Geen motivatie, voor eigenlijk niks.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zertab

Geen motivatie, voor eigenlijk niks.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 14:52

Hee,

Ja...ik weet niet waar ik dit moet plaatsen. Ik heb voor werkelijk niets meer motivatie. En dat is eigenlijk begonnen met mijn beeld wat me te binnen schoot. ''We gaan naar school, gaan daarna werken, en daarna ga je dood.''
Heel simpel gezegd, en je moet zelf iets van je leven maken...maar toch krijg ik dat niet uit mijn hoofd.

Daar begon het. En nu hoor ik te leren, voor de aankomende SE week over twee weken. Om vervolgens over 6 weken proefwerkweek te hebben, en over 7 weken vakantie. En daar gaat het mis. Ik heb totaal geen motivatie meer om iets voor school te doen. En dan zie ik heel veel mensen op facebook lekker vakantie hebben, en dan wil ik ook. -O-

Meer mensen hier last van? Iemand tips?

Telefoon en laptop heb ik nooit bij als ik ga leren. En ik leer onderaan de keukentafel, boven is het te stil :P

benangelique

Re: Geen motivatie, voor eigenlijk niks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 14:56

Een motivatie dip is iets wat iedereen wel eens gebeurt. Je zal er echter ook je kracht uit kunnen halen. Niet alleen maar denken aan studie -> werk -> dood, maar vooral aan alle deuren die open gaan ba je studie. Denk aan een gave baan, de mogelijkheid tot reizen etc.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 14:57

Het lastige is, ik weet niet wat voor baan ik zou willen. Dus daar kan ik al geen energie uithalen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 14:59

Dan moet je in kleinere dingen denken. Na hard werken een fijne vakantie, geen stress omdat je nog moet herkansen

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 14:59

Je moet dan toch echt anders gaan denken lijkt mij. Je hebt over 6 weken tentamens, daar begin je dan nu al aan zodat je niet op het einde nog een paar dagen in je kamer opgesloten zit. De beloning die je daarna krijgt: vakantie met goede cijfers want jij hebt goed geleerd voor je tentamens! Dus je kan allemaal leuke dingen gaan doen in je vakantie om vervolgens weer verder te gaan met je school.
Je kan je leven zelf mooi maken, het ligt er net aan hoe het invult en er naar kijkt.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:00

Als je zo denkt kan je maar beter meteen dood gaan inderdaad :+

Er zijn altijd wel dingen die je gelukkig maken, die je later ábsoluut wilt doen. Je moet gewoon zien dat alles wat je nu doet absoluut noodzakelijk is om dat later te bereiken. Werken hoeft trouwens totaal niet erg te zijn hoor, net als naar school gaan. Het is maar net hoe je er zelf mee omgaat, en waar je zelf voor kiest. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

Zo wil ik later graag reizen, daar haal ik enorme kracht uit. Als ik dat vooruitzicht niet had gehad, had ik nu ook niks om naar uit te kijken. Leef naar je doelen toe, en als je geen doelen hebt, dan zou ik eens snel wat nieuwe dingen gaan uitproberen! Succes!

Kempertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:05

Pffff,. ik ken het gevoel. Ik heb echt nul motivatie en deze komende twee weken super veel belangrijke examens.. :(

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:06

Ik heb ook wel eens even zo'n dip, zeker als je nog niet weet wat je na school wilt gaan doen is het lastig om jezelf te motiveren. Bij mij is het het geval dat ik na het behalen van m'n VWO-diploma sowieso naar het HBO ga, als ik zo'n motivatie-dip heb dan vraag ik me soms af waarom ik dan niet gewoon naar de HAVO ga, ben ik ten slotte ook eerder klaar.

Op de een of andere manier weet ik dan voor mezelf dan een bepaalde beloning te bedenken, bijvoorbeeld als ik m'n biologie huiswerk gemaakt heb dan ga ik even een uurtje naar stal. Op die manier komt mijn motivatie vaak terug. Ga het niet in hele grote dingen zoeken, maar denk eens na wat jij leuk vind om te doen, dat kan simpel een uurtje Bokken zijn, even met de hond wandelen, noem het maar op. Het werkt sowieso niet om uren achter elkaar te gaan blokken, dan kun je beter elke dag een uur flink hard leren en daarna weer lekker ontspannen.

Mijn laatste toetsweek zit er ook aan te komen en ik wil graag met allemaal voldoendes dit jaar gaan halen (dus zal ik voor natuurkunde een 6.0 moeten halen) zo'n "eis" stel ik dan voor mezelf en daar wil ik op dit moment dan ook echt voor gaan. Misschien kun jij ook zoiets bedenken?

Nizzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:12

hier nog een motivatieloos (voor school/stage) persoon.. :(

moet vrijdag een opdracht voor school inleveren en volgende week voor stage, en vandaag die eigenlijk opsturen naar medestudenten voor peerfeedback.. maar krijg niks uit me vingers (al paar weken), kan alleen maar denken aan andere dingen en leuke dingen doen ipv dat schoolwerk..

het probleem is dan dat ik me niet aan me plannen kan houden en mijn 'beloning' als inn voordat ik klaar ben.. ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:19

Motivatie is niet iets wat je zomaar krijgt, maar iets wat je jezelf echt moet aanpraten/leren/toe moet zetten. Motivatie heb je niet zomaar, ik heb op het moment ook geen studie voor ogen maar ben ondanks dat super gemotiveerd voor school (en dat is echt wel eens anders geweest). Je moet gewoon de tijd die je hebt tot je doodgaat zo goed mogelijk jezelf laten zien, niemand herinnert zich een leven vol SOG, maar juist wel de dingen die je bereikt met hard werken. ^^

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:21

Kan me voorstellen dat het soms lastig is om gemotiveerd te blijven als het leven één groot uitzichtloos werken-eten-slapen-werken-eten-slapen-traject lijkt. Daarom is het zaak er je eigen 'zin van het leven' in te ontdekken. En dat hoeft niet groots :) Zoals Cyella ook aangeeft, probeer voor jezelf doelen op te stellen van dingen die je graag zou willen doen. En dat hoeft niet groots, je hoeft heus niet gelijk je droombaan te vinden of te weten welke opleiding je wilt doen. Maar kleine, haalbare doelen, in het kader van bv. het Day Zero Project of een bucketlist. Als je naast je opleiding weer lol krijgt in het doen van andere dingen, bijvoorbeeld het uitproberen van een nieuw gerecht, een lief kaartje sturen naar al je vriendinnen of je ouders verrassen met een bosje bloemen, is het wellicht weer makkelijker om je in te zetten voor je studie :)

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:25

Aankomende weken moet ik ook zeven opdrachten inleveren. Opdrachten allemaal van meer dan 25 pagina's. Van sommige hebben we de opdracht nog niet eens. Aan de ene kant kijk ik er erg tegen op. Niets raar eigenlijk. Nu werk ik veel aan de opdrachten doordeweeks, overdag. S avonds ben ik dan altijd op stal. In de weekenden hou ik me tijd vrij en doe leuke dingen, zoals aankomend weekend naar Marco Borsato en zondag naar het strand met paardje :D :D :D van de week ben ik in de tuin gaan zitten in de zon, werken aan de opdrachten. Focus je niet te veel op school/werk, maar plan ook zat leuke dingen in!

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 20:40

@Tammy: Ik doe havo 4, dus heb geen tentamens :P Ik heb over twee weken school examen week. En over 4, 5 weken een proefwerkweek.

Bedankt voor de reacties! Ik sta overal voldoende voor, dus heb niet echt een eis kwa punt dat ik moet halen. Het is me wel gelukt biologie te leren, maar maatschappijleer helaas niet..

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 21:40

Ach het is bijna het zelfde :P
Maar probeer gewoon aan de zorgeloze tijd erna te denken, genoeg motivatie toch?!

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 21:42

Nja ik moet in de zomervakantie wel alvast gaan lezen voor havo 5 :(

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 21:43

Daar hoef je niet in week 1 al mee te beginnen toch ;)
Daarna nog maar 1 heel kort jaar en dan heb je een zomer echt zonder zorgen!

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 21:45

Ja dat klopt. Als ik slaag haha :P

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 21:48

Nou ik snap heel goed wat je bedoelt... We zijn hier maar wat op de aarde, doen maar wat, planten ons voort en gaan dood. Maakt niet uit wat je er tussen in doet want je begint met niets en eindigt als niets. En het leven er tussen zorgt voor veel te veel stress en dingen waartoe je tot verplicht bent. Soms zit ik ook wel bij de pakken neer en heb ik echt nergens zin in.

Tip: probeer toe te leven naar de leuke dingen. Bijv. in het weekend met je vriendinnen weg. Als je een vriend of vriendin hebt gezellig met hem/haar iets gaan doen. Dan heb je iets om naar uit te kijken.

Je hoeft nog niet perse te weten wat je later wilt worden of wilt gaan doen. Ik wil Grafisch vormgever worden, vind ik echt helemaal geweldig! Maar of ik het nou zie zitten om elke dag er mee bezig te zijn, in een kantoor te zitten en elke dag met mijn neus achter de computer...nee. Ga nu gewoon eerst leuke dingen doen, waarvan je geniet en je blij van word. Maak dit 'onzinnige' tussen stuk van je leven nog een beetje leuk ;)

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 21:51

En dat te bedenken dat ik totaal nutteloos ben, aangezien ik geen kinderen wil :')

Ik put nu mijn motivatie uit het feit dat ik dolgraag naar Canada wil emigreren. En dat roep ik best wel lang.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 21:54

Zertab schreef:
En dat te bedenken dat ik totaal nutteloos ben, aangezien ik geen kinderen wil :')

Ik put nu mijn motivatie uit het feit dat ik dolgraag naar Canada wil emigreren. En dat roep ik best wel lang.

Ik wil ook geen kinderen dus ben ook nutteloos :Y) Alleen mijn vriend kan er niet tegen als ik dat zeg en ik op deze manier zit te denken. Dus als je er maar aan denkt dat je voor andere wel nuttig bent :P

En haal je motivatie dan uit het naar Canada emigreren :D Ga daar voor hard studeren en je best doen om dat voor elkaar te boksen!

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 23:04

Ik heb al 'vakantie' sinds juli vorig jaar. Wil juist graag weer naar school, nuttig zijn.
Ik heb soms ook weleens zo'n dip, maar na een paar dagen is het wel weer over, leven kan soms saai zijn. En ik wil later een eigen stal/manege en daarvoor moet ik eerst naar school en werken, zoek uit wat voor werk je echt plezier in hebt en graag doet. Anders kun je beter meteen maar dood zijn, doe zo veel mogelijk leuke dingen, waar je blij van wordt.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 00:39

Verander 'I have to' naar 'I want to'. :D
Iedereen heeft dit wel eens, de een meer dan de ander... Zoek iets waar je van droomt, waar je voor 200% voor wil gaan, dan wordt alles het waard :)

GentleZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 02:01

Dat heeft iedereen wel eens, is doodnormaal en hoort bij het leven. Je kunt niet gelukkig zijn als er geen momenten zijn waarop je je minder gelukkig voelt. Zeker in periode's van tentamens lijkt het gras altijd groener aan de overkant, maar bedenk ook: iedereen heeft wel wat, en het leven van andere mensen is niet zo rozengeur en maneschijn als dat het zich voordoet op Facebook. Als je al een jaar thuis zit omdat je gestopt bent met school verlang je naar iets 'nuttigs te doen te hebben', zit je op school verlang je naar de hele dag niksen, zit je op de middelbare school verlang je naar de vrijheid van de universiteit, zit je op de universiteit verlang je naar de gezelligheid van de middelbare school...enz enz

Maar bedenk je vooral dat het heel menselijk is en dat het waarschijnlijk over een paar dagen wel weer over waait. Dipjes horen nu eenmaal bij het menselijk leven en iedereen heeft er last van!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 05:56

Dan heb ik een goede motivatie voor je..........................
hoe beter je nu leert, hoe groter de kans dat je niet blijft zitten en hoe sneller je klaar bent met school en hoe eerder je naar Canada kan :D

Leuk idee voor de zomer: talencursus in Canada. http://www.ef.nl/pg/taalcursus/canada/#HIGH
Kan je alvast goed kijken hoe Canada je bevalt in je eentje en meteen genoeg Engels leren voor Havo 5.

Mijn zoon gaat dit jaar mee met EF naar Tokio; Japans leren

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 16:11

Ben nu toch weer een beetje uit de dip geklommen :) Wel ineens heel veel last van hoofdpijn en slecht zien vanmorgen. Toen ik dus begon met leren...spanning?