Onze situatie:
Manlief en ik zijn in verwachting van ons eerste kindje. Wij hebben allebei geen denderend inkomen en omdat hij uit Amerika komt, vallen heel veel opties voor hem af die Nederlanders wel krijgen

Het voelt een beetje rot om een bedrag hier neer te zetten, dus laten we het er op houden dat we samen ongeveer een normaal laag inkomen van 1 persoon binnenbrengen. Geen vetpot dus en voorlopig ook geen uitzicht op meer inkomen.
Wat we al jaren doen om te besparen:
Geen kabeltv
Geen abonnementen (ik heb alleen een sportschool abonnement van 22,50 euro per maand)
Niet uitgaan, of alleen gratis uitjes/met vrienden koken, etc
Geen auto en bijna nooit het openbaarvervoer pakken
Goedkoopste zorgverzekering en alleen basis (Anderzorg)
Goedkoop boodschappen doen
Ik ben gestopt met roken, hij is geminderd
LED lampen
Etc
Nu, omdat ons dochtertje snel ter wereld gaat komen, leek het me plotseling, voor het eerst in mijn leven, een goed idee om te gaan sparen
Maar ja, waarvan in vredesnaam? Deden we al niet alles al om zo min mogelijk uit te geven? Evengoed was er aan het eind van de maand geen cent over. Het leek mij dat dat toch wel beter kon.Ik zit nog in de testfase, maar deze maand heb ik al 280 euro gespaard
Na goed nadenken kwam ik erachter dat wij toch wel vrij frivool eten en boodschappen doen. Regelmatig moest ik iets weggooien omdat ik teveel had ingekocht en ondanks dat ik al budget boodschappen deed aten we toch nog vrij luxe, omdat ik veel waarde hecht aan gezond eten (en ook niet van plan ben daar vanaf te stappen).Wat ik nu doe:
Voor 40-50 euro boodschappen doen per week (itt voorheen 80 euro per week en evengoed gezond!)
Sportschoolabonnement versimpeld naar 16 euro per maand
Na alle vaste lasten/budget voor eten en levensmiddelen het overgebleven bedrag meteen overgezet op ons InternetSparen rekening
Elke maandag maak ik een lijst van alle aanbiedingen die we eventueel kunnen gebruiken, verder ga ik in mijn hoofd de gebruikelijke 1 euro groentebakken op de markt na. Aan de hand daarvan maak ik een weekmenu en ga ik boodschappen doen bij 4 verschillende (super)markten. Op de fiets natuurlijk

Maar daar hielden mijn ideëen wel een beetje op. Ik vraag me af wat jullie zoal doen om geld te sparen voor als jullie later groot zijn
Het lijkt me leuk om samen steeds beter te worden in sparen, dus kom maar op!
.
. Ik heb ook geen bijzonder hoog inkomen. Woon alleen dus kan mijn huur e.d. ook niet delen. Door bewust om te gaan met mijn geld heb ik al een mooi reis naar Australie gehad en mijn inboedel kunnen kopen. Voor mij is het wel belangrijk om een doel te hebben om te sparen. Daardoor is het ook makkelijker om dingen te laten/afwegingen te maken.