Bril kapot door potje voetbal

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Bril kapot door potje voetbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 10:08

Even de situatie:
4 weken geleden hadden we een vrijgezellenfeest van vrienden van ons die gaan trouwen. Begin van de avond kwamen de mannen en vrouwen samen en moesten we wachten tot het tijd was voor de bbq. In de tussentijd gingen de mannen voetballen op een veldje naast de accommodatie. Tijdens het voetballen kwam mijn man zijn arm in botsing met het hoofd van zijn kameraad.. Gevolg, bril van zijn kameraad werd door mijn man van zijn gezicht af gemept en was stuk. Ik gaf meteen aan dat we dit vast via onze wa-verzekering konden regelen. Meteen de maandag erop werk van gemaakt, maar onze adviseur gaf meteen aan dat het lastig werd, omdat voetbal wordt gezien als risico aanvaarding.

Inmiddels lijkt het erop dat onze verzekering het niet gaat vergoeden en de verzekering van onze kameraad vergoed sowieso niet (via inboedel/opstal geloof ik) Ik had het hier met een collega over en die zei ook meteen, "wie gaat er nu voetballen met een bril op" Dat heeft mij heel erg aan het twijfelen gebracht, want ja, in hoeverre is het mijn mans schuld dat de bril van zijn kameraad stuk is? Ze knalden immers tegen elkaar om bij de bal te komen en dat is dus precies de risico aanvaarding waar onze verzekering het op gooit.

Nu zitten we alleen in dubio wat te doen, mijn gevoel zegt 50/50, echter is het de keuze van onze kameraad om een compleet nieuwe bril te kopen, omdat de bril moeilijk/niet gemaakt kan worden (neusvleugels zijn verbogen en 1 pootje bijna afgebroken). Echter zijn de glazen het duurst en deze waren niet stuk. In hoeverre kan je bestaande glazen omzetten in een andere bril?

Wat zouden jullie doen? Zijn zorgverzekering vergoed het sowieso ook niet, bril was nog geen 2 jaar oud..

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 10:10

Je moet je vooral afvragen wat de deze vriendschap je precies waard is...
De rest is bijzaak. ;)

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 10:11

Je kunt glas altijd omzetten in een andere bril :j
Dan betaal je alleen het montuur.

Dat was iig bij mijn moeder zo.

Je kunt natuurlijk geen montuur nemen waar grotere glazen in moeten :P

Bovendien vind ik dat als je gaat voetballen en je bril gaat kapot is dat een beetje het risiko van het spel.
Dat kan altijd gebeuren, dat weet je van te voren.
Zou het heel vreemd vinden dit op een ander te verhalen.

Anoniem

Re: Bril kapot door potje voetbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 10:13

Luckystore, uiteraard willen we hier geen gezeik over, dat is ook niet aan de orde, maar ik ben ook niet van plan om er volledig voor op te draaien. Hij heeft zelf ook wel gezegd dat hij net zo goed op de verkeerde plek stond :)
We spreken hem vanavond sowieso, ik zal eens vragen of hij die optie van het omzetten van de glazen ook heeft meegenomen.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 10:14

Ik zou persoonlijk nooit vragen aan een kameraad om de bril te vergoeden bij een ongeluk.
Maar volgens mij denken Belgen daar sowieso anders over.

Bestaande glazen kan je overzetten afhankelijk van het montuur, als het een groter montuur is kan het makkelijk in een kleiner. Maar dat is volgens mij ook afhankelijk van de hoek die in de glazen gesneden zijn.

Mjetterd

Wanneer je het zelfde montuur neemt, kun je de glazen gewoon over laten zetten.
Heeft de opticien er al na gekeken? Is de bril te maken?
Wanneer de bril te maken is, beide de helft betalen is denk ik wel reëel.
Als hij er dan voor kiest om een nieuwe bril te kopen, zou ik daar niet voor willen opdraaien qua kosten.

Smallheal

Volgens mij moet dat wel kunnen hoor. Mits je glazen bij het nieuwe montuur passen

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 10:16

branka16 schreef:

Bovendien vind ik dat als je gaat voetballen en je bril gaat kapot is dat een beetje het risiko van het spel.

dit kan niet altijd dit ligt indd aan de vorm. Ik zal het gewoon eerlijk bespreken. Het is in ieder geval geen rede om ruzie om te maken. Daarnaast is het een les voor de volgende keer. niet melden dat het bij voetballen gebeurt is :)

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 10:17

branka16 schreef:

Of je glas om kan zetten ligt heel erg aan het model van de glazen nu, en het montuur wat hij uitkiest, maar ook aan de vaardigheid van de opticien. Ik zou daar niet zomaar van uit gaan dat dat kan.

TS, wat je ook kan doen is zeggen dat je de helft van het nieuwe montuur vergoed. dan kan hij zelf kiezen of hij op zoek gaat naar een montuur waar de huidige glazen in te passen zijn of dat hij nieuwe glazen laat maken.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 10:17

Je had moeten zeggen dat je er op was gaan zitten :+

Glazen kunnen gewoon mee. Als hij nieuwe glazen wil dan kan hij dit zelf betalen, lijkt mij. Volgens mij hoef je er alleen nog uit te komen wat betreft het montuur. Dát is nl. stuk en dan zou je moeten weten wat de huidige marktwaarde van die bril nú is. Niet de nieuwprijs van dat montuur vergoeden en ook niet het volledig betalen van een nieuwe montuur. Het gaat om de afschrijving op de nieuwprijs van het montuur wat stuk is.

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 10:18

Ik ben zelf ook een bril drager.

Ik persoonlijk vind als jij een sport uitoefent en je bril gaat stuk. Dan is het je eigen verantwoording als je bril stuk gaat. Want bij sport is het gewoon 99 procent allemaal per ongeluk.

En tja als mensen zeggen je gaat niet met een bril sporten/voetballen. Maar als je hele slechte ogen hebt dan moet je.

Dus Relaxed. Niks mee betalen enzo. Het is simpelweg jammer dan de bril stuk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 10:18

bliver schreef:
branka16 schreef:

dit kan niet altijd dit ligt indd aan de vorm. Ik zal het gewoon eerlijk bespreken. Het is in ieder geval geen rede om ruzie om te maken. Daarnaast is het een les voor de volgende keer. niet melden dat het bij voetballen gebeurt is :)

Dat hebben we al gedaan, beide moesten we de situatie schetsen. Nu krijgen we van de verzekering nog de vraag of we schriftelijk willen verklaren of onze kameraad actief deelnam. Ik weet dus wel zeker dat als we eerlijk aangeven dat hij actief deelnam, de verzekering niets gaat betalen :)

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 10:22

Ik zou uitzoeken of je hetzelfde montuur nog ergens kunt laten bestellen en daar de glazen uit het kapotte montuur in laten zetten. Of, wanneer die vriend een 'makkelijke' sterkte heeft gewoon bij een van de goedkope ketens zo'n all-in aanbieding pakken, dan is de schade ook nog te overzien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 10:23

Hilli schreef:
Ik zou uitzoeken of je hetzelfde montuur nog ergens kunt laten bestellen en daar de glazen uit het kapotte montuur in laten zetten. Of, wanneer die vriend een 'makkelijke' sterkte heeft gewoon bij een van de goedkope ketens zo'n all-in aanbieding pakken, dan is de schade ook nog te overzien.

Nee hij heeft geen makkelijke sterkte, cilinders enzo geloof ik, dat had hij al aangegeven.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 10:27

Ik zou, afhankelijk van de kosten, de helft van het nieuwe montuur meebetalen, dat vind ik best schappelijk. Voor hem was het een risico om te voetballen. En jouw man had die bril niet moeten raken (al kan hij daar natuurlijk niks aan doen).
Nieuwe glazen zou ik wel zonde vinden als die gewoon nog goed zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 10:32

Al bij de opticien geweest bij de bril?

Hier ook een brildrager, en vooral glazen zijn vaak gesneuveld :P dus dat ze uit het montuur vielen door een val etc.
Tsja, het kan altijd gebeuren! Ik heb mijn bril daarom ook niet op bij de paarden :P

Een handige opticien kan de bril vast nog wel maken?! Of glazen mogelijk omzetten?
Het montuur is het duurste niet :P
Dan is het volgensmij niet echt duur. En ja, dan is het voor de brildrager;

Das pech, beetje geld weg!

Althans, dat vind ik! Je loopt altijd risico dat je bril kapot gaat.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 10:35

Ik heb om die reden een bril met kunststof glazen, voor zover ik die draag naast mijn contactlenzen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 10:44

Kan de kameraad het niet van zijn verzekering terug krijgen? Dat hij aangeeft de bril per ongeluk van het hoofd heeft gestoten?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 12:05

Als je kameraad een lastige sterkte heeft en bv cilinders dan is de kans best groot dat de glazen niet over gezet kunnen worden tenzij exact het zelfde montuur wordt gevonden.
En gezien het feit dat die aan mode onderhevig zijn...

Overigens is het best lastig om te zeggen zonder bril sporten. Als je niks ziet kan dat grotere gevolgen opleveren.

Veel dingen zouden voor mij ook afhangen wat voor bril en hoe goed de vriend. Mijn vader heeft een bril van 1400 euro en ik 1 van 300. Bij hogere bedragen zou ik toch echt meer druk op de verzekering zetten.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 12:07

Tja, diegene met de kapotte bril is toch zelf gaan voetballen?
Dan loop je risico dat ie sneuvelt. Moet hij niet om mutsen lijkt me, of hij moet wel heel gemeen getackeld zijn, dan is het ander verhaal.
Denk dat de verzekering daar wel een punt heeft.
Ik rijd paard met bril, kan ie ook bij stuk gaan, valt dan in de catagorie, jammer maar helaas.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 12:10

Het klinkt alsof hij nog wel gerepareerd kan worden maar hij dat niet wil.
In dat geval zou ik een bedrag naar waarde van de reparatie betalen en als hij dan zelf kiest voor een nieuwe kan hij zelf de rest bijleggen.
Verbogen neusvleugeltjes zijn zo terug te buigen en pootjes zijn ook prima terug te buigen of opnieuw te bestellen.
Anders 50/50 maar meer zeker niet en glazen zouden wat mij betreft gewoon meegenomen moeten naar het nieuwe montuur.

Mijn man zegt de kosten voor eigen rekening te nemen je neemt zelf het risico door met de bril op te voetballen, al heb je vanaf een bepaalde sterkte geen keus meer.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 12:33

Exact wat zonnebloem zegt zou ik doen. Kijken wat reparatie kost, daar de helft van betalen en als hij wat anders wil kan hij het zelf bijleggen :)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 12:37

Brillen worden echt niet zo makkelijk gemaakt hoor. Dat is de reden dat ik meerdere keren in het verleden van de winkel een nieuwe heb gekregen. Doen ze echt niet zomaar hoor.

Maar even goed praten met die vriend is een goed idee.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 12:46

branka16 schreef:

Dat was iig bij mijn moeder zo

Dat is absoluut niet waar. Glas overzetten in een nieuw montuur is lastiger dan nieuw glas in een bestaand montuur. Kan lang niet altijd. (Werk bij een opticien)
Een poot die afgebroken is kan afhankelijk van het merk en soort montuur een nieuwe poot aan gezet worden (poot zelf repareren is vaak niet te doen)

Ik werk bij een opticien 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 14:25

Ik zal hem vanavond nog eens precies vragen hoe en wat.

De situatie tijdens het voetbal was zo dat hij achter mijn man stond, mijn man met zijn rug naar hem toe en dat ze beide op de bal afgingen. Mijn man kan er dus echt niets aan doen, hij is idd niet bewust getackeld oid.