Afspraken in Portugal....zo moeilijk......

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ydnew

Afspraken in Portugal....zo moeilijk......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-14 23:55

Soms…wordt je zo moe van Portugezen…… Vandaag was echt even de druppel om het nu even te delen….

We hebben al vele malen afspraken gemaakt met mensen die niet kwamen opdagen, of veel te laat….

Een paar recente voorbeelden: We hadden een oude vw bus die in de prak lag door en ongelukje in een berm…mijn man was omhoog aan het rijden op een smalle weg en er kwam een tegenligger…. Dus hij de berm in ipv af te remmen…helaas door de crisis worden de bermen maar 1 keer per jaar gemaaid en zag een betonnen blok niet, dus onderkant vd auto aan gort en thuis laten brengen door de plaatselijke soort van ANWB. De auto voor onderdelen in de verkoop. Er kwam iemand voor die hem wilde kopen. Hij zou hem volgende week halen..had nog niet betaald. Een week later was het echt slecht weer dus hij had als reden het uit te stellen omdat het slecht weer was….3 week later nog niks maar inmiddels een andere geïnteresseerde……Wij bellen of hij hem nog wilde want anders kon hij naar een ander…Ja, hij wilde hem echt dus andere verteld dat hij verkocht was….. na 2 week kwam hij eens langs met zijn vrouw….volgende week zou hij hem halen…..2 week daarna nog niemand gezien….(inmiddels ruim 2 mnd verder) Een vriend van ons kende nog iemand die hem wilde en ook duidelijk had verteld dat wij niet gediend waren van de handelswijze van de vorige “koper” Hij wilde hem ook voor het zelfde bedrag en gaf meteen de overschrijvingspapieren en zou hem later halen gelijk op rit met nog 2 auto’s. Je raad hem al….3 week later nog niks……..inmiddels is hij aan een ander verkocht die hem wel meteen kwam halen voor de helft minder, maar goed ’t ding is weg…..

Een klant van ons heeft een huis met quinta van zijn moeder geerft. Mijn man werkte al voor zijn moeder, maar helaas is zij overleden. Nu zitten er mensen in het huis, onbewoond is niet zo’n goed idee, maar ivm de zeer natte winter kwam er toch een lekkend dak probleem geven en mijn man heeft dat gerepareerd. De zoon had niet veel te besteden dus wij hadden gezegt dat dit later wel zou komen als, in dit geval, de bomen die op de quinta stonden verkocht zouden worden, zoals de zoon dit wilde…. Dit zou door de plaatselijke houtzagerij gedaan worden..ze kwamen kijken, gaven een goede prijs….maar het doen…ho maar…..na 4 maand toch een ander gevraagt…Ja, ook een prijs gegeven en hij zou eerst betalen en 2 mnd later de boel zagen..prima…maar betalen ho maar…inmiddels weer een maand verder en 1e houtzagerij kwam er weer op terug en zeggen dit nu van de week te gaan doen…zou mooi zijn, want dan krijgen wij ook betaalt…..maar blijft afwachten….

Nu de druppel van afgelopen tijd…..Wij zoeken een paardje erbij….we hebbene r maar 3, hadden er 4 maar nummer 4 is een tijdje geleden verhuisd omdat hij echt niet geschikt is voor het doeleinde waar hij voor is bedoeld….om een paardje te vinden voor toeristen is niet heel makkelijk, maar afgelopen week toch een gevonden…we kwamen snel overeen en hij zou de volgende dag gebracht worden. Qua spreken is mijn Portugees niet heel goed, maar ik begrijp heel veel…mijn man spreekt wel heel goed (woont hier al een paar jaar langer en werkt samen met Porugesen) Ik samen met een goede Portugese vriend stonden erbij dat we het eens waren over de prijs/betaling en dat hij hem de volgende dag na het middag eten zou brenegn tussen 15:00 en 18:00u…..ik die chtend de weide helemal nieuw paard proof gemaakt en afwachten….niks….’savonds bellen en dochter aan de telefoon, nee ze wist niet waar haar vader was…vrijdag gebeld…slecht bereik…zondag gebeld…..geen reactie…vandaag vriend gebeld en die werd verteld dat hij hem even aan een ander had verkocht en helemal geen deal met ons had gemaakt????? Dan breekt mijn Hollandse klomp……aub zeg…….ik ben toch niet gek???? Dat is de zoveelste…..

We hebben inmiddels al met alle afspraken qua werk….e.d. we zien wel…het kan zijn dat ze komen, of het kan zijn dat ze betalen…… Het is toch ook niet gek dat heel Portugal op zijn gat ligt en zwaar in de crisis met deze mentaliteit!? Of niet dan??? Ok we hebben er zelf voor gekozen om hier te gaan wonen en we hebben het er maar mee te doen maar af en toe wordt je er toch helemaal niet goed van?

Nog een klein voorbeeld…je hebt ’s ochtend om 9:00 een afspraak bij de huisarts ( privé gaat dat anders) maar dan heeft ook het hele dorp om 9:00uur een afspraak dus je zit gewoon 4 uur te wachten tot je aan de beurt bent….ze staan zelfs nog op en buigen als de huisarts binnen komt kakken om 10:30………vind je het gek dat het hier niet goed gaat in Portugal?????

Zo een paar frustratie puntjes weg geschreven……….

Is toch niet echt zoals men het in NL kent.....

luuntje

Re: Afspraken in Portugal....zo moeilijk......

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 07:48

Helaas gebeurt het in Nederland ook.
Veel mensen die spullen niet komen afhalen.
Goederen die voor meer geld aan een ander worden verkocht.
En wachten bij de huisarts of tandarts schijnt normaal te zijn.

Laatste keer dat tandarts mij lang liet wachten ben ik weg gelopen met de mededeling bel maar voor een nieuwe afspraak. Daarna altijd op tijd geholpen.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 07:54

Ja, daar kun je goed chagrijnig van worden als je dat totaal niet gewend bent!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 09:05

In Noord-Europa hebben ze de klok en in het Zuiden de tijd :+

Dit is toch niks nieuws.. En je gaat daar de mentaliteit ook echt niet veranderen. Je kunt je dus beter aanpassen ipv je het aantrekken.

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-14 09:06

In Nederland zou dit uiteraard ook wel voorkomen, maar ik ken dat niet.....hier is het normaal......als je in NL een paar keer achter elkaar te laat op je werk komt of helemaal niet, dan zet je toch echt je baan op het spel.....hier schijnt het niet uit te maken dat je de baas gewoon laat wachten tot wel een uur of helemaal niet komt opdagen zonder een belletje.... In NL Is een tandarts of huisarts gewoon een tandarts of huisarts..hier heeft men groot aanzien omdat men heeft gestudeerd en accepteerd men alles Evenals advocaten...men begint schrikachtig te kijken als je het er over hebt..... Dit heb ik nu echt niet...prima dat die mensen advocaat zijn geworden, ieder zo zijn ding, maar als ik een advocaat nodig ben om wat dan ook, dan verwacht ik dat diegene voor mij werkt, ik betaal.....en niet, omdat men advocaat is, zelf kan bepalen wanneer wat gebeurt.....en zo gaat het wel in veel gevallen....... Bij de tandarts gaan de afspraken redelijk, net als in NL. De huisarts heeft hier zijn praktijk, maar in het stadje ernaast ook een privé praktijk...die mensen gaan voor want die betalen....en dan kan het hele dorp die om 9:00u een afspraak heeft gaan zitten wachten.....Dit heb ik 2 keer gehad met een baby van een paar maand en daar zit je dan.........

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-14 09:07

Sammie schreef:
In Noord-Europa hebben ze de klok en in het Zuiden de tijd :+

Dit is toch niks nieuws.. En je gaat daar de mentaliteit ook echt niet veranderen. Je kunt je dus beter aanpassen ipv je het aantrekken.

Aanpassen doe ik niet, veranderen is mijn idee zeker niet, als ik een afspraak heb kom ik die gewoon na, en ben ik op tijd.....wat zij doen moeten ze zelf weten, we weten het inmiddels......en gaan nergens meer van uit en nemen de tijd als we iets moeten regelen, want je bent zo een halve dag tot meer kwijt...maar af en toe.................zucht......

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 09:14

De keuze is natuurlijk aan jezelf, maar ik denk dat je op deze manier echt een hoop frustratie veroorzaakt bij jezelf. Frustratie die niet weg zal gaan, want dat is nu eenmaal de mentaliteit daar. Het enige dat je wrs bereikt is dat ze denken “loco..”

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-14 09:23

heb je gelijk in........Het gaat al tijden goed qua frustratie.....alleen was er nu een heleboel achter elkaar en dat paard was wel even de druppel...... :+ :=

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 10:18

ydnew schreef:
[
Aanpassen doe ik niet, veranderen is mijn idee zeker niet, als ik een afspraak heb kom ik die gewoon na, en ben ik op tijd.....wat zij doen moeten ze zelf weten, we weten het inmiddels......en gaan nergens meer van uit en nemen de tijd als we iets moeten regelen, want je bent zo een halve dag tot meer kwijt...maar af en toe.................zucht......

Succes!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 10:20

Dat gebeuren met dat paard is niet typisch Portugees, want dat kan ook in Nederland gebeuren. Het is gewoon niet netjes en ronduit onbeschoft, zeker niet als je alles klaar aan het maken bent en je maar zit te wachten en te wachten.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 10:26

Ik kan me je frustratie wel goed indenken. Echter denk ik ook dat je geen keus hebt dan het te accepteren. Of verhuizen. Maar overal is wel iets.
Daarnaast ben ik van mening dat je ook geen dingen moet maken voor een ander als ze geen geld hebben. Dat wist je vantevoren en dan vind ik dat je achteraf ook niet kan klagen dat je nog steeds niet betaald hebt gekregen.
Dus een andere optie dan het te accepteren heb je denk ik niet. Kost jezelf alleen maar negatieve energie.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 12:43

Jij gaat in een ander land wonen, maar je wilt je niet aanpassen en loopt te schelden over de mentaliteit.... succes :')

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 14:54

De mentaliteit lijkt wel een beetje op de mentaliteit in Zweden... Ik heb er een jaar gewoond, ene kant zou ik best terug willen (juist ook om de mentaliteit, de rust en alles komt goed instelling, terwijl anderzijds ik dat niet zó heb (voor een Nederlander juist wel, maar vergeleken met de Zweden zelf...))

Nederland is wat dat betreft alles heel gehaast en afspraken zijn afspraken, maar als je in een ander land gaat wonen, moet je of jezelf aanpassen of het maar gewoon accepteren. Hoe vervelend het soms ook is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 14:57

Heel herkenbaar. Ik heb een poosje in Portugal gewoond en had een Portugees vriendje. Ik als naief nederlands meisje zat keurig op de afgesproken tijd te wachten. En te wachten, en te wachten. Inmiddels dacht ik dat hij me had laten zitten en was boos en verdrietig. Komt die knakker rustig 2 uur later aankakken...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 15:01

ydnew schreef:
In Nederland zou dit uiteraard ook wel voorkomen, maar ik ken dat niet.....hier is het normaal......als je in NL een paar keer achter elkaar te laat op je werk komt of helemaal niet, dan zet je toch echt je baan op het spel.....hier schijnt het niet uit te maken dat je de baas gewoon laat wachten tot wel een uur of helemaal niet komt opdagen zonder een belletje.... In NL Is een tandarts of huisarts gewoon een tandarts of huisarts..hier heeft men groot aanzien omdat men heeft gestudeerd en accepteerd men alles Evenals advocaten...men begint schrikachtig te kijken als je het er over hebt..... Dit heb ik nu echt niet...prima dat die mensen advocaat zijn geworden, ieder zo zijn ding, maar als ik een advocaat nodig ben om wat dan ook, dan verwacht ik dat diegene voor mij werkt, ik betaal.....en niet, omdat men advocaat is, zelf kan bepalen wanneer wat gebeurt.....en zo gaat het wel in veel gevallen....... Bij de tandarts gaan de afspraken redelijk, net als in NL. De huisarts heeft hier zijn praktijk, maar in het stadje ernaast ook een privé praktijk...die mensen gaan voor want die betalen....en dan kan het hele dorp die om 9:00u een afspraak heeft gaan zitten wachten.....Dit heb ik 2 keer gehad met een baby van een paar maand en daar zit je dan.........

dan ga je toch in het stadje? Problem solved.

Als je in zo'n land gaat wonen moet je imo niet moeilijk doen over de mentaliteit. Dat is toch wel een beetje "algemeen geweten" imo. :)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 15:08

Neemt natuurlijk niet weg dat het een rotstreek is wat betreft het paard. Maar dat is niet Portugees, dat gebeurt hier en in Nederland ook.

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 15:13

Ooooh die Portugezen.. Wat een volk is dat :')

Ben 2 weken in Portugal geweest voor een project met school. De vrouw uit Portugal: You have to be here at 9:30 when you're to late, you can't finish the program.

Wie kwam er om half 11 binnen? Mevrouwtje..

Ik zou dezelfde mentaliteit aannemen als daar gewoon is, anders frustreert het je alleen maar..

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 15:39

Ach, ik ken het allemaal maar al te goed... En even klagen is heerlijk! Het lekkerst klaagt het met andere buitenlanders die bij je in de buurt wonen, en dan kun je er al snel weer om lachen en bedenk je je weer alle mooie voorbeelden waardoor je weer weet waarom je woont waar je woont.
Want wat is er nu heerlijker dan bijv. spontaan gaan lunchen met mensen die je tegenkomt en al een tijdje niet gezien hebt? En wat is er gezelliger dan eindeloze middagen in een relaxed sfeertje doorbrengen met eten, drinken, muziek en de kinderen die samen spelen... Ik voel me hier ook juist gelukkig vanwege de mañana mentaliteit, zorgt ervoor dat je in het moment en samen met de mensen om je heen leeft...
Zolang je zelf ook geen haast hebt, is zo'n ochtend bij de dokter prima om weer eens bij te kletsen met iedereen... En als er echt nood aan de man is, zijn het dezelfde ondernemers/vaklui die juist een stapje extra zetten, extra service geven en je niet in de kou laten zitten. Maar goed dat is mijn ervaring en Portugal is misschien geen Spanje...

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-14 15:55

GamblersCup schreef:
Jij gaat in een ander land wonen, maar je wilt je niet aanpassen en loopt te schelden over de mentaliteit.... succes :')

mwah.....schelden is wat overdreven...ik was er ff flauw van...lijkt mij heel normaal als er achter elkaar afspraken niet worden na gekomen?! "Aanpassen" doe ik mij al bijna 6 jaar.....gaat mij redelijk af al ben ik wel altijd optijd...maar wat ik al eerder zei, als je vol verwachting op een paard staat te wachten en alles klaar hebt staan, en er wordt niet eens gereageerd op een belletje om te vragen hoe of wat?! das wel ff de druppel, maar ik kan er nu weer tijden tegenaan..... :D

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 16:45

That's the spirit, en een beetje zelfspot doet wonderen... Iedereen moet altijd lachen als ik weer eens te vroeg ben op een afspraak: tja, soy Holandesa, zit in m'n genen roep ik dan altijd maar en wacht een kwartiertje/ half uurtje tot de rest ook eens op komt dagen :-)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 17:00

Doet mij denken aan de reisleider, die zei vrolijk; de bus komt, maar wanneer? Dat weet niemand want zelfs aan die tijden houden ze zich niet. Hij had gelijk overigens :') bus reed wel, maar ruim 1,5 uur later dan stond aangegeven. Taxi nemen was het advies, dan kwam je ook weer thuis tenminste.

Natuurlijk baal je wel eens daarvan, lijkt mij ook logisch!

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 17:05

Mijn moeder heeft een nieuwe collega uit Portugal, ze is een paar weken terug naar NL gekomen en oh wat een moeilijk leven heeft zij nu..
Ze moest laatst met het openbaar vervoer, maar was een kwartier na het vertrek van de bus aangekomen, en toen vond ze het gek dat ie er niet meer was :')
Ook reed ze laatst rondjes, omdat ze vanaf het werk naar huis wilde rijden in een auto. Dus zij belt in paniek mijn moeder op; 'Ja, ik weet het echt niet meer hoor, ik rij hier nou al een uur rond, want elke keer dat ik denk dat ik uit *** wegben, staat er een bord 'Tot ziens!'. Dat moet echt een gigantische stad zijn zeg, hoe kom ik eruit?'.
Tsja.. Ze zegt zelf al dat ze in Portugal 30 jaar terug leven.

Maar ik snap dat je gefrustreerd bent TS..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 19:12

Haha ik moet er wel om lachen maar ik snap je frustratie volkomen! wij in NL worden heel anders opgevoed...en zeker dat met dat paard is gewoon onbeschoft.