Inschrijven zelfde opleiding meerdere plaatsten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

laraxXxemma

Inschrijven zelfde opleiding meerdere plaatsten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-14 22:03

Ik zit nu een beetje rond te kijken naar wat voor opleiding ik kan gaan doen over een tijdje (nu in havo 4) en van vanalles van wat ik tot nu toe heb gezien lijkt alleen de HBO verloskunde mij wat. (Echt al iets van vroeger, niet omdat ik niks anders leuks zie). Natuurlijk kan het zijn dat ik binnen een jaar nog iets anders vind (als plan B), maar stel even dat dat niet gebeurt.
Ik weet dat er een (strenge) selectie is met het aannemen van studenten bij deze opleiding, is het dan een mogelijkheid dat ik mij aanmeld voor dezelfde opleiding op meerdere locaties?

als iemand hier de opleiding doet en mij erover wil vertellen mag je me een pb sturen, ik wil er graag meer over weten.

Nordsvensk

Re: Inschrijven zelfde opleiding meerdere plaatsten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 22:33

Je kan je aanmelden voor verschillende opleidingen, ook voor dezelfde opleiding op een andere locatie. Maar; LET OP, 1 lotingsstudie. Anders word je automatisch uitgeloot. Is deze studie dat?

Je zit pas in havo 4. Het is goed dat je al een studie in gedachten hebt, maar focus je nu nog niet teveel op 1 enkele studie :o

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 22:41

Goed dat je op tijd begonnen bent met zoeken! Beter te vroeg dan te laat toch ;)

Ik weet niet of het een lotingstudie is, dat zou je even uit moeten zoeken. Want inderdaad, dan kun je maar voor 1 opleiding inschrijven.
Als je wilt weten welke opleiding het beste bij je past; ga open dagen bezoeken! Geeft een goed beeld en vaak zijn gerelateerde opleidingen op dezelfde dag, dus kun je meteen wat dingen bezoeken die ook je interesse zouden kunnen wekken.

Of oriënteer je op een gerelateerde studie als plan B, waarbij je het jaar erop toch voor verloskunde gaat maar vrijstelling kunt krijgen van bepaalde vakken omdat je die al gedaan hebt bij je plan B (overigens een duur grapje als er geen stufi meer is, dus misschien ook aan het financiële plaatje denken voordat je dit als plan B neemt)

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 22:44

Ik heb toevallig meegedaan met de selectie van verloskunde (niet toegelaten). En je mag je maar voor 1 plaats inschrijven als ik het goed heb. Reken op veel interesse in de studie en maar ongeveer 50 studenten die worden toegelaten per plaats. De selectie zelf is ook pittig. Veel succes!

http://www.verloskunde-academie.nl/index

laraxXxemma

Re: Inschrijven zelfde opleiding meerdere plaatsten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 00:04

Okee, weet ik dat ik me dus alleen voor groningen moet aanmelden als ik dit wil doen.
Ben ik echt zo vroeg met nadenken al dan? Heb woensdag decaangesprek en dan gaan we het daar ook al over hebben, heel veel in paniek omdat ze echt nog niks weten maar ik zit al een tijdje te neuzen opzoek naar leuke studies. (Toch ook door lichtelijk paniek want ja is een levenskeuze..)
Ik richt me ook zeker niet alleen op deze studie, het is alleen zo dat ik wel ga denken dat dit mijn eerste keus word. Ik kijk nu dus al flink een tijd rond (nu toch echt wel een jaartje denk ik?) en van alles wat ik tot nu toe ben tegen gekomen van bedrijfs wiskunde tot argeologie zie ik alleen iets in verloskunde. Heb ook van die workshops via school maar daar staat ook nooit iets tussen waarvan ik denk he dat spreekt mij aan.. terwijl er toch aardig wat keus is. (Helaas alleen in leeuwarden, dus misshien tegelijk ook wel heel beperkt ?)
En ik wil ook wel naar open dagen maar als ik behalve voor verloskunde niet iets weet, weet ik ook niet goed naar wat voor open dagen ik heen moet. Ik weet eigenlijk meer vooral wat ik echt niet wil studeren dan wat ik wel wil studeren :/

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 13:17

Nee hoor, zo vroeg ben je niet. Zeker niet nu de deadlines voor inschrijven veranderd zijn naar 1 mei ipv 'een dag voordat de opleiding begint' (weet niet of dat voor hogescholen ook zo is trouwens, voor universiteiten wel).

Weten wat je niet wilt is ook al een belangrijke stap, zo ben ik ook begonnen. :D
En als je dan lang genoeg af blijft strepen, kom je er vanzelf achter dat er een bepaald gebied opleidingen is wat je nog niet hebt afgestreept.

En ga voor jezelf helder proberen te krijgen waarom verloskunde je zo leuk lijkt.
Als je daar een lijstje van kunt maken, is er misschien wel een andere opleiding die ook bij dat lijstje zou passen. Dan kun je daar eens naar gaan kijken.
Niet te veel paniekeren, daar schiet je niets mee op. En levenskeuze, tja... er zijn zoveel mensen die niet werken met waar ze voor zijn opgeleid (soms bewust, soms niet). Dus maak je niet te veel zorgen. Als je nu kiest voor iets dat jij leuk vindt, komt de rest van de toekomst vanzelf wel ;)