij/zij allemaal kan, maar hoe het persoonlijk klikt tussen jou en de psycholoog.

Dat kan niet alleen op school hoor, ook op de doorsnee eerstelijns kliniek.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 00:53

Dinniej schreef:

Het probleem zit hem uiteindelijk ook niet in het benaderen, want dat is een verwijsbriefje halen en een afspraak maken, maar ik wil iemand vinden die past bij wat ik zoek, laat ik maar zeggen.

Volgens mij is even een verwijsbriefje halen niet met zo eenvoudig sinds een januari..

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 00:53

Tiggs schreef:
Dinniej schreef:

Volgens mij is even een verwijsbriefje halen niet meer zo eenvoudig sinds een januari..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 00:59

Hoe kom je daar bij Tiggs?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 02:20

misschien kan je huisarts je er bij helpen.

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 05:02

Voor een psycholoog heb je toch ook geen verwijsbrief meer nodig?
T.s, zit er geen psychologen praktijk bij je in de buurt met meerdere hulpverleners? Leg hier je wensen eens voor, als er meerdere mensen werken zal er toch ook vast wel eentje tussen zitten die bij jou past?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 08:21

Kenyada schreef:
Voor een psycholoog heb je toch ook geen verwijsbrief meer nodig?
T.s, zit er geen psychologen praktijk bij je in de buurt met meerdere hulpverleners? Leg hier je wensen eens voor, als er meerdere mensen werken zal er toch ook vast wel eentje tussen zitten die bij jou past?

Voor de verzekering kan het wel noodzakelijk zijn ivm vergoeding :) dus even goed nakijken in de voorwaarden van de verzekering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 08:44

Je hebt nu 2 uitstromingen qua ggz-zorg. Noem het maar even zwaar en light. Als je echt niet meer kunt functioneren en bijv in de ziektewet zit, val je onder zwaar. Wil je werken aan wat 'kleinere' dingen maar kun je dit naast je werk of school doen, dan val je onder light. Zwaar wordt volledig vergoed, light voor een deel of soms helemaal niet. Voor vergoeding heb je altijd een verwijzing nodig van de ha.

Psychotherapie: (bron: http://www.psychotherapie.nl)
Citaat:
Wat is psychotherapie?
Psychotherapie is een effectieve gespreksbehandelmethode voor psychische stoornissen en problemen. Gesprekken tussen de cliënt(en) en de deskundige hulpverlener staan centraal. De cliënt kan een individu, een (echt)paar, een gezin of een groep zijn; kind, volwassene of oudere. De behandelingen zijn kort als het kan langdurig als dat nodig is, omdat bij sommige ernstige psychische problematiek het belangrijkste effect van de bij behandeling pas na ongeveer een jaar te behalen is.
Doel
Psychische klachten verminderen of beter hanteerbaar maken, dat is het doel van psychotherapie. Daarbij is de inzet van de cliënt even belangrijk als de deskundigheid van de psychotherapeut. Het resultaat is afhankelijk van de aard van de problemen en iemands eigen mogelijkheden. Voor een cliënt is psychotherapie vaak hard werken. Het proces gaat vaak gepaard gaat met ups en downs. Een geslaagde psychotherapie garandeert niet dat de cliënt de rest van zijn of haar leven gelukkig zal zij en kan aan omstandigheden als een laag inkomen of werkloosheid niets veranderen. Maar met behulp van psychotherapie is het wel mogelijk dat de cliënt de problemen beter leert hanteren.

Soorten
Een psychotherapeutische behandeling kent een vaste systematiek of consistentie in het hanteren van de therapeutische relatie met de cliënt. Maar dit kan op veel manieren vorm krijgen. Zo kan psychotherapie worden gegeven als ‘individuele’ psychotherapie, een groepspsychotherapie of een systeembehandeling.

Wanneer psychotherapie
Psychotherapie is volgens de richtlijnen onlosmakelijk verbonden aan behandeling van angst-, stemmings- en persoonlijkheidsstoornissen, voorkeursbehandeling voor kinderen, volwassenen en ouderen met zowel enkelvoudige als meervoudige, complexe psychische problematiek, en vaak persoonlijkheidsproblematiek. Het wetenschappelijk onderzoek naar de werking van psychotherapie laat zien dat psychotherapie vaak effectief is en bij persoonlijkheidsproblematiek zelfs effectiever dan medicatie.

Wat is een psychotherapeut?
De psychotherapeut werkt in een instelling voor geestelijke gezondheidszorg of in in een zelfstandige praktijk. Hij of zij is een professional die zich richt op behandeling van patiënten met complexe problematiek, veelal meervoudige problematiek, persoonlijkheidsproblematiek of een combinatie van beide. De psychotherapeut is in de geestelijke gezondheidszorg aanvullend ten opzichte van de gezondheidszorgpsycholoog, de klinisch psycholoog, de klinisch neuropsycholoog en de psychiater.

Een psychotherapeut is goed opgeleid in het interpreteren van informatie over de patiënt voor het maken van een probleemanalyse en indicatiestelling, in het hanteren van een therapeutische relatie, het (h)erkennen van overdracht en tegenoverdracht en het uitvoeren van een complexe behandelmethode zonder dat de werkwijze per zitting uitgeschreven staat.

Wat ik zelf heb meegemaakt met psychotherapie is dat je eigen inbreng hebt, waar je met een eigen vaak onrealistisch beeld tegenaan kijkt en je pt helpt je hier weer anders tegenaan te kijken. Je leert ook meer in de emotie te zitten als je iets verteld om te voelen wat je voelt en dat niet uit te schakelen, zodat je leert je emotie en gevoel te accepteren en een plaatsje te geven, maar ook omdat te uiten. Psychotherapie is heftig, intens, verwarrend maar uiteindelijk geeft het je wel een hele goede basis om verder te gaan.

Creatieve therapie vind ik ontzettend mooi en bijzonder. Vooral beeldende therapie, teken bijv een gezinssituatie van hoe jij dat vroeger zag en probeer dit uit te drukken en het materiaal en kleur wat jij erbij voelt passen en je kunt al ontzettend veel gevoel en emotie omzetten in duidelijkheid. CT kan ontzettend verhelderend werken, en geeft je vaak een wtf-moment, op een positieve manier :) Dansen kan ook heel fijn werken, dat pas ik soms nog steeds toe als ik opgekropte emotie heb. Aarden en gewoon voelen in de beweging kan mij heel goed helpen de emotie los te laten, aangezien ik gewend ben dat vast te houden. Dat leer je ook in creatieve therapie.

wilhelmina4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 14:22

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 15:43

Koper schreef:
Hoe kom je daar bij Tiggs?

Zonder (waarschijnlijkheids) diagnose kom je niet meer zomaar een eerstelijns psychologen praktijk in.
Dus dan heeft de TS wel eerst een labeltje depressie, ptss, whatver nodig en dat is wel wat heftig voor de situatie dunkt me.

Wel zou je eens een afspraak kunnen maken met je poh-ggz'er als die in je huisartsenpraktijk zit. Dat is een praktijk ondersteuner die psychische zorg biedt en als je er daarmee niet uitkomt, ook de juiste stappen kan nemen om je wel naar een eerstelijns-psycholoog door te verwijzen.
Lijkt me gezien je situatie wel een goede oplossing :j
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-06-14 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 15:44

Je kunt altijd bij een eerstelijns psycholoog terecht Menino. Daarom heet het eerstelijns ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 15:46

Koper schreef:
Je kunt altijd bij een eerstelijns psycholoog terecht Menino. Daarom heet het eerstelijns ;)

Nee hoor, je hebt wel degelijk een doorverwijzing van je HA nodig met waarschijnlijkheidsdiagnose. ( tenzij je het zelf wil gaan betalen)
Is in januari helemaal op de schop gegaan en ik weet dit echt 100% zeker.

Vandaar dat er nu ook een praktijkondersteuner in de meeste huisartsenpraktijiken zitten.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 15:48

Als je ook voor vergoeding in aanmerking wil komen is dat inderdaad weer een ander verhaal.

POH bestaat al een paar jaar. Zo iemand kan je inderdaad doorverwijzen.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 15:51

Ik verkies zelf psychotherapie. Meer gericht op wie je bent en wat je doet en waarom. Voor de ondersteuning van je mentale krachten etc. Zonder de focus te leggen op eventuele mentale aandoeningen of afwijkingen. Raadpleeg je huisarts hier eens over.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 15:53

Voor vergoedingen e.d. heb je inderdaad een verwijsbrief nodig :)
Het beste is even naar de huisarts en je verhaal daar uitleggen

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 15:55

Iemand die weleens heel goed bij jouw wensen aan kan sluiten is Zefanja Vermeulen. Zij is begonnen als haptotherapeut, maar tegenwoordig is zij ook paardencoach en TOM therapeut. Echt een gouden combinatie als je niet precies weet waar de schoen wringt. Je kunt zonder verwijzing bij haar terecht, maar een vergoeding vanuit je zorgverzekering is wel mogelijk. Ze zit in Hagestein. Lees maar eens: http://www.zefanjacoaching.nl/coaching/

Nova3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 15:59

Bel gewoon je 'oude' psycholoog op, leg je probleem uit en vraag wat de opties zijn. Ofwel kan die je zelf helpen ofwel zal die je doorverwijzen naar iemand die dat wel kan. De meeste goede psychologen hebben wel een netwerk waar ze terecht kunnen.

Van terugbetaling weet ik niet. In België wordt momenteel nog niets terugbetaald.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 16:00

Wat je beschrijft zit zoals Joolien alk zegt in de psychotherapie hoek. Helaas zijn dat vaak dure en langdurige trajecten. Als je kortdurender maar el psycotherapie achtig zoek zou ik je adviseren iemand te zoeken die kennis heeft van de ZKM Methode (persoonlijk zou ik dan wel iemand kiezen die wel echt psycholoog is en geen gewone coach die ZKM kent).

Je moet in elk geval voor jouw idee géén cognitieve gedragstherapeut hebben, ga je via de GGZ weg is dat wel wat je normaliter krijgt. Je zult het dus ook zeer waarschijnlijk zelf moete gaan betalen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 18:08

Creatieve therapie klinkt wel als een goeie voor jou ja.. Of een relatietherapeut, die kun je ook als single bezoeken en kijkt met je mee hoe jij functioneert in relaties en of dat voor jou de goede weg is :)

Dinniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 20:03

Bedankt voor alle tips! Geen idee of er zo'n poh-ggz'er bij m'n huisarts zit, maar ik kan eens informeren. :)

Mocht ik psychotherapie willen, kan ik dat dan ook via de huisarts regelen?

Een relatietherapeut lijkt me in dit geval geen goed idee, omdat dat een klein ding is waar ik nieuwsgierig naar ben, maar niet het daadwerkelijke "probleem" (voorzover er voor de rest wel een probleem is).