.Inmiddels is 11 jaar geleden dat mijn vader is overleden na een ziektebed van ongeveer een half jaar, ik was toen 7 jaar oud. Ik ben toen wel naar een rouwtherapeute gegaan, maar ik vond het maar niks. We hebben spelenderwijs wel dingen behandeld, maar volgens mijn moeder zei ik na zo'n sessie alleen maar 'het was leuk, maar wat vervelend dat die vrouw steeds over papa begint'.
Life goes on en ik heb dit verdriet ergens heel diep weggestopt. Ik praat er niet over, ondanks dat mijn familie en vrienden altijd een luisterend oor willen bieden. Ik praat er niet over omdat ik het heb weggestopt. Als mensen soms vragen of mijn ouders nog bij elkaar zijn zeg ik meestal gewoon 'nee, ik woon met mijn moeder' en tegen mensen die ik verder niet meer ga zien soms gewoon 'ja'. Puur omdat ik het nog steeds niet wil erkennen op de één of andere manier. Daarnaast haat ik ook de blikken vol medelijden of de totale ongemakkelijkheid die erbij komen kijken als ik wel vertel dat mijn vader overleden is. Uiteraard weet iedereen die me lief is het wel.
Het probleem is dat ik er last van heb, ik ben een hard persoon en hou mensen op afstand. Mijn vader is niet de enige die op jonge leeftijd overleden is, meerdere familieleden en mensen die dichtbij stonden. Nu ben ik bang dat iedereen zo maar weg kan vallen, me kan verlaten, dood kan gaan. De persoon die het dichts bij mij stond, mijn zus, en die me het hardste nodig heeft, jaag ik het verste bij mij vandaan. Ik weet dat ik doe uit angst en zelfbescherming, gewoon een soort beschermingsmechanisme. En daarnaast kan ik geen verdriet tonen aan anderen, dan voel ik me zwak. Ik wil alles zelf oplossen. Naar de buitenwereld ben ik een sterk persoon, maar ik voel me vaak zo verdrietig en machteloos. Ik kan 's nachts nog steeds huilend in slaapvallen, denkend aan mijn vader. Gewoon helemaal instorten.
Het begint een beetje zijn tol te eisen, ik heb het gevoel dat het me naar beneden drukt, alsof ik iets zwaars met me mee zeul.
Hoe leer ik dit te accepteren? Ik dacht altijd, op den duur gaat het wel weg, maar ik heb het al die jaren al in me gehouden en ik weet gewoon dat dat niet goed is. Hoe verwerk ik zoiets na 11 jaar?
Bedankt voor het lezen.
Gr Annabel
.