Ik ben er zo klaar mee

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

nardxash

Ik ben er zo klaar mee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-14 19:07

Hallo bokkers. Dit zal een lang verhaal worden. Als klein meisje was ik al behoorlijk onzeker maar nooit in grote mate dat ik ook bang werd. Nou heb ik sinds 2,1/2 jaar veel meer last van mijn onzekerheid. Ik word dan bang dat ik mijn examen niet ga halen terwijl ik er goed voorsta. Ik word er gek van. Laast heb ik zelf een nachtmerrie gehad over een examen die ik wel goed heb gemaakt maar in mijn droom echt slecht ging en niet slaagde, ik kreeg een heel bang gevoel en zo erg is het nog nooit geweest. Wie oh wie kan mij helpen?

_Bonte_

Re: Ik ben er zo klaar mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 19:09

je zit nog op school ? Heb je geen leerlingbegeleider ? Die worden opgeleid voor mensen die tekenen van faalangst vertonen of onzekerheden

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-14 19:14

_Bonte_ schreef:
je zit nog op school ? Heb je geen leerlingbegeleider ? Die worden opgeleid voor mensen die tekenen van faalangst vertonen of onzekerheden

ik zit inderdaad nog op school, alleen mijn decaan heeft het heel druk het enige wat ik dan kan doen is een mail sturen

isawessels00

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 19:25

nardxash schreef:
_Bonte_ schreef:

ik zit inderdaad nog op school, alleen mijn decaan heeft het heel druk het enige wat ik dan kan doen is een mail sturen

misschien kunnen je ouders even bellen?..

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 19:30

Is er niet een leraar die je echt vertrouwt ?
Ik zou namelijk niet naar de decaan of mn mentor gaan maar naar een andere lerares waarbij ik me veell meer op m'n gemak voel

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 19:33

De decaan vind ik niet zo 1/2/3 de aangewezen persoon voor dit soort zaken, bij een decaan denk ik meer aan het begeleiden tijdens je profielkeuze en vervolgopleiding(en). Kun je het goed vinden met je mentor/mentrix? Deze mensen zijn ervoor aangewezen om hun leerlingen een luisterend oor te bieden en te helpen waar nodig.

Mocht je een andere leraar/lerares beter vertrouwen of meer een klik mee hebben kun je met deze mensen ook altijd even praten.

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-14 20:39

Ik ben inmiddels thuis maar met mijn mentor daar kan ik een gesprek mee aan gaan . Heb geen andere leraren die ik zo goed vertrouw

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 20:44

Dit klinkt als faalangst; ik heb dit zelf ook. Echt goed van je dat je aan de bel trekt! Ik heb er te lang mee rond gelopen en ben in een burn out beland. Met je mentor praten is een goede eerste stap, zij/hij zal weten wat je verder nog kunt doen.
De psycholoog heeft mij persoonlijk erg goed geholpen, er zijn een hele hoop therapieën die heel goede resultaten hebben! Ook zijn er faalangst reductie trainingen in alle soorten en maten, via de meeste scholen zijn deze wel te volgen.

Dapper dat je er iets aan gaat doen, dat is de eerste stap voorwaarts!

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-14 20:46

Saar88 schreef:
Dit klinkt als faalangst; ik heb dit zelf ook. Echt goed van je dat je aan de bel trekt! Ik heb er te lang mee rond gelopen en ben in een burn out beland. Met je mentor praten is een goede eerste stap, zij/hij zal weten wat je verder nog kunt doen.
De psycholoog heeft mij persoonlijk erg goed geholpen, er zijn een hele hoop therapieën die heel goede resultaten hebben! Ook zijn er faalangst reductie trainingen in alle soorten en maten, via de meeste scholen zijn deze wel te volgen.

Harstikke bedankt voor je uitleg ik wil ook wel een gesprek met mijn mentor alleen het probleem is ik zit in mijn examen periode

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-14 08:45

Niemand meer tips ik zit er echt mee

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 08:50

Er ook met je ouders over praten en met een leraar die je vertrouwd

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 09:01

Niet ergens familie of zo die naar je kan luisteren ? En anders een vriendin, zolang het maar iemand is die je vertrouwt en iemand is waar je je goed bij voelt.

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-14 09:02

Ik heb met een vriendin gisteren gepraat en ze zei ook al je moet gaan praten

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 09:05

Heb je al contact gehad met je mentor?

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-14 09:09

Winged schreef:

Nee ik wil wel met mijn mentor praten maar dat gaat lastig in deze periode vanwege examens het enige wat ik danckan doen is een mail sturen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 09:15

nardxash schreef:
Saar88 schreef:

Harstikke bedankt voor je uitleg ik wil ook wel een gesprek met mijn mentor alleen het probleem is ik zit in mijn examen periode

Wat heeft dat met elkaar uit te staan?
JIJ hebt een serieus probleem, HIJ is een van de aangewezen personen om je daarbij op het juiste spoor te zetten.

Tanden op elkaar en even doorbijten want dat lijkt nu het probleem: zet de volgende stap! Je bent goed begonnen, nu doorzetten! Go for it!!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 09:16

nardxash schreef:
Winged schreef:

Nee ik wil wel met mijn mentor praten maar dat gaat lastig in deze periode vanwege examens het enige wat ik danckan doen is een mail sturen

Stuur dan die mail :)

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-14 09:23

Bedankt voor jullie antwoorden ik zal dalijk de mail sturen ik weet nog niet hoe ik her ga schrijven maar ga wel vragen om hulp

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 09:24

Heel goed :) Omschrijf waar je bijvoorbeeld tegenaan loopt, hoe je je voelt etc.

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 09:41

Het klinkt inderdaad als faalangst en daar hebben meer mensen last van. Op internet vond ik de volgende tips:
Tien tips bij faalangst

1. Breng in kaart waar je precies bang voor bent: welke situaties maken je angstig? Wat doe je dan en denk je dan? Door het probleem concreet te maken, wordt de aanpak ervan helderder.
2. Bereid de prestatiesituatie (bijv. examen) goed voor
3. Leer anders denken. Pak angstige gedachten aan. De psychologen kunnen je hierbij helpen.
4. Leer omgaan met lichamelijke spanning: lichamelijke spanning betekent niet dat je slecht zult presteren. Doe bijvoorbeeld ontspanningsoefeningen, meditatie of yoga.
5. Pauzeer even als de de spanning toeneemt. Dat kan bijvoorbeeld door even naar het toilet te gaan tijdens een tentamen, of een slokje water te nemen tijdens een presentatie.
6. Visualiseer succes. Topsporters maken hiervan gebruik om zich voor te bereiden op wedstrijden
7. Stel haalbare doelen
8 Heb oog voor je successen en schrijf deze niet toe aan toeval
9. Geef jezelf permissie om fouten te maken en hiervan te leren
10. Als je eens iets minder presteert, betekent dit niet dat je niets waard bent

Oja, de tip die ik mijn leerlingen ook gaf (en uit eigen ervaring weet dat je het echt moet doen): Leer niet tot het allerlaatste moment. Bv de avond van te voren iets rustigs ontspannends doen en op tijd naar bed. Uitgeruste hersens werken echt veel beter dan sufgeleerde :-)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 09:45

Faalangst of examenvrees ?

Maar praten is hoe dan ook de sleutel !

Eerst thuis en dan (desnoods samen met je ouders, als je bang bent om dicht te klappen) met een vertrouwenspersoon op school !

Even doorbijten, meid, het is in je eigen belang :(:)

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-14 09:48

Samantha_01 schreef:
Het klinkt inderdaad als faalangst en daar hebben meer mensen last van. Op internet vond ik de volgende tips:
Tien tips bij faalangst

1. Breng in kaart waar je precies bang voor bent: welke situaties maken je angstig? Wat doe je dan en denk je dan? Door het probleem concreet te maken, wordt de aanpak ervan helderder.
2. Bereid de prestatiesituatie (bijv. examen) goed voor
3. Leer anders denken. Pak angstige gedachten aan. De psychologen kunnen je hierbij helpen.
4. Leer omgaan met lichamelijke spanning: lichamelijke spanning betekent niet dat je slecht zult presteren. Doe bijvoorbeeld ontspanningsoefeningen, meditatie of yoga.
5. Pauzeer even als de de spanning toeneemt. Dat kan bijvoorbeeld door even naar het toilet te gaan tijdens een tentamen, of een slokje water te nemen tijdens een presentatie.
6. Visualiseer succes. Topsporters maken hiervan gebruik om zich voor te bereiden op wedstrijden
7. Stel haalbare doelen
8 Heb oog voor je successen en schrijf deze niet toe aan toeval
9. Geef jezelf permissie om fouten te maken en hiervan te leren
10. Als je eens iets minder presteert, betekent dit niet dat je niets waard bent

Oja, de tip die ik mijn leerlingen ook gaf (en uit eigen ervaring weet dat je het echt moet doen): Leer niet tot het allerlaatste moment. Bv de avond van te voren iets rustigs ontspannends doen en op tijd naar bed. Uitgeruste hersens werken echt veel beter dan sufgeleerde :-)
. Dank u wel ik heb voor vandaag het examen goed geleerd maar en op tijd gaan slapen

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-14 09:49

Shirley schreef:
Faalangst of examenvrees ?

Maar praten is hoe dan ook de sleutel !

Eerst thuis en dan (desnoods samen met je ouders, als je bang bent om dicht te klappen) met een vertrouwenspersoon op school !

Even doorbijten, meid, het is in je eigen belang :(:)

Ja dat weet ik ik zal er ook alles aan doe als ik bedenk dat ik gewoon kan slagen ik ben ook gewoon bang dat dit niet gaat lukken praten wil ik zo wie zo met iemand

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 09:52

Heel goed :-)
Dan wens ik je heel veel succes met je examen.

Wat heb je en hoe laat moet je?

En praten doe je nu ook met ons bokkers (al is het dan schriftelijk), helpt dat een beetje?

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-14 09:56

Samantha_01 schreef:
Heel goed :-)
Dan wens ik je heel veel succes met je examen.

Wat heb je en hoe laat moet je?

En praten doe je nu ook met ons bokkers (al is het dan schriftelijk), helpt dat een beetje?

Ja helpt best wel :) Ik heb Engels en moet pas om half 2