Vraag over oldtimer wegenbelasting - rekeningnummer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

truselientje

Vraag over oldtimer wegenbelasting - rekeningnummer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 20:01

Hallo allemaal,

een week of 2 geleden heb ik een brief ontvangen vanwege de wegenbelasting die we moeten gaan betalen voor onze vrachtwagen.
De brief ziet er wat anders uit dan de andere brieven die ik ontvang van de belastingdienst, deze lijkt wel een kopie en is volledig zwart wit.
Er is geen aanhef en geen afsluiting in de trant van: deze brief is automatisch aangemaakt en derhalve niet ondertekend. Ook zit er geen acceptgiro bij, zoals er vaak wel bij zit eigenlijk.
Nu wou ik betalen en nu zie ik dat het rekeningnummer ook niet overeen komt met het gebruikelijke rekening nummer (244588 of zoiets ut mijn hoofd).
Zijn er meer mensen die deze brief recent ontvangen hebben en ziet ie er ook zo uit? Het rekeningnummer wat genoemd wordt in de brief is 145100 (met het hele zooitje vanwege de IBAN ervoor). Google-en levert niet veel op, behalve 1 oud bericht uit 2005 dat de belastingdienst haar rekeningnummer plots gewijzigd heeft naar dit nummer.

De belastingtelefoon auto is al gesloten helaas, dus ik dacht er moeten hier ook mensen zijn die deze brief gehad hebben (of zelfs bij de belastingdienst werken).

SophievdV

Re: Vraag over oldtimer wegenbelasting - rekeningnummer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 20:02

Zat het wel in een blauwe envelop?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 20:04

Wordt je kenteken erin genoemd? Heb je misschien een foto van de brief?

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 20:04

Ja dat wel. Ik heb de envelop zelf niet gezien, mijn man had de brief al open gemaakt. Een vriendin heeft dezelfde brief gehad, dezelfde stijl, zelfde rekening nummer.
Zij hebben al betaald, maar twijfelen nu ook, haar man is hoefsmid en kent ook alleen het gebruikelijke rekeningnummer (vanwege alle belastingen die er dan bij komen kijken).

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 20:05

Ja, kenteken is correct, de andere gegevens ook. Alleen dus de vreemde opmaak van de brief en het vreemde rekeningnummer kloppen niet.
Zal de brief even inscannen

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 20:09

ik heb vorige week nog betalingen gedaan wegenbelasting, oude, zonder factuur dus belastingdienst nummer gevraagd waarop gestort moest worden en dat begon inderdaad met 244...

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 20:11

Ja, dat nummer ken ik als enige rekeningnummer van de belastingdienst.
Foto komt eraan.

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 20:12

Afbeelding

De blauwige/grijzige kleur van de achtergrond komt door het inscannen, dit is dus gewoon kraakhelder wit.
Ik heb mijn persoonlijke gegevens even verwijderd.

Edit: het retouradres lijkt me ook niet het standaard adres

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 20:13

Zagnet wel iets staan op de site van de RDW. Zoek het even op.

Edit: ging over mails van de kentekencard. Keek net even op de site van de belastingdienst en zie wel iets staan over een rekeningnummer met 2445588 of zoiets. Maar dat gaat over betalen met acceptgiro. Ik heb de brief nog niet ontvangen gelukkig. Terwijl de auto al ruim 2 maanden uit de schorsing is :D

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 20:26

Ik ben trouwens weleens brieven tegengekomen op facebook, die zagen er ook anders uit meer zoals die gewone brieven.

teun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 20:30

Ik heb daar volgens mij iets over gelezen, niet zozeer over vrachtwagens enzo, maar wel dat er valse rekeningen zijn bij de belastingdienst.
Nog niet betalen zou ik zeggen en maandag even bellen.
Je kan nog beter een boete betalen dan geld over maken naar ??? wie dan ook en geld proberen terug te krijgen.
Ben wel benieuwd naar het antwoord. Ik vindt de brief er niet 'belastingdienst' echt uitzien!

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 20:40

Ja, was al van plan om maandag te bellen. Toen ik hem binnen kreeg, vond ik het al wat vreemd, maar ik had hem wel verwacht dus heb er verder geen aandacht aan besteed. Totdat ik wou betalen en het rekeningnummer niet overeen komt met het gebruikelijke nummer. Betalen doe ik eerst ook niet, bel eerst wel even. Bedankt voor de reacties tot dusver :)

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 23:28

Wij hebben ook een brief gekregen, maar volgens mij wel gewoon in 'Belastingdienst'-stijl. Maar ga nu twijfelen, heb hem ook niet meer liggen want die brief ging over de overgangsregeling en daar willen we niet aan meedoen, aangezien onze auto dan dus 3 maanden in de winter stil moet staan en we hem ook dan met enige regelmaat gebruiken. Voor zover wij begrepen hebben, zou je gewoon het volle pond gaan betalen als je niet aan de overgangsregeling meedeed, dus hebben niet op dat betalingsverzoek gereageerd. Maar is dat bij jullie ook het geval? Kan de brief nl. niet goed lezen, of het om de overgangsregeling gaat of echt om het volledige bedrag.

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 23:31

Wij kregen ook een rekening voor onze ex-oldtimer. Gewoon in belasting stijl met betaalkaart er onderaan

Essxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 00:03

Dit staat op de site van de belastingdienst:

Deelnemen aan de overgangsregeling voor oldtimers

Lees voor (Wordt in een nieuw venster geopend)
Wilt u deelnemen aan de overgangsregeling voor oldtimers? En voldoet u aan de voorwaarden voor de overgangsregeling? Als u het formulier 'Verzoek motorrijtuigenbelasting bijzonder tarief' invult en terugstuurt, ontvangt u van ons een acceptgiro. U kunt ook bellen met de BelastingTelefoon Auto.

Betaalt u de belasting volledig en op tijd met de acceptgiro, dan neemt u deel aan de overgangsregeling. Als u de belasting niet betaalt met deze acceptgiro, neemt u niet deel aan de overgangsregeling. U betaalt dan het normale tarief.

Volgens de site hoor je dus een acceptgiro te ontvangen. Vind de brief er ook erg vreemd uitzien

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 00:46

Gewoon even bellen maandag :)

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 13:34

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 13:47

Ik heb nu een brief binnen, ook voor de kwart regeling. Bij ons is het alleen nog maar de vooraankondiging. Er staat in dat we een acceptgiro krijgen en als we die betalen dat het dan goed is. Dus vind de brief die jij hebt steeds raarder worden.

DuploJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 13:53

Ik heb in april voor mijn oude scooter de acceptgiro gekregen en net even gecontroleerd voor je
De brief heb ik niet meer maar ik heb het toen overgemaakt naar het nummer 2445588
d.m.v. acceptgirokaart

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 13:58

Ik vind het nogal wazig.. voor zover ik kan zien klopt het niet met de brieven die er normaal verstuurd worden. Sowieso is het nummer eigenlijk altijd 2445588. Behalve bij betalingsregelingen met de kantoren zelf. Dan is het anders maar dit gaat gewoon naar de Centrale Administratie in Apeldoorn. Er wordt verwezen naar een nummer dat erbij vermeld moet worden. Ik heb in 2 jaar dat ik daar heb gewerkt nog nooit het woord Nummer gezien. Dat wordt altijd een betalingskenmerk genoemd. Dit kenmerk kun je inderdaad op de website controleren. En het rekeningnummer midden in de tekst.. heeel vreemd. Als dit een goed rekeningnummer was had het ook op de site moeten staan (mits niet van een kantoor zelf). Ik geloof er dus geen barst van. Controleer het kenmerk even op de site, kun je er niets op vinden.. er moet dan namelijk een aanslagnr komen dat begint met je sofinummer gevolgd door een M of Y met nog minimaal 1 cijfer erachter. Anders in ieder geval de BD maandag bellen om dit aan te geven zodat er actie kan worden ondernomen.

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-14 17:06

Bedankt allemaal voor de reacties.

@Tamara: Het inscannen is inderdaad niet heel duidelijk, de gaat inderdaad over de overgangsregeling, niet over het volledige bedrag.

@Essxan: bedankt, dit heb ik niet gelezen op de site. Ik heb helemaal niets gehoord over de overgangsregeling (van de belastingdienst bedoel ik dan) en kreeg alleen deze brief, waarin dus vermeld staat dat ik, indien ik op tijd betaal, gebruik maak van de overgangsregeling. Als ik te laat of niet betaal, moet ik het volledige bedrag voldoen. Maar dus wel zonder acceptgiro.

@Siersma: ik heb dus helemaal geen aankondiging gehad, dit is de eerste brief erover.

@Puera: dan geeft ie aan dat ie niets kan vinden, en dat ik contact op moet nemen.

Ik heb net nog eens vergeleken met oude rekeningen voor mijn dagelijkse auto, en daar staat als kenmerk altijd het BSN nummer, met daarachter een letter, dat is nu ook niet het geval, het zijn alleen maar cijfers.

Ik bel maandag ochtend gelijk, ik begin het steeds raarder te vinden.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 17:12

Het aanslagnummer is je bsn en dan een letter met cijfers. Een betalingskenmerk heeft alleen maar cijfers. Waarom controleer je het kenmerk niet even op de site? Weet je gelijk of het wel van de bd is.

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-14 17:21

Ja, dat heb ik dus geprobeert, maar ik kom er niet uit.
Vul ik het 'nummer van deze rekening' in (wat dus rechts bovenin de brief staat), dan zegt ie dat ik contact op moet nemen met de belastingdienst.

Enkele regels daaronder in de brief, nog steeds rechts, staat een kenmerk, maar deze bevat niet mijn BSN nummer. Dit kenmerk begint met 3 letters en dan 6 cijfers. En als je dan die stapjes bij langs gaat, wil dat dus niet omdat dat niet overeen komt.

Gut, lastig uit te leggen zo.

Edit: nummer van deze rekening bevat 16 cijfers

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 17:30

Je zou bijna zeggen dat dit naar dezelfde fraude riekt als de spookfacturen van bijvoorbeeld het CJIB waar ze momenteel voor waarschuwen.

Verstandig dat je 'm niet betaald hebt. Maandag inderdaad maar even met de Belastingdienst bellen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 18:17

Puera schreef:
Je zou bijna zeggen dat dit naar dezelfde fraude riekt als de spookfacturen van bijvoorbeeld het CJIB waar ze momenteel voor waarschuwen.

Verstandig dat je 'm niet betaald hebt. Maandag inderdaad maar even met de Belastingdienst bellen.

Lachen, die van het CJIB heb ik vandaag binnen gekregen. Zo echt dat ik er bijna in trapte...