Gekke situatie in de winkel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Gekke situatie in de winkel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-14 17:04

Ik heb wat ongemakkelijks meegemaakt en ik moet het even van me afschrijven :Y) en eigenlijk ben ik ook wel benieuwd wat de bokkers gedaan zouden hebben.

Dit is wat er gebeurde: ik was net nog even boodschappen doen en in de rij bij de kassa voel ik ineens wat kouds tegen m'n been (bloot been ivm het weer {:} ) Bleek het mandje van degene achter mij te zijn. Nou ja, dat kan. Degene die het mandje vasthield was een jongetje. Nou heb ik niet echt wat met kinderen, of eigenlijk: echt niet, dus ik negeerde 'm maar :+ Had z'n moeder dat nou ook maar gedaan... de moeder stond weer achter het jongetje, en ze zei tegen 'm dat hij met het mandje tegen die mevrouw (= ik) aan was gekomen. Ze zei het niet heel vriendelijk, ook niet snauwerig maar eerder alsof ze vaker zo tegen dat jochie praat.
Jongetje legde de boodschappen op de band en dat deed hij kennelijk ook al niet goed, hij kreeg er in elk geval commentaar op van z'n moeder. En z'n moeder zei toen nog weer een keer tegen 'm dat hij net ook al met dat mandje tegen mijn been was aan gekomen. Toen zei het jongetje ook wat, ik kon niet verstaan wat want hij zei het heel zachtjes. Ik hoorde wel welk antwoord hij kreeg: "nee natuurlijk mag je niks vragen, niet van die gekke vragen stellen. Nou, wat wil je weten?" En ik weet zeker dat ik het goed verstaan heb.

-O- -O- -O- -O- -O-

Oftewel: alles wat dat joch deed was verkeerd, het was ook een erg bedeesd jongetje (van een jaar of 8 schat ik) en z'n moeder klonk alsof ze het heel normaal vond om zo tegen 'm te praten.

En ik deed niks :o Toen ik de winkel uit liep bedacht ik mij dat ik tegen dat mens had moeten zeggen van: "klopt van dat mandje maar zo te horen heb jij daar meer moeite mee dan ik :7 " en tegen het kind: "geeft niks hoor jochie, je deed 't vast niet expres :) " Ofzo.

Misschien had ik ook moeten kijken of hij blauwe plekken had of iets? :o :+

Hoe moet je nou met zo'n situatie omgaan? -O-

Samsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 17:09

Je moet je er niet druk om maken en lekker laten gaan. Ik zou niet de confrontatie aangaan met zo iemand. Iedereen heeft ze eigen manier van opvoeden/terecht wijzen en daar hoor jij je niet mee te bemoeien.

Thats_Me

Re: Gekke situatie in de winkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 17:16

Persoonlijk had ik zelf wat tegen het jongetje gezegd dat hij even uit moest kijken. Niet alleen ouders hoeven kinderen ergens op te wijzen als je het maar netjes brengt.

Wat betreft de situatie over de moeder. Tja, die kan ook best haar dag een keer niet hebben en je weet niet wat er zich al vooraf heeft afgespeeld. Ik had daar zeker niets van gezegd want zo ernstig klinkt het nou ook weer niet. Gewoon een discussie tussen moeder en kind.

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 17:20

Ik zou het ook sneu vinden voor het jochie, maar ik zou er verder niks van zeggen. Het is iets tussen moeder en kind dus gewoon laten gaan :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 17:25

Ik had er niks mee gedaan. Je weet niet of het jongetje structureel psychisch mishandeld wordt, of dat dit de tigste winkel is waar het kind dingen verkeerd deed en die moeder ondertussen gillend gek aan het worden is van zijn gedrag, of dat er iets heel anders speelt waardoor de moeder geirriteerder is dan anders.
Als moeder is het ook gewoon niet altijd makkelijk, negeer je slecht gedrag dan krijg je commentaar dat je niet kunt opvoeden, spreek je je kind wel aan dan word je gelijk verdacht van mishandeling :+ Hoe je het ook doet is het nooit goed en in een gespannen situatie is de opmerking van een buitenstaander net de druppel die de emmer doet overlopen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 17:32

Misschien had ze gewoon een slechte dag, weet jij veel. Ik vind dat je wel erg ver gaat in je veronderstellingen die vooral gebaseerd zijn op je eigen interpretatie van haar intonatie. En dat laatste zou ook sarcastisch bedoeld kunnen zijn, aangezien ze in tweede instantie dus wél vroeg wat hij dan wilde weten. Het is goed dat je alert bent op mogelijk misbruik, maar om nu meteen aan blauwe plekken te denken vind ik toch een beetje overdreven. :)

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 18:39

Dani schreef:
Misschien had ze gewoon een slechte dag, weet jij veel. Ik vind dat je wel erg ver gaat in je veronderstellingen die vooral gebaseerd zijn op je eigen interpretatie van haar intonatie. En dat laatste zou ook sarcastisch bedoeld kunnen zijn, aangezien ze in tweede instantie dus wél vroeg wat hij dan wilde weten. Het is goed dat je alert bent op mogelijk misbruik, maar om nu meteen aan blauwe plekken te denken vind ik toch een beetje overdreven. :)

Ben het hier mee eens. :)

Maar als je haar vaker zou tegen komen en het gebeurt altijd zo zou ik me wel vragen gaan stellen ja. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 18:42

Ik zou inderdaad niet te veel conclusies trekken aan de hand van één zo'n situatie.. Wie weet was het jongetje thuis wel een enorme etterbak geweest, dat weet je niet, of had moeders inderdaad een slechte dag.
Ik denk dat wat je nu hebt gedaan (niks) prima was, met aanspreken bereik je ook niets.. En als je mij aan zou spreken op zoiets zou ik ook denken van waar bemoeit zij zich mee.. Ik snap dat je begint te speculeren, maar ik denk dat dit wel 't beste was :j

Hannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 18:47

maar even oftopic welk kind van 8 heeft er geen blauwe plekken?
ik zou het ook gewoon laten je kunt natuurlijk niet weten wat er aan vooraf ging

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 18:53

Poeh... Ik schrik echt van de reacties hier... Alsof het de normaalste zaak van de wereld is om een kind zo te kleineren. Nee je kunt niet oordelen van 1 situatie, maar je gevoel geeft vaak wel aan of de situatie klopt of niet.

Ook al wordt een moeder gillend gek, als een kind hier en nu gewoon netjes in de rij staat te wachten, zijn mond houdt en spulletjes op de band legt, hoor je hem de hemel in te prijzen. Boeiend als het niet perfect gaat, het is een kind!
JUIST als je de rest van de dag gillend gek van hem werd en JUIST als het thuis een etter is. Dan ben je toch blij als zo'n kind het nu netjes en lief doet. Goed gedrag behoor je te belonen, op welk moment dan ook.

Ik had het kindje wel even aangekeken en gezegd dat er niks aan de hand was met een knipoog erbij of zo.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 18:58

Urielle schreef:
Als moeder is het ook gewoon niet altijd makkelijk, negeer je slecht gedrag dan krijg je commentaar dat je niet kunt opvoeden, spreek je je kind wel aan dan word je gelijk verdacht van mishandeling :+

_/-\o_ :')

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 19:14

Kala schreef:
Ik had het kindje wel even aangekeken en gezegd dat er niks aan de hand was met een knipoog erbij of zo.

Daar word ik dan dus echt woest van in de situatie van die moeder.
Half jaar geleden ook nog gehad, mijn middelste was gewoon moe en had een baaldag maar moest even mee om een boodschap. Lekker voorspelbaar: ging in een winkelgang liggen krijsen omdat ze een bepaalde DVD niet kreeg van me. Me reet dan hoor, ik kondig aan dat ik doorloop, verder ga met winkelen en dat ze maar moet maken dat ze me inhaalt als ze klaar is met haar driftbui. Dus ik loop een rij verder, komt er gelijk een bejaard echtpaar op mijn dochtertje af 'Och schatteke, ben jij zo verdrietig?' Waarop dochter natuurlijk omdat ze nu ook nog publiek kreeg, nog eens harder en uitgebreider ging liggen bleren. :roll:

-:(- Voed nondedju je eigen kinderen en beesten op maar laat mij de mijne doen! -:(-

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 19:55

Koper schreef:
Hoe moet je nou met zo'n situatie omgaan? -O-

Niet oordelen. Nu was het jongetje bedeesd. Misschien wel omdat hij daarvoor een enorme klier was en even een uitbrander van z'n moeder heeft gekregen. Moeder is dan nog geirriteerd van het voorval en dan komt 'Koos kinderloos' zich er wel even mee bemoeien. Net waar je dan op zit te wachten.

Ik persoonlijk steun ouders altijd als het gaat om opvoeden van kinderen. Zo ook een moeder gehad met meisje in de bus en ik met m'n hond. Meisje schuifelt omslachtig richting mijn hond, na waarschuwing van moeder dat niet alle honden dat goed vinden.
Dan zeg ik dus: neem maar even wat afstand.
Natuurlijk had ik ook kunnen zeggen dat mijn hond niks doet en het helemaal prima is, maar dan leert het kind het verkeerde.

En al is de moeder verkeerd bezig, tegen moeder ingaan zal voor het kind alleen maar verwarrender en dus frustrerender zijn (om over moeder nog maar niet te spreken).

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 23:34

Leven en laten leven, die moeder doet ook vast haar best net als iedere andere moeder. En blauwe plekken heeft ook ieder kind dat speelt.
Je weet niet wat er vooraf gegaan is.

Vroeger keek niemand er van op al kregen de kinderen midden in de winkel een flinke draai om de oren, tegenwoordig worden moeders al aan de paal genageld bij een geirriteerde toon.. moeders zijn ook gewoon mensen met af en toe een slecht humeur.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-14 23:36

Okee... nou ja ik heb dus inderdaad niks gedaan maar dat voelde niet prettig. Ik bedoel: als IK al te doen heb met een kind. Dat is niet normaal hoor.

Ik heb er nog steeds geen prettig gevoel bij. Er schreef iemand: kleineren. En dat was precies het woord dat ik zocht.

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 23:54

Kleineren, ja misschien wel. Maar als het jongetje al voor de zoveelste keer niet oplet bij wat hij doet is het ook logisch dat de moeder er een opmerking over maakt.
En kwa vraag, dat blijft gokken wat hij wou vragen.
Misschien was het een vraag die hij altijd stelt.
Hiervan een voorbeeld.: mijn dochtertje vraagt standaard iedere dag voor het eten om drinken.standaard antwoord van mij is nee want dan eet ze niet meer.
Als ze dus net voor het eten aan komt zeg ik al nee, ga maar spelen...
Voor een vreemde zou dat misschien raar overkomen. Maar wij weten beiden waar we aan toe zijn. Scheelt een hoop getouwtrek.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 00:09

Ik heb een aantal jaar achter de kassa gewerkt.
Daar trof ik een moeder.....kind, jongetje van een jaar of 8 denk ik was wat schichtig.
Het jochie moest net als bij jou TS de boodschappen uit de mand op de band leggen.
Zijn moeder keek hem afkeurend aan.
Per ongeluk vroeg het jochie of hij een snoepjes mocht.
Zijn moeder kijkt hem aan en zet WAT?!?!?!?!
Ze nam haar vlakke hand en sloeg hem zo in zijn gezicht.
Ik wist niet wat ik zag.....en de jongen reageerde totaal niet meer.
Ze zijn gegaan en ik heb nog altijd vreselijke spijt dat ik er nooit iets mee deed.
Ik denk nog wel eens aan dat kind.........waar was ik???
Ik voel me nog steeds net zo schuldig al die tijd.
Achteraf had ik best wat kunnen doen maar ik was lam geslagen op dat moment.

Is niet grappig als je dat ziet gebeuren :n
Je voelt gewoon dat dat niet goed zit

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 00:09

Ik kan me je gevoel wel voorstellen TS. En het lastige is dat het dan moeilijk in woorden te vangen is. Zo'n situatie waarin je gewoon voélt dat het niet helemaal klopt. En dan lijkt het zo opgeschreven misschien allemaal niet zo erg, maar is het meer de sfeer, de naarheid van het moment waardoor je toch gaat piekeren/ je zorgen gaat maken.. En zeker als je iemand bent die zélf al niet zo veel van kinderen moet hebben/ niet zo veel met kinderen heeft, dan kan ik me voorstellen dat je dan je gevoel in deze situatie serieus neemt.

( ik neem aan dat je regelmatig de boze moeders/gillende kleuters/ spanning is te snijden van wege opstandig kind, momenten mee maakt en daar dan níet dit gevoel hebt.)

Dus ik snap je wel. Weet alleen echt niet wat je in die situatie had kunnen doen. Openlijk het kind steunen ( merkbaar voor moeder) kan het risico inhouden dat moeder nóg bozer wordt op haar kind.... En als het gedrag van moeder er structureel in zit, kun je in die minuut dat je 'getuige' bent ook niet zo veel.

Tja.. je had misschien kunnen zeggen dat een mand tegen je been niet zo erg is, en dat dat iedereen wel eens overkomt.. Of kunnen zeggen dat je het wel heel lief van hem vind dat hij zijn moeder helpt met de boodschappen... Dat had in het moment misschien geholpen, maar structureel natuurlijk niet..

En dan blijf je echt achter met een akelig gevoel van onmacht, van verraad misschien ( 'ik had iets voor het kind moeten doen'). Blijf je dan wel beseffen dat jij niet de schuldige bent in dit geheel.
Mocht je moeder/kind kennen,dan kun je het natuurlijk in de gaten houden en als je je dan blijvend zorgen maakt, dan zijn er natuurlijk van allerlei wegen te bewandelen. Hoop dat, mocht het structureel fout zitten voor dit kind, dat er meer mensen in zijn omgeving zijn zoals jij, zodat uiteindelijk iemand toch een keer aan de bel gaat trekken.

En Samsie "Je er niet druk over maken" vind ik eerlijk gezegd bést kort door de bocht. Zou willen dat meer mensen zich wél druk maakten over een ander ( in positieve zin), in plaats van steeds maar weer onverschilligheid...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-14 00:24

Punz schreef:
En zeker als je iemand bent die zélf al niet zo veel van kinderen moet hebben/ niet zo veel met kinderen heeft, dan kan ik me voorstellen dat je dan je gevoel in deze situatie serieus neemt.

Precies dit inderdaad. En wat je schrijft Punz, over kind openlijk steunen en 't dan nog moeilijker voor 'm maken, daar dacht ik ook al aan.

Aan de andere kant was ik dan misschien net die ene persoon geweest waardoor het voor dat jochie duidelijk was dat iemand merkte dat wat er gebeurde niet goed was. Dat hij niet de enige is die dat vindt.

Zoiets.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 07:44

quartel schreef:
Ze nam haar vlakke hand en sloeg hem zo in zijn gezicht.

Dat vind ik wel iets heel anders :o