cyber pesten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

antje_vip

cyber pesten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-14 19:52

Online pesten schijnt een groot probleem te zijn. Maar ik snap het niet. Online (en ook telefoon!) kun je zo iemand blokkeren. Je verwijdert de reacties of klikt de chat weg, klikt op blokkeren en weg is het probleem. Ik zag het op tv, mensen die gepest worden blijven reageren op de pester i.p.v. de pester te bannen. Ze zijn de hele dag gefocust of ze nog een berichtje krijgen van de pester.
Dat een pester telkens virtueel terugkomt met een ander account; ook deze kan weer geblokkeerd worden en zet gewoon je profiel wat meer privé zodat niet iedereen kan reageren. Accepteer niet steeds vriendenverzoeken van onbekenden; neem de telefoon niet op met geheime nummers.
Hoe moeilijk kan het zijn? Wat zie ik over het hoofd dat dit voor sommige mensen een ondraaglijk fenomeen is?

Afbeelding

DynamiteS

Re: cyber pesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 19:55

Dat vraag ik me ook af.. Als ik hiermee geconfronteerd zou worden zou ik de pester bannen, de chat afsluiten en later terugkomen etc..

Maar moet eerlijk zeggen dat ik het vroeger niet deed, geen idee waarom.. Blokkeerde nooit iemand. Wilde sterker zijn dan de pester denk ik? Ach, nu zou ik het iig wel doen.

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 19:55

Cyber pesten (ging bij mij) gaat soms verder dan je denkt. Ik heb ook een ervaring met cyber-pesten. Bij mij ging het er op school hard aan toe, maar (toen) op mijn eigen hyves profiel was het rustig. Tot er een hyves pagina aangemaakt wordt. Zo eentje die je moest 'liken' om te zien ofzo. Die kan je niet zomaar blokkeren of wat dan ook.
Het gaat verder dan het nieuws laat zien, of wat voor een programma dan ook. Behalve Project-P. Dat laat een deel zien van hoe ver het gaat.
Het probleem is niet zomaar weg, want cyber-pesten gaat bijna niet alleen via internet. Daar ligt veel meer achter. Vergis je niet, helaas..

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 19:57

Dat je weet dat er achter je rug om toch wel over je gepraat wordt misschien? Ik heb, gelukkig, zelf nooit last gehad van cyberpesten, maar ik kan me wel verplaatsen in de slachtoffers. Kan me heel goed voorstellen dat het heel vervelend is. Alleen al het toevoegen door steeds een ander account of het gebeld worden door onbekende nummers kan al als pesten worden ervaren (zeker als je eerder op die manier gepest bent), dat is per persoon verschillend natuurlijk...

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 20:04

Tot er profielen worden aangemaakt alleen maar om jou de grond in te stampen, waar leugens over je verspreid worden, waar gephotoshopte foto's van je getoond worden, tot je op de klas-whatsappgroep (waar je om administratieve redenen in moet blijven) helemaal de grond in gestampt wordt, je allemaal apps en sms'jes en telefoontjes krijgt van onbekende nummers, en ga zo maar door.

Nog afgezien van het psychologische effect dat je wilt weten wat er over je gezegd wordt, dat je het niet zomaar los kunt laten.

Ik vind het best zorgwekkend dat jullie er zo makkelijk over denken.

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 20:07

Ik denk dat de gedachte van de gepeste vaak zijn: maar wat komt er op internet als ik er niet meer naar kijk.

iedereen heeft nog liever een beetje controle dan helemaal niets

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 20:08

Blue_Eyes schreef:
Tot er profielen worden aangemaakt alleen maar om jou de grond in te stampen, waar leugens over je verspreid worden, waar gephotoshopte foto's van je getoond worden, tot je op de klas-whatsappgroep (waar je om administratieve redenen in moet blijven) helemaal de grond in gestampt wordt, je allemaal apps en sms'jes en telefoontjes krijgt van onbekende nummers, en ga zo maar door.

Nog afgezien van het psychologische effect dat je wilt weten wat er over je gezegd wordt, dat je het niet zomaar los kunt laten.

Dat is denk ik het probleem dat mensen niet zomaar kunnen afsluiten omdat ze willen weten wat er gezegd wordt. Ook al word je er (absoluut) niet blijer van..

dinniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 20:09

je kan mensen niet blokkeren naja het kan wel maar ze komen uit mijn ervaring terug met sms telefoontjes facebook twitter enz.. en zoals hier boven ook al word gezecht het gebeurt ook in groepen zonder jou

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 20:11

Iinge_ schreef:
Ik denk dat de gedachte van de gepeste vaak zijn: maar wat komt er op internet als ik er niet meer naar kijk.

Je kan beter wel kijken. Dat is nog het stomme van het verhaal. Printscreens maken, noem maar op. Dan sta je tenminste ergens.

Als je ze blokkeert ben je laf, en wordt het nog erger. Als je wat terug zegt probeer je stoer te zijn. Vrienden (als het over school gaat) maken kan je niet, want jij bent dat gepeste kind.
Denk er absoluut niet te luchtig over, en helemaal niet 'het is gestopt dus je hebt er geen last meer van' want helaas is het totaal niet zo. Ik, en ik weet zeker velen met mij, hebben er nog dagelijks last van. En dat zal heel lang zo blijven

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 20:48

Het probleem wat je over het hoofd ziet is dat cyberpesters vaak geen onbekenden van het slachtoffer zijn.
Het pesten gaat dus altijd door, en nu dus ook in je huiskamer. Pc uitzetten is makkelijker gezegd dan gedaan, die heb je ook nodig voor school, evenals je mailadres.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 20:52

Cyberpesten gaat meestal niet alleen over cyberspace, maar juist vaak ook om situaties die ook met het dagelijks leven te maken hebben. De pestacties en roddels gaan bv de hele school rond.

De speciale uitzending van BNN over pesten besteedde daar ook aandacht aan. Een paar mensen gaven aan dat het net zo ondraaglijk is om te weten dat iedereen samen over jou aan het chatten is terwijl jij niet meedoet dan als je wel meedoet - het blokkeren helpt daar dus niet echt tegen. Bovendien sluit je jezelf met al dat blokkeren dus wel buiten - je krijgt dan misschien geen rotopmerkingen meer, maar je hebt ook geen contact terwijl je dat wel wilt.
Dat maakt dat het een heel stuk ingewikkelder is dan 'gewoon' op het kruisje klikken.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-14 23:28

Blue_Eyes schreef:

Maar ik doe er zelf niet aan. Wat jij omschrijft klinkt heftig. Maar dat ik er zo makkelijk over denk is ook de reden waarom ik dit topic opende. Ik wil weten waarom virtueel pesten zo ernstig is.

Iinge_ schreef:

Wat niet weet, wat niet deert, denk ik dan. Controle heb je er niet over.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 23:30

Maar als je jonger bent denk je niet 'wat niet weet wat niet deert' dan denk je daar heel anders over. Tenminste ik.
Ik werd gepest via internet door klasgenootjes, die blokkeer je ook niet zo maar want dan krijg je er op school problemen mee.

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 07:36

antje_vip schreef:
Blue_Eyes schreef:

Maar ik doe er zelf niet aan. Wat jij omschrijft klinkt heftig. Maar dat ik er zo makkelijk over denk is ook de reden waarom ik dit topic opende. Ik wil weten waarom virtueel pesten zo ernstig is.

Iinge_ schreef:

Wat niet weet, wat niet deert, denk ik dan. Controle heb je er niet over.

Wat niet weet wat extreem deert. Het houd niet op bij cyber-pesten. Het gaat weer terug verder op oa. School. Het tast je echt aan, je veranderd je basisbehoeften en sluit je makkelijk af van anderen 'want ze mogen je toch niet'. En dat gaat niet zomaar over, jaren therapie zullen ook niet met alles helpen.
Je denkt er heel luchtig over, maar als je nu verder kijkt. Hoe zie je het dan?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 10:46

Vanavond om 22.00 uur is er op tlc een documentaire over

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 10:53

Omdat het geen vreemde zijn maar bv kinderen van je school/klas en deze kun je niet ontlopen.
Dan wordt je op school alsnog geconfronteerd met dingen die andere over je zeggen online of in een bepaalde groeps-chat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 10:56

Denk dat er ook heel vaak gedreigd wordt met als je mij verwijderd/blokt kom ik je opzoeken en doe ik je wat aan.
Zelf heb ik alles ook erg op prive staan, op fb accepteer ik lang niet alle vriendschapsverzoeken.
Je kunt er natuurlijk zelf veel aan doen, maar denk dat er zat zijn die het wel eens leuk vinden om met een onbekend/nieuw iemand in contact te komen en zo van het 1 in het ander komen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:02

@Amoj
Dat werkt alleen als je direct aangesproken wordt.
Maar zodra mensen een FBpagina aanmaken met: de wij haten PIETJE.
Of: "Anna is een slet" dan is dat niet grappig.
Of ze maken een whatssapp groep aan met: wij haten XX en dan jou toevoegen.
Dan kun je die blokkeren maar je weet wel dat die groep er is.

Door dit soort praktijken wordt het pestgroepje vanzelf groter.
En als ze je niet pesten wordt je genegeerd door andere met wie je normaal wel redelijk goed kon opschieten.

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:13

Precies wat Brainless zegt.. Het gaat sneller maar ook stiller dan men zegt/denkt/ziet.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:28

Of je ze nou blokkeert op facebook, whatsapp en weet ik het wat, ze vinden altijd wel een manier om je te contacteren. Vind het best wel erg dat sommige er zo makkelijk over denken. Daarvoor was dat project p een goed programma, ondanks dat het op school is, maar omdat het een paar scholen te heet onder de voetjes werd omdat ze er niets aan hebben gedaan is dat er ook niet meer. Want de privacy voor mensen die iemand voor het leven hebben getraumatiseerd is natuurlijk belangrijker dan het slachtoffer helpen. Wat vreemd toch dat pesten zo'n groot probleem is in Nederland/de hele wereld hè.