Stuur auto staat scheef

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tieneke

Stuur auto staat scheef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-14 23:05

Mijn auto is net terug van 2 maanden garage. Ik heb hem moeten laten takelen toen de turbo stuk was. Vervolgens heeft men die vervangen, maar bleek de auto nog niet in orde. Ze hebben het dan op de EGR-klep gegooid, die vervangen, klaar. Dat was ongeveer een maand geleden. Ik ging hem ophalen en na een twintig kilometer ging het alarmpje van de motor af...

Om een lang verhaal kort te maken: na heel wat gedoe van de hoofdzetel van Toyota en met hier en daar een afwezige werkman, heb ik maandag mijn auto opgehaald met een nieuwe motor (gelukkig alles onder garantie).

Maar...

Vrijdag voor ik hem ging halen, hebben ze me aan de telefoon gezegd dat de remschijven vervangen moesten worden. Ik vond dat vreemd, aangezien men mij hier niets van gezegd heeft toen ik mijn auto voor de eerste keer ging halen. Maar goed, doe maar.

Nu heeft mijn vriend even met de auto gereden en vertelde hij me dat mijn stuur scheef staat. Daarnet heb ik er zelf eens op gelet en ja hoor: als ik mijn stuur recht hou, rijd ik zo de middenberm in.

Mijn vraag is nu: hoe kan dat? De banden zijn er wel even afgeweest, maar uitlijnen moet toch alleen met nieuwe banden, toch? Ik ken niks van autotechniek, dus help me out here :D Ik ga morgen gelijk de garage bellen, want het kan echt niet dat ik mijn auto pas na 2 maanden terug heb en dan met een scheef stuur zit...

En ik weet zeker dat dit eerder niet zo was. Toen ik hem anderhalf jaar geleden kocht wel, maar toen zaten er nieuwe banden op en moesten die gewoon uitgelijnd worden en klaar. Ook nooit een ongeval gehad met deze auto...

Brainless

Re: Stuur auto staat scheef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 23:18

Joh dat geeft niets hoor, die horen ze recht te zetten/houden tijdens het uitlijnen.
Dus even naar de garage die zet het stuur zo weer recht.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 23:22

Zolang de auto niet een kant op trekt en jij zo tegensturen moet dat ie scheef is, dan is het mis ja.

Ik rijd momenteel ook met een scheef stuur, maar dan inderdaad zijn ze vergeten het stuur recht te zetten bij het uitlijnen. Niet erg, ff bij garage langsgaan.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-14 23:24

Maar ik heb geen nieuwe banden gehad en geen ongeval gehad oid, dus hoe kan dat dan ontregeld zijn?

Ik ben er zo klaar mee, mijn auto meer dan 2 maanden kwijt en dan leveren ze hem scheef af, terwijl ze 60km testrit hebben gedaan voor de nieuwe motor...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 23:34

Als de remschijven vervangen moeten worden, wordt ook daarna de auto opnieuw uitgelijnd omdat alles er af is geweest.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 10:37

Wat brainless zegt :j

Kwestie van laten uitlijnen (en duidelijk je ongenoegen kenbaar maken)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-14 11:06

Ja dat vooral. Potverdorie twee maanden en dan leveren ze een scheefrijdende wagen af.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 11:11

Gewoon even uit laten lijnen :) Als er dingen aan de sporing veranderd zijn door de garage, of als je een stoep geraakt hebt, altijd even de uitlijning laten checken. Als de sporing niet goed staat slijten je banden 3x zo snel aan de binnen of buiten kant. Erg zonde want dat kost enorm veel geld.

Met het uitlijnen zetten ze je stuur weer recht en zorgen ze dat de auto weer spoort :)
Maak het op mijn werk dagelijks mee. (profile Tyre Center)

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 11:16

Uitlijnen omdat je remschijven vervangen worden is nieuw voor mij,
gelukkig zitten je remschijven namelijk niet vast op je stuurinrichting maar op de wielnaaf.

Een scheef stuur is iets anders dan scheve wielen
Kan het zijn dan het stuur/ stuurhuis los is geweest voor het plaatsen van de nieuwe motor?

Wat was de reden dat de remschijven vervangen moesten worden?
Te dun geworden of krom?

Zonder te weten wat ze precies los gehad hebben om de motor over te bouwen is hier weinig zinnigs te zeggen.

Ik zeg gewoon langs de garage gaan dan kunnen ze vast het een en ander uitleggen en voor je regelen

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-14 12:07

Duplo, dat vraag ik me dus ook af, want ik heb ook nooit geweten dat nodig is na remschijven vervangen te hebben, uitlijnen is toch ook met de banden eraf, en met de banden en de velgen is niets veranderd. Ik vraag me dus ook af of de stuurkolom niet losgemaakt is of zo met het motorblok te vervangen.

De garage is blijkbaar gesloten vandaag.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-14 12:10

Aha, heb ze toch kunnen bereiken. Het gaat idd zijn omdat de stuurkolom los is geweest. Volgende maandag wordt het opgelost :-)

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 12:12

Kijk top dat het geregeld gaat worden :)

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 12:27

Met de schijven vervangen heeft het ook niets te maken :) maar als ze iets aan de stuurdelen gedaan hebben.