Bank eerlijk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Bank eerlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 21:57

Ik zit zoals de rest van Nederland te wachten op mijn vakantiegeld. Afgelopen vrijdag is zoals het schema mijn salaris gestort, altijd de 24ste, behalve als die in een weekend valt. 24 zaterdag? Salaris vrijdag. 24 zondag? Salaris maandag.

Uiteindelijk vanmiddag mn werk maar gemaild met de vraag waar is mijn geld? Geld is gewoon vrijdag overgemaakt, maar schijnbaar niet bij alle banken :x

Dus vanavond gewacht tot 19.00 uur (laatste storting heb je dan) en ING gebeld. Ja er was een storing bij hetgeen het geld overmaakt en de storing is voorbij en nu halen we de achterstand in.

Nu vraag ik mij af, hoe werkt dit? In mijn ogen maakt mijn werk het geld over naar mij en wie of wat er dan ook storing heeft heeft niks met mij of mijn werk te maken. (net zoals ik dit doe bij andere mensen)

Dit is niet de eerste keer dat ik mot heb met de ING. En ik overweg dan ook echt om over te gaan stappen naar een andere bank. Ben het goed zat nu -:(-

Kimberleij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 22:12

als hun storing hebben, dan komt het geld wat j e werkgever stort toch niet binnen, dus moeten ze eerst alles wegwerken..

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 22:32

Ik heb ABN en merk vaak dat de collega's met de ING later hun salaris ontvangen. Ik had vrijdag netjes mijn loon en salaris al in de middag, diverse collega's met ING hadden nog niets.

Het snelste is om dezelfde bank te hebben als je werkgever. Maar over het algemeen hoor je vaker de ING negatief in het nieuws dan overige banken, ik ben daardoor ook van bank gewisseld enkele jaren geleden.

19LindA83

Re: Bank eerlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 22:36

hier elk jaar hetzelfde eind mei... nooit op de datum wanneer je anders je loon hebt, altijd wat dagen later..kunnen ze lekker rente trekken

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 22:39

ING heeft er nogal een handje van om geld vast te houden helaas..

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 22:42

Hier ook iemand die wacht op geld op 2 verschillende ing rekeningen.
Word er soms goed moe van.
Klanten wachten op de spullen, maar verzend pas als het geld er is.
Vrijdag overgemaakt, maar heb nog steeds niks.

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 22:46

Ik had het vrijdag keurig op mijn rekening staan. Ook ING

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 22:50

Ik heb het ook zonder vertraging op mijn rekening staan..

Kimberleij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 22:51

Ik had het ook gewoon op tijd, ook een vrijdag :j

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 23:08

Mijn loon is in 14 maanden nog nooit te laat geweest, maar deze keer was het te laat. Denk dat het gewoon aan de werkgever ligt, niet aan de bank... Bij ons wel in ieder geval, het was bij alle banken te laat (hoewel het bij Rabo en ING wel nóg later was dan bij ABN).

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 23:29

Ik kan niet meer zeggen dan nooit beginnen aan de ING!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 05:42

ik hoorde laatst van iemand dat banken soms geld vasthouden en extra rente te kunnen trekken,nu weet ik zelf niet of dat waar is hoor.

ik heb ABNamro en heb altijd mijn geld netjes op tijd binnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 06:46

Konstantine schreef:
Mijn loon is in 14 maanden nog nooit te laat geweest, maar deze keer was het te laat. Denk dat het gewoon aan de werkgever ligt, niet aan de bank... Bij ons wel in ieder geval, het was bij alle banken te laat (hoewel het bij Rabo en ING wel nóg later was dan bij ABN).

Het heeft inderdaad ook te maken met wánneer je werkgever het overmaakt. Ik doe zelf ook de salarisadministratie en heb in dit geval juist het salaris 2 dgn eerder overgemaakt dan normaal, omdat het weekend ertussen zat. Ik weet dat veel van onze medewerkers echt zitten te wachten op hun salaris en veel vaste afschrijvingen hebben rond een bepaalde datum (meestal de 25e) van de maand.

Verder is het zo dat er bij overboeken van verschillende banken vaak 1 dag langer zit. Dus van Rabo naar Rabo staat er direct op. Van Rabo naar ING of welke andere bank ook, duurt vaak langer. Dit komt omdat het geld inderdaad vaak eerst op een tussenrekening gezet wordt en dit levert de bank rente op. Dat geldt voor winkelier bijv ook bij de pintransacties. Dit duurt soms 1/2 dagen.

Banken eerlijk? Nee, maar dat is al geruime tijd bekend toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 13:16

Konstantine schreef:
Verder is het zo dat er bij overboeken van verschillende banken vaak 1 dag langer zit. Dus van Rabo naar Rabo staat er direct op. Van Rabo naar ING of welke andere bank ook, duurt vaak langer. Dit komt omdat het geld inderdaad vaak eerst op een tussenrekening gezet wordt en dit levert de bank rente op. Dat geldt voor winkelier bijv ook bij de pintransacties. Dit duurt soms 1/2 dagen.

Overmaken tussen rekeningen van dezelfde bank gaat binnen seconden omdat een bank dat zelf af kan handelen. Het geld verlaat de bank niet en het is slechte 2x wat getallen veranderen in hetzelfde computerprogramma.

Geld overmaken tussen verschillende banken kost een dag omdat het extreem duur gaat worden om elke overboeking van 3 euro direct te doen en het tijd kost omdat het via een tussenpartij gaat (Equens). De ING bekijkt bijvoorbeeld hoeveel geld er overgemaakt moet worden naar de ABN en hoeveel ze terug verwachten en het verschil maken ze daadwerkelijk over aan het einde van de dag (net settlement).

Banken doen dit dus niet om stiekem een dag rente te krijgen en zo rijk te worden. Betalingen tussen banken kost geld en ze brengen jou daar ongeveer EUR 0,00 voor in rekening. Dat maakt ze niet oneerlijk omdat ze er niet over liegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 13:26

Enzino ik ben het voor een groot deel met je eens wat de omschrijving van overboeken betreft.

Maar banken eerlijk? Nee, daar geloof ik al een tijdje niet meer in.
http://nos.nl/artikel/568442-megaboete- ... faire.html

En dat was de rabobank lange tijd nog één van de "eerlijkste" banken :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 13:38

In dit geval is er echter geen sprake van fraude, oplichting, of oneerlijk gedrag want het is duidelijk voor iedereen die een beetje zijn best doet om te zien wat er precies aan de hand is.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 13:40

[***] schreef:
Enzino ik ben het voor een groot deel met je eens wat de omschrijving van overboeken betreft.

Maar banken eerlijk? Nee, daar geloof ik al een tijdje niet meer in.
http://nos.nl/artikel/568442-megaboete- ... faire.html

En dat was de rabobank lange tijd nog één van de "eerlijkste" banken :D

Een rotte appel (of een paar) betekend nog niet dat een hele bank niet eerlijk is? Tuurlijk omzeilen ze de regeltjes als dat even kan. Maar wie zou dat niet doen als je daar mee geld verdiend?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 13:43

Tja, dan heb ik waarschijnlijk iets minder vertrouwen in het bankwezen. Noem mij wantrouwend...
Noem ik jullie naïef.

Een bank die de regeltjes omzeilt logisch?????
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-05-14 13:44, in het totaal 2 keer bewerkt

ajesca123

Een van de redenen waarom wij weg gegaan zijn bij de ing.
Mijn vriend krijgt per week betaald en er was altijd wel wat!
Nu is hij overgestapt en sindsdien krijgt hij iedere Maandag voor 9 uur netjes zijn geld bijgeschreven.

Brainless

19LindA83 schreef:
hier elk jaar hetzelfde eind mei... nooit op de datum wanneer je anders je loon hebt, altijd wat dagen later..kunnen ze lekker rente trekken

Hier allebei de bedragen gewoon op tijd binnen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 13:46

ajesca123 schreef:
Een van de redenen waarom wij weg gegaan zijn bij de ing.
Mijn vriend krijgt per week betaald en er was altijd wel wat!
Nu is hij overgestapt en sindsdien krijgt hij iedere Maandag voor 9 uur netjes zijn geld bijgeschreven.

Het ligt eraan vanaf welke bank het wordt gestort.

BV ABN > ING duurt iets langer (en vice versa).
Veel grotere bedrijven hebben meerdere rekeningen (bij verschillende banken) en dan wordt er van dezelfde bank overgeschreven.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 13:48

Kimberleij schreef:
als hun storing hebben, dan komt het geld wat j e werkgever stort toch niet binnen, dus moeten ze eerst alles wegwerken..

dat klopt, maar ik weet haast zeker dat ing uit hun nek l*lt hierover.
Ing is er nogal van om het even achter de houden ivm rente die hun erover kunnen krijgen.

Ik heb dit probleem ook haast iedere maand en word er helemaal gestoord van.
Overstappen vaak aan gedacht maar nooit gedaan, misschien toch eens overwegen.

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 13:52

Alles van en naar ING duurt langer. Helaas de belastingdienst ook ING, dus BTW-betalingen die vóór het eind van de maand bij de belastingdienst dienen te zijn bijgeschreven leveren ook nog wel es wat probleempjes op...
Zelf zat ik vroeger toen ik klein was (ooit in een ver verleden :D) bij de Postbank (nu ING), maar ik ben erg blij dat ik nu bij de Rabo zit. Natuurlijk ook wel es wat, maar niet traag en onduidijk.
Tegenwoordig is de elektronische verwerking van afschriften bij de Rabo wel zo, dat de datering voor of na het weekend ligt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 13:57

StalNollie schreef:
Kimberleij schreef:

dat klopt, maar ik weet haast zeker dat ing uit hun nek l*lt hierover.
Ing is er nogal van om het even achter de houden ivm rente die hun erover kunnen krijgen.

Ik heb dit probleem ook haast iedere maand en word er helemaal gestoord van.
Overstappen vaak aan gedacht maar nooit gedaan, misschien toch eens overwegen.

Achter houden (de zogenaamde wachtdagen) mogen al lang niet meer.

Wat ik al zei: als het bv van ABN-> ING gaat wordt het 's nachts verwerkt.
Wel is het geld al gelijk van de ABN rekening af, en staat op een tussenrekening totdat het 's nachts overgeboekt wordt naar de ING (en vice versa).

ABN->ABN en RABO->RABO enz staat wel (bijna) direct op de rekening en komt niet op de tussen rekening te staan.

Uitleg:
Citaat:
Het geld staat bij de bank. De bank kan er zo zelf rente van trekken.

Dus wat doet jouw bank als jij een opdracht geeft: ze halen het geld zo snel mogelijk bij jou weg. Het geld staat dan op een interne rekening van de bank. Met tienduizenden klanten die allemaal 100 euro overmaken, heb je dus continu een miljoen op die tussenrekening staan. Da’s zomaar gratis een leuke rente per jaar, waar je niets voor hoeft te doen.

Zo laat mogelijk wordt het geld dan overgeboekt naar de bank waar het naartoe moet.

Die bank zal hetzelfde trucje uithalen: zij laten het geld zo lang mogelijk op net zo’n interne rekening staan, om er rente van te kunnen plukken. Pas als het echt de hoogste tijd is, wordt het geld van die interne rekening overgeheveld naar de rekening van de ontvanger.

Tegenwoordig zijn er wettelijke regels (op Europees niveau) die dit gedrag beperken. Geld is nu dus sneller overgeboekt dan vroeger.

Toegevoegd na 2 minuten:
Toen klanten hierover gingen klagen, hebben de banken een andere truc bedacht: die van de valutadatum.

Jij maakt NU geld over, dat geld wordt NU afgeschreven van je rekening, en komt vrijwel meteen (zeg maar: NU) op de rekening van de ontvanger. Alles lijkt dik in orde.

Maar: jouw geld wordt administratief GISTEREN al afgeschreven. En bij de ontvanger wordt het MORGEN pas bijgeschreven.

De ontvanger ziet het bedrag NU al, maar administratief gezien is het er pas MORGEN. Geeft hij het geld toch NU al uit, dan staat hij, administratief gezien, negatief, en zal hij een debetrente moeten betalen.

In bankenjargon wordt de datum NU de boekdatum genoemd, en de datum GISTEREN (voor jou) dan wel MORGEN (voor de ontvanger) de valutadatum.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 14:00

StalNollie schreef:

Dat lijkt me sterk want ondanks dat jij je geld later tot je beschikking hebt krijg je je rente nog wel vanaf de dag dat het geld er gestort zou moeten zijn.
Als de ING hier oneerlijk over is dan gaat dat ten kosten van van de andere bank en niet van jou.