Nijmegen-vrouw vraagt 1 euro voor dag en nacht opvang?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

banditlove

Nijmegen-vrouw vraagt 1 euro voor dag en nacht opvang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 20:09

hoi,

ik was vanochtend onderweg naar mijn stage in Beuningen , toen binnen stond op het station nijmegen kwam er een vrouw naar me toe en vroeg of ik 18 jaar of ouder was, ik zei ja.
Ze vroeg mij of ik misschien 1 euro had voor het dag en nacht opvang.

Zijn er mensen die dit herkennen? kan je dat vertrouwen?

Ik had op het moment geen geld bij me dus kon niks geven.

MAar ben wel benieuwd wat jullie zouden doen en of jullie dit ook wel eens meegemaakt hebben.?

Szan

Re: Nijmegen-vrouw vraagt 1 euro voor dag en nacht opvang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 20:32

Ik meen inderdaad dat veel slaapplaatsen voor daklozen rond de 1 tot 3 euro per nacht kosten. Of ze het geld daar aan besteden of aan iets anders, dat is de vraag. Maar nee, geen gekke vraag van die vrouw dus.

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 20:36

Hier in Arnhem ook wel eens gehad inderdaad.
Hou er zelf alleen niet van om geld te geven, als ze er wat anders van halen vind ik het zonde van mijn geld.
Heb toen maar wat te eten en drinken voor hem gekocht en dat aan hem gegeven.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 22:35

Het is bedelen, maar of ze dat geld aan nachtopvang uitgeeft of aan drugs is de vraag.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 07:20

Heel sneu dat mensen zo moeten leven, laat ik dat voorop stellen.
Van mij krijgt iemand die bedeld echter niets, simpelweg omdat ik niet weet of het wordt uitgegeven aan waar het voor bedoeld is

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 07:23

De nachtopvang kost geen geld :) tenminste, hier in groningen niet.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 07:37

Volgends mij hoef je niks te betalen voor de nacht opvang.

biancatjuh27

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 07:43

hier in Almere lopen ze ook rond, maar nachtopvang als het leger des heils is gratis. Geld gaat geheid naar drugs e.d.

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 07:46

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 08:57

biancatjuh27 schreef:
hier in Almere lopen ze ook rond, maar nachtopvang als het leger des heils is gratis. Geld gaat geheid naar drugs e.d.

Leger des Heils vraagt soms wel geld. Evenals andere instellingen soms wel, soms geen bijdrage vragen.
Voorbeeld: http://www.diaconalegidshaarlem.nl/inde ... thuislozen
En ik weet dat het in Den Haag op een aantal plekken ook geld kost, en er is in ieder geval één daklozennachtopvang in Groningen die ook alleen tegen betaling gebruikt kan worden. En zo zal het ook per gemeente en per instelling verder verschillen.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 09:06

In Den Bosch kost een maaltijd 2 euro en overnachten 3 (een tijdje geleden) je moet je vantevoren aanmelden, ik dacht voor 5 uur, omdat anders alle bedden bezet zijn.
Het is dus niet vreemd als ze het vragen.

Oh en mensen die aan drugs zitten pakken vaak geen eten aan, maar willen geld.

biancatjuh27

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 09:09

Szan schreef:
biancatjuh27 schreef:

Leger des Heils vraagt soms wel geld. Evenals andere instellingen soms wel, soms geen bijdrage vragen.
Voorbeeld: http://www.diaconalegidshaarlem.nl/inde ... thuislozen
En ik weet dat het in Den Haag op een aantal plekken ook geld kost, en er is in ieder geval één daklozennachtopvang in Groningen die ook alleen tegen betaling gebruikt kan worden. En zo zal het ook per gemeente en per instelling verder verschillen.

De leger des heils opvang waar deze vrouw heen zei te gaan, vraagt geen bijdrage, deze vrouw vroeg het ook aan een vrouw die naast mij stond en die werkt bij leger des heils in Almere dus vandaar dat ik zei dat het gratis is.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 09:10

Hier is de nachtopvang 5 euro.

edit: hier is Alkmaar

biancatjuh27

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 09:15

Eigenlijk doet het er verder niet toe wat de nachtopvang kost, het is simpelweg bedelen. En meestal is het geld wat je geeft al op aan andere dingen, voordat ze überhaupt bij de opvang zijn.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 09:23

Ik geef ook nooit geld. Het gaat idd. vaak op aan drugs en dan help je mensen alleen maar meer naar de verdoemenis. Op Utrecht station liep jaren geleden een man die elke dag zei dat hij al 3 dagen niks had gegeten en of ik wat geld voor hem had. Dus ik de man mijn brood aangeboden maar dat hoefde hij niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 10:20

[NM] > [LZP]

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 10:23

Ik koop meestal wel lekkere broodjes en wat fruit voor de daklozenkrantverkoper die bij de EKOplaza staat. En dat neemt hij altijd dankbaar aan :D

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 10:29

In Dordrecht was er ook eens een vrouw die om 2 euro vroeg voor de nacht opvang. Had het niet bij me, maar anders had ik het ook niet gegeven. Ik had nog wel een broodje voor haar, maar dat moest ze niet... Nou dat zegt mij genoeg ;).

snoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 10:34

Hier in Heerlen komt het ook regelmatig voor, zijn veel (ex)drugsverslaafden.

Als ik heb, geef ik t (niet meer dan 2 euro). Het is niet aan mij om te oordelen wat die persoon ermee doet.
Dat ze zo leven en in deze situatie terecht zijn gekomen vind ik al erg genoeg..

overigens kost de nachtopvang hier dus wel geld..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 10:35

biancatjuh27 schreef:

Wat een vooroordeel. Niet iedereen die dakloos is gebruikt drugs...

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 10:36

Heb dat ook eens gehad. Ik werkte avonddiensten en kwam thuis toen er een man aankwam (durfde toen de auto niet meer uit :') )
Hij vroeg ook om geld, maar ik wist dat de opvang gratis was dus gaf hem niks.
Volgende dag bleef hij vooral meisjes/ meiden lastig vallen. Buren en ik hebben toen de politie gebeld en die hebben meerdere keren met hem gepraat maar niet meegenomen.

Uiteindelijk heeft hij 2 dagen en avonden rondgelopen en is toen ergens gaan bedelen. Hij kwam en ging zeg maar, hij heeft niet onaangebroken daar gestaan.

Vond hem er ook iets te goed uit zien, vrij dure schoenen en broek, haar netjes, geschoren.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 10:39

Doen ze hier inderdaad ook vaak, maar dat is eigenlijk onzin, ze kunnen namelijk een bijstandsuitkering in natura krijgen (normaal krijg je alleen een bijstandsuitkering met een vaste woon- en verblijfplaats, maar voor de mensen die op straat leven is er dus deze optie), dan betaalt de gemeente de opvang. Alleen is de voorwaarde voor het ontvangen van die uitkering (en dus onderdak), dat ze afkicken en daar wringt nou net de schoen...
Ik heb het ook wel eens gehad met een zwerver die geld vroeg voor eten, ik had net allemaal lekkere broodjes en stokbrood gekocht met een vriendin voor onszelf, dus die man heel enthousiast een stuk brood gegeven. Pakte hij heel dankbaar aan en liep weg, even verderop flikkerde hij het zo weg. Dus nee, ik geef niks meer :n.

Dirndl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 10:40

Precies, ik schrik wel een beetje van de vooroordelen hier..

Maar ik geef zelf ook liever geen geld omdat ik niet weet waar het naartoe gaat, dat dan weer wel. Als ik ze iets geef is het vaak een sigaret of wat te eten/ drinken wat ik net bij me heb.

biancatjuh27

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 11:06

Joolien schreef:
biancatjuh27 schreef:

Wat een vooroordeel. Niet iedereen die dakloos is gebruikt drugs...

oke, was wel erg kort door de bocht om te zeggen dat het uitgegeven wordt aan drugs, maar was in het geval van de vrouw die mij aansprak wel het geval.

Samsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 11:28

Ik heb het regelmatig in de trein gehad, dat ze kwamen bedelen. Ik geef eigenlijk nooit iets aan ze, puur omdat ik denk dat ze het inderdaad aan drugs uitgeven. :j