Paniek, opnieuw een studiekeuze

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Science90

Paniek, opnieuw een studiekeuze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 19:52

Beste bokkers,

Hoewel ik vast niet de enige ben met dit probleem, begint het toch redelijk uit de hand te lopen. Afgelopen jaar heb ik gekozen voor biotechnologie, in januari/februari moest ik echt toe gaan geven dat ik bijna depressief aan het worden was: geen interesses meer, geen motivatie, op kamers was niet leuk etc.. Dus ik ben 'gestopt'. Ik heb me niet uitgeschreven, maar ben vakken voor de studie biologie gaan volgen. Daar heb ik me nu ook voor ingeschreven, dus in september begin ik in principe met biologie.

Ik heb ook nog een meeloopdag International business administration gevolgd en ook dit beviel goed. Maar toch de knoop doorgehakt om biologie te gaan doen met het idee: IBA is een theoriestudie en kan altijd nog via de open universiteit of LOI.

Maar ja, ik heb nu weer een baantje op mijn oude middelbare school en daar komt naast het routinewerk ook veel organisatie kijken. Strikt genomen is dit niet mijn taak, maar ik bemoei me er wel veel mee, en het blijkt dat men blij is met deze 'bemoeienis' en mijn ideeën ook nog opvolgt. Nu begin ik opnieuw te twijfelen. Past het organiseren/regelen niet veel beter bij me dan biologie? Ik ben hier namelijk mijn hele middelbare schooltijd veel mee bezig geweest tot op directieniveau toe en dat werd nog gewaardeerd ook!

Op de middelbare school heb ik veel, heel veel meegemaakt en ik weet eigenlijk niet meer waar werkelijk mijn interesses liggen. Nu voel ik alleen nog maar paniek als ik aan mijn studie(keuze) denk en motivatie heb ik totaal niet meer.

Heeft iemand een idee waar ik terecht kan? Er bestaan wel studiekeuzebegeleiders, maar die kosten al gauw 500 euro of meer voor een keuzetraject.
Andere goede tips en adviezen zijn ook heel erg welkom!

genja

Re: Paniek, opnieuw een studiekeuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 19:59

Op de middelbare school waar je nu werkt en waar je ook op gezeten hebt advies vragen aan de leraren die kennen je redelijk goed dus kunnen vast advies geven wat bij je past

groetjes genja

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 20:07

genja schreef:
Op de middelbare school waar je nu werkt en waar je ook op gezeten hebt advies vragen aan de leraren die kennen je redelijk goed dus kunnen vast advies geven wat bij je past

groetjes genja

Oh, maar dat weet ik wel: rechten (vind ik niet leuk), bedrijfskunde, organisatiekunde... Juist omdat ik altijd aan het regelen was en alles mij opviel. De teamleider heeft mij uit m'n schulp getrokken en aangemoedigd om elke keer naar hem toe te komen, wat erin resulteerde dat ik gemiddeld drie keer per week bij hem op de kamer zat :')

Maar goed: van bedrijfskunde zijn er 13 in een dozijn, dus vind maar eens een baan! En het wordt ook zeker niet overal gewaardeerd als je kritiek uit en daarnaast ben ik wel introvert, dus als niemand mijn mening vraagt of waardeert, dan houd ik m'n klep ook gewoon. En dat is niet goed voor een bedrijfskundige.

Dat wat ik me nu realiseer: op school was ik anders dan in het dagelijks leven. Puur omdat mijn mening werd gevraagd, was ik bezig met de organisatie (wat mijn taak niet was). Ik kan moeilijk inschatten of ik buiten school ook ben of zou kunnen zijn.

Biologie is meer een sport voor individuen, bedrijfskunde is teamwork.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 20:13

Lastige kwestie TS!
De adviseurs op dat gebied zijn inderdaad wel prijzig. Je zou toch eens de stoute schoenen aan kunnen trekken en bijvoorbeeld op de website van de NOBCO (Ned. Orde van Beroepscoaches) of NVO2 (club van opleiders/HR vakgebied) kunnen zoeken of iemand pro deo (afstuderen/stage/ervaring op doen) jou wil helpen? Ik denk echt dat er wel iemand is die dat wil. Verder is er G-coach (kijk op hun site), daar melden leden het wanneer ze iemand gratis willen begeleiden.
Succes in ieder geval!

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 20:17

Eventueel kan je een studiekeuzetraject volgen bij een universiteit. Ik geloof dat Utrecht die aanbiedt voor 125 euro, is een stuk goedkoper dan wat jij aangeeft.

Kijk verder eens naar wat je wil na je studie? Zie je jezelf eerder in de biologie of organisatie werken? Zou je een baan als je nu hebt in de toekomst ook willen?

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 20:20

Toevallig ben ik vorig jaar ook gestopt met Biotechnologie. Als je al bij voorbaat twijfels hebt bij de studie Biologie, zou ik daar niet aan beginnen. Het is veel moeilijker en theoretischer dan Biotechnologie. Wat zeggen je ouders? :)

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 20:30

Stoof schreef:
Toevallig ben ik vorig jaar ook gestopt met Biotechnologie. Als je al bij voorbaat twijfels hebt bij de studie Biologie, zou ik daar niet aan beginnen. Het is veel moeilijker en theoretischer dan Biotechnologie. Wat zeggen je ouders? :)

Mn ouders staan altijd achter me, of ik nu voor biologie of bedrijfskunde kies. Ze snappen niet dat ik NT+NG heb gekozen, want dat vinden ze niet bij me passen. De exacte vakken liggen wat moeilijk. Ik heb heel veel problemen gehad met een docent natuurkunde. Ik dacht dat ik natuurkunde wel leuk vond en ik ben met een 8 geslaagd (met veel moeite), maar ik vraag me nu toch af of dat niet gewoon een overlevingsstrategie was.

Ik voel helemaal niet meer wat ik leuk vind. ;(

Moeilijkheid schrok me nooit af op school, maar nu heb ik totaal geen motivatie meer om iets aan te pakken. Tja, motivatie is het halve werk.