krijg je huurtoeslag als je huis geen postadres heeft?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xxieslady

krijg je huurtoeslag als je huis geen postadres heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-14 20:23

Hallo

ik ga binnenkort op mezelf wonen ,nu heb ik een onwijs leuk huisje gevonden maar ik kan nergens vinden of ik daar ook huurtoeslag krijg, het huisje staat naast zijn eigen huis

Hij beschikt over een eigen voordeur, eigen keuken met kookaansluiting, eigen douche en een eigen toilet.
Het enigste waar ik niet over beschik, is een eigen postadres.

Is het mogelijk om hierbij huurtoeslag aan te vragen? Ik voldoe aan alle eisen dus, behalve dat ik geen eigen huisnummer heb. ik kan dit nergens vinden op belastingdienst: Belastingdienst bron

In de woning moeten in elk geval aanwezig zijn:

[*] een eigen woon(slaap)kamer
[*] een eigen keuken met aanrecht, aan- en afvoer voor water en een aansluitpunt voor een kooktoestel
[*] een eigen toilet met waterspoeling

wie kan mij helpen??

Azmay

Re: krijg je huurtoeslag als je huis geen postadres heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 20:24

Geen eigen adres is geen huurtoeslag helaas..

xxieslady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-14 20:27

kan dit aangevraagd worden? en wat zij hier gemiddeld de kosten van? het zou me namelijk veel huur schelen

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 20:37

Nee inderdaad als je geen eigen huisnummer/adres hebt dan kan je helaas geen huurtoeslag krijgen. Kan me herinneren dat een hele poos geleden ook iemand een topic over zoiets geopend had, die wilde in een tuinhuis gaan wonen :P Maar ik zou niet weten of je zoiets kan regelen dat het wel een eigen adres wordt.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 20:40

Overigens kan het zijn dat je dan alsnog geen huurtoeslag krijgt. ;) Bepaalde huizen vallen daar buiten namelijk, en als de eigenaar een twee huisnummer aanvraagt kun je er eigenlijk vanuit gaan dat je geen recht meer hebt op huurtoeslag. ;)

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 20:44

daarnaast is het sowieso maar de vraag of er uberhaupt wel een woonbestemming op dat "huisje" zit..
(maw of het wel mag....)

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 20:48

Azmay schreef:
Geen eigen adres is geen huurtoeslag helaas..

Dat hoeft niet, stel dat je met drie studenten in 1 huurhuis woont en het verzamelinkomen van het adres blijft onder de toeslaggrens, dan kan het wel.

@Ts, wbt huisnummer had je het op de site van de belastingdienst kunnen vinden: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... woonruimte

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 20:49

Ik heb ook op deze manier gehuurd. En ik kreeg gewoon huurtoeslag. Dit is wel vorig jaar geweest, dus weet niet of het in de tussentijd veranderd is...

Er zijn inderdaad een aantal eisen waaraan je moet voldoen, een eigen 'huisnummer' staat/stond daar niet bij.

xxieslady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-14 21:09

dus als ik het goed heb kan ik gewoon huurtoeslag aan gaan vragen ?

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 21:17

Kleine tip van flip..
Vraag het even na bij de belastingdienst en zorg dat je antwoord zwart op wit krijgt.
Anders mag je net als ik over 3 jaar terugbetalen... Tel uit je winst

xxieslady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-14 21:30

ga ik zeker doen bedankt voor de tip, het is inderdaad wel handig zwart op wit te hebben moet er niet aan denken dat ik het na een aantal jaar allemaal moet terug gaan betalen

ElanJV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 23:27

Op de site van de belastingdienst staat ook:
''Uw verhuurder kan voor u een apart huisnummer aanvragen bij de gemeente.''
Je zou dit dus ook kunnen overleggen met je verhuurder. Dan krijg je dus wel huurtoeslag.

Karmandi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 23:39

Je hebt inmiddels geen eigen huisnummer meer nodig voor huurtoeslag!
De eisen zijn dat je je eigen keuken, badkamer en woon/slaapkamer hebt (dus een zelfstandige woonunit) met een voordeur die zowel van binnen als van buiten op slot kan.

Ik ontvang ook gewoon huurtoeslag terwijl ik mijn adres en voordeur deel met een aantal studentenkamers.

https://www.huurtoeslag.nl/info/eisenwoning

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 10:15

Karmandi schreef:
Je hebt inmiddels geen eigen huisnummer meer nodig voor huurtoeslag!
De eisen zijn dat je je eigen keuken, badkamer en woon/slaapkamer hebt (dus een zelfstandige woonunit) met een voordeur die zowel van binnen als van buiten op slot kan.

Ik ontvang ook gewoon huurtoeslag terwijl ik mijn adres en voordeur deel met een aantal studentenkamers.

https://www.huurtoeslag.nl/info/eisenwoning
Je was me net voor :j

Maar dan alsnog kan de situatie van TS wel iets anders zijn. Tip: bellen :j Alles uit (laten) zoeken en zwart op wit krijgen. Succes!

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 21:32

als er geen woonbestemming op dat "huisje"zit..dan mag ze daar niet eens wonen..dus ook geen huurtoeslag......

(net als dat je voor een tuinhuis ook geen huurtoeslag aankunt vragen...en ja tuinhuizen kunnen heeeel groot zijn..)

ttpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 22:05

Eén van de voorwaarden om in aanmerking te komen voor huurtoeslag is dat je bij de gemeente ingeschreven staat op het woonadres. Sta je niet ingeschreven, dan krijg je geen huurtoeslag. Als de woning geen eigen huisnummer heeft, waar schrijf je je dan in?

Stel een eigenaar heeft een woning gesplitst, maar heeft bij de gemeente geen subnummer aangevraagd dan heeft de woning dus geen eigen huisnummer. Schrijf je je dan in op hetzelfde huisnummer dan kijkt de belastingdienst naar het jaarinkomen van alle bewoners op dat adres (dus op datzelfde huisnummer). En let op, dat gaat echt om het jaarinkomen ongeacht of die persoon het hele jaar op hetzelfde adres heeft gewoond!!!! Stel iemand verdient weinig tot niets en staat een aantal maanden ingeschreven op hetzelfde huisnummer. Met elkaar kom je onder de inkomensgrens, en dus zou je in aanmerking komen voor huurtoeslag. Gaat diegene in dat jaar verhuizen en krijgt die persoon vervolgens een geweldig goed betaalde baan, dan telt ook toch het jaarinkomen mee van die persoon, ook al woont die niet meer op dat adres. Zo kan het voorkomen dat je vervolgens je huurtoeslag moet terugbetalen.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 12:37

en de belastingdienst is zeer goed in het terug vorderen van geld, kan dus een duur grapje worden,want stel jij kunt het niet in 1x betalen maar gespreid, dan betaal je dus wel rente!

Je krijgt huurtoeslag als het inkomen niet meer is dan 21.600 euro (voor een alleenstaande, > 23 jaar maar onder de AOW leeftijd.
Voor wie samenwoont met een partner of medebewoner mag het gezamenlijk inkomen maximaal € 29.325 per jaar bedragen.

Maar je hebt nog helemaal geen antwoord gegeven (of de persoon die in het gewone huis woont, of dat een huurwoning betreft? denk het niet? ) of dat jij in een soort groot uitgevallen tuin huis zit.

(zit er uberhaupt een woonbestemming op "jouw"huisje?) kun je navragen bij de gemeente of je daar uberhaupt mag wonen.

IK denk nog weleens dat je daar niet eens officieel mag wonen (word niet gecontroleerd, echter je kunt ook geen huurtoeslag aanvragen voor iets waar je officieel niet mag wonen)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 12:51

Ik heb tot voor kort ook in zo'n situatie gezeten. Alles zelfstandig, maar geen huisnummer. Ik heb het nagevraagd bij de belastingdienst en het kan wel, maar:
- Het huis moet een woonbestemming hebben
- De WOZ waarde van het huis van de verhuurder gaat hierdoor omhoog. Daar moet hij maar net akkoord mee gaan.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 08:14

LZP > HTT

AnneLieff

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 12:04

Bij mijn weten moet het huis/appartement kadastraal geregistreerd staan.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 12:09

Zorg dat je iemand aan de telefoon hebt die weet waar ze over praten of ga langs het belastingkantoor. Mijn dochter heeft ik weet niet hoe vaak gebeld naar hun en net zo vaak verkeerd antwoord gekregen. Ik heb geen vertrouwen meer in de belastingtelefoon.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 13:14

Ik denk dat je eerst bij de gemeente moet zijn! er moet namelijk wel een WOONBESTEMMING op dat huisje zitten....zit dat er niet op dat mag je daar officieel niet eens wonen (maar dat is een andere discussie) mag je er niet wonen dan kun je sowieso ook nooit huurtoeslag krijgen.

(en dat zijn niet dingen die de belastingdienst weet dus zul je ook geen goed antwoord krijgen), en je bent altijd zelf verantwoordelijk voor je toeslagen...(jij moet ze als ze onterecht zijn gewoon fijn terug betalen), bezwaar maken heeft ook echt geen zin.

fenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 07:20

Lees voor (Wordt in een nieuw venster geopend)U kunt alleen huurtoeslag krijgen voor een zelfstandige woonruimte. Dit is een woning met een eigen toegangsdeur die u van binnen en buiten op slot kunt doen. In de woning moeten in elk geval aanwezig zijn:een eigen woon(slaap)kamereen eigen keuken met aanrecht, aan- en afvoer voor water en een aansluitpunt voor een kooktoesteleen eigen toilet met waterspoelingOp kamers wonen valt hier meestal niet onder.

Meer woningen op 1 huisnummer

Huurt u een zelfstandige woonruimte en zijn er op uw adres meer zelfstandige woonruimten? Dan zien wij de bewoners van de andere woonruimten als uw medebewoners. Daardoor krijgt u misschien te weinig huurtoeslag.Wilt u niet dat wij andere bewoners meetellen als medebewoner? Uw verhuurder kan voor u een apart huisnummer aanvragen bij de gemeente. Krijgt u geen apart huisnummer? Dan kunt u bezwaar maken tegen onze voorschotbeschikking. In uw bezwaar moet u aantonen dat de andere personen niet tot uw huishouden behoren en dat u een zelfstandige woonruimte huurt. Na uw bezwaar geven wij aan welke bewijsstukken u moet toesturen.

letterlijk van de site afgehaald. Je verhuurder zijn inkomen wordt dus wel meegeteld als er niet een apart adres wordt aangevraagd. Bedenk goed dat ezwaren indienene berichtgeving over day bezwaar lang duurd en voordat alles juist aangepastis, ben je al weer meer dan 2 maanden verder en dan weet je ook nog niet of je bezwaren toegekend gaan worden. Daarna kan pas alles opnieuw berekend worden. Aan het einde /binnen 2 jaar krijg je nog de definitieve beschikking als de inkomens definitief bekend zijn. Dikkekans dat je dan nog achteraf terug kan betalen. Ik doe hetaltijd achteraf en bel twee dagen later om hem weer stop te laten zetten. Dus pas wanneer ik alle jaaropgaves heb. Scheelt enorm in het terug betalen.