Werken of verder leren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

manon_king

Werken of verder leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-14 14:14

Hoi Bokkers,

Er zullen hier al meerdere topics over zijn, maar ik zou graag meningen over mijn eigen luxe probleem willen hebben.

Ik ben bijna klaar (1 juli) met mijn Mbo niv 4 en heb aansluitend aan mijn stage een fulltime baan aangeboden gekregen waar ik nu al zoveel mogelijk uren maak naast mijn school. Doordat ik dit in eerste instantie niet had verwacht ben ik mij gaan oriënteren op Hbo opleidingen en heb mij voor een leraren opleiding zorg en welzijn ingeschreven (ik heb een aantal jaar in de zorg gewerkt en heb 2,5 jaar de verpleegkundige opleiding gevolgd) en heb veel affiniteit met de zorg en ga graag met mensen om. Het lijkt mij leuk om kennis over te dragen en het lijkt mij fijn om een Hbo papiertje op zak te hebben.

Maar...

Ik woon samen, heb een huurwoning en ik ben mijn "studentenleven" (vooral de inkomsten die daarbij horen :')) een beetje zat. Ik zie er wat dat betreft ook erg tegenop om weer (minimaal) 4 jaar in de schoolbanken te moeten duiken. Mijn nieuwe baan is leuk, leuk team, sluit aan op mijn huidige opleiding en in principe mooie doorgroei mogelijkheden. Maar hoelang blijft dit werk leuk? Teams veranderen? Onzekere tijd en bij een commercieel bedrijf is het natuurlijk maar de vraag hoelang ze je willen houden, een vast contract zit er voorlopig niet in. Heb nu een 3 maanden contract maar ze hebben al toegezegd dit met een jaar te willen verlengen.

Ik besef mij heel goed dat ik echt in een luxe positie zit en niet mag zeuren, maar ik kan gewoon geen keuze maken. Ga ik voor meer mogelijkheden in de toekomst met meer salaris en "leuker" werk maar met het risico dat de studie niet bevalt/niet lukt/studieschuld e.d? Of kies ik nu voor de kans die ik heb gekregen en zie ik wel waar dit uitkomt? Pas over een paar jaar is geen optie meer met het nieuwe leenstelsel. Het voelt ergens heel stom om deze kans met een baan te laten gaan maar het voelt ook niet goed om op één paard te wedden.

Sorry voor mijn lange verhaal, ik ben erg benieuwd naar meningen van buitenaf al zal ik de keuze natuurlijk uiteindelijk zelf moeten maken.

:wave:

Destination

Re: Werken of verder leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 14:46

Het krijgen van een baan is tegenwoordig erg moeilijk en als je ergens fulltime aan de slag kan, zou ik daarvoor gaan. Verder studeren kan je altijd nog doen :)

kristianneb

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 14:50

Kun je niet een deeltijd of duaal opleiding naast je werk gaan doen? Ik weet niet of het werk dat je wilt gaan doen aansluit met de opleiding die je wilt gaan doen?

Clau1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 15:15

Ik ben het eens met destination. Het is in deze tijd al super als je een baan hebt. Vele zullen daar jaloers op zijn.

manon_king

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-14 15:23

Bedankt voor jullie reacties! Helaas is later verder studeren niet echt een optie met het nieuwe leenstelsel, ik heb daar simpelweg het geld niet voor en zie de voordelen van het later terugbetalen van je studie niet echt in. Deeltijd naast mijn werk is ook lastig, het is een drukke baan met lange dagen. Daarnaast sluit de opleiding niet aan op mijn werk dus daar zullen ze op mijn werk niet zo blij mee zijn.
Clau1981: ik hoop niet dat ik verkeer over kom in mijn OP, ik begrijp heel goed hoe blij ik moet zijn (en ook ben!) met deze kans. Ik werk in de uitzendbranche dus ik weet hoe moeilijk het is om werk te vinden. Vandaar dat ik het ook een luxe probleem noem ;-)

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 16:12

Maar nu geldt het als tweede studie en moet je het ook zelf betalen, toch? Althans daar zat mijn zus wel mee (HBO -> WO)

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 16:14

Leenstelsel gaat volgend jaar in, dus schooljaar 2015-2016

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 16:17

Allemaal leuk en aardig een baan hebben, maar TS heeft geen vast contract... Er is dan wel toegezegd dat je na deze drie maanden verder kan, maar zolang dit niet op papier staat met je handtekening eronder, zou ik dat absoluut niet vertrouwen.

Ik zou toch gaan voor de opleiding. Je moet nog werken tot je 65ste of misschien nog wel ouder, met onze politiek, en dan zou ik toch wat meer jaren willen investeren in een opleiding waar je zowel financieel als kansen op werk een betere mogelijkheid hebt, zodat je de rest van je leven iets meer zekerheid hebt.

100% zekerheid is er nooit, niet met je baan, niet met een opleiding... Maar een opleiding vergroot het wel.. En als je later geen kans hebt om er één te doen, moet je het nu doen.

manon_king

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-14 16:25

Destination: ik heb een mbo 4 opleiding gedaan dus krijg nu nog gewoon 4 jaar stufie voor een hbo opleiding.
Sadekeshia: dat weet ik, daarom is het ook geen mogelijkheid om later dan aankomend studiejaar te starten.
ElineS: bedankt voor je reactie. Het is alleen dus niet zo dat ik nu dan geen diploma zou hebben, alleen geen hbo. Maar nogmaals bedankt voor je mening, dit zijn de reacties die ik zocht en waar ik over na kan denken :j

emr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 16:27

Ik zou kiezen om door te stromen naar het HBO, zeker omdat jij nog in het stufi-systeem zit.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 16:30

Je kan dus niet gaan werken, en als je geen vast contract krijgt, het jaar erop gaan studeren? Vanwege het leenstelsel? Dan zou ik gaan voor de HBO. Anders gaan werken omdat je dus altijd nog die hbo kan gaan doen.

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 16:35

Ik ben een voorstander van studeren. Zeker als je nog net in de 'stufi-generatie' meekan.
Misschien kun je bij je huidige baan iets regelen dat je in de weekenden daar blijft werken? Heb je ook meteen wat meer inkomsten.

Heeft een vriendin van me ook gedaan, zodat ze altijd haar 'MBO-baan' als mogelijkheid had om op terug te vallen. Was heel fijn toen ze direct van het HBO af geen baan kon vinden (ondertussen wel).
Zij is heel blij dat ze doorgestudeerd heeft, meer uitdaging in haar werk heeft en er ook veel meer voldoening uit haalt.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 17:23

Neem ook mee dat in jouw hbo afstudeer-richting geen droog brood te verdienen valt. Al jaren is er een enorme arbeidskrapte in onderwijsland.
leg de situatie eens voor op je werk. Wat kunnen zij je nu bieden aan contract? Hoe graag willen ze je houden?

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 17:24

Ik zou juist verder gaan met leren...

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 17:25

Ik zou ook gaan werken, wie krijgt er tegenwoordig nou nog een fulltime baan aangeboden?
Zeker als je het werk leuk vindt.. Een Hbo diploma is tegenwoordig ook bijna niets meer waard.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 18:46

Ik heb in vrijwel dezelfde situatie gezeten: na mijn HBO een contract aangeboden gekregen bij mijn stagebedrijf, maar altijd gedacht/verwacht door te studeren. Ik heb uiteindelijk voor doorleren gekozen.

Baan/bedrijf was erg leuk, heb ik ook een half jaar gedaan om tot september te overbruggen, en ik mocht daarna op basis van 0 uren nog enkele dingen voor ze blijven doen. Nu ben ik volop aan het studeren en ontzettend aan het genieten. Ik was écht nog niet uitgeleerd en vind het zo leuk! En die baan, dat komt best goed. Wie weet is de markt over 2 jaar zo erg aangetrokken dat je weer banen zat hebt. En anders maar even wachten, maar ik hoor zóveel mensen die er spijt van hebben dat ze niet doorgeleerd hebben! Staat ook altijd goed op je CV als je gemotiveerd bent om extra te leren :)