Opleiding, zomer, motivatieloos

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

TheJokerr

Opleiding, zomer, motivatieloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 21:29

(was beetje inspiratieloos voor de titel, korte samenvatting)

Nu ik in mijn laatste blok van het 1e jaar in het MBO zit begint het toch een beetje tot me door te dringen dat ik bij alle toetsen uit mijn duim heb gezogen en er dus geen bal aan heb gedaan.
En ja je raad het al daar baal ik nu ontzettend van, vooral omdat ik dacht dat deze opleiding buiten de praktijk wel echt iets boeiends voor mij zal zijn.

Nu is de opleiding zelf niet echt het probleem, maar ik woon al bijna een jaar op kamers met een paar leuke meiden en dan gaat het er af en toe wat te gezellig aan toe (lees: avondje drinken, kletsen, avondje uit), waardoor ik mezelf en school een beetje verwaarloosd heb. (lees: uitstellen leren, chips, koekjes, frituur)

Goed, nu ik dus het allemaal aan het beseffen ben is het dus bijna te laat -O-
ik heb aankomende woensdag 2 herkansingen van lastige (lees: vooral veel inhoudelijke teksten) vakken en volgende week nog 1, daarbuiten nog allemaal onofficiële inhaalmomenten. (lees: gemist door ziektes, omstandigheden)

Nu wil ik dus ook gaan afvallen want ik zit totaal niet lekker in mijn vel waardoor niet alleen ik eronder lijd maar dus ook mijn vriend, vrienden, vriendinnen en bovenal mijn ouders.
omdat ik op mezelf 'leef' doordeweeks laat ik al gauw de koekjes niet meer liggen in de winkel..
later baal ik daar natuurlijk weer van }:0 verder wil ik ook weer fitter worden en gelukkiger met mezelf zijn. dus... Ik ben het hardlopen gaan opbouwen (deed ik al op de middelbare school maar laten gaan ivm examendruk)

Ik loop nu 2x in de week hard, maar dit is heeft geen nut met mijn eetpatroon.
Ik merk wel dat ik veel meer zin heb om te leren (energie) en ook minder moeite met 's ochtends op te staan (lees: eerst altijd 5 wekkers, nu nog maar 1 en meteen eruit)

Kortom ik wil het laatste blok gaan knallen *\o/* *\o/*
Dus mijn eetpatroon veranderen zodat het in combinatie met hardlopen een doel heeft om af te vallen, (weeg immers nu te zwaar voor mijn leeftijd en lengte.) zodat ik iniedergeval over kan en de zomervakantie met een niet te onzeker gevoel trots in mijn bikini kan staan en zitten :+

mijn vriend en ouders staan volledig achter mijn keuze, maar toch wil ik er zoon beetje zelf uit komen aangezien ik moet leren mezelf te kunnen beheersen in alle tijden.

Heb jij tips voor een goed schema, weetjes, recepten, tips?
hoor ik het graag want wil uit deze diepe put. %)

Ymor

Re: Opleiding, zomer, motivatieloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 21:47

Eerste stap is het erkennen van je probleem! Hartstikke goed dus. Probeer als je boodschappen gaat doen een lijstje te maken met dingen die je nodig hebt. Er mogen best wat snacks tussen zitten alleen niet teveel. Doe bij voorkeur 1 keer in de week boodschappen.

Als gezonde snacks kan je bijvoorbeeld denken aan ananas, daar ben ik zelf heel gek op. Of je maakt een lekkere salade voor bij het eten die je dan 's avonds op de bank verder op kunt eten.

Ik denk dat je vooral de lekkere trek momenten op moet gaan vangen. Dat is waarschijnlijk het grootste probleem

TheJokerr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 21:51

Lijstje maken doe ik al, neem ook altijd een pen mee om door te strepen en dan zeg ik vaak meer ook niet. neem vaak altijd appel(s) mee en doe altijd 1 keer in de week maar boodschappen.

Wat ik zelf trouwens heel erg opmerk is dat ik vrij weinig variatie in mijn eten heb, ik ben dol op kip, en eet dat dus vrij vaak omdat je hier diverse dingen bij kan eten (rijst, pasta, krieltjes ect)

Inderdaad de snackmomentjes en ongezonde dingen vermijden, toch niet zo makkelijk met huisgenoten die van eten niet aankomen en dus wel alles naar binnen snoepen en op school iedereen die lekker broodje haalt :')

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 21:57

Haha nee het is ook echt moeilijk!! Ik heb ook makkelijk praten want ik kom ook niet aan. Maar ik werk bij McDonald's!! En dan proberen gezond te eten is echt hel. Dus ik leef met je mee.

TheJokerr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 22:00

Ik wil vooral een punt hebben waar ik me aan vast kan knopen, dus een echt schema zal mij zeker helpen in alle situaties waarop ik kan terugkijken wat ik mag en wat dus absoluut niet, dan maar vaker alleen boodschappen doen dan met huisgenoten die langs de snoepafdeling lopen..

al kan ik dat niet alleen vaststellen want ik weet dus niet wat echt kan helpen en verbeterd.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 22:03

Waar je mee kunt beginnen is bijhouden wat je precies eet. Meeste mensen weten wel wat ze wel en niet moeten eten eigenlijk. Als je de tijden erbij zet kan je ook zien wanneer je zin hebt in iets lekkers. Als je daar een patroon in kan ontdekken kan je dat patroon proberen te doorbreken.

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 00:11

mooi dat je ook weer bent gaan hardlopen, al een beetje in conditie voor zaterdag?

TheJokerr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 08:00

Haha jazeker ik ga vanavond en donderdag nog even en vrijdag generale repetitie he :')

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 09:18

Wat mij enorm heeft geholpen is om op vaste tijden te eten.
'S morgens eet ik een volkeren croissant met waar ik zin in heb dus ook wel eens een flinke laag choco pasta. Met een kwart liter verse grapefruitsap.

'S middags volle kwark met noten en fruit

'S avonds aardappelen of rijst, groente (veel) en vlees.

Verder geen tussendoortjes. Na twee weken ben je er aan gewend en blijven de dipjes weg. Mijn ervaring is dat je door op vaste tijden te eten je lichaam er aan went en niet meer steeds om eten vraagt.

De kwark neem ik mee in een bakje zodat je er minimale moeite voor moet doen. Ga ik nou lunchen of iets met een vriendin dan wissel ik lunch en avondeten om. Neem dan geen pizza of iets maar maak een verantwoorde keus.

Daarbij sport ik 3 a 4 x per week en ben vorig jaar in 4 maanden 15 kilo afgevallen. Soms ben ik wel eens wat hongerig zo'n uurtje voor het eten. Nou jammer dan over een uur is er eten en dat is zo voorbij. Besef je dat het helemaal niet erg is om af en toe wat trek te hebben. Niet elke behoefte hoeft gelijk voorzien te worden. Als je zin in nieuwe schoenen hebt loop je toch ook niet gelijk naar de winkel?

Even een paar weekjes doorzetten en je hebt het ergste gehad.

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 22:49

zag ik nou vandaag pannenkoeken langs komen op FB >;)

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 23:09

Ik zag het ook!! Wilde er nog iets onder zetten maar heb het niet gedaan..

TheJokerr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 18:08

Ja pannenkoek als afscheid van mijn gezonde leven :')

vanavond sla met vegaburger en aardappel :D