1,5 jaar geleden lagen de plannen er al. Naam, website, alles. Onverwacht werd mij een geweldige baan aangeboden (hoe luxe, in deze tijd niet eens hoeven solliciteren!) en daardoor waren de plannen even 'on hold' gezet. Het paardenwerk was er wel, maar nog voortkomend uit het idee dat ik mijn bedrijfje op zou starten (dus wat ik al had toegezegd aan paardenprojectjes). Mijn communicatiewerk blijft 3 dagen per week en daarom wil ik de andere dagen toch graag met de paarden blijven werken. Ik had verwacht dat het minder zou worden, maar er is eigenlijk alleen maar meer vraag. Om die reden heb ik besloten om de plannen door te zetten en het officieel vast te leggen.

Iemand toevallig verstand van de btw-tarieven als je paarden houdt en/of rijdt voor anderen? Ik heb van alles wat. Een verlengde van de opfok (jonge paarden die soms half verwilderd komen en die ik alleen handmak maak), zadelmak maken, doorrijden (vooral ook tijdens zwangerschap), verzorging tijdens vakanties van mensen die paarden aan huis hebben en het overnemen van het verkooptraject. Van wat ik zo heb gelezen valt de ene dienst onder de 6% en de andere dienst onder de 21% btw. Ik moet er nog chocola van maken.
Op dit moment heb ik ook geen flauw idee of mijn eigen paarden in het bedrijf moeten of juist niet. Het kan zijn dat er ooit een wordt verkocht, maar in principe staan ze bij mij om oud te worden en hier dood te gaan. Daar ben ik echt alleen hobbymatig mee bezig.
Hebben jullie tips of informatie voor mij, dan hoor ik het graag!