Wie zit er op het MBO?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

balli

Wie zit er op het MBO?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 14:51

Ik heb jullie hulp nodig!

Ik geef (o.a.) rekenen op het MBO en we willen naar een andere methode toe. Nu ben ik erg benieuwd wat de mening is van de mensen die zelf met deze methodes les krijgen.

Dus mijn vragen aan jullie:

- Welke opleiding doe je en welk niveau is dat?
- Welk boek (of programma) gebruiken jullie voor rekenen op school?
- Wat vind je van het boek (of programma)? Denk aan: uiterlijk, verhouding uitleg en opdrachten, structuur, enz.
- Wat vind je de positieve en negatieve kanten hiervan?

Ik weet dat het heel erg afhankelijk is van de docent hoe je rekenen ervaart. Daarom wil ik je vragen om echt even specifiek naar de methode te kijken en niet naar "de rekenlessen".

Jullie helpen mij er echt heel erg mee!

Alvast bedankt!

balli

Re: Wie zit er op het MBO?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 22:58

Niemand?

sannerody

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 23:08

Ik heb geen rekenen, alleen wiskunde

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 23:11

Jawel ik!

Wij hebben rekenen gehad via een boek en via de PC. Op de PC vond ik persoonlijk het fijnste omdat zo dingen makkelijker met filmpjes werd uitgelegd en je kon ze nog eens terug kijken. In een periode moest je een bepaald aantal series afhebben en aan het einde van het jaar moest je alles klaar hebben. Ook kreeg je toetsen en die werden dan naar de docent door gemaild, de docent kon ook altijd bijhouden wat je niveau was en wat je al gemaakt had. Het programma waar ik het over heb heet gecijferd.

Toen ik van opleiding wisselde kreeg ik ook een andere methode en dat was gewoon met een boek en dan moest je een hoofdstuk zelfstandig maken in de les en de toetsen werden gewoon ingepland en de leraar liep ook gewoon rond en gaf soms uitleg. De naam van het boek weet ik niet uit mijn hoofd maar dit kan ik wel voor je opzoeken.

Ik vond gecijferd het fijnste omdat ik op mijn tempo kon werken en ik kon de docent altijd vragen want die liep gewoon rond. Nadeel is dat je meer huiswerk hebt soms maar wel veel verantwoordelijkheid voor je eigen werk.

Boek vond ik niet fijn omdat als je het dan echt niet snapt je telkens de leraar moet vragen en die vaak met andere leerlingen bezig is.

Dit alles is op een niveau 3F

LOVESUSHI

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 23:15

Ik zit op het MBO, ik volg de opleiding juridisch medewerker niveau vier.

we gebruiken startrekenen van ik geloof deviant en hebben daar ook studiemeter bij
Ik vind het een fijne methode. Vorig jaar zat ik op een andere school en hadden we dezelfde methode maar wel de vorige druk en die was echt om te huilen, ik snapte er met de vorige druk meestal geen pepernoot van.
Uiterlijk, opbouw e.d. in principe prima. Soms wordt het wel te kinderlijk uitgelegd maar voor iemand die moeite heeft met rekenen (ik dus ;p) is het wel overzichtelijk.

Negatief: de antwoordboeken zijn gemaakt door studenten, hierdoor kloppen heel erg veel antwoorden niet.

( wij werken wel op eigen tempo, dus zelfstandig, sinds twee perioden en dit gaat beter dan met de groep omdat sommige opdrachten/hoofdstukken veel makkelijker zijn dan andere)

balli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-14 21:40

Bedankt meiden!

Zijn er nog meer ervaringen?

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 21:47

- Welke opleiding doe je en welk niveau is dat? Verzorgende IG niveau 3
- Welk boek (of programma) gebruiken jullie voor rekenen op school? Studiemeter
- Wat vind je van het boek (of programma)? Denk aan: uiterlijk, verhouding uitleg en opdrachten, structuur, enz. Overzichtelijk programma, duidelijke opdrachten, niet te moeilijk of te makkelijk.
- Wat vind je de positieve en negatieve kanten hiervan? Je hebt je eigen account, je kunt op je eigen tempo bezig zijn en het is digitaal, allemaal voordelen. Op de middelbare school hadden we gewoon uit boeken les, maar dan vind ik dit toch wel een stuk fijner.

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 11:28

International Business Studies, niveau 4+ (Engels talig)

Startrekenen 3F

- Wat vind je van het boek (of programma)? Denk aan: uiterlijk, verhouding uitleg en opdrachten, structuur, enz.
Het boek is heel simpel en daardoor voel ik me niet serieus genomen. Ik snap dat ze met deze methode makkelijk willen beginnen en het niveau steeds op te krikken door het hoofdstuk heen. Maar ieder hoofdstuk begint zo verschrikkelijk dom dat dit heel negatief op de motivatie werkt. Hierdoor ben ik er eigenlijk al klaar mee voor het echt begint.

Hierboven omschreven. Het positieve is wel dat als je iets echt totaal niet snapt (echt 0,0) en je het hele hoofdstuk doorwerkt je het aan het eind van het liedje wel snapt. Dit omdat ze je bij de hand echt ieder stapje meenemen in het proces.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 20:47

Juridisch medewerker niveau 4
Startrekenen, Studiemeter,
Een vrij simpel boek met een erg kinderlijke uitstraling, ik waan mijzelf op de middelbare school.
Vrij simpel, makkelijke opgave.
Geen eenduidige uitleg.

Ik weet dat het heel erg afhankelijk is van de docent hoe je rekenen ervaart. Daarom wil ik je vragen om echt even specifiek naar de methode te kijken en niet naar "de rekenlessen".

Jullie helpen mij er echt heel erg mee!

Alvast bedankt![/quote]