Op zoek naar de juiste keuze.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Eunomia

Op zoek naar de juiste keuze.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-14 17:02

Beste Bokkers,

Na eeuwig twijfelen en nadenken wil ik dan toch even wat advies vragen van mensen die buiten deze situatie staan in de hoop dat ik de juiste keuze ga maken, die goed is voor mijzelf.

Sinds eind januari kreeg ik een nieuwe verzorgpony, een wat oudere merrie waar ik lekker mee kon tutten. Precies wat ik zocht, rijden hoefde voor mij niet dus dit was dé ideale oplossing. Ik ging dit drie dagen in de week doen. Via de eigenaresse van deze pony hoorde ik dat er iemand op stal op zoek was naar iemand die het leuk vond om tegen betaling voor haar paarden te zorgen. Ik reageerde hierop en al snel kreeg ik reactie, we zouden de volgende dag op stal afspreken om het één-en-ander door te nemen en dan te kijken of het wat zou gaan worden.

Zo gezegd zo gedaan stond ik op de afgesproken tijd op stal, de andere "stalhulp" had ik die avond daarvoor al gesproken en zou ook bij het gesprek aanwezig zijn. Echter kwam de eigenaresse met haar dochter (van wie twee van de vier pony's zijn) ruim een half uur te laat, goede eerste indruk, maar goed. Ik gaf aan voor het bedrag dat zij ervoor wilde geven 5 dagen in de week te voeren, mesten en als ik tijd over had de jonge pony te gaan longeren. De andere "stalhulp" zou de andere twee pony's verzorgen omdat deze bij haar eigen paard in de wei stonden. De eigenaresse zou de overige dagen de stal doen..

Al snel bleek dat zij niet van plan was haar handen uit haar mouwen te steken, ze kwam nooit, mestte nooit, en als ze kwam was er altijd gezeur. In het begin kon ik dit heel makkelijk laten gaan en denken "ze is niet wijzer", maar sinds een paar weken begin ik haar te ontlopen omdat ik mezelf opvreet van frustratie.. Ik ben zeven dagen per week, minimaal twee keer (vaak 3x) per dag op stal, doe werkelijk waar alles en nóg is er altijd iets niet goed, dan ligt er weer een klein beetje hooi in de paddock, dan is het weer te modderig (ja, daar kan ik écht wat aan doen).. Daarnaast hadden we de afspraak dat ik mocht rijden, zij zou doorgeven wanneer ze kwam en de overige dagen mocht ik rijden. Enfin, ze gaf het steeds maar niet door, op een gegeven moment zei ze haast dagelijks dat ze kwam, maar ze kwam niet. Ook ruimt ze haar spullen nooit op en dan krijgen we een appje "mijn zweep ligt bij het hek, leggen jullie die even binnen".

Maar, dit is helaas nog niet alles.. Ik heb vijf weken geleden een scooterongeluk gehad, met als gevolg een hersenschudding.. Ik kon dus gewoon even helemaal niets, maar dan moest ik maar een vervanger regelen, want zij ging écht niet mesten.. Dit heb ik niet gedaan en ben zelf zodra ik weer kon aan de slag gegaan, met het gevolg dat ik nu doodmoe ben, onwijs slecht slaap en slaappillen moet slikken om niet de hele nacht te liggen piekeren over van alles en nog wat.

Nu is het misschien vrij makkelijk om te roepen: "Stop ermee!" maar ik voel me dan weer schuldig tegenover de pony's. Zij krijgen dan helemaal geen aandacht, staan binnen de kortste keren weer vijf weken lang in een vieze stal en verdienen gewoon de aandacht..

Ik heb berekend hoeveel ik per dag krijg en dit is +/- 1.50 (net wat minder). Daarvoor voer ik dus twee keer per dag (gecombineerd met de andere stalhulp, maar ben er vaak beide voerbeurten), mest de paddock waar vijf paarden in staan, dit doet de andere stalhulp met iets minder regelmaat waardoor ik geregeld dagenlang alles moet doen, is het de bedoeling dat ik de 4-jarige Arabier longeer, de oudere Arabier poets en het liefst de IJslander van de eigenaresse in conditie houd.

Wat ik ervoor terug krijg is dan die 1,50 per dag en dat ik mag mennen met hun Shetlander. Echter heb ik een sulky gekregen, mentuig gekocht en ben ik hier door mijn vermoeidheid en het vele werk dat ik moet doen pas één keer aan toe gekomen.. Dus in feite 450,- uitgegeven om een sulky en tuig een beetje te laten verstoffen. Oja! En het belangrijkste: een hoop gezeur.

Ik ben nu onwijs aan het twijfelen of ik moet stoppen, ik blijf de oudere pony dan zeker nog verzorgen want hier heb ik onwijs veel plezier in en een dankbare eigenaresse. :) Maar voel me dan weer schuldig tegenover die pony's..

Dus ik hoor graag hoe mensen hier tegenaan kijken, wat zij zouden doen. Sorry als het een wat lang en onoverzichtelijk verhaal is geworden, mocht er iets echt niet duidelijk zijn kan ik dit nog even uitgebreid uitleggen.

BigOne

Re: Op zoek naar de juiste keuze.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 17:06

Zo, jij bent gek!! Sorry, eerste dat in mij op kwam. Wat een profiteurs zeg, meteen bellen dat je er gewoon mee stopt aangezien ze hun kant van de afspraken niet nakomen en ze een week geven om een vervanger te vinden. Niet op je gemoed laten praten dat jij dat dan maar moet doen want deze mensen maken zich er wel heel gemakkelijk van af.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 17:09

Hier zou ik niet lang over hoeven nadenken. Lekker ermee stoppen. Jammer dan van die paarden maar dat is niet jouw verantwoordelijkheid. Dit lijkt meer op slavernij. En dat voor 1,50 per dag, kun je beter iets anders gaan doen lijkt me.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-14 17:10

bigone schreef:
Zo, jij bent gek!! Sorry, eerste dat in mij op kwam. Wat een profiteurs zeg, meteen bellen dat je er gewoon mee stopt aangezien ze hun kant van de afspraken niet nakomen en ze een week geven om een vervanger te vinden. Niet op je gemoed laten praten dat jij dat dan maar moet doen want deze mensen maken zich er wel heel gemakkelijk van af.

Deze reactie heb ik vaker gekregen.

Er is nergens een contract of iets opgesteld dus in feite zou ik nu kunnen bellen en zeggen stik er maar in. Ik had zelf al bedacht dat als ik daadwerkelijk ga stoppen ik dit per 1 juni a.s. zal gaan doen, klinkt ook nog netter. :j

Ik ga ook echt niet op zoek naar een vervanger voor ze, dat zeker niet! Hier op stal krijgen ze niemand zo gek om ook maar een poot voor ze uit te steken, dus het gaat lastig worden want het zijn niet echt "paardenmensen" die veel contacten hebben.

aisie schreef:
Hier zou ik niet lang over hoeven nadenken. Lekker ermee stoppen. Jammer dan van die paarden maar dat is niet jouw verantwoordelijkheid. Dit lijkt meer op slavernij. En dat voor 1,50 per dag, kun je beter iets anders gaan doen lijkt me.

Ik heb toevallig vandaag een sollicitatie verstuurd, na heel lang twijfelen. Ook weet ik toevallig dat een restaurant hier in de buurt op zoek is naar serveersters en gezien ik 16 ben zou dat ook kunnen. Verdient vast beter denk ik. :o

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 17:16

Ze profiteert echt enorm van je.
Ze betaalt je nauwelijks iets en eist van alles. Ik zou lekker gedag zeggen en iets anders zoeken.

En maak je niet druk om die ponies ;)

Samsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 17:19

Ik zou precies vertellen hoe je je eronder voelt en hoe jij het ervaart. Eigenlijk precies vertellen wat je hier ook doet.

Ik snap dat jij het zielig vind voor de pony's, maar je gaat er zelf aan onderdoor. Geestelijk en lichamelijk, met een hersenschudding moet je je rust pakken en daar hoort zei begrip voor te tonen.

Ga gewoon netjes een gesprek aan. Voor €1,50 per dag, kan je echt wel iets anders krijgen. Een leuk baantje in een winkel bijv. daar verdien je nog meer mee. En hou dat andere paardje er lekker bij. :j

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-14 17:22

Klopt, volgens mij ligt het minimum loon voor een 16-jarige rond de €2,50 per uur, dus daar zit zij lang niet aan met de €1,50 per dag.

Het klopt inderdaad dat ik er zelf aan onder door ga, ik heb er laatst bijna een maand over gedaan om een dag te vinden waarop ik kon afspreken met één van m'n beste vriendinnen. Doordeweeks is dit geen optie omdat ik dan te druk ben met school + de ponies, in de weekenden pas ik elke zaterdag op ben ik daarnaast druk bezig het inhalen van klussen die er bij in zijn geschoten op stal.

Ik denk ook dat het het beste is om te stoppen, voor mij, voor de ponies blijf ik het vreselijk vinden. Zij kunnen er niets aan doen denk ik dan, maar het gaat nu ten koste van mezelf, mijn sociale leven en de dingen die ik naast mijn hobby graag doe.

De andere pony houd ik zeker aan! Een betere eigenaresse dan haar kun je je niet wensen, en die pony is toch echt m'n lieveling van allemaal.

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 17:24

1 euro 50 per dag :wow:
sorry ik dacht even dat mn ogen uit hun kassen rolde. Ze heeft t slim bekeken ! :')

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-14 17:26

PenP2014 schreef:
sorry ik dacht even dat mn ogen uit hun kassen rolde. Ze heeft t slim bekeken ! :')

Ik ben sowieso van mening dat bij een verzorgpaard ook de minder leuke klussen horen, zoals voeren, stallen mesten, weide mesten ed. Dus in dat opzicht leek dat bedrag per maand mooi meegenomen en meer als "extraatje".

Nu zij (en de andere stalhulp de laatste tijd ook) zich totaal niet meer aan de afspraken houden is het inderdaad niet normaal.

Maar ze heeft ook een huge verbeelding.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 17:27

Ik zou stoppen, natuurlijk is het zielig voor de pony's maar je moet jezelf ook wel eens een keer op de eerste plek zetten. €1,50 vind ik echt heel weinig tegenover het werk dat je doet voor ze. Bij de meeste baantjes verdien zoiets of meestal meer zelfs per uur!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 17:29

_Cowgirl schreef:
PenP2014 schreef:

Ik ben sowieso van mening dat bij een verzorgpaard ook de minder leuke klussen horen, zoals voeren, stallen mesten, weide mesten ed. Dus in dat opzicht leek dat bedrag per maand mooi meegenomen en meer als "extraatje".

Dikgedrukte is absoluut waar, maar zij mag voor dit kleine bedrag toch echt niet verwachten dat jij er 2 a 3 keer per dag heen gaat om haar klusjes te doen.
Dat is iets heel anders dan 'een verzorgpony' hebben.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-14 17:31

Heb je helemaal gelijk in, het speelde destijds ook heel erg mee dat werken met paarden natuurlijk een mooie kans is, maar nu ik even op internet rondkijk hoeveel ik per maand hoor te verdienen..

Voor een 16 jarige geldt het minimumjeugdloon. Het minimumloon voor een 16-jarige is op dit moment € 2,82 per uur. (http://www.nationalevacaturebank.nl/inf ... -jaar.html) Dus dat zou betekenen dat ik per dag minimaal €8.46 zou moeten krijgen x 30 = €253.80 per maand.

Goof schreef:
_Cowgirl schreef:

Dikgedrukte is absoluut waar, maar zij mag voor dit kleine bedrag toch echt niet verwachten dat jij er 2 a 3 keer per dag heen gaat om haar klusjes te doen.
Dat is iets heel anders dan 'een verzorgpony' hebben.

Hmm, klopt. Bij de oudere pony die ik doe ga ik ook drie keer per dag, maar dat komt doordat ik zelf aangeboden heb ook binnen en buiten te zetten (5 minuten werk in totaal, het weiland van de ponies is de achterste en als je snel loopt 5 minuten lopen) en ik moet dan uit school even d'r slobber klaarmaken. Maar dit wil de eigenaresse eventueel zelf ook doen, want dat vind ze geen probleem, ben ik een keer ziek, geen probleem, kan ik een keer niet dan kan zij gewoon gaan.

Dat is toch al een hele andere manier van met elkaar omgaan.. Ik heb een paar weken terug nog iets bizars meegemaakt met die betalende eigenaresse (schieten me nu ineens dingen te binnen). Ze appte dat de ponies bijna geen water meer hadden en toevallig was ik al onderweg naar stal, dus ik zei dat ik eraan kwam. Komt ze naar me toe werd ze he-le-maal boos dat de andere stalhulp geen stro had gehaald, de ponies bijna geen water meer hadden, maar zelf vullen? Hoo maar.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 17:35

Meid je eigen gezondheid gaat voor.
Dit is absoluut profiteren van jouw goedheid.
Netjes dat je mei wil afmaken met verzorgen, ik was allang gestopt. Ondankbaar volk.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-14 17:36

Ze betaald aan het begin van de maand, dus op 1 mei betaald ze voor de maand mei. Vandaar dat ik sowieso de maand mei af wil maken om gezeur daarover te voorkomen. :j

Samsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 17:49

_Cowgirl schreef:
Ze betaald aan het begin van de maand, dus op 1 mei betaald ze voor de maand mei. Vandaar dat ik sowieso de maand mei af wil maken om gezeur daarover te voorkomen. :j

Dat is wel netjes van je :j

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-14 17:50

Ik heb het geld voor deze maand dus al gekregen, maar als ze aan het eind van de maand zou betalen en ik zou de 30e zeggen "Ik stop" zie ik haar er ook voor aan het geld voor de maand mei niet te geven.

Edit: Zie net dat je je bericht aangepast hebt. :o

Samsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 17:51

Ja, ik las het nog een keer en toen dacht ik oeps, las het verkeerd hahah :P

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-14 17:53

Ik wil toch straks nog even met m'n ouders overleggen, al hebben zij er weinig over te zeggen. :P Dit laat me toch ook wel inzien dat ik gewoon téveel doe voor dat geld. Dat in combinatie met mijn gezondheid op dit moment en het plezier dat ik volledig kwijt ben zorgt ervoor dat ik denk ik m'n keuze heb gemaakt.

Ik moet wel even zorgen dat m'n spulletjes weg zijn voor ik het vertel denk ik, ik zie ze er wel voor aan dat even snel op te halen of zoiets.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 18:01

Goh, die heeft het idd goed voor elkaar, haar eigen zaakjes dan hé... Ongelooflijk dit. Mijn ogen vielen ook uit mijn kassen en mijn onderkaak heb ik van de grond moeten rapen. 1.50 Per dag :oo _-:( .. Ik heb op een stal gestaan waar de stalhulp daar 5 euro Per Uur voor kreeg!

Ik zou hier niet eens over na hoeven denken, zou voor mij echt een absolute no brainer zijn. Netjes opzeggen idd, je geld houden en doei!! Echt heel erg jammer voor de ponie's, kan ik me absoluut voorstellen dat het voelt alsof je ze in de steek laat maar je kan helaas echt niet elke poown helpen met een profiteur als eigenaar, maar als ze er zelf geen aandacht of tijd aan wil besteden dan denk ik dat ze ze vanzelf een keer verkoopt, tenzij ze weer iemand zo gek krijgt... 1.50 per dag... Echt.....

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-14 18:04

Verkopen? Nee, daar is ze te trots voor. Er staat een prachtige 4-jarige Arabier die gewoon door blijft drammen of hij mee mag zodat hij aan het werk kan en ze doen er niets mee. We (stalhulp en ik) hebben aangeboden van de zomer met hem aan de slag te gaan en 'm te beleren, daar heeft de andere stalhulp ervaring mee, maar nee dat mocht niet want ze brachten 'm liever weg.. En dat roepen ze inmiddels al bijna 2 jaar.

Ze zijn té trots om toe te geven dat ze de tijd en de kennis niet hebben om een paard te (onder)houden.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 18:08

Helaas lopen die er ook rond (veel te veel maar goed, dat is een andere discussie), hebben een paard(en) voor de heb en totaal geen verstand, tijd of geld om de dieren te geven wat ze nodig hebben lichamelijk en geestelijk. Ja ze weten waar de achterkant is omdat daar de mest uitkomt :x :roll: . Zoooo verschrikkelijk jammer voor de dieren idd.

Meis, je kan er nog lang of kort over denken, je wordt gebruikt en dat zie je gelukkig zelf ook in nu. Ik zou er geen energie meer in steken, je gaat er zelf aan onderdoor en je moet alleen maar, het is een hobby en daarvan is het voornamelijk het doel dat je het met plezier doet, ook de minder fijne karweitjes, maar ik vermoed dat je wel snapt wat ik bedoel. Dit is Echt Niet Grappig meer.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 18:11

Ik vind het eerder zielig voor jou, je wordt hartstikke uitgebuit!
Kies voor jezelf, liever nu dan morgen. Voor je gezondheid, want dat is wél onbetaalbaar en niet te vervangen.

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 18:19

WOw jammer dat je zo ver weg woont haha. Hier zou je zo mogen komen. Hoef je niet te betalen hoor.

Meteen stoppen, ze gebruikt je enorm. Asosociaal dat soort mensen!

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-14 18:42

Ik ga vanavond even met m'n ouders overleggen.

Tries_en_Faf schreef:
WOw jammer dat je zo ver weg woont haha. Hier zou je zo mogen komen. Hoef je niet te betalen hoor.

Meteen stoppen, ze gebruikt je enorm. Asosociaal dat soort mensen!

Ik betaal niet hoor, ik word betaald. :o

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 18:54

Stoppen! Direct stoppen.

Het is zeker niet fijn voor de paarden als je stopt, maar hierin moet je even egoïstisch zijn en denken aan jezelf!