Volgend jaar geen pakket zonder wiskunde meer op havo...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jellybeans

Volgend jaar geen pakket zonder wiskunde meer op havo...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 20:15

hoi,

Ik zit in 3 havo. Dit jaar kan je nog een vakkenpakket zonder wiskunde kiezen namelijk Cultuur en Maatschappij. (CM) Maar volgend jaar moet je ook in dit vakkenpakket verplicht wiskunde kiezen, net als op het Vwo.
Ik zit nu met een probleem, ik heb dycalculie (dat is eigenlijk hetzelfde als dyslexie maar dan met rekenen/wiskunde) daardoor heb ik heel veel moeite met het vak wiskunde en was ik heel blij toen ik hoorde dat ik het dit jaar nog een vakkenpakket zonder kan kiezen. Alleen sta ik dit jaar een 4 op wiskunde. Omdat wiskunde 1 van de 3 hoofdvakken is (met Nederlands en Engels) ben ik nu -ook al is het mijn enige onvoldoende- een twijfelgeval (wat inhoudt dat ik alleen over kan gaan als leraren van alle vakken het daar mee eens zijn.) Ik heb wel de nodige compensatie punten ik sta namelijk 4 zevens op mijn rapport en voor de rest van de vakken allemaal zessen... Maar toch ben ik bang dat leraren me misschien toch geen goed advies geven omdat ik redelijk wat zessen sta. Ik hoop toch dat ze me willen laten overgaan omdat dit het laatste jaar is dat ik wiskunde zou kunnen laten vallen. Als ik blijf zitten kan dat gewoon niet meer.
Ik vroeg me af of er hier meer mensen op bokt zijn die hetzelfde probleem hebben als ik heb en wat zij er precies mee doen. Want als ik toch zou blijven zitten heb ik geen idee wat ik moet, want waarschijnlijk zal ik nooit kunnen slagen op wiskunde op havo niveau.
Alvast bedankt! :j

Vayo

Re: Volgend jaar geen pakket zonder wiskunde meer op havo...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 20:21

Ik heb er geen ervaring mee, maar wat een vervelende situatie! Bij dyslexie heb je de mogelijkheid tot het gebruik van bepaalde hulpmiddelen of het krijgen van meer tijd. Is dat in jouw geval geen optie of krijg je dit al?
Zou extra bijles een positieve invloed kunnen hebben op je wiskunde cijfers?

Wat vinden je ouders hiervan? Zijn zij op school al eens gaan praten om te kijken hoe ze je hier het beste in kunnen begeleiden?
Ik hoop dat ze een paar zevens en voor de rest zessen voldoende vinden om je door te laten gaan!

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 20:36

Is er op jouw school geen begeleiding voor dan? Iemand die ik ken kreeg dat wel een paar keer in de week, toetsen en zo mocht ze ook mondeling doen.

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 20:48

Delphi schreef:
Ik heb er geen ervaring mee, maar wat een vervelende situatie! Bij dyslexie heb je de mogelijkheid tot het gebruik van bepaalde hulpmiddelen of het krijgen van meer tijd. Is dat in jouw geval geen optie of krijg je dit al?
Zou extra bijles een positieve invloed kunnen hebben op je wiskunde cijfers?

Wat vinden je ouders hiervan? Zijn zij op school al eens gaan praten om te kijken hoe ze je hier het beste in kunnen begeleiden?
Ik hoop dat ze een paar zevens en voor de rest zessen voldoende vinden om je door te laten gaan!

Op school krijg ik extra hulpmiddelen en inderdaad ook tijdverlenging.
Ik heb thuis (wat mijn ouders zelf betalen.) al 2 keer per week een uur bijles. Maar het helpt allemaal niet ik blijf maar onvoldoendes halen.
Toch bedankt voor het meedenken! :)

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 20:49

fourseasons schreef:
Is er op jouw school geen begeleiding voor dan? Iemand die ik ken kreeg dat wel een paar keer in de week, toetsen en zo mocht ze ook mondeling doen.

Bij ons op school is daar helaas geen begeleiding voor, maar ik krijg thuis wel 2 keer per week bijles.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 20:54

Iemand zoeken die het heel simpel uitlegd :D dat hielp wel wat bij mn zusje die heeft het ook.

Ik zou het zo niet weten. Wanneer hoor je of je over mag of niet?

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 21:05

Geen wiskunde op de havo? Sinds wanneer was dat? Ik heb in 2006 daar nog gewoon op moeten zwoegen.. niveau a1

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 00:20

Vervelend zeg.. Kun je het niet voorleggen aan je mentor? Wellicht dat de docenten het wel begrijpen
en als je voor alle andere vakken (ruim) voldoende staat..

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 09:21

maj0 schreef:
Iemand zoeken die het heel simpel uitlegd :D dat hielp wel wat bij mn zusje die heeft het ook.

Ik zou het zo niet weten. Wanneer hoor je of je over mag of niet?

Dat hoor ik over 4 weken. Na de toetsweek.

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 09:22

Amaryllis schreef:
Geen wiskunde op de havo? Sinds wanneer was dat? Ik heb in 2006 daar nog gewoon op moeten zwoegen.. niveau a1

Ik heb geen idee sinds wanneer dat is maar het wordt volgend schooljaar dus weer afgeschaft, dat je geen wiskunde hoeft te kiezen.

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 09:23

Sem_ schreef:
Vervelend zeg.. Kun je het niet voorleggen aan je mentor? Wellicht dat de docenten het wel begrijpen
en als je voor alle andere vakken (ruim) voldoende staat..

Ik heb een hele aardige mentor en die probeert me ook zo goed mogelijk te helpen. Ze heeft het er al met de docenten over gehad en ik hoop dat ze het begrijpen!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 09:27

yellowtje8 schreef:
Ik heb een hele aardige mentor en die probeert me ook zo goed mogelijk te helpen. Ze heeft het er al met de docenten over gehad en ik hoop dat ze het begrijpen!

Weet je wat het lastige is;
docenten kunnen het je wel gunnen omdat ze het begrijpen etc, maar volgend jaar heb je hetzelfde probleem en daarna ook. Als je nu al een 4 voor wis staat, ga je je examens niet halen, hoe hard dat ook klinkt. Je mist nu alle basis om je examens straks mee door te komen.

Krijg je ook rekenlessen op school? Vaak liggen de problemen bij rekenen en het niet kunnen automatiseren.
Van wie krijg je thuis bijles? Een docent? Een vriendin? Iemand met ervaring?

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 09:31

Goof schreef:
yellowtje8 schreef:

Weet je wat het lastige is;
docenten kunnen het je wel gunnen omdat ze het begrijpen etc, maar volgend jaar heb je hetzelfde probleem en daarna ook. Als je nu al een 4 voor wis staat, ga je je examens niet halen, hoe hard dat ook klinkt. Je mist nu alle basis om je examens straks mee door te komen.

Krijg je ook rekenlessen op school? Vaak liggen de problemen bij rekenen en het niet kunnen automatiseren.
Van wie krijg je thuis bijles? Een docent? Een vriendin? Iemand met ervaring?

Maar als ik dit jaar nog over ga dan laat ik wiskunde vallen en dan hoef ik daar dus geen examen in te doen. Ik krijg geen rekenlessen op school.
Thuis krijg ik bijles van een wiskunde docent. Hij heeft dus ervaring.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 09:38

Oh, dan snap ik je punt, excuus.
Dan hoop ik van harte dat je overgestemd wordt dit jaar uiteraard ;)

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 09:54

Wat vervelend voor je zeg!

Je zit gewoon vast aan de keuze en het enige wat ik je aan kan raden is kies wiskunde C.

Helemaal omdat je discalculie hebt is het moeilijk om verbanden te zien. In wiskunde C heb je meerdere kleine stapjes, ook op het examen waardoor het makkelijker te bedenken is.

En denk eraan, op je examen wordt alleen gevraagd wat je al gehad hebt dus leer die trucjes uit je hoofd, als je een 4.5 hebt en op Engels en Nederlands een voldoende dan ben je al binnen :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 10:03

liespower94 schreef:
En denk eraan, op je examen wordt alleen gevraagd wat je al gehad hebt dus leer die trucjes uit je hoofd, als je een 4.5 hebt en op Engels en Nederlands een voldoende dan ben je al binnen :)

Dat is niet helemaal waar helaas.
Je moet voor je examen zelf ook een minimaal cijfer hebben en je gemiddelde van je resultaten moet ook voldoen aan bepaalde eisen.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 10:08

Goof schreef:
liespower94 schreef:

Dat is niet helemaal waar helaas.
Je moet voor je examen zelf ook een minimaal cijfer hebben en je gemiddelde van je resultaten moet ook voldoen aan bepaalde eisen.

Klopt, je moet op je examen gemiddeld een 5.5 halen, als TS hoog genoeg haalt op andere vakken dan hoeft dat geen probleem te zijn.
Ik had hetzelfde probleem maar dan met Engels ;)

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 10:09

Welke regio kom je vandaan? Het kan ook zijn dat de manier van uitleggen van je bijles docent niet helemaal bij jou past...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 10:11

Vroegâh hoefde je met wiskunde A1 geen eindexamen te doen. (VWO trouwens ook niet.) Sorry als ik er overheen gelezen heb, maar weet je wel zeker dat je eindexamen wiskunde moet doen? Dat zou al een hoop schelen natuurlijk!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 10:21

Magrathea schreef:
Vroegâh hoefde je met wiskunde A1 geen eindexamen te doen. (VWO trouwens ook niet.) Sorry als ik er overheen gelezen heb, maar weet je wel zeker dat je eindexamen wiskunde moet doen? Dat zou al een hoop schelen natuurlijk!

Nou dat is dan heeeel lang geleden denk ik...Zelf moest ik gewoon eindexamen doen met Wiskunde A1 op het VWO. Dat is een jaar of 8 terug (voelt zich oud := )

Succes TS, hopelijk mag je over :j

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 10:22

Amaryllis schreef:

Idem hier. Geloof dat dit nu is veranderd mbt de letters.. A, B en C ofzoiets. A1 is nu C geloof ik. En dat is een CM profiel.
Maar ik weet niet meer of ik ook echt examen heb moeten doen in wiskunde. Geloof van niet.

TS: het is vervelend, maar zeker niet onmogelijk. Misschien is het verstandig om iemand anders te zoeken voor bijles, examens te oefenen etc etc etc. In havo 3 krijg je ook de eerste stappen voor de hogere wiskunde en dat maakt het voor jou waarschijnlijk stukken moeilijker. Wiskunde op het 'lagere' niveau kun je waarschijnlijk stukken beter aan en waarschijnlijk red je het dan wel. Even uit eigen ervaring: Havo 3 was voor mij een jaartje met bijles rondom wiskunde, die stomme Pythagoras: Ik kan er helemaal niks mee en stond ook een prachtige 4. Havo 4, met wiskunde A1 (C dus) was opeens een makkie, ik stond een 8.... Sommige basisonderdelen die je nu krijgt heb je straks niet meer nodig :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 10:27

Mars schreef:
Magrathea schreef:

Nou dat is dan heeeel lang geleden denk ik...Zelf moest ik gewoon eindexamen doen met Wiskunde A1 op het VWO. Dat is een jaar of 8 terug (voelt zich oud := )

Succes TS, hopelijk mag je over :j

Oeps, sorry, VWO wel :D

Zo oud ben ik nu ook weer niet hoor, eindexamen gedaan in 2008. :j

Ik ben er in elk geval 100% zeker van dat het op de HAVO niet hoefde met A1 :j

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 10:34

Misschien wel een hele vervelende vraag, maar hoe zit het dan met mensen die dyslectie hebben. Die moeten toch wel Nederlands blijven doen?
Ik hoop dat de docenten je dilemma snappen en je het voordeel van de twijfel geven, zodat je gewoon over gaat naar volgend jaar. Blijven duimen dat je met de hakken over de sloot gaat +:)+

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 10:37

Mirjam79 schreef:
Misschien wel een hele vervelende vraag, maar hoe zit het dan met mensen die dyslectie hebben. Die moeten toch wel Nederlands blijven doen?
Ik hoop dat de docenten je dilemma snappen en je het voordeel van de twijfel geven, zodat je gewoon over gaat naar volgend jaar. Blijven duimen dat je met de hakken over de sloot gaat +:)+

Klopt. Ik had destijds een groter formaat papier én meer tijd. Ook met talen bij bijvoorbeeld luistertoetsen had ik meer leestijd tussen de opdrachten door.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 10:41

Ik was gewoon bar slecht in wiskunde... Ik heb jaren lang bijles gehad om net op een 5 te komen ieder jaar...
Ik heb volgens mij wel gewoon altijd wiskunde gehad? Of stopte dat ergens? Is al zo lang geleden :')
Succes in ieder geval!