Slechte werkgever

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

lies_sparkle

Slechte werkgever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 10:06

Goedemorgen allemaal,

Sinds een langere tijd werk ik bij een tuincentrum en ik word doodmoe van de omstandigheden waarin wij moeten werken.

Een normale werkdag gaat van 9.30-18.30.
Ten eerste is het slecht geregeld met pauzes, als het erg druk is dan krijg je of helemaal geen pauze of er is alleen een kwartiertje lunchpauze over 9 uren werken.
Daarnaast is het erg warm altijd in de zomer en dat is natuurlijk begrijpelijk maar wat ik dan weer niet begrijp is dat wij niet even een flesje water bij ons mogen hebben. Helemaal met bijna geen pauze krijg je soms best wel heel erg dorst ;)
Ook krijgen we de roosters erg laat, 1 dag voor de week begint en dan sta je wel heel erg veel ingeroosterd. Volgens de tuinbouw cao mag je maximaal 45 uur gemiddeld werken en moet je 2 vrije dagen hebben. Ik werk vaak 50 uur en 6 dagen in de week.
Tot slot draaien we vaak overuren die niet betaald worden en wordt het salaris niet uitbetaald op de afgesproken datum die ook in het contract staat. Soms 1-2 weken later zelfs.

Natuurlijk kan ik het beste ontslag nemen maar dan heb ik helemaal geen werk meer. Met 19 jaar is het soms best lastig om een job voor een aantal maanden te vinden.

Gesprekken met collega's, leidinggevenden en baas levert niks op, wat kan ik doen?

chocobroodje

Re: Slechte werkgever

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 10:08

Jezelf lid maken van een vakbond en via hun zorgen dat ze zich aan de regels gaan houden. En zelf ook heel duidelijk communiceren waar je recht op hebt en dat je daar dus ook gebruik van gaat maken.. Ik zou beginnen met een kopie van de CAO op het werk te leggen...

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 10:09

Ben jij de enige die zo behandeld wordt of je collega's ook en durven die er niets van te zeggen?

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 10:13

zwanepol schreef:
Ben jij de enige die zo behandeld wordt of je collega's ook en durven die er niets van te zeggen?

Mijn collega's hebben precies hetzelfde.
(Bijna) Iedereen heeft het ook al aangegeven maar er wordt gewoon niks mee gedaan. Bij ons op het werk worden vaak nieuwe mensen aangenomen maar die zijn ook zo weer weg..

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 10:20

Je inderdaad aansluiten bij een vakbond en het via die weg aankaarten.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 10:33

Gewoon je pauzes nemen, want daar heb je recht op. En als jij het nodig acht een flesje water mee te nemen, ook doen. Als ze moeilijk doen: hier heb ik recht op en de CAO laten zien.

Over de rest zou ik een gesprek aangaan. Als ze dan nog niet willen luisteren, zou ik het inderdaad via een vakbond spelen.

Wellicht dat je een beetje samen kunt spannen met je collega's.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 11:11

Voor de arbo overtredingen zou je ook de arbodienst kunnen vragen een onderzoek in te stellen.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 11:43

Het meest handige is lid worden van een vakbond, eventueel met zoveel mogelijk anderen erbij. Dan kan de vakbond in gesprek gaan of onderhandelen voor jullie allemaal. Uiteraard krijg je als je alleen lid bent ook advies en zullen ze ook hun best voor je doen, maar met meerdere sta je sterker.

Maar wat in je cao staat moet nageleefd worden, zowel door werkgever als werknemer. Dus kijk ook goed waar je voor getekend hebt in je contract.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 11:45

Met het hele team in gesprek gaan. Vakbond doet er geen moer aan. Dus lid worden van de bond heeft ook weinig zin.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 11:55

purny schreef:
Met het hele team in gesprek gaan. Vakbond doet er geen moer aan. Dus lid worden van de bond heeft ook weinig zin.

Wat jammer als dat een persoonlijke ervaring is, want ik heb juist heel goede ervaringen met de vakbond en meerderen met mij.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 16:15

Bedankt voor al jullie reacties.

Ik zal met mijn collega's in overleg gaan.
In de hoop dat zij wel het lef hebben om er iets aan te doen.
Ook neem ik het CAO mee en zal dan het een en ander markeren :)

Dankjulliewel voor de tips, meer tips zijn welkom.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 16:19

Jeetje.... klinkt als mijn werk waar ik 10 jaar geleden werkte...
Toevallig in L eusden?

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 16:20

Nee, dit zit in Friesland.
Maar je hoort wel vaker dat de omstandigheden binnen deze sector niet altijd even lekker zijn ;)

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 16:24

liespower94 schreef:
Nee, dit zit in Friesland.
Maar je hoort wel vaker dat de omstandigheden binnen deze sector niet altijd even lekker zijn ;)

Ja :( Ik ben blij dat ik toen weg ben gegaan, wat een stress kan dat opleveren zeg!

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 16:33

Je kan het ook omdraaien. Je zegt wel baantjes voor jou leeftijd liggen niet voor het oprapen. Maar draai hem eens om: Het bedrijf bestaat niet zonder zijn werknemers en zonder goede werknemers bestaan ze niet lang en goede werknemers liggen ook in deze tijd nog steeds niet voor het oprapen:) Ondanks de crisis. Bedrijven leren het ook nooit. En wij zijn allemaal bang voor ons werk! Maar een bedrijf valt en staat nog altijd met zijn werknemers! Helaas krijg je nooit iedereen zo ver dat ze met zijn alle tegelijk hun werk neer leggen en dan maar eens zien of ze niet willen praten:) Daar heb je geen vakbond voor nodig. Maar we zijn vaak bang want je werkt niet voor niets en moet toch je rekeningen betalen. Toch blijf ik erbij..bedrijven zeker zo groot als wat ik hier hoor bestaan echt niet als wij er niet aan mee werken. Dan moeten ze hun voorwaardes wel aanpakken. EN anders benaderd de krant met bewijzen van je verhaal eens;) Dan maken zij het wel aanhanging dat er iets moet gebeuren met de druk in die tak.

Het kost ze veel geld en tijd als ze steeds nieuwe moeten in werken. En als je niet zelf opstapt maar ontslagen wordt kan je nog naar het UWV en je verhaal doen. Zij kennen hun bedrijven ook wel vaak die ze aan moeten pakken. Anders het verhaal van de Aldi eens opzoeken en zien hoe ze het daar aangepakt hebben:) Nog steeds niet geheel opgelost daar..maar ze moeten wel mee gaan werken.

Tja...zo lang we allemaal nog steeds brave schapen blijven..veranderd de situatie nooit en dat weten die bedrijven ook maar al te goed..dat er altijd wel een gek te vinden is die het wel wil doen en dat is en blijft jammer.

En ik weet het..je moet toch inkomen hebben zelf ook en daarmee maken ze ons bang...maar er zijn betere en eerlijkere werkgevers maar daar is de wissel en aanname niet zo hoog omdat ze eerlijk blijven. En daar door bestaan bedrijven als deze gewoon nog omdat er altijd mensen zijn die het werk wel willen doen en goedkoper en langer willen doen helaas......

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 16:39

Ja je hebt absoluut gelijk.

Ik zoek nu de oplossing door eerst een andere job te hebben en dan neem ik gelijk ontslag.
Maar ik vind het eigenlijk ook wel 'sneu' voor mijn collega's...
Die blijven ermee zitten ;)

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 16:40

Je kan wel medelijden hebben met andere..maar de eerste zorg is helaas toch altijd jezelf:) Toch denk ik als je met bewijs en je verhaal naar een krant gaat je ze toch kan helpen;) EN de krant vertelt heus zijn bronnen niet.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 18:19

Daar heb je zeker gelijk in.
Alleen dan moet ik het nog wel even durven en stil kunnen houden.
Er werken niet veel mensen op dit bedrijf dus het is al snel te raden als 1 iemand altijd haar mond wel open trekt, en diegene ben ik dus :=

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 18:24

Hebben jullie een OR? Ook dat is een manier om samen actie te kunnen ondernemen. Alleen ga je het niet redden, maar samen sta je sterker dan je denkt!
Steun van de vakbond daarin kan beslist helpen.

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 19:06

liespower94 schreef:
Volgens de tuinbouw cao mag je maximaal 45 uur gemiddeld werken en moet je 2 vrije dagen hebben. Ik werk vaak 50 uur en 6 dagen in de week.

Werk je in een tuincentrum(de winkel zeg maar) of in de tuinbouw(werk in de kassen op of op het land) ? want als je in een tuincentrum werkt lijkt mij niet dat je met de tuinbouw CAO werkt

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 19:21

loesje166 schreef:
liespower94 schreef:
Volgens de tuinbouw cao mag je maximaal 45 uur gemiddeld werken en moet je 2 vrije dagen hebben. Ik werk vaak 50 uur en 6 dagen in de week.

Werk je in een tuincentrum(de winkel zeg maar) of in de tuinbouw(werk in de kassen op of op het land) ? want als je in een tuincentrum werkt lijkt mij niet dat je met de tuinbouw CAO werkt

Ah klopt, typfout van mij!
Het gaat inderdaad om de tuincentrum CAO

joycie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 16:58

Ik werk ook via de tuincentrum CAO, omdat mijn werk daar zit. Maar wij hebben daar wel aanpassingen op omdat mijn werk (dierenarts) anders niet te doen zou zijn. Algemene regels gelden voor ons net zo goed als voor de andere medewerkers. Qua pauze hebben wij minder pauze (1x 3 kwartier, ten opzichte van 2x 15 minuten en 1x 30 minuten). En soms hebben we tijd om tussendoor even te zitten. Wij mogen wel altijd iets te drinken bij ons in de spreekkamer hebben staan, andere medewerkers mogen geen drinken mee op de werkvloer omdat zij veel meer pauzes hebben.

Als zij zich niet aan de regels houden, maar wel zich met de CAO inlaten, dan zou ik idd contact opnemen met de vakbond.