sla leren eten.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

sla leren eten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 09:46

Ja, op mijn leeftijd. :+
Uitgelachen? >;)

Oké dan zal ik het even uitleggen. Ik eet veel groente, vooral sinds ik volledig vegetarisch eet (heb ook veel meer groente leren eten daardoor), maar heb eigenlijk nooit graag sla en andere rauwkost gegeten (behalve wortelen... die knabbel ik massaal weg)
Daarentegen eet ik wel heel graag gewokte groente, liever nog dan hele gare, met wat kruiden/zoutvlokjes etc.

Maar ik heb nu een eigen groentetuin en sla groeit heel gemakkelijk. En eigenlijk vind ik het van de gekke dat ik zelf de sla niet eet (tomaten trouwens ook niet...)
Nu is het niet zo dat ik het echt vies vindt, maar ik vind er weinig smaak aan zitten en krijg het gewoon niet gemakkelijk weg.

Nu is het grote probleem hierbij waarschijnlijk dat ik dus helemaal niet van dressings houdt. Zure smaken.. eeeekkk ga ik dus echt van over mijn nek. Maar mayonaise en olie vind ik ook echt heel erg vies; zo'n vette klodder eeek
Sommige dressings zijn op basis van yogurt, maar yogurt als hartig met bv knoflook etc.. mwaaahhhh nee.

Probleempje dus.
Wie heeft goede tips om sla beter weg te krijgen zonder mayo/olie/azijn/ etc

Overigens vind ik tomaten/tomatenstukken ook niet lekker, denk dat het met textuur samen hangt? Sauzen ed. op basis van tomaten lust ik wel, maak ik ook vaak (goed fijngeprakt :) )

belle_boef

Re: sla leren eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 09:50

Jeeej, nog iemand die sla vies vindt. *\o/*
Geen tips, wie weet vindt ik hier ook tips.

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 09:51

Ik volg even mee. Ik eet ook geen sla hahaha het geluid alleen al als je er op kauwt vind ik al vreselijk :o . Ik eet wel tomaten maar die schil ik altijd en ik haal alle pitjes eruit.... Dus ik ben ook wel benieuwd naar wat tips :Y)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 09:53

Sinaasappel uitpersen over je sla voor de smaak en smeuigheid een optie?

Verder kan je sla lekker maken door er vanalles door heen te doen. Kale sla hoeft ik ook niet maar met bv zilveruitjes, appel, meloen, augurken, komkommer oid er bij door vind ik het heerlijk. Daarnaast haal ik vaak zo'n fles met croutons en zongedroogde tomaatjes (salate mix) om er bij over te doen.

jilinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 09:55

Ik weet zo niet welke dressing wij thuis gebruiken, wij doen vaak fruit door de sla. Of tomaat en komkommer, maar als je niet van tomaat houdt is dat niet echt praktisch.
Ik denk dat ik gewoon sla met wat dressing ook niet weg zou krijgen, maar met fruit vind ik erg lekker.

Wij doen er oa kiwi, appel, peer, banaan, ananas en sinaasappel in (niet altijd allemaal hoor)

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 09:56

Wij doen ook vaak stukjes ananas en/of paprika door de sla (samen met iets als wat slasaus, zilveruitjes, augurk, komkommer,appel, wortelschraapsel, e.d.)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 10:00

Ik heb hier een echtgenoot ook pas op latere leeftijd aan de sla gekregen, dus er gloort hoop.
Wat ik gisteren bv heb gemaakt:

ijsbergsla in kleine reepjes gesneden
zongedroogde tomaatjes, eveneens in kleine reepjes, in kruidenolie
rode paprika in kleine stukjes
bosuitjes in ringetjes
kappertjes
wat gembersnippers op siroop
fetablokjes
verse kruiden: munt, basilicum, oregano
en voor de versiering blauwe komkommerkruidbloempjes

De kleine hoeveelheid aanhangende (zoete) olie van de tomaten met het kleine beetje siroop van de gember plus de verse kruiden geeft voldoende dressing. De feta, kappertjes, ui, paprika geven verschillende smaken en texturen in de mond. Omdat ik de sla in kleine reepjes snij heb je nooit een hele mond vol met alleen maar sla.
En voor een beetje pit is wat rucola toevoegen ook heel fijn, en dat groeit ook als onkruid in je moestuin.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 10:01

fruit erdoor heb ik ook al aan gedacht. Ben wel gek op fruit. Slasaus, uitjes, augurk etc vind ik dan weer vies. :) (Augurk is meestal ook in het zuur net als zilveruitjes. En rauwe ui vind ik ook vies hahahaha.. ben hopeloos)

Crouton, pitjes, sinaasappelsap klinkt allemaal oké net als wortel erdoor. En misschien de sla klein snijden?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 10:03

ibbel, ik hou dus niet van tomaat. Gember gebruik ik wel in oosterse gerechten, maar zo weet ik het eigenlijk niet. Op siroop nooit gehad. Rauwe ui en kappertjes, liever niet. Paprika eet ik wel gewokt. Rauw zit nog niet in mijn hoofd (ik denk dat ik dat vies vind, maar dat valt misschien mee :) )

Feta of alpetina vind ik vooral geroosterd/gebakken eetbaar (hoewel ik dus wel zeer minimaal zuivel eet)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 10:05

Mijn man houdt ook niet van tomaat. Maar wel van zongedroogde uit de olie. Dat smaakt niet echt meer naar tomaat. Rauwe paprika is heel lekker, ook zoet. Bosuitjes is ook heel anders dan gewone rauwe ui, veel milder van smaak.

yvanna

sla is zo lekker he:P ik eet t liever dan chips
Spoiler:
ja ik ben raar, maar het is echt zo :P

je zou er komkommer of n eitje door heen kunnen doen of stukjes appel het is maar net wat jij lekker vindx
Laatst bijgewerkt door yvanna op 02-06-14 10:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Mars

Er zijn zoveel mogelijkheden te verzinnen om sla lekker te eten, er is vast iets wat je lekker vindt! Heb je al eens aan wraps gedacht? Wrap insmeren met kruidenkaas, plakje gerookte zalm, sla ertussen, oprollen en smullen maar! Of wrap met wat stukjes gerookte kip, yoghurtdressing, sla en bvb wat paprika? Je kunt erg veel kanten op ermee :j

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 10:06

Zalm en kip is geen goed advies voor een vegetarier ;)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 10:07

Ibbel schreef:
Zalm en kip is geen goed advies voor een vegetarier ;)

Nee, niet zo :D

Silver_Bolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 10:08

Mijn moeder maakt wel eens sla soep! Dat is ook echt heerlijk

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 10:09

Oei, daar keek ik effe overheen, sorry tS :o
Dan is het ook lekker om wat couscous te gebruiken! Of gebakken paddestoeltjes met groenten en kruidenkaas.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 10:10

vertel silver-bolly... heb je een recept? Ik maak wel eens brandnetelsoep. Die is heel lekker.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 10:11

Mars schreef:
Oei, daar keek ik effe overheen, sorry tS :o
Dan is het ook lekker om wat couscous te gebruiken! Of gebakken paddestoeltjes met groenten en kruidenkaas.

Gebakken paddestoeltjes kan wel.(Lekker :9 ).. misschien idd een goed idee als wrap. Kruidenkaas ben ik minder liefhebber van, maar gegrilde feta of gewoon geen kaas kan wellicht ook

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 10:12

Wat wij vaak doen is citroensap met een beetje zout en wat olijfolie, maar dat is precies wat je niet wil :')

Wat vind je verder van mayo of yoghurt basis erdoor? Hoeft geen grote klodder te zijn, maar net dat je een waasje op de blaadjes hebt. Oh daar kan ik echt ZO van genieten!!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 10:13

nee eekkk... ik vind mayo echt heel erg smerig (heb ik nooit gelust). Yogurtdressing vind ik eigenlijk ook een beetje bleeergh... (heb tenminste nog geen lekkere optie gezien)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 10:13

Wat ook wel lekker is als dressing is tzatziki. Griekse yoghurt met knoflook en komkommer.

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 10:14

Ik heb niet alles gelezen, maar sla kan je ook wokken. Of met lekker allemaal soorten noten of met appelmoes jamjam :Y)

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 10:15

Ik bedoelde mayo OP yoghurtbasis :') foutje!!

Verder is het ook erg lekker met een honing-mosterd dressing (die dink ik bijna weg) en/of met een notenmelange :Y)

Gunst... ik weet al wat ik straks voor lunch eet :')

]
EDIT: of met aarbeien, geitenkaas en pistache nootjes *\o/*
Laatst bijgewerkt door Molfre op 02-06-14 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 10:15

Ik zou gewoon niet zo moeilijk doen en geen sla eten. :D Zo veel voedingswaarde heeft sla helemaal niet en je eet zo te horen zat andere groente waar veel meer voedingswaarde in zit. Je hoeft toch niet alles te lusten? Gewoon de sla uit je tuin lekker verkopen voor een paar cent of weggeven aan buren/vrienden.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 10:17

Wat wij veel doen is er een soort pastasalade van maken.
Dus sla, gewoon ijsbergsla met wat rucola er doorheen. En dan wat zongedroogdetomatenolie (xenos) mengen met wat pesto en dan door de sla doen. Vervolgens zongedroogde tomaten, gerookte kipfilet en walnoten er doorheen. Omnomnomnomnom. :9