Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
nardxash schreef:_Bonte_ schreef:je zit nog op school ? Heb je geen leerlingbegeleider ? Die worden opgeleid voor mensen die tekenen van faalangst vertonen of onzekerheden
ik zit inderdaad nog op school, alleen mijn decaan heeft het heel druk het enige wat ik dan kan doen is een mail sturen
Saar88 schreef:Dit klinkt als faalangst; ik heb dit zelf ook. Echt goed van je dat je aan de bel trekt! Ik heb er te lang mee rond gelopen en ben in een burn out beland. Met je mentor praten is een goede eerste stap, zij/hij zal weten wat je verder nog kunt doen.
De psycholoog heeft mij persoonlijk erg goed geholpen, er zijn een hele hoop therapieën die heel goede resultaten hebben! Ook zijn er faalangst reductie trainingen in alle soorten en maten, via de meeste scholen zijn deze wel te volgen.
Dapper dat je er iets aan gaat doen, dat is de eerste stap voorwaarts!
nardxash schreef:Saar88 schreef:Dit klinkt als faalangst; ik heb dit zelf ook. Echt goed van je dat je aan de bel trekt! Ik heb er te lang mee rond gelopen en ben in een burn out beland. Met je mentor praten is een goede eerste stap, zij/hij zal weten wat je verder nog kunt doen.
De psycholoog heeft mij persoonlijk erg goed geholpen, er zijn een hele hoop therapieën die heel goede resultaten hebben! Ook zijn er faalangst reductie trainingen in alle soorten en maten, via de meeste scholen zijn deze wel te volgen.
Dapper dat je er iets aan gaat doen, dat is de eerste stap voorwaarts!
Harstikke bedankt voor je uitleg ik wil ook wel een gesprek met mijn mentor alleen het probleem is ik zit in mijn examen periode
Omschrijf waar je bijvoorbeeld tegenaan loopt, hoe je je voelt etc.
Samantha_01 schreef:. Dank u wel ik heb voor vandaag het examen goed geleerd maar en op tijd gaan slapenHet klinkt inderdaad als faalangst en daar hebben meer mensen last van. Op internet vond ik de volgende tips:
Tien tips bij faalangst
1. Breng in kaart waar je precies bang voor bent: welke situaties maken je angstig? Wat doe je dan en denk je dan? Door het probleem concreet te maken, wordt de aanpak ervan helderder.
2. Bereid de prestatiesituatie (bijv. examen) goed voor
3. Leer anders denken. Pak angstige gedachten aan. De psychologen kunnen je hierbij helpen.
4. Leer omgaan met lichamelijke spanning: lichamelijke spanning betekent niet dat je slecht zult presteren. Doe bijvoorbeeld ontspanningsoefeningen, meditatie of yoga.
5. Pauzeer even als de de spanning toeneemt. Dat kan bijvoorbeeld door even naar het toilet te gaan tijdens een tentamen, of een slokje water te nemen tijdens een presentatie.
6. Visualiseer succes. Topsporters maken hiervan gebruik om zich voor te bereiden op wedstrijden
7. Stel haalbare doelen
8 Heb oog voor je successen en schrijf deze niet toe aan toeval
9. Geef jezelf permissie om fouten te maken en hiervan te leren
10. Als je eens iets minder presteert, betekent dit niet dat je niets waard bent
Oja, de tip die ik mijn leerlingen ook gaf (en uit eigen ervaring weet dat je het echt moet doen): Leer niet tot het allerlaatste moment. Bv de avond van te voren iets rustigs ontspannends doen en op tijd naar bed. Uitgeruste hersens werken echt veel beter dan sufgeleerde
Shirley schreef:Faalangst of examenvrees ?
Maar praten is hoe dan ook de sleutel !
Eerst thuis en dan (desnoods samen met je ouders, als je bang bent om dicht te klappen) met een vertrouwenspersoon op school !
Even doorbijten, meid, het is in je eigen belang