minor, verdiepen of verbreden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Quir

minor, verdiepen of verbreden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 16:20

Aangezien ik nu een jaar eerder een minor mag gaan doen, alvast op zoek naar een interessante minor.

Mijn vraag eigenlijk nu, verdiepen of verbreden? Ik studeer in de medische beeldvorming en een minor richting geneeskunde of iets dergelijks lijkt mij wel erg interessant. Alleen zou het niet verstandig kunnen zijn om juist een minor te kiezen buiten de medische wereld?

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 16:23

Ik heb zelf gekozen voor een verdiepende minor. Ik studeer Human Resource Management en doe momenteel de minor Psychologie van Studiekeuze- en Loopbaanbegeleiding. Ik heb dus een stukje van HRM waar veel vraag naar is, uitvergroot. Ik denk dat je wat je minor betreft niet snel fout kan kiezen. Ik zou daarbij vooral kijken naar in hoeverre een minor die je leuk lijkt van toegevoegde waarde is en jou kan onderscheiden op de arbeidsmarkt :) Daarbij zou ik ook kijken naar wat je later voor beroep wil uitoefenen binnen je vakgebied en welke minor daarop aansluit. Of deze dan verdiepend of verbredend is maakt naar mijn mening dan niet meer uit!

imd

Re: minor, verdiepen of verbreden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 17:06

Ik ga ook voor verdiepend. Ik wilde graag een combi (verbredend qua sector maar wel redelijk op m'n eigen vakgebied), maar dat gaat niet lukken. Psychologie etc. interesseert mij allemaal niet zo en wordt vaak gekozen omdat het een makkelijke minor is, dus ik ga nu van m'n eigen faculteit wat interessante vakken uitzoeken, of de minor ondernemerschap doen (nieuw, kreeg ik vandaag een mail over dus moet ik me nog even in verdiepen).

Ik zou even kijken naar wat je interessant vindt en wat een verbredende minor precies toevoegt. Als het echt wat zinvols is, kan het nooit kwaad natuurlijk. Ga er alleen niet voor omdat het de makkelijke en standaard weg is (maar als je de vraag uberhaupt al stelt hier dan is dat vast niet je doel ;) ).

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 17:19

Inderdaad gaan we niet voor de makkelijke/standaard weg, anders had ik het reguliere programma ook wel blijven volgen (nu ga ik de minor doen naast het reguliere les programma). :D

In principe is er feitelijk maar één beroep wat je kan uitoefenen, dus daar hoef ik niet echt op te kiezen. Ook is er maar één echt verdiepende minor, maar die kiest iedereen eigenlijk en dat stimuleert mij om verder te kijken. Geneeskunde en die richting in lijkt mij wel erg interessant, niet specifiek verdiepend, maar wel in het vak gebied blijven. Echter iets helemaal anders trekt mij op zich ook wel, al zou ik echt nog niet weten wat, maar denk dan eerder richting management, etc.

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 17:22

Ik heb zelf gekozen voor een soort verdieping en verbreding in een := haha ik studeer media, informatie en communicatie. Wij doen ook veel met psychologie binnen de opleiding, bijvoorbeeld hoe kinderen leren of hoe mensen psychisch omgaan met reclame.

Ik ga volgend jaar een minor Performance Psychology volgen, het gaat hierbij om de psychologie die je terug vind in sport, werk en meer van dit soort zaken. Het is dus eigenlijk een beetje verbredend maar gaat op sommige vlakken ook dieper in op stof die wij al gehad hebben.

Misschien zijn er ook zulk soort minoren in jouw vakgebied te vinden? :)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 17:24

In de meeste sectoren heb je natuurlijk wel wat aan management, als dat in je opleiding niet veel aan bod komt lijkt me dat zeker geen verkeerde keuze. Vooral als je amibities hebt op dat gebied, zou ik zeggen doen :)

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 17:25

Ik doe dezelfde opleiding, dus ik volg dit topic even. Zit nu pas in het 2e jaar, maar kan natuurlijk geen kwaad om alvast wat informatie op te doen.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 17:42

Maaiike94 schreef:
Ik doe dezelfde opleiding, dus ik volg dit topic even. Zit nu pas in het 2e jaar, maar kan natuurlijk geen kwaad om alvast wat informatie op te doen.

Ik zit pas in het eerste jaar, maar start in september of februari (afhankelijk van sluitingsdatum van de minor die ik ga kiezen) met de minor. ;)

Management komt niet aan bod, vandaar dat het mij wel een goede aanvulling lijkt. Of ik ook echt daadwerkelijk ambities heb in de management, dat weet ik nog niet. In ieder geval wil ik wel, wanneer mogelijk, het onderzoek in en promoveren. Misschien dat ik daar ook rekening mee kan houden bij het kiezen van de minor.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 16:11

Doe je de MBRT opleiding of iets anders? In dat geval zou ik denk ik meer richting wetenschappelijk onderzoek een minor kiezen dan richting het management.

Minor richting de geneeskunde is misschien wel interessant, maar of dat je CV echt interessanter maakt? Bestaan zulke minors eigenlijk?