Spinazie opnieuw opwarmen ja of nee?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Spinazie opnieuw opwarmen ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 20:36

Ik heb net spagetthi gemaakt met gehakt en spinazie. Het was/is diepvries spinazie van Iglo. Op internet lees ik nogal wisselende berichten over het opnieuw opwarmen van spinazie. Ik vind het eigenlijk wel zonde om de rest weg te gooien ik wil het eigenlijk morgen al nog een keer eten. Zijn er hier mensen die spinazie gewoon opwarmen of moet ik hier echt mee uitkijken? :+

Horseland93

Re: Spinazie opnieuw opwarmen ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 20:39

Ja hoor, ik spoel het gewoon even goed af, laat het uitlekken, en zorg ervoor dat het te veel aan vocht eruit is... en voila! even goed koken, of opwarmen en dus, en naar mijn idee, kan er dan niks mis gaan...

Maare, wat zijn de 'gevaren''dan ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 20:41

Voor zover ik weet kan dat wel degelijk kwaad. Er komt dan een bepaalde stof vrij die schadelijk is. Dat is mij dan toch altijd verteld op de middelbare school :))
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-05-14 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 20:42

nee kan niet
nitraatvergiftiging

Horseland93

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 20:42

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 20:44

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 20:44

wikipedia schreef:
Nitrietvorming uit nitraat in de voeding

Sommige groenten als spinazie, andijvie en postelein bevatten veel nitraten, met name wanneer de groenten bij lagere lichtintensiteit wordt geteeld (in de winter en/of in een kas). Sommige bacteriën zijn in staat deze nitraten om te zetten in nitriet.

De omzetting van nitraat tot nitriet in levensmiddelen is een langzaam proces. Dit proces wordt versneld door levensmiddelen te verwarmen. De bacteriën die nitraten omzetten in nitriet gedijen het beste in een lauwwarme omgeving, maar boven een bepaalde temperatuur gaan de bacteriën dood en stopt de omzetting.

Vroeger werd aangeraden om eenmaal gekookte spinazie (en andere nitraatrijke kookgroenten, zoals andijvie en postelein) niet meer opnieuw op te warmen, omdat in de tussenliggende tijd bij kamertemperatuur meer nitriet gevormd kan worden dan gezond zou zijn. Dit advies is echter verouderd.[2] In de koelkast kan spinazie ook thuis snel genoeg gekoeld worden, zodat zich geen grote nitrietconcentraties vormen.

Ook in het lichaam kunnen deze nitraten worden omgezet in nitriet. Dit gebeurt door enzymen in het speeksel, maar ook door bacteriën in het maag-darmkanaal.

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 20:45

Ja hoor kan wel. Waarom het niet zou kunnen staat hieronder beschreven. Stukje van Wikipedia:

Net als alle andere bladgroenten bevat spinazie nitraten. Het grootste gedeelte van het in het lichaam opgenomen nitraat wordt uitgescheiden. Een kleine fractie wordt door bacteriën echter omgezet in nitriet. Er zijn twee bezorgdheden met betrekking tot nitrieten in het lichaam. Enerzijds kunnen ze bij zuigelingen aanleiding geven tot een verstoord zuurstoftransport en cyanose (of blauwzucht). Anderzijds bevorderen ze de vorming van N-nitrosoverbindingen zoals nitrosaminen (bijvoorbeeld wanneer spinazie gecombineerd wordt met vis). Volgens sommige onderzoeken zouden nitrosaminen tevens kankerverwekkend zijn, maar andere onderzoeken spreken dat tegen.

De bacteriën die nitraten omzetten in nitrieten gedijen het beste in een lauwwarme omgeving. Vroeger werd vaak aangeraden om eenmaal gekookte spinazie niet meer opnieuw op te warmen, omdat in de tussenliggende tijd bij kamertemperatuur meer nitriet gevormd kan worden dan gezond is. Dit advies dateert echter uit de tijd dat koelkasten en vriezers nog geen gemeengoed waren. Met de huidige koeltechnieken kan spinazie ook thuis snel genoeg gekoeld worden, zodat zich geen grote nitrietconcentraties vormen. Het advies om spinazie niet opnieuw op te warmen is dan ook niet meer terug te vinden op de meeste spinazieverpakkingen. Met name bij zwakkere mensen, zoals kleine kinderen, zwangere vrouwen en ouderen, blijft het echter raadzaam om op te passen met spinazie die niet vers is.

Horseland93

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 20:46

Hmm..
Ach zover je goed gezond bent, niet zwanger of oud.. dan zie ik geen probleem in het opwarmen van spinazie..
Ik heb het laast nog gegeten en ik voel me prima...
en dat verse spinazie...

maar indd, vis + spinazie had ik niet gedaan.

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 20:50

Dat fabeltje is allang achterhaald. Kan dus gewoon :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 21:55

Echt? Goh. Niet dat ik spinazie eet :))

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 21:57

Ik warm spinazie best vaak op, het smaakt alleen minder dan wanneer je het de eerste keer warm maakt.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 22:00

Kan geen kwaad hoor :n
Ik warm het regelmatig op voor mijn vriend en die loopt nog steeds vrolijk rond. Als ik het kan voorkomen probeer ik dat wel, maar dat lukt niet altijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 07:30

HTT -> VT

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 08:07

Ik heb ook wel eens begrepen dat Nederland het enige land is waar gewaarschuwd werd dat je spinazie niet meerdere keren zou moeten opwarmen.