Hoeveel hadden jullie gespaard voor een koophuis?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Hoeveel hadden jullie gespaard voor een koophuis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 21:21

Het duurt nog even maar ongeveer eind 2015 willen wij gaan kijken voor een koophuis. Ons huidige huurhuis wordt natuurlijk elk jaar duurder en zo bouwen we niks op. Het sparen gaat daardoor ook niet gigantisch snel.
Nu ben ik wel vast aan het kijken hoeveel spaargeld er ongeveer nodig zal zijn. Hoeveel moesten jullie verbouwen aan een huis en hoeveel hadden jullie gespaard? Daarbij vroeg ik me af wat standaard kosten zijn die je maakt bij het kopen van een huis. Natuurlijk kan dit erg verschillen, maar ik ben gewoon nieuwsgierig. We hebben natuurlijk al wat meubelen, maar we zouden wel bijvoorbeeld parket, gordijnen, verf enzovoorts moeten kopen en wellicht iets als een keuken, badkamer of tuin verbouwen.

Mag ook per pb als mensen het te persoonlijk vinden :o

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 21:26

Het bod dat mijn vriend en ik gedaan hebben op een huis is toevallig vandaag geaccepteerd! :) Wij zitten straks dus ook met al die bijkomende kosten, hoewel we het huis voor een goede prijs hebben kunnen kopen.
Denk aan 5/6% van de aankoopsom die je kwijt bent aan bijkomende kosten aan notarissen enz.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 21:29

Aranel schreef:
Het bod dat mijn vriend en ik gedaan hebben op een huis is toevallig vandaag geaccepteerd! :) Wij zitten straks dus ook met al die bijkomende kosten, hoewel we het huis voor een goede prijs hebben kunnen kopen.
Denk aan 5/6% van de aankoopsom die je kwijt bent aan bijkomende kosten aan notarissen enz.

Gefeliciteerd :D

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 21:29

ik heb voor de verbouwing gebruik gemaakt van een bouwdepot meubels ed had ik al. Had verder niet veel spaargeld, gok 1500??
Ik heb voor 7500- verbouwd, was afgeleefd huurhuis en had voor dat geld nieuwe vloeren, alles opnieuw gestuct en nieuwe keuken en huis 2 jaar later met winst verkocht. Erna groter huis gekocht met mijn huidige partner, wederom bouwdepot 10000 en flink verbouwd ( slaapkamers en badkamer, murn, vloeren en nieuwe plafond) ) en de keuken 2 jaar erna van belastingteruggave en vakantiegeld gedaan

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 21:40

Ligt er echt puur aan wat je wilt en nodig hebt. Wij hebben een nieuw huis gekocht met alles er op en er aan. Dus we hoeven geen keukens, badkamers en vloeren etc te kopen. Wij gaan alleen meubels vervangen en een tuinset kopen. We hebben hier €15.000 voor uitgetrokken. Eigenlijk hebben we alle meubels al maar we willen sommige dingen vervangen :)

Lynn_Nikita

Re: Hoeveel hadden jullie gespaard voor een koophuis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 21:42

15000 euro voor meubels en een tuinset? jeetje, wat een geld, dat is bijna het bouwdepot van mijn beide huizen bij elkaar waar ik 2 complete verbouwingen mee gedaan heb

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 21:47

Voor m'n huidige huis was ik inclusief verf en alle meubels ongeveer 5000 kwijt. Wel alles nieuw gekocht, maar wel veel ikea :P

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 22:04

Verschilt inderdaad met wat voor huis je koopt. Kant en klaar netjes en naar je smaak of een opknapper...

Verbouwen kan eventueel met bouwdepot in je hypotheek (denk aan tegelvloer, keuken, badkamer, verbetering en onderhoud huis, aan- of uitbouw, nieuwe schuur/garage er bij))

Verder maakt het uit of je zelf verbouwt/bouwt en dus alleen materiaalkosten hebt of dat je het moet laten doen.

kosten koper tussen de 6 en 10% van de koopprijs.

Ons eerste huis hadden we ongeveer 5000 gulden spaargeld geinvesteerd en weinig aan gedaan. Pas later de badkamer opgeknapt.
Ons huidige huis hadden we een bouwdepot op zitten en meer eigen geld.

De bank/hypotheekverstrekker bepaald hoeveel hypotheek je kunt krijgen en hoeveel bouwdepot. Ga dus eerst kijken wat je budget is en zoek dan een huis dat past binnen het totale budget.
meubels kun je ook later doen als je er al even woont. Dan heb je een beter idee wat praktisch is. Behang en een verfje gaat om enkele honderden euro's. Vloerbedekking, Laminaat of houten vloeren wordt al stukje duurder, gordijnen verschilt met zelf maken of laten doen en zonwering kun je soms overnemen tegen aantrekkelijke prijs.

MLaar het belangrijkste: zorg dat je een aantal keer je maandlasten achter de hand houd op je spaarreking voor het geval er iets gebeurd. Een eigen huis kom je minder makkelijk vanaf dan een huurhuis...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 22:34

kosten overdrachtsbelasting is al enkele jaren 2%. Als je alles bij elkaar optelt aan kosten van : Taxatiekosten, Bemiddelingskosten en afsluitprovisie en Nationale Hypotheek Garantie (NHG) en evt. de kosten voor een bouwkundig rapport zit je circa aan 5 a 6 %

En tegenwoordig mag de hoogte van een hypotheek maar 104% van de aankoopprijs zijn. Volgend jaar is dat 103% en in 2018 100%.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 06:56

Lynn_Nikita schreef:
15000 euro voor meubels en een tuinset? jeetje, wat een geld, dat is bijna het bouwdepot van mijn beide huizen bij elkaar waar ik 2 complete verbouwingen mee gedaan heb

Onze vorige twee huizen zijn ingericht met Ikea, kwantum etc. Nu wilden we wat "mooiere" spullen en dan kost een bank zo €4500. De lampen worden allemaal kroonluchters etc. Met zulke dingen zit je zo op dat bedrag :)

De bedoeling is wel dat we hier een poosje mee doen :+

Kikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 11:28

Zo'n 6000 euro, maar dat is grotendeels opgegaan aan kosten koper, aankoopmakelaar, hypotheekadvies, bouwkundige keuring e.d. We hebben er ook wat kleine dingen van gekocht, verbouwing komt volledig uit bouwdepot.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 11:36

Reken inderdaad op een deel k.k. voor eigen rekening. Je mag hiervoor maar 4% mee financieren.
Ik heb zelf zo'n 7000 euro 'verbouwd'. Dit was een zolder aftimmeren (laten doen), stukadoren in slaapkamer (laten doen), benedenverdieping alles verven, zolder alles verven + vinyl vloertje, buitenboel schilderen. De buitenboel moet nog gebeuren en is de grootste post. Voor de verkoop is er snel een lik verf overheen gegaan, maar er zijn veel kieren niet goed afgedicht, waardoor er beginnende houtrot is. Daarnaast laat de verf op de muur los (witte muur), dit moet volledig kaalgemaakt worden met een staalborstel en opnieuw geverfd. Dit is de grootste kostenpost.

Badkamer en keuken zijn goed, maar daar heb ik huizen ook op geselecteerd. Net als contructie dingen, vloer en grote verbouwingen.
Ik heb dit niet meegefinancierd, maar had wel gekund (10% van de aankoopsom). Ik heb mijn hypotheek zo af kunnen sluiten dat ik dit bedrag alsnog binnen 10 jaar extra bij mijn hypotheek kan krijgen en alsnog bijvoorbeeld de keuken of badkamer kan doen. Maar dit kan volgens mij niet altijd.

Het verbouwen wat ik heb gedaan viel overigens wat tegen. We hadden op 5000 euro gerekend.

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 11:40

Wij hebben ons huis verkocht en daar een stukje overwaarde uit, plus nog wat spaargeld. In totaal komt dit neer op zo'n €50.000. Afhankelijk van het huis wat we kopen, zal dat gebruikt worden om de kosten koper en bijkomende kosten te betalen, de hypotheek mee te verlagen danwel aan te vullen (we weten wat we max. kunnen lenen en voor een huis wat meer af is, willen we evt. met dat geld meer betalen) en/of verbouwen. Daar hangt weer vanaf of we nog geld overhouden voor nieuwe meubels. Het kan dus nog alle kanten op, maar dat ligt met name aan onze wensen. We zouden nl. allerlei prachtige huizen kunnen kopen, maar zijn echt op zoek naar een huis voor de toekomst en hebben dus nogal wat eisen. Voor €50.000 kun je nl. een hoop doen, maar de overwaarde van dit huis moeten we sowieso terugstoppen in een nieuw huis dus dat moet in ieder geval gebeuren.

x_Irisje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 11:41

Wij hebben all kosten (kk, notaris, keuringen enz) meegenomen in de hypotheek :)
Hebben dus zelf aan de aankoop van het huis geen kosten gemaakt, alleen de kosten voor het samenlevingscontract.

Wij hadden 7500 euro gespaard voor de inrichting toen. Zijn gewoon begonnen met de spullen die wel al hadden en konden krijgen. Flinke kosten waren de nieuwe vloer (natuursteen), nieuwe wc, verf, wasmachine en wat nieuwe keukenapparatuur.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 11:45

Wij hebben net zoals Irisje alle kk kosten meegenomen in de hypotheek :)

Jullie kunnen wel goedkoop verbouwen zeg! Wij kwamen bij een ander serieus huis op €150.000 uit, maar dat was een erg groot huis dat maar half af was. Inrichting doen jullie ook goedkoop! Is dat dan Ikea enzo? Piet Klerkx etc. krijg ik echt niks gekocht voor dat geld -O-

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 11:54

Selka schreef:
Wij hebben net zoals Irisje alle kk kosten meegenomen in de hypotheek :)

Jullie kunnen wel goedkoop verbouwen zeg! Wij kwamen bij een ander serieus huis op €150.000 uit, maar dat was een erg groot huis dat maar half af was. Inrichting doen jullie ook goedkoop! Is dat dan Ikea enzo? Piet Klerkx etc. krijg ik echt niks gekocht voor dat geld -O-

Wij begroten ook meer voor verbouwing en meubels... Eigenlijk alle huizen die we interessant vinden, rekenen we op minimaal €30.000 verbouwen. Andere vloer, andere keuken, uitbouw, stucen en schilderen.. Tikt toch gauw aan als je zulke dingen moet doen. En scheelt ook wat je wilt, we hebben bv. een tegelvoer met houtprint op het oog die al €75 de vierkante meter kost :+ Hou in die kosten wel rekening met dat we het laten doen. We hebben inmiddels ervaren dat wij echt geen klussers zijn, we hebben er geen lol in en het kost ons meer energie dan dat het oplevert. En meubels willen we ook goeie kwaliteit gaan kopen, ook beetje klaar met Leen Bakker en Kwantum.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 11:57

Inrichting had ik al vanuit mijn oude huis. En wat ik 'nieuw' wilde heb ik van rommelmarkten en 2dehands winkels en zelf opgepimpt. Erg leuk resultaat, maar wat een werk :=
En verder waren echte verbouwingen niet nodig. Keuken is 5 jaar oud, badkamer 8/9 jaar, vloeren nog geen 5 jaar. En er hoefde niets doorgebroken te worden.
Huis is ui 1925, maar in 1998 helemaal gerenoveerd (nieuwe vloeren, plafonds, dak, enz), dus daarom kon het ook goedkoper.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 12:03

Overwaarde van je vorige huis moet je wel in je nieuwe huis stoppen. Anders is dat deel niet aftrekbaar voor de belasting :)

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 12:17

Sammie schreef:
Overwaarde van je vorige huis moet je wel in je nieuwe huis stoppen. Anders is dat deel niet aftrekbaar voor de belasting :)

Ja klopt, maar kan zowel in je hypotheek gestopt worden als in een verbouwing. Dus we berekenen dat deel wel mee in eventuele verbouwmogelijkheden.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 20:04

Ik lees mee.

Hier ook tijd om te sparen voor een huis over een aantal jaren.
Ik ben blij te lezen dat jullie niet gek veel gespaard hadden := :P

Ik ga nu ook lekker sparen en hoop toch snel een €15.000 bij elkaar te hebben in die tijd. :)
Maar goed..
Eerst maar eens de €5000 halen..

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 22:35

Ja wij hadden eigenlijk niks gespaard toen we dit huis kochten. Tenminste niet voor dat doel ;)
We besloten ons huis te koop te zetten en toen was het zomaar verkocht :+

Dat huis was van mijn vriend en zat behoorlijke overwaarde op. Dat moet idd in je nieuwe hypotheek en daarnaast hebben we in de nieuwe hypotheek ook spaargeld gestopt. Daardoor konden we een groot huis kopen op basis van 1 salaris.

Meubels...... Ja wij hebben er ingezet wat we hadden. Dat was nog mooi en goed. Verder hou ik wel van een beetje freubelen dus er komen steeds meer nieuwe oude dingen die ik dan in mijn eigen stijl maak.

Alleen de vloer was al 4000 euro. Verder denk ik nog 2000 euro aan verf en gordijnen.
Boven moet nog een nieuwe badkamer. Maar dan pakken we direct de hele bovenverdieping aan. Dat betekend vooral dat er nieuw laminaat oid komt.

Op dit moment laten we het hele huis schilderen en boven dubbel glas plaatsen. Kost toch ook weer 4000 euro.