Wat doen met deze auto? Sloop of inruilen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

KimL86

Wat doen met deze auto? Sloop of inruilen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-14 19:30

Ik heb een ford ka uit 1998 met als het goed is 250.000 km op de teller. (Ford ka heeft maar 5 cijfers bij de km ipv 6. In onderhoudsboekje stond in 2004 94000 km en toen ik hem in 2011 kocht stond hij op 98.000, dus bijna zeker dat hij toen al weer het klokje rond was geweest).

Nu begint hij steeds meer gebreken te krijgen en ik heb besloten om voor een andere auto te gaan kijken.
Maar mijn budget is niet zo heel groot, 1800 euro.

Heeft het dan zin om een oude auto met gebreken in te ruilen? Of is het bedrag voor een andere auto daarvoor te laag en kan ik hem beter naar de sloop brengen en dat bij de nieuwe auto leggen?

De problemen die hij heeft: bij de keuring vorig jaar werd gezegd slijtage aan remsysteem, dus dat moet gemaakt worden.
Hij verbruikt heel veel olie. Hij lekt of verbruikt koelvloeistof. Ik denk dat hij lek is.
Mijn raam gaat niet meer open.
Hij slaat af bij remmen, hiervoor is hij al een aantal keer nagekeken, maar hij doet het nog steeds.
Hij begint te schokken, dit heeft hij ook al eerder gehad, is 1,5 jaar weg geweest maar komt nu weer terug.
Vanmiddag schokte hij zo erg dat ik gewoon bijna niet meer vooruit kwam. In de 2e versnelling rijden lukt sowieso al niet fatsoenlijk dan gaat hij schokken.
Sinds kort trilt hij heel erg als ik 100 of harder rij.

Dat zijn de problemen die ik zo weet.
Iemand tips wat ik het beste kan doen? Sloop of inruil, of misschien toch maar op marktplaats zetten?

Janine1990

Re: Wat doen met deze auto? Sloop of inruilen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 19:33

Ik heb mijn Ka gewoon ingeruild. Je moet je gewoon geen illusies maken, ik heb er in feite niet voor gekregen. Wel extra's op mijn nieuwe auto. (mocht je willen weten wat, wil ik je wel een pb'tje sturen)
Overigens was mijn Ka wel technisch in orde. Alleen uiteraard de hele onderkant verroest. Gelukkig was die al heel keurig gelast toen ik de auto kocht. :)

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 19:34

Altijd inruilen dan krijg je er iig iets voor terug. Dan kan de garage hem zelf maken.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 19:35

Sloop bellen en vragen wat je ervoor krijgt en kijken wat je krijgt als je inruilt. Ik zou voor het hoogste bedrag gaan ;)

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-14 19:39

Bedankt al voor de reacties.
Janine, ik ben wel benieuwd dan wat je allemaal extra hebt gehad. Maar kocht je toen een nieuwe auto of een tweedehandse?
Gek genoeg heeft mijn ka bijna geen roest. Terwijl ik jongere exemplaren heb gezien die al een heleboel roest hadden.

Is het niet zo dat als je een auto inruilt je minder korting krijgt op een auto dan wanneer je gewoon zo een auto gaat kopen?

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 19:43

Niet zeggen dat je nog iets in te ruilen hebt als je gaat onderhandelingen, pas helemaal op t einde vragen wat je er evt. Voor krijgt dan kun je altijd nog beslissen wat je ermee doet....

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 19:46

vd ven bellen roosendaal geeft bij mij de hoogste prijs

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 19:46

En ik zou 'm op Marktplaats zetten. Even kijken wat er gebeurt (misschien dat mensen 'm kunnen gebruiken voor onderdelen).
Ik kon mijn (defecte) Smart voor 250 euro inruilen en heb 'm via Marktplaats voor 900 euro verkocht. :))

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 19:47

Ik zet het toch maar even in het topic, omdat ik denk dat Quera de waarde van een Ford Ka behoorlijk overschat.

Ik heb mijn Ka van 1999 in april 2013 aangeschaft voor €825,-. Hier zat op dat moment een nieuwe APK en een splinternieuwe stuurinrichting. De motorkap was erg lelijk, blanke lak liet los.
In oktober 2013 heb ik mijn Ka ingeruild voor een Peugeot 206 GTI uit 2002. De Ka zou nog geen ton hebben gelopen, maar was geïmporteerd, dus ik weet niet zeker of dat ook de waarheid was. De 206 had net anderhalf ton gelopen.
De Peugeot stond te koop voor €2.750,-
Ik heb de auto met inruil van mijn Ka gekregen voor €2.500,- met de volgende 'extra's':
- Nieuwe voorbanden (goede €90 euro per stuk)
- Achterklep opnieuw gespoten (kostprijs €100,-)
- Dorpels zwart gespoten (leek mooier dan iceland grey)
- Lampje in dashboard vervangen
Laatst bijgewerkt door Janine1990 op 25-05-14 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-14 19:47

Dat is wel een goed idee Mag ja. Dan kan ik hem idd altijd nog naar de sloop brengen.

Op marktplaats aanbieden kan ik ook gewoon proberen en maar kijken wat ze er voor willen geven. Maar een advertentie plaatsen is daar 25 euro.

Ik ben nog 1 ding vergeten, hij heeft ook nog schade aan de zijkant. Ben een keer te dicht langs een paaltje afgereden.

Essxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 19:48

De sloopprijs van auto's is 150,- euro. Dit zal je bij inruil zowiezo terugkrijgen dus betaal je 150 euro minder op de vraagprijs. Als je hem zelf op marktplaats zet voor een vraagprijs van een 300 tot 350 euro kun je er zeker nog wel meer uithalen dan de sloopprijs. Ford ka is nog best gewild dus een 200 tot 250 particuliere verkoop kun je er zeker nog voor vangen, houdt er dan wel rekening mee als je hem zelf verkoopt dat er veel buitenlandse handelaren op af komen.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-14 19:51

150 euro is nog meer dan ik had gedacht voor de sloop.

Pluspunt is denk ik wel dat Kermit (ja hij is verschrikkelijk groen, net een kikker) leren bekleding heeft.

Ik ga even al jullie reacties goed na lezen en kijken wat ik er mee ga doen.

barrymuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 19:52

mag schreef:
Sloop bellen en vragen wat je ervoor krijgt en kijken wat je krijgt als je inruilt. Ik zou voor het hoogste bedrag gaan ;)

dat zou ik ook eens doen de gemiddelde sloop prijs ligt hier in het zuiden op € 100,- á € 150,-
En het ligt er ook nog aan of ze hem moeten halen of dat je hem brengt.
En zet hem eens op marktplaats zeg gewoon wat eraan is en kijk hoe de reactie's zijn.
Misschien koopt iemnd hem die sleutelen leuk vind of als donor auto omdat die verder niet echt rot / roestig is.
En dealers zien je liever gaan dan komen met een inruiler.
Wat je vaak voor die auto krijgt krijg je er ook van de prijs af als je goed onderhandelt.
Want zo'n auto's gaan meestal meteen naar opkopers en daar gaan ze zelf geen moeite in steken om te repareren.
En voor € 1800,- zijn best hele leuke auto's te vinden.
Succes.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 19:57

Er zijn slopen die altijd 200E geven.
Even op googlen, anders thuis laten ophalen en dan krijg je gemiddeld 100E.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 19:58

ginger18 schreef:
Gek genoeg heeft mijn ka bijna geen roest. Terwijl ik jongere exemplaren heb gezien die al een heleboel roest hadden.

Is het niet zo dat als je een auto inruilt je minder korting krijgt op een auto dan wanneer je gewoon zo een auto gaat kopen?

Wil hier nog ff op reageren :)

Heb je ook goed onder de dorpels gekeken? Want dat is het grootste probleem bij deze auto's.
Verder had ik namelijk ook nauwelijks roest.

Particulier kan je er meestal meer voor krijgen dan wanneer je en auto zo gaat kopen. Je moet gewoon bedenken dat een handelaar er ook nog iets aan moet verdienen. Dat is het idee van een handelaar ;)
Maar ik heb destijds mijn auto op Marktplaats gezet, kreeg pas na een paar dagen een reactie van iemand die minder dan de helft van mijn vraagprijs bood... :')
Je moet je afvragen of jij die tijdsinvestering wilt maken om de prijs te krijgen die je er voor wilt hebben. Vergeet niet dat het ook een financiële investering kan worden, indien je je auto niet snel verkocht krijgt en dus met verzekering en wegenbelasting blijft zitten, voor een auto waar je misschien al niet eens meer in rijdt...
En natuurlijk, heb je plaats voor twee auto's?

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-14 20:02

Ik ga hem om te beginnen eens op autoscout zetten, daar is het gratis. Stom dat ik daar zelf niet aan gedacht heb :o?

En ik zal morgen eens een paar sloopbedrijven bellen.

Brainless, ik kan hem zelf weg brengen, hij rijd nog wel. Als ik 200 krijg zou dat al super zijn. De auto die ik graag wil staan er een aantal voor 2000 euro. Met korting heb ik dan zelfs nog iets meer keus.

Janine, een tijd geleden heb ik eens gevraagd bij een reparatie of hij veel roest had aan de onderkant en die zei van niet.
Maar ik kan er zelf ook nog eens naar kijken. En ik wil er idd wel vanaf zijn voor ik een andere koop.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 20:10

ginger18 schreef:
Dat is wel een goed idee Mag ja. Dan kan ik hem idd altijd nog naar de sloop brengen.

Op marktplaats aanbieden kan ik ook gewoon proberen en maar kijken wat ze er voor willen geven. Maar een advertentie plaatsen is daar 25 euro.

Ik ben nog 1 ding vergeten, hij heeft ook nog schade aan de zijkant. Ben een keer te dicht langs een paaltje afgereden.

Zet de auto op Marktplaats in de auto-onderdelen sectie, daar is de advertentie gratis. :))
Via autoscout was €450,- mijn hoogste bod. Via MP dus voor €900,- verkocht.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 20:14

Ik kreeg laatst voor mijn even oude, zware diesel met meer dan 250.000 op de teller nog 250,- van een opkoper die 'm thuis op kwam halen.

En 250,- korting bij de aanschaf van een andere omdat ik 'm niet inruilde.

Was voor mij dus de beste optie, zeker omdat de oude auto stuk was en niet reed.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 20:17

gaucho schreef:
Ik kreeg laatst voor mijn even oude, zware diesel met meer dan 250.000 op de teller nog 250,- van een opkoper die 'm thuis op kwam halen.

En 250,- korting bij de aanschaf van een andere omdat ik 'm niet inruilde.

Was voor mij dus de beste optie, zeker omdat de oude auto stuk was en niet reed.

Waarschijnlijk heeft de opkoper er nog minsten voor 1500 euro aan onderdelen uit kunnen halen.
Ik zit zelf in de trekker onderdelen. Slooptrekkers zijn big business voor ons :D

Met auto's is dat natuurlijk niet anders.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-14 20:22

Bedankt voor de tip Saskia.
Ik wist niet dat je het zo gratis kunt doen. Had hem inmiddels al op autoscout gezet, maar ik ga hem nu ook op mp zetten

Edit: hij staat nu ook op mp.
Ben erg benieuwd of ik reacties krijg.

barrymuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 21:21

Je kunt hem ook op speurders zetten daar zijn auto advertentie's ook gratis.
Hoe meer advertentie's hoe meer kansen ;)

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-14 21:23

Goed idee +:)+

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 21:25

Wij hebben gisteren een andere auto gekocht en de garagehouder was teleurgesteld dat we geen inruil hadden, we kregen nu ook niet meer veel van de prijs van de auto af, dus ik zou ook langs gaan om te kijken wat je ervoor kunt krijgen van een garagehouder als je hem in zou ruilen. Helemaal omdat de auto ook wel wat mankementen begint te vertonen, als je daarover eerlijk bent in een advertentie is het ook maar de vraag wat het oplevert.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 21:25

Prijs op de sloop verschilt. Hier krijg je niet meer dan 50 euro.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 21:28

Dat heb je met ee Ford, hebben mij eens gezegd: "Met Ford rijdt je zo naar het stort."
Heb hier thuis genoeg oldtimers van 25 jaar of ouder zonder problemen.
Maar dan spreek ik van Mercedes, Lancia en BMW.